Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2011, 13:03   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iteechaneega Bekijk bericht
Waarom is er een verschil in klasse tussen de stemmers van het VB en Groen!?
Kortom waarom stemmen arme mensen (meer) op extreem (rechts) en de rijken (meer) op progressieve partijen?
Bron voor die stelling?
Iteechaneega?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 13:04   #22
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Larie.
Inderdaad, dikke zever.
Oud 15 februari 2011, 13:05   #23
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Wat mij het meest verbaast zijn vreemdelingen die op het VB stemmen. Die behoren ook tot de 'juiste' klasse. En nu kan ik me vergissen (gelieve bij te sturen) maar ik dacht dat men wel werknemers kon ontslaan op basis van aanhang bij het VB (ofwel was dat nog bij 't Blok vroeger). In dat geval lijkt het me zeer logisch waarom de hogere groepen niet met hun keuzes openbaar te koop zouden lopen.
in mijn vriendenkring zitten een aantal zéér goed boerende turkse ondernemers die er helemaal geen geheim van maken dat ze op VB stemmen - de racisten.

allez, als ik dat mag zeggen van Youssof natuurlijk. Turkse racisten bestaan namelijk niet.

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 15 februari 2011 om 13:05.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 13:26   #24
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Fout. Kortzichtige mensen zijn SP stemmers.
En die hoeven niet de facto arm te zijn.
Wie hoeft wél de facto arm te zijn?
Oud 15 februari 2011, 14:08   #25
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
in mijn vriendenkring zitten een aantal zéér goed boerende turkse ondernemers die er helemaal geen geheim van maken dat ze op VB stemmen - de racisten.

allez, als ik dat mag zeggen van Youssof natuurlijk. Turkse racisten bestaan namelijk niet.
Bedankt om aan te tonen dat iemands klasse(positie) veel belangrijker is dan zijn afkomst. Overigens bestaan Turkse racisten wel degelijk en hebben organisaties als de Grijze Wolven nooit echt grote problemen gehad met het VB hoor.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 18:23   #26
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bron voor die stelling?
Iteechaneega?
Verkiezingsonderzoek van de voorbije 20 jaar.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 18:31   #27
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom waarom stemmen arme mensen (meer) op extreem (rechts) en de rijken (meer) op progressieve partijen?
Het lijkt me eerder dat armen op linkse partijen gaan stemmen. (proletariërs aller landen verenigt u!)
Rijkere mensen hoeven niet op linkse partijen als Groen! en PVDA+ te stemmen.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 15 februari 2011 om 18:32.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 23:20   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haalt u dat vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 23:25   #29
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Wat een zevertopic.
Oud 16 februari 2011, 12:03   #30
Iteechaneega
Burger

Iteechaneega's schermafbeelding

Standaard

Feitelijk baseerde ik de stelling op de theorie van Ronald Inglehart en Lipset en Rokkan. (post-modernisme & cleavages)
Min of meer verouderde theorie over het stemgedrag.

Ik had ook ergens nog een goede tabel die duidelijk weergaf wat het verschil tussen die 2 partijen was bij verkiezingen van 1970 tot nu.
De reden is volgens mij hetgeen dat ik hier al eerder heb gelezen.
Iemand van de hogere klasse kan het zich permitteren om bijvoorbeeld een hybride te kopen en zonnepaneeltjes te zetten.

Als men kijkt naar de lagere klasse, waar helaas gelijktijdig laag-geschoolden zitten, ziet men een tekort aan economisch, sociaal en cultureel kapitaal.
Deze zaken vertalen zich in een desinteresse in politiek (alhoewel ik de vervlakking van de media, de disproportionaliteit in de politiek [met als gevolg elitair taalgebruik] en spin daar ook aan kunnen bijdragen) en een aantrek tot plat populisme.

Ik gaf de voorbeelden VB en Groen! gezien ze voor nieuwe breuklijnen zorgden respectievelijk vanaf de jaren 70.
Oud 16 februari 2011, 16:41   #31
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Ik reken mezelf toch niet bij de armen, dus uw redenering klopt niet.
Oud 16 februari 2011, 16:50   #32
Iteechaneega
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Ik reken mezelf toch niet bij de armen, dus uw redenering klopt niet.
... zei ik dat de redenering absoluut was?
En wat is het eigenlijk voor een argument.
Politieke wetenschappen is bij mijn weten geen absolute wetenschap.

Zou je volgende keer 5 minuten langer kunnen denken?
7 minuten van je tijd zijn zoveel toch niet?
Oud 16 februari 2011, 16:53   #33
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... zei ik dat de redenering absoluut was?
En wat is het eigenlijk voor een argument.
Politieke wetenschappen is bij mijn weten geen absolute wetenschap.

