Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Dient men kinderen op school het gebruik van het woord 'plezant' af te leren?
Ja 5 11,11%
Nee 39 86,67%
weet niet / geen mening / andere mening 1 2,22%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2011, 23:08   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Volgens Van Dale:

Citaat:
ple·zant bn plezierig

ple·zie·rig bn, bw 1 (van zaken) plezier verschaffend 2 (van personen) prettig in de omgang 3 opgewekt

pret·tig bn, bw plezierig, aangenaam

leuk bn, bw 1 grappig; prettig: een ~e opmerking 2 prettig stemmend, plezier opleverend: een ~ feest
Neem toch maar plezant.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2011 om 23:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:11   #42
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zo moet die Antwerpenaar of andere Brabander beseffen dat hij met 'efkens' in een populair register zit te praten. Indien hij werkelijk geen autist is dient hij dat te besefen.
Jammer genoeg is dat vaak niet het geval. Ik heb jarenlang het gefoeter van mijn (West-Vlaamse) ouders over de Brabantse arrogantie moeten aanhoren, en ben onderhand tot de conclusie gekomen dat ze ergens wel gelijk hebben. Een Algemeen Brabants waar de scherpe kantjes vanaf zijn gevijld is geen 'Vlaams-Nederlands', laat staan 'Vlaams', punt uit.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:15   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Jammer genoeg is dat vaak niet het geval. Ik heb jarenlang het gefoeter van mijn (West-Vlaamse) ouders over de Brabantse arrogantie moeten aanhoren, en ben onderhand tot de conclusie gekomen dat ze ergens wel gelijk hebben. Een Algemeen Brabants waar de scherpe kantjes vanaf zijn gevijld is geen 'Vlaams-Nederlands', laat staan 'Vlaams', punt uit.
Inderdaad, of hoe sommige mensen dus meelopen met de mentaliteit als zou Antwerpen de navel van de wereld zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:19   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, of hoe sommige mensen dus meelopen met de mentaliteit als zou Antwerpen de navel van de wereld zijn.
Antwerps is dan ook een heel verstaanbaar dialect. Leuk om te horen ook.
Wat niet kan gezegd worden van Gents of Brugs of zo.
Oud 9 maart 2011, 23:20   #45
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij ligt dat aan een zeker minderwaardigheidscomplex. Jammer, want fenomenen als 'de Strangers' of 'Gaston en Leo' zijn nu niet bepaald om jaloers op te zijn. Dat zij het taalgebruik beïnvloedden is niet mijn schuld. Voor een A'penaar is mijn taalgebruik vrij netjes bovendien, maar het suffix '-ke' gebruik ik op gezette tijden en ik vind niet dat het ongehoord is in bepaalde gevallen. Ik zal het echter niet als 'net Nederlands' beschouwen, wel als een dialect van het Standaardnederlands of het Nederlands zo je wil. Het is niet het vuile geïsoleerde platte dialect, zeg maar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:20.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:22   #46
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een Algemeen Brabants waar de scherpe kantjes vanaf zijn gevijld is geen 'Vlaams-Nederlands', laat staan 'Vlaams', punt uit.
Ik noem het gewoonlijk Brabants. Er zijn echter woorden die in het gehele Vlaamse Gewest middels media bekend zijn geraakt. Het is logisch dat een landgebied dat een politieke unie vormt sedert eeuwen en gescheiden is gebleven van een ander stuk land uit hetzelfde taalgebied andere woordenschat ontwikkelt. Gemakshalve spreek ik over het 'Vlaams' en het 'Hollands', als varianten van het Nederlands. Het Zuid-Nederlands, daar reken ik het Noord-Brabants ook bij, trouwens.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:23.
Oud 9 maart 2011, 23:22   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Antwerps is dan ook een heel verstaanbaar dialect. Leuk om te horen ook.
Wat niet kan gezegd worden van Gents of Brugs of zo.
Verstaanbaar? Voor u misschien.

De notie "verstaanbaarheid" is enorm subjectief. Als u niet vertrouwd bent met een bepaald dialect of zelfs tongval, kan de graad van begrijpelijkheid sterk dalen zonder dat daarom de taalkundige afstand daarom groot moet zijn.
Oud 9 maart 2011, 23:24   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet het vuile geïsoleerde platte dialect, zeg maar.
Ik beschouw dialect niet als vuil of plat. Ik zie het slechts als een van de facetten van onze Nederlandse taal.
Oud 9 maart 2011, 23:24   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Steun de globalisering en vervang 'plezant' en 'leuk' door 'fun'!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Pas op, daar ga je de Angelsaxen bewonderende Nederlanders nog voor weten te vinden, en daarna moeten de Vlamingen mee.
fun (n.) "diversion, amusement," 1727, earlier "a cheat, trick" (c.1700), from verb fun (1680s) "to cheat, hoax," of uncertain origin, probably a variant of M.E. fonnen "befool" (c.1400; see fond). Stigmatized by Johnson* as "a low cant word."
http://www.etymonline.com/index.php?...earchmode=none

*WTF is die Johnson?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 maart 2011 om 23:26.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:25   #50
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Antwerps is dan ook een heel verstaanbaar dialect. Leuk om te horen ook.Wat niet kan gezegd worden van Gents of Brugs of zo.
Mopje zeker? Antwerpen is een heel aangename stad en zo, maar hun dialect is waarschijnlijk één van de lelijkste van Vlaanderen. Zelfs in de verkavelde versie blijft die zweem van marginaliteit hangen.

