Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2011, 17:27   #281
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Inderdaad, de dood is niet het einde. Maar we wippen niet zomaar van het éne lichaam naar het andere. Reïncarnatie is ook een levensbeschouwing. Lees er eens iets over.

Fred.
Zou het zo erg zijn moest de dood wel het einde zijn?
Alles wat we ooit hebben waargenomen is uiteindelijk tijdelijk en beperkt, reincarnatie zou dat universele beginsel schenden.

En met welk doel?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 17:29   #282
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waarom zou alles wetenschappelijk te verklaren moeten zijn. Ik heb er als wetenschapper geen probleem mee dat er dingen zijn die buiten het wetenschappelijke kader kunnen bestaan
Dus volgens jou zijn er dingen die niet verklaarbaar zijn?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 17:51   #283
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Er zijn zovele zaken van mensen die dingen herinneren die verifieerbaar zijn. Zie bijvoorbeeld bovenstaande docu en het boek. Hier nog een voorbeeld van een jongen die zich een vorige leven herinnert. Zijn hoog opgeleide ouders waren eerst sceptisch en beginnen het dan ook uit te pluizen, en komen erachter dat de feiten kloppen.

http://www.youtube.com/watch?v=_EWwzFwUOxA

Er zijn talloze van deze gevallen. Het bewijs voor reïncarnatie is er.
Daar zit nu eens geen spatje, geen greintje, geen molecule bewijs in. 100 pct. speculatie gebaseerd op niets.

Zelfs voor een scepticus als ik, die weinig verwachtte, is dit een zeer zware ontgoocheling.

Waar is het bewijs ? Ik zie niets, maar ik ben dan ook niet wanhopig op zoek.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 17:53   #284
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Daar zit nu eens geen spatje, geen greintje, geen molecule bewijs in. 100 pct. speculatie gebaseerd op niets.

Zelfs voor een scepticus als ik, die weinig verwachtte, is dit een zeer zware ontgoocheling.

Waar is het bewijs ? Ik zie niets, maar ik ben dan ook niet wanhopig op zoek.
Hij hanteert een alternatieve definitie voor het begrip bewijs: "mensen die dingen verkondigen op tv".
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 17:59   #285
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hij hanteert een alternatieve definitie voor het begrip bewijs: "mensen die dingen verkondigen op tv".
Hij zou dringend eens naar wat meer kritische sites moeten gaan, het verhaal van de kleine jongen die zich zogezegd zijn vorig leven als piloot herinnert, hangt met haken en ogen aan elkaar, en is een luchtbel als je het even kritisch benadert.

Dat heeft me 10 seconden gekost om op te zoeken via google.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 18:11   #286
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hij zou dringend eens naar wat meer kritische sites moeten gaan, het verhaal van de kleine jongen die zich zogezegd zijn vorig leven als piloot herinnert, hangt met haken en ogen aan elkaar, en is een luchtbel als je het even kritisch benadert.

Dat heeft me 10 seconden gekost om op te zoeken via google.
Tja, mensen zoals exodus zijn er altijd als de kippen bij om sceptici te verwijten dat ze hun wereldbeeld niet willen aanpassen. Ik ben onmiddellijk bereid mijn wereldbeeld volledig om te gooien. Maar dan wel op basis van bewezen feiten. Ik vind eerlijk gezegd dat de pogingen van de believers steeds meer teleurstellen.

Trouwens, en dit richt ik speciaal aan exodus: als je echt iets kan bewijzen van wat je hier allemaal beweert, dan valt daar een mooie zakcent mee te verdienen.

http://skepp.be/prijzen/sisyphus-prijs-%E2%82%AC10000

De prijs is nog nooit uitgereikt, net zoals de prijs van de Randi foundation.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 20:17   #287
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IceColdIsWarmLOL Bekijk bericht
nou eh meer koud dus eigenlijk!
Ach laat me raden, de zon is een koude-fusie reactor en de mythe dat de zon warm is wordt in stand gehouden door de joods-wetenschappelijke lobby gekoppeld aan de rothschild familie en geleid door de paus.

P.S. proficiat dat je het al meer als één dag volhoudt pindar.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 22 februari 2011 om 20:18.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 20:24   #288
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
vreemd, in het geheel niet wat ik gezegd heb. Kan je niet beter?
Die 4 eerste woorden staan daar toch duidelijk "ach laat me raden".

Maar zeg eens: de zon is koud, hoezo dat?

