Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Israel of Palestina
Israel 52 50,98%
Palestina 50 49,02%
Aantal stemmers: 102. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2011, 11:46   #241
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Hoe kan er nu ooit vrede komen zo lang de bezetting aan de gang is ?
Ten eerste is het terrorisme vanuit de Gaza-strook sterk toegenomen NA de Israelische terugtrekking.

Ten tweede beschouwen de Palestijnen het bestaan zelf van Israel als bezetting. Ze moeten accepteren dat ze die vernietigingsoorlog verloren hebben.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 12:05   #242
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

alsof het ze daar nog om gaat , het winnen van een oorlog . De palestijnen hebben haast geen wapens in vergelijking met Israel dat ook nog eens dikke steun krijgt van 's werelds grootste militaire macht.

Na een verschrikkelijke invasie zoals die heeft plaatsgevonden kan men gerust rekenen op tegenactie , dat is logisch.

Wanneer u uw buurman volledig in elkaar slaat en u daarna terugtrekt kan u ook iets terug verwachten.

Daar komt nog bij dat Israel zich helemaal niet werkelijk heeft terug getrokken
zij controleren nog altijd de watervoorzieningen en de goederen stroom en het luchtruim en het bouwen van illegale nederzettingen gaat gewoon door.

Citaat:
Ten tweede beschouwen de Palestijnen het bestaan zelf van Israel als bezetting
kletskoek , Hamas heeft al vaker voorstellen gedaan waarin Israel erkend werd.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 12:41   #243
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Jaja, de kerk kon het vroeger ook onderbouwen toen ze de schuld van de pest op hen afschoven, ze hadden immers Christus vermoord.
Mohammed dacht dat de Joden hem gingen verraden in Medina, en dus liet hij ze allemaal uitmoorden.
En Hitler, die kon het ook allemaal onderbouwen tov de gewone Duitser. Die Joden waren doorgaans nogal succevolle zakenlui, en dat in een tijd van ongeëvenaarde recessie
Dus dat vandaag de dag 11 september minstens een oorzaak kent in de onvoorwaardelijke steun van Amerika aan Israël en Israëls gedrag tov de Palestijnen, dat valt niet te ontkennen.
De planner van de aanslagen van 9/11 heeft het zelf omschreven ! dat verzin ik niet.
Het ging om de Amerikaanse steun voor Israel en de Amerikaanse steun aan andere corrupte regimes.
Oud 21 februari 2011, 12:46   #244
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik heb meer sympathie voor de Israeli dan voor de Palestijnen.

Mijn redenen:

Ik zie de Palestijnen een beetje zoals de miljoenen SudetenDuitsers die na WO II hun hele hebben en houden kwijt raakten.

Met wel een paar belangrijke verschillen:

1. Waar de verdreven SudetenDuitsers zich nadien integreerden in het nieuwe Duitsland en daar hun leven verderzetten gebeurde dat bij de Palestijnen niet.

In de eerste plaats omdat zij - in tegenstelling tot de SudetenDuitsers niet allemaal verdreven werden. (De Israeli waren niet zo drastisch als de 'geallieerden na WO II)

Ten tweede omdat de landen waarnaar zij gevlucht zijn er alles aan hebben gedaan wat ze maar konden om de vluchtenlingen NIET in hun maatschappij te integreren.

I.e; de Sudetenduitsers hebben als verliezers van een 'foute' oorlog hun schuld geaccepteerd en het leven verdergezet. De Palestijnen hebben dat helemaal niet gedaan. Erger nog ze zijn een heel stuk geradicaliseerd.

2. Bevolkingsexplosie. Dit is eveneens de schuld van het Westen dat dit ondersteunt door het te subsidiëren. Het is onmogelijk een oplossing voor dit probleem te vinden met een dergerlijke bevolkingsgroei. Het maakt enerzijds het quasi onmogelijk om een economisch leefbare maatschappij te hebben, anderzijds maakt het ook duidelijk dat er geen schijn van kans is dat men dergerlijke hoeveelheden vluchtelingen ooit terug in Israel kan opnemen.

3. Ik begrijp Israel. I.e. een klein landje dat al sinds geboorte voor zijn overleving moet vechten in een haar zeer vijandelijk klimaat. Alles in acht genomen vind ik dat Israel nog redelijk met de Palestijnen en Israelische arabieren omgaat. Als ik me omgekeerde (militaire) machtsverhoudingen inbeeld dan denk ik niet dat Hamas of Hezbolla even redelijk met Joden zou omgaan. Het zou een collectieve deportatie / slachting worden.