Zou je volgende keer 5 minuten langer kunnen denken?
7 minuten van je tijd zijn zoveel toch niet?
En redenering die in 70 percent van de gevallen klopt houd ook geen steek.
Ge moet nu ook politieke wetenschappen niet op het zelfde niveau plaats als astrologie en economie.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 16 februari 2011 om 16:57.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 17:00   #34
Iteechaneega
Burger

Standaard

Citaat:
Ge moet nu ook politieke wetenschappen niet op het zelfde niveau plaats als astrologie en economie.
correlatie?

EDIT: Hier is mijn bron.

Waar zie je trouwens staan dat ik beweer dat de bewering per se opgaat?
Wie zegt dat er geen andere factoren zijn, buiten de 2 theorieën die ik eerder vermeldde, die invloed uitoefenen op het stemgedrag?

Ik probeer feitelijk een discussie gaande te brengen en je kunt kennelijk niets goeds verzinnen om het onderuit te halen of bij te stellen.

Wat doe je hier?

Laatst gewijzigd door Iteechaneega : 16 februari 2011 om 17:07.
Iteechaneega is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 20:22   #35
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Feitelijk baseerde ik de stelling op de theorie van Ronald Inglehart en Lipset en Rokkan. (post-modernisme & cleavages)
Min of meer verouderde theorie over het stemgedrag.

Ik had ook ergens nog een goede tabel die duidelijk weergaf wat het verschil tussen die 2 partijen was bij verkiezingen van 1970 tot nu.
De reden is volgens mij hetgeen dat ik hier al eerder heb gelezen.
Iemand van de hogere klasse kan het zich permitteren om bijvoorbeeld een hybride te kopen en zonnepaneeltjes te zetten.

Als men kijkt naar de lagere klasse, waar helaas gelijktijdig laag-geschoolden zitten, ziet men een tekort aan economisch, sociaal en cultureel kapitaal.
Deze zaken vertalen zich in een desinteresse in politiek (alhoewel ik de vervlakking van de media, de disproportionaliteit in de politiek [met als gevolg elitair taalgebruik] en spin daar ook aan kunnen bijdragen) en een aantrek tot plat populisme.

Ik gaf de voorbeelden VB en Groen! gezien ze voor nieuwe breuklijnen zorgden respectievelijk vanaf de jaren 70.
De linkse (sociaal-democratische of groene) partijen hebben zich de voorbije 30 jaar van de arbeidersklasse vervreemd doordat ze niet meer tegemoet kwamen aan de belangen van diezelfde arbeiders. Dit geldt zowel op economisch als op sociaal-cultureel vlak.

Wat het economische betreft, hebben veel linkse partijen niet willen inzien dat de globalisering het grootste gevaar is gaan vormen voor de werknemers. Het zijn niet (meer) de binnenlandse bedrijfsleiders en de binnenlandse KMO's die de voornaamse 'vijand' vormen van de arbeiders, maar integendeel het mondiale, globale, financiële kapitaal dat op een quasi ongecontroleerde wijze de nationale economie kan ontwortelen d.m.v. (bijvoorbeeld) de verhuis van bedrijven naar lageloonlanden. Wat dit betreft is het verschil (zoals dat in het begin van de vorige eeuw reeds terecht beschreven werd) tussen het productieve, industriële, nationale kapitaal versus het perfide, financiële, internationale kapitaal, relevanter dan ooit.

Door hun steun te verlenen aan het project van de Europese Unie, hebben de linkse partijen mede de liberale vrijhandelsideologie van die Unie ondersteund, wat tot privatiseringen, delocalisaties, sociale afbraak en dergelijke heeft geleid en zal leiden. Diezelfde linksen kunnen dan wel lippendienst bewijzen aan de arbeiders, in de praktijk en het wetgevende werk hebben zij deze globalisering mee vorm gegeven (zie het Opel-dossier). Wat men dan 'extreem-rechts' noemt besteedt, in meer of minder mate, nog wel aandacht aan deze dossiers; onderzoek heeft uitgewezen dat 'extreem-rechts' in Europa in de praktijk een eerder centrum-links beleid voorstaat en eerder eurosceptisch is - in meer en mindere mate natuurlijk. Wat het opkomen voor hogere pensioenen, betere ziekteverzekeringen, uitgebreidere zorg en dergelijke betreft wordt traditioneel links vaak ingehaald of zelfs voorbijgestoken door 'extreem-rechts'.

