Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Dient men kinderen op school het gebruik van het woord 'plezant' af te leren?
Ja 5 11,11%
Nee 39 86,67%
weet niet / geen mening / andere mening 1 2,22%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2011, 22:24   #21
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Dat men bij de lessen Nederlands het woord 'plezant' af zou keuren. Nooit meegemaakt, en ik ben nog meer een jonge twintiger die in de jaren '90 en 2000 achter de schoolbanken zat. Voor de rest snap ik die zorgen niet. Ik ben al te blijer die mentaliteit nooit van dichtbij gekend te hebben. Ik hoop alleen dat heel Limburg niet zo is, want vroeger begreep ik niet waarom men met Limburg lachte en tot ik dit forum bezocht stoorde ik me ook aan mensen die neerkeken op Limburg.

Nu ken ik persoonlijk geen Limburgers, op één allochtoon na. En die heeft die mentaliteit dus niet.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 22:30.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 22:30   #22
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
...vroeger begreep ik niet waarom men met Limburg lachte en tot ik dit forum bezocht stoorde ik me ook aan mensen die neerkeken op Limburg.
'...en nu ik Limburgers van dichtbij heb leren kennen begrijp ik dat men op hun neerkijkt.'

Ge doet maar wat ge niet laten kunt. Het ruikt hier naar racisme.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 22:31   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
'Plezant' wordt misschien niet gebruikt in héél Vlaanderen, maar 'Leuk' werd tot voor kort helemaal niet gebruikt in Vlaanderen. Het is nu dat het wordt aangeleerd in plaats van 'Plezant'.
Neen, neen en nogmaals neen. Bij ons moet leuk niet in de plaats van plezant worden aangeleerd. Leuk wordt aangeleerd op school. Als AN. Plezant is bij ons onbekend in het dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 22:35   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Nederlandse taal wordt gedomineerd vanuit het Noorden. Dat er af en toe een Vlaams woord in Nederland gebruikt wordt doet niets af aan de algemene opvatting dat het gebruik van Vlaamse woorden dient uitgeroeid te worden.
.
"Uitgeroeid"... Wat een onzinnig woord in deze context. Het correct aanleren van de standaardtaal houdt niet in dat men geen dialect meer mag spreken. Het kan perfect samengaan. De twee taalregisters hebben elk hun doel, betekenis en ruimte.

En ja, de laatste normering van onze standaardtaal gebeurde in het Noorden, want rond die tijd was de francofonie baas in Vlaanderen. Dat is nu eenmaal de geschiedenis. Ook bij andere taalgebieden is er vaak een norm die regionaal bepaald is en waar andere regio's zich bij moeten aansluiten. Het Standaarditaliaans is nu eenmaal niet gebaseerd op de Zuid-Italiaanse dialecten, en het Frans is de vroegere "langue du Roy" uit Parijs.

Ik denk dat u met een verkeerd concept rondloopt over wat een standaardtaal hoort te zijn.
Oud 9 maart 2011, 22:36   #25
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
'...en nu ik Limburgers van dichtbij heb leren kennen begrijp ik dat men op hun neerkijkt.'

Ge doet maar wat ge niet laten kunt. Het ruikt hier naar racisme.
Bijlange niet. Ik ga niet snel Limburgers beoordelen om hun afkomst, alleen valt het me op dat opvallend veel Limburgers op dit forum een inherente fobie lijken te hebben voor alles wat zich bij onze noorderburen afspeelt.
Verder snap ik ook niet waarom taalgebruik zo sterk afhankelijk is van schoolmeesters, en ik welke zin die schoolmeesters taal zouden verarmen. Sommigen doen alsof we zitten met een lijst van toegelaten en afkeurenswaardige woorden. Is dat niet fnuikend voor de taalkrachtigheid ? Nu, ik ben een liefhebber van het Algemeen Nederlands ('mijn visie erop althans') en niet iedereen gaat akkoord over wat dan wel niet 'mooi taalgebruik' is, maar wat betreft woordenschat zijn er toch nuances in te brengen ?