Aan de andere kant zie ik dan beelden van vaders die hun kinderen een dood als martelaar als hoogste goed voorstellen. Daar kan ik niet bij. Dat is een religieuze waanzin die wij niet meer kennen, maar dat maakt hem er niet minder gevaarlijk op. Ik heb het erg moeilijk om nog veel menselijks in zo'n samenleving te zien.

Bovenstaande argumenten zijn natuurlijk generalisaties, maar dat zijn wel de redenen waarom ik meer sympathie heb voor Israël dan de Palestijnen.
Is een correcte vergelijking.
Oud 21 februari 2011, 12:46   #245
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ten eerste is het terrorisme vanuit de Gaza-strook sterk toegenomen NA de Israelische terugtrekking.

Ten tweede beschouwen de Palestijnen het bestaan zelf van Israel als bezetting. Ze moeten accepteren dat ze die vernietigingsoorlog verloren hebben.
²
Oud 21 februari 2011, 12:49   #246
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
2.Zelfreflectie?
Dus het is hun eigen schuld?
Tja...
Ze hebben Christus aan het kruis geslagen, inderdaad.
Verder werden ze in nazi-Duitsland niet slechter behandeld dan bijwijlen de eeuwen daarvoor in heel Europa.
Als er ergens pest uitbrak of een zondebok moest gezocht worden waren ze steevast de klos.
Ik vind zeker niet dat ze daar iets konden aan doen, maar goed, die Atzmon zal wel ergens iets gevonden hebben dat rechtstreeks of onrechtstreeks toch wel de gerechtvaardigde reden zal zijn voor een pogrommetje links of rechts.

De grootste oorzaak voor de haat tegen zionisten (eigenlijk haat ik dat woord omdat veel mensen het eigenlijk gebruiken om hun jodenhaat te maskeren) ligt nog steeds in die geschiedenis vervat.
Dat zie je vandaag de dag nog overal in de wereld, van de conflicten in ex-Joegoslavië tot Rwanda of Noord-Ierland.
Je kunt 2000 jaar schuimbekkende haat tegen mensen niet zomaar wegvagen.
Niet alleen ziektes zijn overerfbaar, maar ook haat.
Als ik vandaag de dag tegen moslims praat over bepaalde politieke zaken, valt het me echt op dat ze dus overal de hand van "les juifs" in zien, en dat in zo'n mate dat het een zekere aversie in me laat opwellen.
En het gebeurt dus écht in de hotspots hé.
Vandaag nog gelezen dat Kadhafi, die zelf milities uit zwart Afrika laat overkomen om de protesten tegen zijn regime neer te slaan, "massa's" buitenlandse agitoren van een Arabisch netwerk heeft laten oppakken.
Het gaat om Tunesiërs, Egyptenaren, Sudanezen, Palestijnen, Syriërs en Turken.
En dan volgt het fijntjes: Mogelijk zit Israël erachter.

1. Mohammed zelf heeft ook hele Joodse volksstammen over de kling laten jagen. Velen hebben zich voor het gemak maar bekeerd tot de islam, maar als je denkt dat er in het midden-oosten geen jodenvervolgingen plaats vonden, dan moet je eens wat opzoekingswerk doen.
Verder denk ik dat de Palestijnen even goed opdraaien voor het feit dat "nogal" (en dat woord gebruik ik eufemistisch) wat moslims Israël volledig van de kaart willen vegen en er alle belang bij hebben dat de toestand van de Palestijnen alle jodenhaat ter wereld blijft verenigen.

De 600.000 Joden die uit de Arabische landen zijn gejaagd nadat Israël de oorlogen tegen de Arabieren had gewonnen, zijn allemaal opgenomen in Israël. Vele van die vluchtelingen moesten jarenlang bivakeren in tentenkampen (ma'abarot), maar zijn uiteindelijk allemaal gehuisvest geraakt.
Eigenaardig genoeg is dat bij de Palestijnen die uit Israël zijn verjaagd, nooit gebeurd.
Die wonen nog steeds in vluchtelingenkampen.
In andere conflicten van de 20ste eeuw is het nochtans wel gelukt m uitwisseling van bevolkingsgroepen op een ordentelijke manier te laten gebeuren, zoals tussen India en Pakistan of Griekenland en Turkije.

