Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2011, 18:54   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard Stijn Stijnen en het recht op anoniem bloggen...

Kijk

dat snap ik nu niet, je mag nu nog al anoniem zitten kakken op de kop van uw baas en uw collega's. Zoals er hier ook een zak in politics zitten te doen, wat kan dat nu kwaad ?

Schending van privacy is precies hier gebeurd door het gerecht die gedisclosed heeft dat een anonieme poster Stijn Stijnen is en dus weldegelijk weet wat hij zegt. Dus de schending van privacy door het gerecht moet hier aangeklaagd worden. Iemand heeft recht op anoniem bloggen. Net zoals een journalist het recht heeft op anonieme bronnen, heeft een anonieme poster netzogoed het recht om zijn mening te ventileren op cyberspace.

Bovendien is een anoniem messageboard, waar is het 'wikileak' gehalte en opportuniteit om anoniem kritiek te geven... zoals uw geweten anoniem mag zweven in de cyberspace... Hoe moet je nog anders kritiek geven op de werking van overheid, of machtsstructuren...

En finaal, als iemand zijn talent ook zichtbaar is door het posten en bloggen van informatie op cyberspace, waarom zou hij dat niet mogen doen ???

Laatst gewijzigd door brother paul : 22 februari 2011 om 18:55.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 19:18   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Het gerecht heeft toch helemaal niets gezegd?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 19:29   #3
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Feit is dat Stijnen - of zijn "familie" - zijn werkgevers en collega's talloze malen zwaar beledigd en belachelijk gemaakt heeft, en dat in een publiek forum, open voor de hele wereld om mee te lezen.

Zoiets is absoluut reden tot ontslag.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 19:34   #4
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Feit is dat Stijnen - of zijn "familie" - zijn werkgevers en collega's talloze malen zwaar beledigd en belachelijk gemaakt heeft, en dat in een publiek forum, open voor de hele wereld om mee te lezen.

Zoiets is absoluut reden tot ontslag.
Het Arbeidsrecht zegt toch wel iets anders...

Ik weet niet welke ontslagregeling men heeft getroffen met compensaties voor de 'onwettige' schending van s'mans privacy..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 19:38   #5
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het Arbeidsrecht zegt toch wel iets anders...
Zoals ?

Daarbij, hij ligt al buiten bij Club Brugge, de "samenwerking werd met onmiddellijke ingang beëindigd".

Lees: hij werd buitengesjot.
Oud 22 februari 2011, 19:51   #6
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Ik beklaag die sporters wel, moeten al constant doorgeven waar ze zitten, wat ze doen, wat ze eten, ... en mogen zelfs niet zeggen wat ze willen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 20:01   #7
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ?
Daarbij, hij ligt al buiten bij Club Brugge, de "samenwerking werd met onmiddellijke ingang beëindigd".

Lees: hij werd buitengesjot.
Het feit dat men onwettelijk privé-gegevens(IP-logs) van een onafhankelijk forum bekomt
Het feit dat men onwettelijk adresgegevens van een IP bij een provider bekomt.

Dat het water te diep was voor een verdere samenwerking lijkt me evident..dat bovenstaande privacy schendingen aanleiding (kunnen) zijn voor lucratieve verbrekingsvergoedingen lijkt me mits een goede advo ook evident..
Oud 22 februari 2011, 20:03   #8
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat men onwettelijk privé-gegevens(IP-logs) van een onafhankelijk forum bekomt
Het feit dat men onwettelijk adresgegevens van een IP bij een provider bekomt.

Dat het water te diep was voor een verdere samenwerking lijkt me evident..dat bovenstaande privacy schendingen aanleiding (kunnen) zijn voor lucratieve verbrekingsvergoedingen lijkt me mits een goede advo ook evident..
Zonet gelezen in de krant: als het achterhalen van het IP-adres de enige mogelijkheid is om na te gaan wie een lastercampagne opzet, vervalt de wet op privacy en zou het achterhalen niet strafbaar zijn.
Oud 22 februari 2011, 20:09   #9
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonet gelezen in de krant: als het achterhalen van het IP-adres de enige mogelijkheid is om na te gaan wie een lastercampagne opzet, vervalt de wet op privacy en zou het achterhalen niet strafbaar zijn.
Hebben ze de info via het gerecht verkregen?
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 20:17   #10
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Hebben ze de info via het gerecht verkregen?
Geen idee.
Oud 22 februari 2011, 20:23   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk

dat snap ik nu niet, je mag nu nog al anoniem zitten kakken op de kop van uw baas en uw collega's. Zoals er hier ook een zak in politics zitten te doen, wat kan dat nu kwaad ?
Stijnen is een profvoetballer en heeft een bepaald nauwgezet "werkcontract" getekend. Deze is redelijk vet betaald.

Daar tegenover heeft hij ook strikte verplichtingen... tov het (sociaal) imago en (zelfs internationale) uitstraling van een voetbalclub.
(ook de jeugdopleiding enz...)

FC Brugge is een vd grootste clubs van Be en trekt elke thuismatch ca. 25.000 toeschouwers. Volwassenen en kinderen.
Maar dat weten jullie allemaal al.

Ik denk dat privacy-... ook wel een punt is, maar dit weegt maar voor een klein deel op.

Ik denk dat er al veel "werknemers" voor veel minder ontslagen zijn, ttz ontslagen met navenant ontslagpremie onder bepaalde strikte voorwaarden (had nog een dik contract tot 2015)

Hij kan nu een andere club zoeken:
Citaat:
Biedt buitenland uitweg voor Stijnen?
22/02/2011

Welke club wil een speler, die zijn eigen ploegmaats anoniem afkraakt op het internet, eigenlijk nog in zijn team?

