Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2011, 17:48   #61
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daar heb je dus volledig gelijk in. Ikea is niet even de Colruyt waar je doorstormt om zo snel mogelijk al je boodschappen te doen.
Ik ga dus wel zo naar Ikea. Ik weet op voorhand precies wat ik moet hebben, loop die winkel binnen en ga mijn spullen oppikken. Daarom ga ik ook quasi altijd op mijn eentje.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 17:55   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
alstublief arti..

http://statbel.fgov.be/nl/geschillen...erte/index.jsp
Dat er geen klacht is, komt door het feit dat de biefstuk/friet geen zuivere handelswaar is maar bewerkte goederen met een dienstverlening..denk ik..
Dat wil dus zeggen dat er een hoop handelaars zijn die belachelijke winsten maken. Ook dat internet verkoop en veilingen, alswel curators eigenlijk tegen de wet in aan't werken zijn.
Maar ik heb al aangetoond dat het "rauwe materiaal" binnen het kostenplaatje blijft (bron, Makro), en dat de rest van de verbonden kosten binnen de werkingskost zitten.
Dus, desondanks dat er wat zeurpieten zijn, Ikea niet tegen de wet in gaat?

Citaat:
De verkeerde doelgroep is ocmw clienteel..
Eigenlijk is dat een heel geschikte doelgroep. Een waar festijn voor weinig geld. In plaats van een "volledig leefloon", geef je een deel van dat leefloon in bonnekes voor zulke massa-keukens. 1 bon voor 1 volledige maaltijd per dag per persoon in't gezin. Huishuur/gas/electriciteit kan rechtstreeks verrekend worden met het OCMW. Een abonnement voor de bibliotheek en het openbaar vervoer, aangevuld met lijst van gratis musea om de vrije tijd in te vullen.
Oud 7 maart 2011, 17:57   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik ga dus wel zo naar Ikea. Ik weet op voorhand precies wat ik moet hebben, loop die winkel binnen en ga mijn spullen oppikken. Daarom ga ik ook quasi altijd op mijn eentje.
Het is de goedkoopste methode nietwaar. Gelukkig dat het mag.
Oud 7 maart 2011, 18:20   #64
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wil dus zeggen dat er een hoop handelaars zijn die belachelijke winsten maken. Ook dat internet verkoop en veilingen, alswel curators eigenlijk tegen de wet in aan't werken zijn.
Maar ik heb al aangetoond dat het "rauwe materiaal" binnen het kostenplaatje blijft (bron, Makro), en dat de rest van de verbonden kosten binnen de werkingskost zitten.
Dus, desondanks dat er wat zeurpieten zijn, Ikea niet tegen de wet in gaat?

Eigenlijk is dat een heel geschikte doelgroep. Een waar festijn voor weinig geld. In plaats van een "volledig leefloon", geef je een deel van dat leefloon in bonnekes voor zulke massa-keukens. 1 bon voor 1 volledige maaltijd per dag per persoon in't gezin. Huishuur/gas/electriciteit kan rechtstreeks verrekend worden met het OCMW. Een abonnement voor de bibliotheek en het openbaar vervoer, aangevuld met lijst van gratis musea om de vrije tijd in te vullen.
Dat wil niks zeggen...bulkaankopen voor diensten zonder (noemenswaardig) winstoogmerk zijn niet te vergelijken met een reguliere dienstverlening.

ikea wil geen ocmw klaplopers lokken, ikea wil nieuwe meubelklanten lokken..
Men weet bijna perfect hoeveel omzetverhoging deze stunts veroorzaken..

De 0% interest autofinanciëringen zijn ook geen cadeau..het is de bedoeling van financiëel zwakkere personen een wagen aan te smeren die ze eigenlijk niet kunnen betalen, men rekent er namelijk op dat 70-80% van de 0% interest klanten 'wanbetalers' gaan worden die hun wagen uiteindelijk moeten aflossen aan de reguliere woekerrentes..

Persoonlijk lig ik niet wakker van die goedkope eetfestijnen..de dichtsbijzijnde ikea ligt bijna 100 km ver dus voor een goedkope steak neem ik toch geen dagje vrij..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 7 maart 2011 om 18:23.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 19:16   #65
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat was precies het punt dat ik in het begin van de draad wou maken: hoeveel horecazaken zijn er niet die exact dezelfde brol aan het tienvoudige van die prijs verpatsen? Volgens mij zijn het precies dat soort zaken die zich nu druk maken.
Kan best zijn, want ik denk niet dat Peter Goossens zich beconcurreert voelt door Ikea...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 19:30   #66
freelancer
Banneling

Standaard

Tja, er zijn schijnbaar echt mensen die geloven dat IKEA met een verkoopprijs van 2.5€ - BTW inbegrepen - winst maakt...
De mirakels zijn de wereld nog niet uit...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 19:52   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

't zal niet veel zijn, maar Ikea zal er zeker geen verlies mee doen.