Ook op het sociaal-culturele vlak (dat overigens onlosmakelijk samenhangt met het economische) komen de linkse partijen totaal niet (meer) tegemoet aan de wensen en belangen van de lagere klassen. Links is na mei '68 vervallen in een ongezien progressisme en egalitarisme op alle vlakken, dit terwijl de armere bevolkingsgroepen op veel vlakken eerder conservatieve en 'autoritaire' denkbeelden hebben. Salon-links ijvert vanuit haar lofts en ivoren torens voor de blijvende instroom van vreemdelingen (en gaan een paar keer in de maand eens bij de Marokkaan eten), terwijl de arbeiders in hun wijken dagelijks geconfronteerd worden met de enorme problemen van de immigratie (vervreemding, criminaliteit, verloedering, verlies aan sociale samenhang, enz.). Links voert positieve discriminatie in, laat massa's asielzoekers toe, tolereert gezinshereniging en subsidieert de islam, terwijl de Vlaamse arbeider dagelijks geconfronteerd wordt met een toenemende vervreemding van zijn wijk en stad, en in tegenstelling tot salon-links niet de mogelijkheid heeft om aan deze situatie te ontsnappen.

En het gaat overigens niet enkel over immigratie, maar over het algemene culturele relativisme bij links dat elke houvast onderuit haalt, een houvast die nochtans een noodzaak is voor de solidariteit en het beschermen van de zwakkeren. Zoals men dat in Duitsland zo treffend verwoordt: "Sozial geht nur national". Solidariteit zonder enige basis is op los zand gebouwd. Om de interpersoonlijke solidariteit op een langdurige manier te garanderen, dienen mensen het gevoel te hebben iets gemeenschappelijks te hebben, tot eenzelfde samenleving te behoren. Door hun globalisme en hun multiculturalisme, door het willen vernietigen van de natiestaat, heeft links mee geholpen aan de teloorgang van deze homogene samenleving en hebben ze daarmee de voorwaarden geschapen voor de langzame afbraak van hun eigen verworvenheid, namelijk de welvaartsstaat.

Allemaal redenen waarom de arbeiders er totaal geen baat bij hebben om voor deze progressieve, apatride bende te stemmen maar meer gebaat is bij het steunen van conservatieve, rechts-nationalistische partijen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Vlaams Belang al sinds een tiental jaar de partij met procentueel het grootste aantal arbeiders is. Ook in andere landen komt men tot diezelfde vaststelling.
Oud 16 februari 2011, 20:22   #36
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Astrologie?
Oud 16 februari 2011, 21:27   #37
Iteechaneega
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De linkse (sociaal-democratische of groene) partijen hebben zich de voorbije 30 jaar van de arbeidersklasse vervreemd doordat ze niet meer tegemoet kwamen aan de belangen van diezelfde arbeiders. Dit geldt zowel op economisch als op sociaal-cultureel vlak.

Wat het economische betreft, hebben veel linkse partijen niet willen inzien dat de globalisering het grootste gevaar is gaan vormen voor de werknemers. Het zijn niet (meer) de binnenlandse bedrijfsleiders en de binnenlandse KMO's die de voornaamse 'vijand' vormen van de arbeiders, maar integendeel het mondiale, globale, financiële kapitaal dat op een quasi ongecontroleerde wijze de nationale economie kan ontwortelen d.m.v. (bijvoorbeeld) de verhuis van bedrijven naar lageloonlanden. Wat dit betreft is het verschil (zoals dat in het begin van de vorige eeuw reeds terecht beschreven werd) tussen het productieve, industriële, nationale kapitaal versus het perfide, financiële, internationale kapitaal, relevanter dan ooit.

Door hun steun te verlenen aan het project van de Europese Unie, hebben de linkse partijen mede de liberale vrijhandelsideologie van die Unie ondersteund, wat tot privatiseringen, delocalisaties, sociale afbraak en dergelijke heeft geleid en zal leiden. Diezelfde linksen kunnen dan wel lippendienst bewijzen aan de arbeiders, in de praktijk en het wetgevende werk hebben zij deze globalisering mee vorm gegeven (zie het Opel-dossier). Wat men dan 'extreem-rechts' noemt besteedt, in meer of minder mate, nog wel aandacht aan deze dossiers; onderzoek heeft uitgewezen dat 'extreem-rechts' in Europa in de praktijk een eerder centrum-links beleid voorstaat en eerder eurosceptisch is - in meer en mindere mate natuurlijk. Wat het opkomen voor hogere pensioenen, betere ziekteverzekeringen, uitgebreidere zorg en dergelijke betreft wordt traditioneel links vaak ingehaald of zelfs voorbijgestoken door 'extreem-rechts'.