Maar de Palestijnen, tja, dat zijn nu eenmaal de condooms van de hele wereld hé.
Extreem links, extreem rechts, fundamentalistische en minder fundamentalistische moslims, iedereen spant ze om hun eigen redenen (racisme, religie, anti-imperialisme) voor hun kar, om hen te dumpen als ze hen niet meer nodig hebben.
Niets uit uw generaliserende betoog rechtvaardigd de langdurige schending van mensenrechten in het heden. Vele Palestijnen zien zelf ook in dat haat jegens hun buren nergens toe zal leiden en willen nu eindelijk eens vrede.
Wat hebben zij met die hele voorgeschiedenis van Israel van doen ? niets , totaal niets.
Opmerkelijk hoe mensen plotseling voorstander worden van mensenrechten schendingen zodra het over Israel gaat.

Verder is er veel steun voor de Palestijnen onder de BEVOLKING in de Arabische landen terwijl hun overheden niets doen aan de situatie.
Persoonlijk heb ik helemaal niets tegen de bevolking van Israel en heeft mijn betoog met jodenhaat niets van doen. De discussie daarover is naar mijn idee geheel de verkeerde.

Laatst gewijzigd door atmosphere : 21 februari 2011 om 12:56.
Oud 21 februari 2011, 17:34   #247
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht

kletskoek , Hamas heeft al vaker voorstellen gedaan waarin Israel erkend werd.
Hamas streeft onomwonden de fysieke vernietiging van Israel na.
Oud 21 februari 2011, 17:41   #248
StevO
Burger

StevO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freebie Bekijk bericht
En waarom?
Israël.
Wat mij betreft heeft Palestina nooit bestaan.
Oud 21 februari 2011, 17:48   #249
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onverkozen President Bekijk bericht
Nethantahu (en zijn voorgangers) streven de fysieke vernietiging van Palestina na en zullen blijven bulldozeren tot er geen lap palestijns gebied meer overblijft.
Indien Israel de Palestijnen fysiek wou vernietigen dan zou het dat pefect kunnen.

Integendeel heeft Israel zich volledig unilateraal uit Gaza teruggetrokken en zijn nederzetting daar ontmanteld.
Oud 21 februari 2011, 17:51   #250
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Indien Israel de Palestijnen fysiek wou vernietigen dan zou het dat pefect kunnen.

Integendeel heeft Israel zich volledig unilateraal uit Gaza teruggetrokken en zijn nederzetting daar ontmanteld.
Moest Israël de Palestijnen vernietigen zou het zelfs de steun van de Amerikanen verliezen, en waarschijnlijk een oorlog ontketenen met ieder buurland.
Oud 21 februari 2011, 17:52   #251
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Bestaat al 2000 jaar. Langer dan dat Israel ooit bestaan heeft toen en nu.
Nogal nonsens. Een Palestijnse staat heeft nooit bestaan. Wat overigens niet wil zeggen dat de Palestijnen er geen recht op zouden hebben.
Oud 21 februari 2011, 17:54   #252
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Moest Israël de Palestijnen vernietigen zou het zelfs de steun van de Amerikanen verliezen, en waarschijnlijk een oorlog ontketenen met ieder buurland.
Gedurende een groot deel van zijn geschiedenis was Israel in oorlog met elk van zijn buurlanden (niet uit eigen keuze). En telkens een land bereid was om vrede te sluiten was Israel dat ook.
Oud 21 februari 2011, 17:55   #253
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:

Demagogische prietpraat. Israël houdt de Gaza-strook in een wurggreep die onleefbaar is voor haar bewoners. Een zeer hoge bevolkingsdichtheid (= de schuld van israël die daar (alsook naar de buurlanden en Westelijke Jordaanoever) Palestijnen heeft naartoe gedreven na jarenlange etnische zuivering), economisch een puinhoop (=schuld van israël, elke infrastructuur wordt met de regelmaat van de klok door bombardementen vernield), te weinig voedsel (schuld van israël door blokkade + vernielingen van moestuinen, boomgaarden,... door IDF-tanks en bulldozers).