En ben je van plan om langer als een dag te blijven? Je bent blijkbaar niet zo brutaal als anders.
Oud 22 februari 2011, 20:37   #289
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lolkat Bekijk bericht
en ik dacht echt dat jij grapje maakte ...
Neen, Icecold is één van de vele reïncarnaties van Pindar. Een forumtrol die meent dat alle huidige wetenschap fout is, en meestal zo brutaal is dat ie na een uur of 2 al geband is. Hij houdt het nu wel heel lang uit.
Oud 22 februari 2011, 22:00   #290
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Boeiende draad, maar ik heb hier nog niks gelezen over de 4 staten van bewustzijn:

[i]"Er zijn vier staten van bewustzijn:
1. het dagbewustzijn
2. droombewustzijn
3. de droomloze staat
4. de Vierde Staat, Turiya: dat wat van dat alles bewust is

De eerste twee staten zijn duidelijk. Die ervaren wij dagelijks. Het is vorm-bewustzijn. En alles heeft te maken met denken. De droomloze staat -wanneer wij slapen zonder ‘beelden’- zijn wij vanuit ons dagbewustzijn bewust, doordat wij - achteraf - weten dat wij heerlijk geslapen hebben en niets gedroomd hebben. Maar op het moment zelf weten wij van niets. Er zijn echter jnani’s die beweren dat zij op dat ogenblik ook bewust zijn. [...]
Dit is op zich een interessante post, maar ik heb drie bezwaren. Ten eerste: het is niet jouw mening, maar een kopie uit de link onderaan naar een blog van 28-02 2009, waarop nul reacties zijn gekomen of toegelaten. Ten tweede, wat hier gezegd wordt over de derde en vierde staat van bewustzijn is een niet verifieerbare theorie. Ten derde, de tekst is hier en daar warrig en niet te volgen. Dat geldt nog meer voor de slotwoorden, die je niet hebt gekopieerd. Daarom ga ik er niet op reageren. Ik zag bij de link overigens nog meer intrigerende teksten en beweringen die echter teleurstellen omdat ze al snel erg warrig worden en weinig zeggend. Let wel, ik verwerp niet a priori de mogelijkheid van multiple bewustzijn bij de mens of een deelhebben aan een universeel bewustzijn.

Wel ben ik benieuwd wat jij denkt van deze info en wat de waarde is voor deze draad.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 22:26   #291
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Bewijzen dat het gemanipuleerd is is veel logischer.

Je kan nooit bewijzen dat iets niet gemanipuleerd is, indien het echt is. M.a.w je houdt jezelf voor de gek.

Je naam mag dan het omgekeerde van logika zijn, je hebt er duidelijk niet veel kaas van gegeten.

Meer heb ik hier niet aan toe te voegen.
De opzet van de experimenten en de verslaglegging in de filmpjes was volkomen onwetenschappelijk. Dat filmpje met die dame in Frankrijk was belachelijk. Je moet erg naïef zijn om hier een bewijs in te zien. Je gelooft toch ook niet elke tv-commercial? En dat filmpje over hypnose toonde het beste resultaat uit duizend pogingen om mensen onder hypnose terug te brengen in een vorig leven? Nu ja, dat is dan een prima bewijs tegen reïncarnatie.
Oud 22 februari 2011, 22:40   #292
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Kan bewustzijn bestaan zonder zelfbewustzijn ? Ik kan het me niet voorstellen maar proefondervindelijk lijkt het bewezen.
Waar is het bewijs?
Oud 22 februari 2011, 22:49   #293
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waarom zou alles wetenschappelijk te verklaren moeten zijn. Ik heb er als wetenschapper geen probleem mee dat er dingen zijn die buiten het wetenschappelijke kader kunnen bestaan
Kom, kom, probeer alsjeblieft zindelijk te redeneren. Over dingen die buiten het wetenschappelijk kader staan dat jij beheerst kan jij "als wetenschapper" alleen maar zeggen dat ze voor jou niet bestaan of bewezen zijn.
Oud 22 februari 2011, 23:05   #294
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Reïncarnatie kan bestaan.
Maar als het bestaat, moeten we ervan uitgaan dat het een wetenschappelijke verklaring heeft.
Ik probeer deze beweringen logisch te vatten, maar dat lukt niet.

1) Je zegt "reïncarnatie kan bestaan". Volgens mij kan je dat alleen zeggen als je daar goede argumenten of bewijzen voor hebt. Dat vind jij ook want je zegt vervolgens:

2) Dat er een wetenschappelijke verklaring (bewijs) moet zijn als het bestaat. Welnu, je weet dat die verklaring er niet is. Daaruit volgt toch logischerwijs dat het niet bestaat?