"Ik zou een speler als Stijnen nooit vlakaf weigeren", zegt Harm Van Veldhoven in HLN. "Iedereen verdient een tweede kans, dus waarom hij niet? Als hij berouw toont en beseft wat hij fout heeft gedaan, dan zie ik geen reden om hem niet binnen te halen." Van Veldhoven is momenteel coach van Roda JC, de ploeg waar ook Laurent Delorge speelt, die betrokken was bij de zaak-Ye.

Spelersmakelaar Paul Stefani - die de omstreden transfer van Steven Defour van Genk naar Standard regelde - zegt dat de zaak Stijnen in België zal blijven achtervolgen, maar dat er in Rusland geen enkel probleem zou van gemaakt worden. "Ze gaan er gewoon af op z'n kwaliteiten. Zijn die goed genoeg? Dan zullen ze hem een contract aanbieden."
http://www.belgiumsoccer.be/nieuws/l...g-voor-stijnen

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2011 om 20:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 20:24   #12
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar beslist het parket over en niet FC Brugge...enkel het gerecht heeft de wettige autoriteit om die gegevens op te vragen...

Mij lijkt het sterk dat 'het parket' is ingeschakeld in deze zaak...
Oud 22 februari 2011, 21:51   #13
Erwinvds
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Daar beslist het parket over en niet FC Brugge...enkel het gerecht heeft de wettige autoriteit om die gegevens op te vragen...

Mij lijkt het sterk dat 'het parket' is ingeschakeld in deze zaak...
Precies mijn punt. Ik heb net eens het bericht gelezen en daarin staat duidelijk dat ze een ITer ingehuurd hebben. Los van het punt of Stijn een zak is of niet, hadden ze met die gegevens naar het gerecht moeten trekken ipv ze openbaar te maken in de kranten. Als Stijn een iets of wat goede advokaat neemt kan hij ze wel degelijk aanklagen voor schending van zijn privacy en als hij door duwt zelfs voor laster en eerroof.
Oud 22 februari 2011, 21:55   #14
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies mijn punt. Ik heb net eens het bericht gelezen en daarin staat duidelijk dat ze een ITer ingehuurd hebben. Los van het punt of Stijn een zak is of niet, hadden ze met die gegevens naar het gerecht moeten trekken ipv ze openbaar te maken in de kranten. Als Stijn een iets of wat goede advokaat neemt kan hij ze wel degelijk aanklagen voor schending van zijn privacy en als hij door duwt zelfs voor laster en eerroof.
...en contractbreuk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 22:00   #15
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk

Schending van privacy is precies hier gebeurd door het gerecht die gedisclosed heeft dat een anonieme poster Stijn Stijnen is en dus weldegelijk weet wat hij zegt. Dus de schending van privacy door het gerecht moet hier aangeklaagd worden. Iemand heeft recht op anoniem bloggen. Net zoals een journalist het recht heeft op anonieme bronnen, heeft een anonieme poster netzogoed het recht om zijn mening te ventileren op cyberspace.

Bovendien is een anoniem messageboard, waar is het 'wikileak' gehalte en opportuniteit om anoniem kritiek te geven... zoals uw geweten anoniem mag zweven in de cyberspace... Hoe moet je nog anders kritiek geven op de werking van overheid, of machtsstructuren...

En finaal, als iemand zijn talent ook zichtbaar is door het posten en bloggen van informatie op cyberspace, waarom zou hij dat niet mogen doen ???
Hoe meer men mensen gaat traceren op internet hoe meer mensen zich gaan inpakken.
Op zich een goede evolutie wanneer mensen proxy servers, tor, vpn, etc gaan gebruiken.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 22:03   #16
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schending van privacy lijkt me sterk, maar soit. Maar Club Brugge aanklagen voor laster en eerroof lijkt me, gesteld dat Stijnen het brein van de lastercampagne is uiteraard, de wereld op zijn kop.
Oud 22 februari 2011, 22:17   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Internetdeskundige Pascal Vanhecke gelooft dat Stijnen naar de rechter kan stappen. 'Het zou een interessante case zijn', zegt hij. Strafpleiter Hans Rieder heeft vier procedures in gedachten. 'Ik zou Stijn Stijnen sowieso aanraden om een strafklacht tegen Club Brugge in te dienen om na te gaan hoe ze aan de IP-adressen kwamen', aldus meester Rieder. 'Stijnen kan ook een klacht indienden bij de privacycommissie. Als het tot een ontslag om dringende redenen komt, kan hij dat aanvechten bij de arbeidsrechter, met daaraan gekoppeld een civiele klacht voor de schade die hij heeft geleden.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GFV36LMNC

Laatst gewijzigd door brother paul : 22 februari 2011 om 22:18.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 22:22   #18
Erwinvds
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Schending van privacy lijkt me sterk, maar soit. Maar Club Brugge aanklagen voor laster en eerroof lijkt me, gesteld dat Stijnen het brein van de lastercampagne is uiteraard, de wereld op zijn kop.
Schending? Toch wel hoor.

En ik ben volledig met u eens dat het moeilijk te begrijpen is. Wat vele mensen vergeten echter is dat het gerecht zich niet bezig houdt met rechtvaardigheid maar met wetten.
Oud 22 februari 2011, 22:23   #19
Erwinvds
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
...en contractbreuk.
Dat ook.
Oud 22 februari 2011, 22:35   #20
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schending? Toch wel hoor.

En ik ben volledig met u eens dat het moeilijk te begrijpen is. Wat vele mensen vergeten echter is dat het gerecht zich niet bezig houdt met rechtvaardigheid maar met wetten.
Ja maar je vergeet dat het recht op privacy niet absoluut is. Dat kan ook niet anders.

Niet dat ik er wakker van lig hoor, overbetaalde en verongelijkte keepers behoren niet tot mijn interessesefeer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be