Kortom, Gaza wodt bewust onleefbaar gehouden door israël hoewel ze naar de buitenwereld toe verkondige dat ze daar niet meer aanwezig zijn. In werkelijkheid trekken ze er regelmatig binnen om vernielingen en moordpartijen aan te richten.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 17:57   #254
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Bestaat al 2000 jaar. Langer dan dat Israel ooit bestaan heeft toen en nu.
en het heet nu JORDANIE
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 17:58   #255
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogal nonsens. Een Palestijnse staat heeft nooit bestaan. Wat overigens niet wil zeggen dat de Palestijnen er geen recht op zouden hebben.
Dat Palestina als onafhankelijke staat nooit heeft bestaan is zionistische nonsens van de bovenste plank qua argumentatiewaarde.

Uiteraard heeft zo'n staat nooit bestaan, moderne staten bestaan nog maar ongeveer 200 jaar. De streek werd zoals de meeste streken buiten Europa gekoloniseerd en al in 1948 (toen kolonisatie nog wijd verspreid was), werd israël al gesticht.

(Los van uw posting, dat de Palestijnen geen volk zijn is nog zo'n pure leugen die zionisten graag rondbazuinen. Palestijnen zijn een deelvolk van het Arabische volk).
Oud 21 februari 2011, 17:59   #256
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
en het heet nu JORDANIE

Jaja, je hebt de propagandapraatjes van de extremist Wilders goed gelezen. Helaas voor jou en hem is de waarheid net iets anders.
Oud 21 februari 2011, 18:01   #257
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Dat Palestina als onafhankelijke staat nooit heeft bestaan is zionistische nonsens van de bovenste plank qua argumentatiewaarde.

Uiteraard heeft zo'n staat nooit bestaan, moderne staten bestaan nog maar ongeveer 200 jaar. De streek werd zoals de meeste streken buiten Europa gekoloniseerd en al in 1948 (toen kolonisatie nog wijd verspreid was), werd israël al gesticht.

(Los van uw posting, dat de Palestijnen geen volk zijn is nog zo'n pure leugen die zionisten graag rondbazuinen. Palestijnen zijn een deelvolk van het Arabische volk).
Ten eerste heb ik nergens geschreven dat de Palestijnen geen volk zijn. Integendeel, ik heb het tegenovergestelde geschreven.

Dat staten nog maar 200 jaar bestaan is historische nonsens.

Overigens werd het gebied Palestina zo goed als NIET gekoloniseerd (met uitzondering van een korte periode als mandaatgebied van 1919 tot 1948).

Probeer wat elementaire geschiedenis te leren.
Oud 21 februari 2011, 18:05   #258
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo lang israël bestaat, zal er Arabisch verzet zijn. En terecht. Logisch dat het verzet bij Palestijnen toeneemt van zodra er geen loop van een tank meer op hun huis gericht staat of IDF-criminelen geen geweerloop meer tegen het hoofd van hun kinderen houden.

Citaat:
Ten tweede beschouwen de Palestijnen het bestaan zelf van Israel als bezetting.
Uiteraard, en terecht. Bezetting van hun land is de juiste woordkeuze.

Citaat:
Ze moeten accepteren dat ze die vernietigingsoorlog verloren hebben.
Zij moeten niks accepteren, zo lang israël bestaat. Net zoals de Vlamingen niet moeten accepteren dat belgië blijft bestaan en dat we dankzij dat belgenstaatje bepaalde gemeenten zoals Komen, Moeskroen,... kwijt raakten.
Oud 21 februari 2011, 18:09   #259
StevO
Burger

StevO's schermafbeelding

Standaard

Verder vind ik dat Israël het stuk Egypte tot en met het Suez kanaal weer moet innemen. In overleg met Egypte of zonder. Zowel de Gaza strook als de Westelijke Jordaanoever idem dito, met uiteraard een vrijgeleide en eventueel compensatie voor de inwoners.

Om te beginnen moet Israël de volledige controle krijgen over Jeruzalem, wat niet betekend dat de aanwezige moslims moeten vluchten. Die moskee afbreken en de onderliggende tempel opnieuw opbouwen zou wel een optie zijn.
Oud 21 februari 2011, 18:10   #260
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Uw aarderijkskunde is ook niet je dat precies. Oost jeruzalem is de hoofdstad.
De hoofdstad van Jordanië is Amman.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be