![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#501 |
|
Parlementsvoorzitter
|
hoezo?
ja, ik wil gewoon dat mensen zich wat ethischer gaan gedragen. Maar door het hebzuchtige ego van die mensen, gaan die mensen vanalles manipuleren (dingen ontkennen, drogredenen geven, onbeargumenteerd op de man spelen, stereotypen gebruiken, karikaturen schetsen van de tegenpartij,...) om maar niet hun gedrag te moeten veranderen. Ik denk dat wat ik hier schrijf de meest eenvoudige en consistente verklaring is voor jullie reacties.
|
|
|
#502 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#503 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tzal inderdaad dat zijn. Laten we het daarbij houden. Veel succes nog bij het overtuigen van de irrationele mensheid.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
|
|
|
|
#504 | ||||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#505 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#506 | |||||||||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus nu moet je mij eens uitleggen waarom het ethisch verantwoord zou zijn om iets te doen dat de oplossing van een probleem bemoeilijkt. Citaat:
Citaat:
En voor de rest lees ik daar nog veel drogredenen. Dus helaas, alweer verdwijnt een ietsipitsie hoop voor ons ego als sneeuw voor de zon. Des te meer ik nonsenskritiek lees op bv het neomathusianisme, des te waarschijnlijker hebben die neomalthusianen gelijk, en dan heeft ons ego pech. Veel hoop voor ons ego zie ik niet meer... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk is het beter als Brazilie zelfvoorzienend wordt, en er een beetje fair trade is van producten die wij hier niet kunnen telen. Want we mogen de ecologische kost van al dat transport ook niet vergeten.
|
|
|
|
#507 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
En blowen is iets natuurlijk? Ik ben tegen blowen, omdat planten ook rechten hebben, zoals het recht om niet gedood te worden voor onze luxe en zeker voor ongezonde toepassingen. En daar roken ongezond is, is dat dus eens schending van die plantenrechten. Roken voor therapeutische doeleinden, dat mag zeker wel. Ik ken iemand die lijdt aan borderline, en als die persoon geen weed rookt, gaat die van de stress zichzelf beschadigen (automutilatie). Tegen zo iemand mogen we niet zeggen dat hij niet mag roken.
|
|
|
|
#508 |
|
Parlementsvoorzitter
|
tja, ik laat me niet chanteren door onze ego's. Ik ga niet besluiten dat ik niet meer ga reageren omdat onze ego's dat irriterend vinden. Als ik niet zou reageren, als ik zou zwijgen, dan zou ik toegeven aan onze ego's. En dat wil ik niet.
|
|
|
#509 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#510 |
|
Minister-President
|
Het gaat om de manier waarop. Maar blijkbaar wilt u dat niet inzien.
|
|
|
#511 |
|
Parlementsvoorzitter
|
ja, ik zie dat wel. Ik val het ego aan, dus natuurlijk zal het ego zich geirriteerd voelen. Iemand met ethische idealen zal meer open staan voor mijn argumenten. Als iemand tegen mij zegt dat mijn gedrag inconsistent is of een probleem veroorzaakt, dan luister ik naar die argumenten, dan sta ik er open voor, want het zou wel eens waar kunnen zijn en dan is het erg belangrijk om mezelf goed te informeren enzo. Dus daarom ook reageer ik op mensen die zeggen dat ik iets immoreel doe, ofwel door mijn gedrag aan te passen, ofwel door te beargumenteren dat ze het fout hebben. Een derde correcte optie zie ik niet, en heb ik nog niet gedaan. Dus bv reageren zoals vleeseters op dit forum doen, dat zou ik niet doen, want dat lijkt me geen correcte optie. Dus het blijft ofwel bij gedragsverandering of het geven van overdachte tegenargumenten. Dus geen karikaturen schetsen, niet gebruik maken van stereotyperingen, geen drogredenen gebruiken, geen problemen minimaliseren of ontkennen, niet onbeargumenteerd op de man spelen, niet dogmatisch dezelfde stelling herhalen (bv over verschil tussen mens en dier) zonder verdere argumentatie en daarbij nog eens zeggen dat men geen argument hoeft te geven, niet te lui zijn om zich correct te informeren en op zoek te gaan naar info, niet afkomen met non-argumenten en fotos van "stupidity"...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 11 februari 2011 om 12:43. |
|
|
|
|
|
#512 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
http://www.spiked-online.com/index.php/site/issues/C29/ reeds eens bliksemsnelle blik stuit op veel drogredenen. Ik ga hier niet die drogredenen weergeven; ik laat het bij een verwijzing naar mijn boek het Dierendebacle, waar ik 150 van dergelijke drogredenen weerleg. Dus ik denk dat de meeste van op de spiked site wel in mijn boek weerlegd worden. Maar het zegt dus wel iets over de kwaliteit van die site. Die is nu eigenlijk totaal ongeloofwaardig geworden, gezien de overdaad aan drogredenen bij onderwerpen over dieren en milieu enzo.
|
|
|
|
#513 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Serenity : 11 februari 2011 om 14:06. |
|
|
|
|
|
|
#514 |
|
Banneling
|
Je neemt je wensen voor waarheid. Armoede en oneerlijke veeteelt zijn onderling verbonden. De Belgische voetafdruk zou maar 1.1 mogen zijn. De gemiddelde Belg heeft er 5.1 nodig. Wij stelen 4 van anderen. Zo leven heel wat kinderen in armoede en ontbering. Het is infantiel om het te ontkennen.