Als reïncarnatie niet bestaat hoe kan je dan zeggen dat het "kan bestaan"?
Oud 23 februari 2011, 00:39   #295
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit is op zich een interessante post, maar ik heb drie bezwaren. Ten eerste: het is niet jouw mening, maar een kopie uit de link onderaan naar een blog van 28-02 2009, waarop nul reacties zijn gekomen of toegelaten. Ten tweede, wat hier gezegd wordt over de derde en vierde staat van bewustzijn is een niet verifieerbare theorie. Ten derde, de tekst is hier en daar warrig en niet te volgen. Dat geldt nog meer voor de slotwoorden, die je niet hebt gekopieerd. Daarom ga ik er niet op reageren. Ik zag bij de link overigens nog meer intrigerende teksten en beweringen die echter teleurstellen omdat ze al snel erg warrig worden en weinig zeggend. Let wel, ik verwerp niet a priori de mogelijkheid van multiple bewustzijn bij de mens of een deelhebben aan een universeel bewustzijn.

Wel ben ik benieuwd wat jij denkt van deze info en wat de waarde is voor deze draad.
Ik weet dat je de empirie voor alles stelt, maar vind het wel fijn dat je ruimte laat in de mogelijke consequenties, van wat als bewustzijn wordt omschreven.

Ik zal proberen in m'n eigen bewoordingen zo goed mogelijk een en ander weer te geven, al zal er wsl wel een en ander onduidelijk blijven, gezien taal slechts een erbarmelijk substituut blijkt te zijn, om de oorspronkelijke oorzakelijkheid ervan te omschrijven, net zoiets als een oog dat zichzelf nooit zal kunnen zien.

Kijk, in heel ons onderwijssysteem en dergelijke leerinstellingen, wordt nergens gesproken over de hoogst mogelijke staat van bewustzijn.
In de wetenschap wordt bewustzijn als zodanig, beschouwd als een voortvloeisel van de organisch-materialistische vorming door de evolutionaire eonen heen.
Eerst was er zgn de materie die zich na de bigbang spontaan 'organiseerde' en van waaruit ons gevoel voor gewaarzijn ontstond.
De som van al die zintuiglijke prikkels, wordt dan als ons bewustzijn aanzien.

Sommige vormen van filosofie gaan verder dan die (verstandelijke) aanname, maar steeds zal de betreffende uitleg begrepen dienen te worden door onze zintuiglijk-verstandelijke modus, ons dagbewustzijn dus, waardoor men steeds in een circulaire denkbeweging verzeilt geraakt en niet verder geraakt dan het dagbewustzijn.
Nieuwsgierig als ik (was) ben, ging ik verder op zoek naar uitleg die meer te bieden had deze beperkte denkmodus.

Veel rotzooi gelezen, dat wel, maar uiteindelijk kwam ik dan terecht bij de authentieke teksten daarover, die veel dieper gingen dan ik ooit geleerd of gelezen had.
Zoals het NT verhaalt over het 'koninkrijk gods' die in het hart zetelt, de kabbala het heeft over een 'splinter' in het hart, de upanishaden over de 'parel' in het hart en het boeddhisme over de 'scheppende leegte' in ons.

Op zoek naar meer uitleg daarover, kwam ik dus automatisch terecht bij de oudere wijsheidstradities, die niet alleen een theorie daarover geven, maar dit gegeven ook via allerhande adem- en meditatietechnieken in de praktijk brachten.
Zonder de begeleiding van een ervaren persoon in die zaken, kan een onbezonnen aanpak daarvan ook wel psychische en fysieke schade berokkenen, omdat je dan latente en/of onaangeboorde energieën aanspreekt die zich daarvoor nooit manifesteerden.

En toeval of niet, maar toen ik 20 jaar geleden ergens aan onze kust m'n huidige vrouw ontmoette, bleek haar vader een leraar te zijn in de prana-yoga, een van de zes gekende vormen van yoga.
Toen hij me met veel geduld een en ander persoonlijk aanleerde ivm ademhalingstechnieken, ervoer ik een wezenlijke verandering in me, die me aanzette tot verdere bestudering van yoga technieken.
Het eerste degelijke boek dat ik daarover las, was 'De Yoga-Sutra's van Patanjali', geschreven door Dr. I.K. Taimni, en bevat een omvattende en systematische verhandeling over de graduele staten van verlichting (samadhi).
Het boek wordt door zowat alle yogi's dan ook beschouwd als een klassiek meesterwerk.

Nu goed, de hoogste staat van verlichting, zoals die daarin beschreven wordt, heb ik nog niet bereikt, maar heb ondertussen al wel een paar keer een hogere staat van bewustzijn mogen ervaren, dan daar waar door de wetenschap ons dagbewustzijn als de hoogst bereikbare staat wordt aanzien.
Moeilijk uit te leggen, gezien deze hogere staat zijn niet empirisch overdraagbaar is, zoals bv theoretische kennis wel kan doorgegeven worden.