Ik herinner me wel dat er op de lagere school 'content' werd afgekeurd over 'blij'. Misschien is dat om het gebruik van 'blij' aan te leren om 'content' te bewaren op volwassen leeftijd. Ik weet wel dat 'blij' en 'content' twee synoniemen zijn met een verschillende gevoelswaarde. Content is iets wat gezegd wordt in een betekenis van 'meer moet ik niet hebben'. Nu zo voel ik het aan. Het is geen of/of-situatie, waar je moet kiezen tussen het ene dan wel het andere. Trouwens ook gebruikt in Nederland (wat voor mij niet 'het criterium' is voor een goedkeuring; zolang je geen zootje maakt keur ik veel goed).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 22:42.
Oud 9 maart 2011, 22:43   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, neen en nogmaals neen. Bij ons moet leuk niet in de plaats van plezant worden aangeleerd. Leuk wordt aangeleerd op school. Als AN. Plezant is bij ons onbekend in het dialect.
Juist met een Oost vlaamse gesproken. 'Wat is dat voor zever' zei ze toen ik zei dat er iemand beweerde dat 'plezant' niet in Oost en West Vlaanderen gebruikt werd. Dat het niet in uw dialect voorkomt is irrelevant voor de discussie.

Plezant zou evenzeer als leuk als AN aangeleerd kunnen en moeten worden, in Vlaanderen zelfs nog eerder dan 'leuk'. De import wordt echter geprefereerd op het lokale woord op de Vlaamse scholen. Dat Vlamingen daartegen protesteren lijkt me evident.

Langs de ene kant zagen over de verfransing vanuit een taalbekommernis en langs de andere kant de Nederlandse standaard overnemen ten nadele van de Vlaamse woorden en spreekwijzen...dat zou niet consequent zijn.

P.S. 'goesting' wordt ook algemeen gebruikt in Vlaanderen, op een paar dialecten na misschien. Zelfde problematiek.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 22:47   #27
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Goesting staat in de woordenboeken (en heb ik al herhaalde malen op het VRT-journaal gehoord door de omroepster). Blaffetuur ook trouwens. Teljoor ook. Misschien weten niet alle schoolmeester of leraren het, maar ze zijn acceptabel Nederlands. Ze waren dat trouwens ook indien ze niet geregistreerd waren. Veel van die woorden zijn eeuwenoud, trouwens. In Noord-Brabant worden die ook vaak gebruikt bovendien (nu ja, 'blaffetuur' alvast toch).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 22:48.
Oud 9 maart 2011, 22:51   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan best, maar "plezant" is nu eenmaal Brabants. Dat mag u gerust nagaan. Een goede bron: het Woordenboek van de Brabantse Dialecten.

Wel is het zo dat er een toenemende Brabantse invloed is, nog versterkt door het mengtaaltje dat in bepaalde series wordt gebruikt (een soort mengelmoes van AN met Brabantse woordjes en klanken).
In Gent hebben ze toch de uitdrukking; beter ne kleine plezante dan een grote ambetante.
Je kan het ook omdraaien naargelang de situatie natuurlijk.
Oud 9 maart 2011, 22:54   #29
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Maar het niveau van Engels is er precies toch niet op verbeterd, merk ik. Of was het vroeger nog slechter?
Vroeger was het zeker erger, al overschat men vandaag zijn eigen kennis van het Engels. Vroeger wist men tenminste dat men 'geen Engels kon'.
Oud 9 maart 2011, 22:55   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In Gent hebben ze toch de uitdrukking; beter ne kleine plezante dan een grote ambetante.
Je kan het ook omdraaien naargelang de situatie natuurlijk.
Dat is geen authentiek Gentse uitdrukking.
Oud 9 maart 2011, 22:57   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist met een Oost vlaamse gesproken. 'Wat is dat voor zever' zei ze toen ik zei dat er iemand beweerde dat 'plezant' niet in Oost en West Vlaanderen gebruikt werd. Dat het niet in uw dialect voorkomt is irrelevant voor de discussie.
Ik heb niet gezegd dat het niet in Oost- of West-Vlaanderen wordt gebruikt, maar wel dat het niet tot het authentiek Oost- of West-Vlaams behoort. Hetzelfde geldt voor woorden als "efkes" bijvoorbeeld. Dat is ook Brabants, maar ik hoor het ook af en toe eens in onze streken door mensen die een tussentaal spreken en dan de indruk willen geven dat ze niet al te formeel AN willen spreken (want ja, dat zou bekakt of Hollands zijn...).
Oud 9 maart 2011, 22:58   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Plezant zou evenzeer als leuk als AN aangeleerd kunnen en moeten worden, in Vlaanderen zelfs nog eerder dan 'leuk'.
Ik zie geen reden om dat Brabants woord over te nemen. De norm van het AN is mij genoeg, naast het dialect dat ik van huis uit heb meegekregen en dat ik ook doorgeef aan mijn kinderen.
Oud 9 maart 2011, 22:58   #33
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
West-Vlamingen zullen eerder 'geestig' (spreek uit: hjestig) of 'leuk' gebruiken dan plezant. Overigens zou ik persoonlijk denk ik ook eerder leuk gebruiken dan plezant.