Die BTW is alleen maar een stukje beschermingsgeld betaald aan de staat. Dat veranderd in se niks aan de verkoopsprijs noch winstmarges.

Ik had het al voorgerekend. Het is alleen de Steak/Friet dat men "€2,5" betaald.
Steak, per ton aangekocht, gaat geen €12 per kilo kosten. (7 porties per kilo=€1.7)
Diepvriesfrieten, weerom per ton aangekocht (vele tonnen per week, voor alle Ikea vestigingen in België nietwaar) Minder dan €1.1 per kilo. (4 grote porties = €.27).
Reken bovenop nog eens 10% aan boter en salademix...
Tada , ik kom aan € 2.17 Tjiens. En da's met opzoekbare Makro prijzen gerekend.

Ergens zie ik €.33 niet in't plaatje.
Oud 7 maart 2011, 20:32   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
De kwaliteit is wel OK als men niet te veel verwacht of niet voldoende centjes heeft...
Juist. Mc Donald is niet goedkoop, en over de kwaliteit kan ook worden gepraat.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 20:35   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat Ikea met verlies verkoopt?

Een kleine portie friet, wat moet dat kosten. 10 cent? Kilo steak , aan groothandelsprijs, €12? Dat zijn wel 6-7 steaks naar gelang hoe ze gesneden zijn. (Ik reken even aan 150 gram de man)

Werkuren? Bij Ikea gaat het in't groot, en kan je per steak de werkuren in seconden tellen.

Investeringen voor 't restaurant. Mag je ook weeral in de grote hoop gooien. Omdat ze 1 keer de steak aan minimumwinst verkopen, wil nog niet zeggen dat het een verliespost is.
Voor 2,5 € maak je geen steak friet. Ook al slacht je de koe zelf.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 20:46   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Voor 2,5 € maak je geen steak friet. Ook al slacht je de koe zelf.
Als je de koe zelf slacht ga je er veel te veel tijd in steken. En dat is nu net wat Ikea niet doet.

Ik geloof dat ik het wel netjes voorgerekend heb in een voorgaande posting.

Laatst gewijzigd door maddox : 7 maart 2011 om 20:49.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 20:49   #71
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Die BTW is alleen maar een stukje beschermingsgeld betaald aan de staat. Dat veranderd in se niks aan de verkoopsprijs noch winstmarges.

Ik had het al voorgerekend. Het is alleen de Steak/Friet dat men "€2,5" betaald.
Steak, per ton aangekocht, gaat geen €12 per kilo kosten. (7 porties per kilo=€1.7)
Diepvriesfrieten, weerom per ton aangekocht (vele tonnen per week, voor alle Ikea vestigingen in België nietwaar) Minder dan €1.1 per kilo. (4 grote porties = €.27).

6% btw is 15 cents..
Frituurvet-personeelskost-diverse werkingskosten-energiekosten-enz....?

Mischien hebben ze een ultragrote korting gekregen door te speculeren op bijna vervallen eetwaren ?
Oud 7 maart 2011, 20:50   #72
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:

En de personeelskosten, de afwas, het opruimen, de opkuis, de 'algemene' kosten...
Als die daar geen verlies aan doen, eet ik mijn notebook op...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 20:50   #73
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Tja, er zijn schijnbaar echt mensen die geloven dat IKEA met een verkoopprijs van 2.5€ - BTW inbegrepen - winst maakt...
De mirakels zijn de wereld nog niet uit...
Ik neem aan dat Ikea koeien heeft ontdekt die men in platte dozen kan opkweken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 20:52   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
6% btw is 15 cents..
Frituurvet-personeelskost-diverse werkingskosten-energiekosten-enz....?

Mischien hebben ze een ultragrote korting gekregen door te speculeren op bijna vervallen eetwaren ?
Ok, we rekenen 12% BTW (horeca tarief), da's nog steeds 3 cent die we ergens "winst" kunnen noemen.

Frituurvet, werkingskost en energiekost zit vervat in't grotere pakket. Als ze alle menu's zo goedkoop aan zouden bieden, dan is er een winstprobleem.

En wat is het probleem met "bijna" vervallen etenswaren? Zolang ze niet vervallen zijn, is het allemaal wettelijk in orde.
Oud 7 maart 2011, 20:55   #75
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, we rekenen 12% BTW (horeca tarief), da's nog steeds 3 cent die we ergens "winst" kunnen noemen.

Frituurvet, werkingskost en energiekost zit vervat in't grotere pakket[/b]. Als ze alle menu's zo goedkoop aan zouden bieden, dan is er een winstprobleem.