Ook op het sociaal-culturele vlak (dat overigens onlosmakelijk samenhangt met het economische) komen de linkse partijen totaal niet (meer) tegemoet aan de wensen en belangen van de lagere klassen. Links is na mei '68 vervallen in een ongezien progressisme en egalitarisme op alle vlakken, dit terwijl de armere bevolkingsgroepen op veel vlakken eerder conservatieve en 'autoritaire' denkbeelden hebben. Salon-links ijvert vanuit haar lofts en ivoren torens voor de blijvende instroom van vreemdelingen (en gaan een paar keer in de maand eens bij de Marokkaan eten), terwijl de arbeiders in hun wijken dagelijks geconfronteerd worden met de enorme problemen van de immigratie (vervreemding, criminaliteit, verloedering, verlies aan sociale samenhang, enz.). Links voert positieve discriminatie in, laat massa's asielzoekers toe, tolereert gezinshereniging en subsidieert de islam, terwijl de Vlaamse arbeider dagelijks geconfronteerd wordt met een toenemende vervreemding van zijn wijk en stad, en in tegenstelling tot salon-links niet de mogelijkheid heeft om aan deze situatie te ontsnappen.

En het gaat overigens niet enkel over immigratie, maar over het algemene culturele relativisme bij links dat elke houvast onderuit haalt, een houvast die nochtans een noodzaak is voor de solidariteit en het beschermen van de zwakkeren. Zoals men dat in Duitsland zo treffend verwoordt: "Sozial geht nur national". Solidariteit zonder enige basis is op los zand gebouwd. Om de interpersoonlijke solidariteit op een langdurige manier te garanderen, dienen mensen het gevoel te hebben iets gemeenschappelijks te hebben, tot eenzelfde samenleving te behoren. Door hun globalisme en hun multiculturalisme, door het willen vernietigen van de natiestaat, heeft links mee geholpen aan de teloorgang van deze homogene samenleving en hebben ze daarmee de voorwaarden geschapen voor de langzame afbraak van hun eigen verworvenheid, namelijk de welvaartsstaat.

Allemaal redenen waarom de arbeiders er totaal geen baat bij hebben om voor deze progressieve, apatride bende te stemmen maar meer gebaat is bij het steunen van conservatieve, rechts-nationalistische partijen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Vlaams Belang al sinds een tiental jaar de partij met procentueel het grootste aantal arbeiders is. Ook in andere landen komt men tot diezelfde vaststelling.
*: tl;dr.
*: voor zover ik het gelezen heb, is het je mening maar.
*: Wat is de relevantie met breuklijnen theorie, cultureel/economisch/sociaal kapitaal? (probeer iets op te zoeken waarnaar je kunt refereren)

Laatste persoonlijke vraag.
Waarom zit je hier op het forum stemmen te ronselen voor het Vlaams Belang?
Dat is toch geheel terzijde.

Puppet.

Het gaat om de nieuwe breuklijnen die gevormd worden en de verschillen tegenover de oude breuklijnen.
Men kan min of meer patronen ontdekken in het stemgedrag van mensen.

Mensen, probeer te begrijpen dat er een verschil is tussen een intuïtieve mening en een mening of interpretatie van een theorie (of dergelijken).

BRON
Oud 16 februari 2011, 22:24   #38
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Astrologie?
De huidige astrologie, met al die voorspellingen, dat houdt geen steek. Net zoals die economische theorieën en modellen die de laatste 3 jaar niet meer schijnen te werken en waar de mensen -die veel slimmer zijn als ik- niet kunnen accepteren.

Politieke wetenschappen en sociologie plaats ik toch wel hoger, dan astrologie en economie.
Oud 17 februari 2011, 07:08   #39
Iteechaneega
Burger

Standaard

Citaat:
De huidige astrologie, met al die voorspellingen, dat houdt geen steek. Net zoals die economische theorieën en modellen die de laatste 3 jaar niet meer schijnen te werken en waar de mensen -die veel slimmer zijn als ik- niet kunnen accepteren.

Politieke wetenschappen en sociologie plaats ik toch wel hoger, dan astrologie en economie.
Wat een naïeve en beledigende houding tegenover economische wetenschappers, die enigszins trachten wetenschappelijk werk te verrichten.

Om het even welke sociale wetenschap is geen exacte wetenschap.
Economie valt feitelijk in bepaalde (of alle) universiteiten in de faculteit: sociologie, psychologie, economie, politicologie, management en agogische wetenschappen.
Dit kan een beetje anders zijn naargelang uw unief.

Anyways, om tot mijn vraag te komen:
wat wil je nu feitelijk vertellen met je hiërarchie?
Oud 17 februari 2011, 08:23   #40
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat de minder begoeden als eersten en het meest de 'geneugten van de multi-cul maatschappij hebben mogen ervaren.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be