Men komt wederom op de proppen komt met een 'Vlaams' dat eigenlijk een al even belachelijk klinkend en op het Brabants gebaseerd verkavelingsvlaams is. Dat dat tussentaaltje steeds meer ingang vindt als alternatief voor dialect bij jongere generaties kan wel zijn, maar er is geen enkele reden om dat kunstmatig meer legitimiteit toe te kennen dan dialect, laat staan de standaardtaal. Die blijft het Nederlands.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 22:59   #34
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat het niet in Oost- of West-Vlaanderen wordt gebruikt, maar wel dat het niet tot het authentiek Oost- of West-Vlaams behoort. Hetzelfde geldt voor woorden als "efkes" bijvoorbeeld. Dat is ook Brabants, maar ik hoor het ook af en toe eens in onze streken door mensen die een tussentaal spreken en dan de indruk willen geven dat ze niet al te formeel AN willen spreken (want ja, dat zou bekakt of Hollands zijn...).
Ach, normaliter voelt een beschaafde bevolking aan welk register hij op welk moment kan gebruiken. Wat wij tussentaal noemen bestaat ook in het Engelse taalgebied. Nu denk ik niet dat die taal het vandaag de dag slecht doet. Angel-Saksen, echter, bezitten allesbehalve een minderwaardigheidscomplex, en doen er ook niet moeilijk om. Nu - moet ik wel erkennen - zijn ze ook vaker in staat deftig Engels te praten.

Zo moet die Antwerpenaar of andere Brabander beseffen dat hij met 'efkens' in een populair register zit te praten. Indien hij werkelijk geen autist is dient hij dat te besefen.

P.S.: 'deftig' ook een typisch 'Vlaams' woord.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:02.
Oud 9 maart 2011, 22:59   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De import wordt echter geprefereerd op het lokale woord op de Vlaamse scholen. Dat Vlamingen daartegen protesteren lijkt me evident.
"Plezant" is geen lokaal woord. Het is voor ons even vreemd als "leuk". Alleen "leuk" is tenminste de norm in onze standaardtaal, "plezant" niet.

Ik hoor maar weinig Vlamingen daar tegen protesteren trouwens.
Oud 9 maart 2011, 23:01   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, normaliter voelt een beschaafde bevolking aan welk register hij op welk moment kan gebruiken. Wat wij tussentaal noemen, bestaat ook in het Engelse taalgebied. Nu denk ik niet dat die taal het vandaag de dag slecht doet.
In het Engels bestaat er geen tussentaal zoals die bij ons in Vlaanderen bestaat, nl. een taaltje dat ontstaan is bij gebrek aan kennis van de standaardtaal en dat gekruid is met bepaalde dialectwoorden die soms geen deel uitmaken van het dialect van de tussentaalspreker. Daarnaast zit er in dat verkavelingsvlaams ook een hoop gallicismen en archaïsmen, waarop men een Engelman die Engels met een tongval spreekt niet kan betrappen (op archaïsmen wel te verstaan).
Oud 9 maart 2011, 23:04   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Langs de ene kant zagen over de verfransing vanuit een taalbekommernis en langs de andere kant de Nederlandse standaard overnemen ten nadele van de Vlaamse woorden en spreekwijzen...dat zou niet consequent zijn.
U mist nog altijd waarover het gaat. U stelt het voor alsof het aanleren van de standaardtaal een aanslag betekent op het dialect. Alleen is dat helemaal niet het geval: ik heb al meermaals in Nederland meegemaakt dat mensen zich tegenover mij in vlekkeloos AN uitdrukken, maar met de streekgenoot naast mij plotseling overschakelen in overvalst dialect.

