![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit is de 'correcte link': http://www.tv5.org/TV5Site/lf/merci_...ur.php?id=3807
'Sans doute' is in die betekenis niet vulgair, in tegenstelling tot 'noemen' in de betekenis van 'heten'. Ik ben geneigd Franstaligen zelf eerder te geloven hoor. En ja, 'sans doute' betekent ook 'ongetwijfeld' (wat eerder iets is in ouderwetser Frans, tenzij het duidelijk wordt gemaakt in de intonatie), maar niet in de reportage van de RTBF. Vrij zeker van. Mijn links tonen dat al grotendeels aan. En het is het Hedendaags Frans dat de RTBF gebruikt, niet het Frans van Molière.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 februari 2011 om 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Vous êtes sans doute fou?" ==> "Gij zijt zot zeker?" ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Heeft u echter de links die ik postte gevolgd ? http://www.tv5.org/TV5Site/lf/merci_...ur.php?id=3807 (een hoge man van de Francofonie die man hoor) Voici la situation actuel: 'sans doute' signifie 'peut-etre'; 'sans aucun doute' a le sens du 'assurément'. Verder bevestigd zowat elke van de vier Franstaligen op het forum van WordReference. Wat ik ook wel aanvoel, is zoals fonne het zegt. Het is eigenlijk een sterkere variant van 'probablement', dat op diens beurt al een versterking van 'peut-être' is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 februari 2011 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als men bvb zegt "C'est sans doute vrai" volgt dikwijls "mais...." om dan die twijfel preciezer te verwoorden. Een bewijs dat Franstaligen 't er zo in aanvoelen. Mijn FR-NL Wolters Noordhof geeft onder het lemma "doute": "sans ~ ": zeker, waarschijnlijk, wellicht, allicht ; sans aucun~ ongetwijfeld stellig. Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() Hangt af van de perceptie hè ? Ik vind 'noemen' iets typisch volks. Nu ga ik geen mensen minachten omwille van dat taalgebruik, maar ik zou het nooit zeggen.
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Vertalen is mijn beroep. Een vertaalwoordenboek is slechts een hulpmiddel. Om de betekenis te kennen van een uitdrukking die je niet goed kent moet je in een verklarend woordenboek gaan kijken.
"Sans doute" wordt nooit gebruikt om zekerheid uit te drukken. Het is wel sterker als "peut-être". Vraag het aan om het even welke franstalige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch even muggenziften.
![]()
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Dat kan, maar dat hangt dan af van de context. In de context van het reportage ben ik geneigd om je gelijk te geven, maar in andere gevallen kan "sans doute" dan weer dichter aanleunen bij "peut-être".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"sans ~ ": zeker, waarschijnlijk, wellicht, allicht ; sans aucun~ ongetwijfeld, stellig. Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn vrouw is van geboorte Waalse én ze is master Romaanse filologie: zelfde verklaring. Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Gouverneur
|
![]() De Academie Française zegt het niet. En ik voel 'dat is waar' helemaal niet aan als 'dat is waarschijnlijk waar'. De 'maar' heb je net nodig om de tegenstelling uit te drukken en een eventuele nuance toe te voegen. Zolang de 'maar' niet volgt, blijft de 'waar' gelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
: Citaat:
Alexandria: Citaat:
http://Lexilogos.com is een goede site voor lexicografie en woordenboeken. Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 22:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() En een waarschijnlijk maakt de reportage daarom niet minder onprofessioneel en hatelijk. Maar jij hebt daar een andere mening.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 15 februari 2011 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Ja, ik voel dat anders aan, omdat ik die en andere nuances begreep, zonder de letterlijke woordenboekvertaling en omdat ik geen Vlaamsnationalist ben.
Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 22:07. |
![]() |
![]() |