En wat is het probleem met "bijna" vervallen etenswaren? Zolang ze niet vervallen zijn, is het allemaal wettelijk in orde.
Dus u bent (eindelijk) akkoord dat ze 'verlies' maken met hun 2,50 € steak-friet ?
Oud 7 maart 2011, 21:00   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat valt eigenlijk goed mee.

Er wordt meestal nogal smalend gedaan over de zgn. slechte of bedenkelijke kwaliteit van IKEA, maar rekening houdend met de prijs levert IKEA uitstekend werk. En op mijn computermeubel, afkomstig van IKEA, kan men een mammoet parkeren, het zal geen krimp geven.
Nu, mij hoor je niet zeggen dat wat Ikea in de rekken legt slecht of van bedenkelijke kwaliteit is. Wel is het geen topkwaliteit. Ik zie dat verschil heel duidelijk bij onze kinderkamers. Een ervan komt van Ikea, een ander van een Belgisch meubelbedrijf. We zien echt wel het verschil naar afwerking, hardheid van het hout en nog meer. Ook onze kinderbedjes kunnen echt niet tippen in stevigheid en robuustheid aan wat Ikea aanbiedt. Daarmee is niet gezegd dat het rommel is natuurlijk!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 21:03   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus u bent (eindelijk) akkoord dat ze 'verlies' maken met hun 2,50 € steak-friet ?
Maar, ze doen er geen verlies aan. Ze schaven gewoon alle winst eraf.
Die winst komt met de rest van de diensten en producten. Het is gewoon een andere manier van reclame maken.

Denkt U dat Ikea een portie friet die bij het hammetje zit ook goedkoper aanbied? Neen, die portie is gewoon tegelijk gebakken voor de portie bij die steak. In plaats van €0.003 euro winst per portie, is het dan maar €0.002 winst per portie, voor die ene dag van die stuntaanbieding.

Bof, het maakt niet uit.
We zijn het er over eens dat:
1)Als men niet bij Ikea wil gaan eten, het ook niet moet.
2)Boekhoudkundige spitsvondigheden maken van verlies winst en andersom.
Oud 7 maart 2011, 21:08   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
D�*t vind ik nu eens een argument om niet in te gaan op het aanbod van Ikea. Ik heb geen zin in een schoenzool met verlepte frieten. Het is enorm wat een goede leverancier doet voor vlees én hierbij een goede kok. Het bakken van een stuk vlees is een ware kunst die ik nog niet volledig beheers, maar die het verschil maakt tussen een grauw stuk vlees, een kankerbrok of een sappig smakelijk stukje vlees. Ik kan niet voorstellen dat je dat kan vinden voor €2,5.
Eten hoeft niet duur te zijn om kwalitatief goed bediend te worden. In vroeger tijden gingen we soms wel eens eten op de markt in Tielt. Daar was toendertijd nog een ouderwets "spijshuis" (neen, geen restaurant, een "spijshuis"). Dat was een beetje naar Duitse stijl ingericht: lange tafel met robuuste stoelen. Er was geen menu, want je schoof gewoon aan tafel en bediende jezelf uit de kommen die op tafel stonden. Je kon er goed en veel eten voor echt een habbekrats. Het resultaat was dan ook dat de zaal altijd afgeladen vol zat. Heel eenvoudige, Vlaamse boerenkost.
Oud 7 maart 2011, 21:10   #79
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eten hoeft niet duur te zijn om kwalitatief goed bediend te worden. In vroeger tijden gingen we soms wel eens eten op de markt in Tielt. Daar was toendertijd nog een ouderwets "spijshuis" (neen, geen restaurant, een "spijshuis"). Dat was een beetje naar Duitse stijl ingericht: lange tafel met robuuste stoelen. Er was geen menu, want je schoof gewoon aan tafel en bediende jezelf uit de kommen die op tafel stonden. Je kon er goed en veel eten voor echt een habbekrats. Het resultaat was dan ook dat de zaal altijd afgeladen vol zat. Heel eenvoudige, Vlaamse boerenkost.
Dat noemen ze nu een buffetrestaurant. Colmar en een reeks wokrestaurants als voorbeeld.
Oud 7 maart 2011, 21:25   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat noemen ze nu een buffetrestaurant. Colmar en een reeks wokrestaurants als voorbeeld.
Neen, dat was het niet. Je schoof daar aan tafel waar de kommen op stonden (er waren geen aparte tafeltjes, maar lange tafels waar je met Pier en Pol tezamen aanschoof). Je schepte gewoon zoveel frieten en stoverij uit als je wenste. Zodra een kom (bijna) leeg was, kwam er een opdienster de zaak halen en zette een nieuwe, volle kom neer. Zo ging dat daar. Drank moest je zelf gaan halen aan de bar (en was apart te betalen).

Op geen enkele manier te vergelijken met de Colmar e.d.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be