De norm is de norm bij een standaardtaal. Wat is daar problematisch aan? Als een Italiaan uit Napels zijn standaardtaal leert, neemt hij ook een norm over die ver afstaat van zijn dialect. Hetzelfde voor een Fransman uit de Provence die eigenlijk het Frans van Parijs leert. Enz.
Oud 9 maart 2011, 23:05   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen authentiek Gentse uitdrukking.
Misschien niet, maar door iedere Gentenaar toch goed gekend.
Oud 9 maart 2011, 23:07   #39
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In het Engels bestaat er geen tussentaal zoals die bij ons in Vlaanderen bestaat, nl. een taaltje dat ontstaan is bij gebrek aan kennis van de standaardtaal en dat gekruid is met bepaalde dialectwoorden die soms geen deel uitmaken van het dialect van de tussentaalspreker. Daarnaast zit er in dat verkavelingsvlaams ook een hoop gallicismen en archaïsmen, waarop men een Engelman die Engels met een tongval spreekt niet kan betrappen (op archaïsmen wel te verstaan).
Het is bij ons misschien iets sterker. Er zijn wel dialecten in de standaardtaal, maar die zijn miniem. Zo heeft het Amerikaans Engels de aanvoegende wijs, en het Brits Engels weer niet. Bij populair taalgebruik heb je naast slang ook 'accenten', die soms gepaard gaan met kleine grammaticale verschilletjes (eigenlijk dialecten dus). Echt geïsoleerd dialect, dat spreekt men in obscure Engelse en Schotse dorpjes (en vaak enkel bejaarden). Er zijn kleine dorpjes waar bejaarden nog met 'thou' en 'thy' praten, maar waar de jonge generatie dat 'te archaïsch' vindt.

Het verkleiningssuffix '-ke' uit het Brabants is in het volkse registers echter geen afkeurenswaardig taalgebruik. In het Engelse taalgebied wordt zoiets ook gretig in series gehanteerd. Nederlandstaligen echter, zijn taalzwakke mensen (ondanks het feit dat ze op basaal, weinig-gevoelsmatig niveau snel vreemde talen oppikken als robotische communicatiemiddelen) en maken van de kleinste verschillen het grootste probleem en denken zodanig zwart-wit dat ze enkel of/of-situaties zien. Het een beetje zoals een Josti op een xylofoon staat te hengsten (om met een Hans Teeuwen af te sluiten), hard en zonder gevoel. Hij ziet de muzieknoten, maar niet het timbre noch het ritme.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:12.
Oud 9 maart 2011, 23:07   #40
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner me wel dat er op de lagere school 'content' werd afgekeurd over 'blij'. Misschien is dat om het gebruik van 'blij' aan te leren om 'content' te bewaren op volwassen leeftijd. Ik weet wel dat 'blij' en 'content' twee synoniemen zijn met een verschillende gevoelswaarde. Content is iets wat gezegd wordt in een betekenis van 'meer moet ik niet hebben'. Nu zo voel ik het aan. Het is geen of/of-situatie, waar je moet kiezen tussen het ene dan wel het andere. Trouwens ook gebruikt in Nederland (wat voor mij niet 'het criterium' is voor een goedkeuring; zolang je geen zootje maakt keur ik veel goed).
Een woord als 'content' zal ik zelden of nooit gebruiken. Ik ben soms verbaasd over de discussies die hier gevoerd werden. In de omgeving van Leuven zijn veel van de betwiste 'Vlaamse' woorden al lang niet meer universeel onder jongeren komende uit gezinnen met een ietwat hoger opleidingsniveau. Belachelijk dus om ze op te leggen als ze zelfs in bepaalde delen van het Brabantse kerngebied in onbruik raken.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be