De laatste keer dat ik iets van dat hogere bewustzijn ervoer, kan ik rudimentair als volgt omschrijven:

Ik 'bevond' me in een pikzwarte ruimte en was het middelpunt van een enorm bolvormig frame dat verscheen (oplichtte) en verdeeld was in geometrische structuren, zoals de verdeling van lengte-en breedtegraden op een wereldbol.
In elk van die honderden rechthoeken zag ik archetypische vormen en beelden verschijnen en kon elk van hen dichterbij brengen of van me verwijderen, zoals ik dat wenste.
Zelf bezat ik geen lichaam, in welke richting ik me ook draaide, zo boven zo onder, en besefte direct dat al die verschijnselen een creatie waren van m'n eigen geest, wat volledig overeenstemde met de teksten die de oude wijsheidstradies daarover te melden hebben.

Het heldere besef dat de diepste kern van mijn 'ik' altijd al zuiver bewustzijn (was) is geweest, was heel reëel en deze ervaring ging veel dieper dan de ervaringen van het 'normale' gewaarzijn in m'n dagelijks leven.

En verder, ik blow niet, snuif niet, neem geen medicijnen en aan de koffie die ik een uur daarvoor gedronken had, scheelde bij m'n weten ook niets.

Hoe dan ook, ik was op dat moment (wsl) directe getuige van het collectief 'onderbewuste', hoewel dat aspect op dat moment een bovenbewuste ervaring inhield en een diepere impact op me had, dan alle ervaringen die ik door mijn dagbewustzijn reeds had ondervonden.
Het gevoel van eeuwig en onsterfelijk te zijn, was op dat moment ook heel vanzelfsprekend en verbaasde me er in het geheel niet over.
Vanuit deze ervaringspositie (was) is reïncarnatie dan ook de normaalste zaak van de wereld.

En nogmaals, Piero, ooit was ik een fervent empirist die hogere bewustzijnstoestanden ook aanzag als een zweverig new-age verzinsel of een effect van opstekende hallucinaties, al dan niet geïnstigeerd door bio-chemische bestanddelen of drugs van allerlei aard, maar het persoonlijk ervaren van een en ander heeft die verstandelijke overtuiging deftig doen kantelen.

Om toch nog eens terug te komen op de link die ik eerder meegaf, waarin ook het volgende staat:
"Het gaat hier tot slot niet om een geloof, of iets klakkeloos van iemand aan te nemen, maar om het met engelen-geduld zelf te onderzoeken. Dit onderzoek zal (het beeld over) jouzelf en de wereld radicaal kunnen veranderen."

En ja, die radicale verandering van ons zelfbeeld is een gegeven dat, eens we een ervaring hebben gehad van onze diepste oorspronkelijkheid, niet meer te ontkennen valt en elke semantische (ontkennende) discussie daarover, gelabeld kan worden als een vorm van avidya. http://en.wikipedia.org/wiki/Avidy%C4%81

Zo, los van de beperkte woordenschat die me ter beschikking staat, hoop ik dat deze summiere poging tot de omschrijving van de diepste en wezenlijke aard van ons bewustzijn, niet al té flou en zweverig overkomt.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 01:23   #296
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
welnee
hoezo ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 01:30   #297
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Het idee dat onze geest een product is van onze hersenen bijvoorbeeld.

Fred.
Hoezo ?
Leren de wetenschappelijke uitgangspunten ons dat dan ?
Volgens mij reppen die zelfs niet eens over dat begrip ... dat is filosofenspul
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 06:46   #298
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kom, kom, probeer alsjeblieft zindelijk te redeneren. Over dingen die buiten het wetenschappelijk kader staan dat jij beheerst kan jij "als wetenschapper" alleen maar zeggen dat ze voor jou niet bestaan of bewezen zijn.
Als wetenschapper wel ja, maar een mens is nooit enkel wetenschapper.
Oud 23 februari 2011, 08:15   #299
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Hoezo ?
Leren de wetenschappelijke uitgangspunten ons dat dan ?l
Ja.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 08:21   #300
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
"Het gaat hier tot slot niet om een geloof, of iets klakkeloos van iemand aan te nemen, maar om het met engelen-geduld zelf te onderzoeken. Dit onderzoek zal (het beeld over) jouzelf en de wereld radicaal kunnen veranderen."
Beter had ik het zelf niet kunnen zeggen. Dat is nu net wat ik altijd bedoel als ik zeg dat het bewijs dat wij een onsterflijke geest zijn in jezelf te vinden is.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be