Laatst gewijzigd door Serenity : 11 februari 2011 om 14:16. |
|
|
|
|
|
#515 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Volmondig mee eens. |
|
|
|
|
|
|
#516 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
mensen zijn allesbehalve uitgestorven door het eten van vlees en vis, integendeel |
|
|
|
|
|
|
#517 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Wat ik echter hier bestrijd is de stelling dat de derde wereld arm is omdat wij rijk zijn. Het probleem met die stelling is dat ze zowel logisch als empirisch niet klopt. Logisch: De derde wereld is altijd arm geweest. Wij zijn ook altijd arm geweest. Tot ongeveer een eeuw of zo geleden. Nu zijn we niet meer arm. Stellen dat de armoede in de derde wereld het gevolg is van de rijkdom in het westen gaat in tegen elementaire causaliteit. Empirsch: De armoede neemt overal af. Als het zo zou zijn dat er een mechanisme is dat er voor zorgt dat een toename van rijkdom in een gebied een afname elders veroorzaakt dan is dat mechanisme toch wel niet erg sterk. En ik zou wel eens willen weten hoe je rijk kan worden door dingen af te pakken van mensen die niks hebben... Het idee dat de derde wereld arm is omdat wij rijk zijn is een populaire dom-linkse gemeenplaast die door blogger Koen Robeys de "afpaktheorie" genoemd wordt. En die is gewoon fout. Citaat:
Ik ben echter nogal skeptisch tegenover het idee dat het oplossen van de problemen van de wereld in de eerste plaats middels gedragsveranderingen moet plaatsvinden. Ik ga er niet van uit dat ik het recht heb anderen mijn waarden op te dringen. Vandaar dat ik meer heil zie in technische oplossingen. Per slot van rekening zijn we erg goed in het oplossen van onze problemen. Verder weiger ik mee te doen aan het modieuse doemdenken van tegenwoordig. Vooral omdat de feiten hier toe geen aanleiding geven. In tegenstelling tot velen weet ik wat er in de raporten van het IPCC staat, en dat die geen aanleiding tot paniek vormen. En ja, ik weiger mij verantwoordelijk te voelen voor dingen die ik niet mee veroorzaakt heb.
|
|
|
|
#518 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
|
|
|
#519 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ondertussen neem jij water weg van de derde wereld kinderen om de slachtkoe te drenken. Opdat vleeseters hun biefstuk niet kunnen missen. Laatst gewijzigd door Serenity : 11 februari 2011 om 14:38. |
|
|
|
|
|
|
#520 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Beeld je eens twee eilanden in. Beide eilanden zijn even groot. Op eiland A wonen 1 miljoen mensen. Op eiland B wonen 10000 mensen. De inwoners van B zijn boeren, die voedsel verbouwen. De inwoners van A produceren alle overige goederen en diensten. Nu drijven A en B handel met elkaar. De inwonders van B leveren voedsel aan A, en A levert dan weer kleren, bouwmaterialen, etc... aan B. De inwoners van A hebben een voetafdruk die groter is dan het eiland waar ze wonen. "stelen" in dit scenario de inwoners van A van die van B? Ik zou zeggen van niet. B heeft een overschot aan land, en gebruikt dat om die dingen voor A te produceren die A niet zelf kan produceren. Dat is gewoon handel, en het bestaat al eeuwen. Vervang buivoorbeeld A door "de stad" en "B" door "het platteland". Het feit dat de inwoners van een bepaald gebied een "voetafdruk" hebben die groter is dan het gebied waarin ze wonen wil nog niet zeggen dat ze stelen. Stelen de inwoners van Brussel van Vlaanderen? Jij doet zoveel als stellen dat alle handel diefstal is. Dat is gewoon absurd. En als "oneerlijke veeteelt" het probleem is, dan doen we toch gewoon aan "eerlijke" veeteelt, niet. Maar wat is "eerlijk"? daar bestaat gewoon geen objectieve uitleg van. Citaat:
Ik ben echter niet blind. Ik zie dat er steeds minder kinderen in armoede leven en dus mag ik gerust stellen dat het armoede probleem zich toch blijkbaar aan het oplossen is.
|
|