Gents vind ik vrij inoffensief (is trouwens zelf half verbrabantst), en Brugs, ja, dat is inderdaad redelijk onverstaanbaar voor mensen die niet vertrouwd zijn met het West-Vlaams. Maar als ze AN spreken, bijvoorbeeld in contact met mensen van andere provincies, is het wel vaak veel beter dan dat van een Antwerpenaar die denkt dat hij correct Nederlands aan het spreken is terwijl dat absoluut niet het geval is.
Oud 9 maart 2011, 23:25   #51
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
fun (n.) "diversion, amusement," 1727, earlier "a cheat, trick" (c.1700), from verb fun (1680s) "to cheat, hoax," of uncertain origin, probably a variant of M.E. fonnen "befool" (c.1400; see fond). Stigmatized by Johnson as "a low cant word."
http://www.etymonline.com/index.php?...earchmode=none
Een leuk woord trouwens, uit het Waals: loukî. Dat betekent 'kijken', van het Middelnederlands 'loeken', vergelijk met het Engelse 'to look'. Middelengels lijkt vaak op het Nederlands.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:26.
Oud 9 maart 2011, 23:27   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verstaanbaar? Voor u misschien.

De notie "verstaanbaarheid" is enorm subjectief. Als u niet vertrouwd bent met een bepaald dialect of zelfs tongval, kan de graad van begrijpelijkheid sterk dalen zonder dat daarom de taalkundige afstand daarom groot moet zijn.
Antwerps wordt veel gebruikt voor op tv bv. Om reden dat het door de "meeste" mensen goed verstaanbaar is en omdat hun toonhoogte doorgaans als grappig kan beschouwd worden.
Gents verstaat alleen een Gentenaar feitelijk.
Brugs idem.
Het is moeilijk, ik heb daar ook dikwijls problemen mee omwille van de verschillen op nauwelijks enkele km afstand.
En ieder denkt dat hij de taal der talen spreekt nu eenmaal en dat al de anderen dat ook maar moet verstaan.
Oud 9 maart 2011, 23:27   #53
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mopje zeker? Antwerpen is een heel aangename stad en zo, maar hun dialect is waarschijnlijk één van de lelijkste van Vlaanderen. Zelfs in de verkavelde versie blijft die zweem van marginaliteit hangen.
Nu, ik spreek alvast niet als Axel Daeseleire. Godbetert. Dat zou er nog aan ontbreken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:28.
Oud 9 maart 2011, 23:28   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antwerps wordt veel gebruikt voor op tv bv. Om reden dat het door de "meeste" mensen goed verstaanbaar is en omdat hun toonhoogte doorgaans als grappig kan beschouwd worden.
Neen, gewoon omdat het demografisch gewicht van die groep nu eenmaal zwaar doorweegt.
Oud 9 maart 2011, 23:29   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gents verstaat alleen een Gentenaar feitelijk.
Brugs idem.
U verwart hier overduidelijk het soapserietaaltje (een soort AN met Brabantse/Antwerpse invloeden) met echt Brugs en Gents dialect. In die series wordt heus geen Antwerps gebruikt. Wel iets wat naar klank en bepaalde woorden naar Antwerps neigt.
Oud 9 maart 2011, 23:34   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart hier overduidelijk het soapserietaaltje (een soort AN met Brabantse/Antwerpse invloeden) met echt Brugs en Gents dialect. In die series wordt heus geen Antwerps gebruikt. Wel iets wat naar klank en bepaalde woorden naar Antwerps neigt.
Tja misschien.
Ik weet het ook niet meer.

Het blijft aanpassen. Ik heb zo een klanten ronde ; Kortrijk-Roeselare-Brugge-Oostende-Knokke....en moet dus 5 keer per dag aanpassen. Mijn dialect om daar allemaal tussen te passen is iets dat weinigen kennen.
En ik ben van Gent...maar veel Gentenaars zitten hier ook al niet meer dus dat is alweer aanpassen ter plekke.
Oud 9 maart 2011, 23:35   #57
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Moderne Gentenaars spreken Nederlands met een Gents accent. Plat Gents, dat versta ik niet nee. Trouwens, als ik oude mensen dialect hoor praten articuleren ze niet eens. Je moet al kunnen anticiperen wat ze gaan zeggen. Komt nogal 'dom' over, vind ik.

Let niet op de vulgaire inhoud, maar ga eens naar 3:24 op: http://www.youtube.com/watch?v=xCpRW0II8Dw
Ergens zegt die vrouw ook dat haar schoonmoeder een Hollandse was, en dat ze er niet mee kon praten. Vroeger kregen mensen ook 'slecht onderwijs' dat bijna 'geen onderwijs' is. Mij zou het niet verwonderen dat de vrouw in kwestie analfabeet is. Niet haar schuld, maar zó lang is het niet geleden hè ? Ik snap niet hoe je een volk zo lang achter kunt stellen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:36.
Oud 9 maart 2011, 23:36   #58
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Er zijn echter woorden die in het gehele Vlaamse Gewest middels media bekend zijn geraakt.
Dat is absoluut waar. Maar het is hypocriet om erover te klagen dat bepaalde Noord-Nederlandse woorden worden verspreid door de media en het onderwijs en tegelijkertijd te ijveren voor een bijna even kunstmatige oplegging van het onbestaande 'Vlaams', vermoedelijk te bewerkstelligen via de media en het onderwijs.
Niet alleen is dat arbitrair en zinloos, maar het is ook nog eens een strategische blunder van formaat. Zelfs iemand die absoluut niet Vlaamsgezind is ziet hopelijk wel in waarom het aantrekkelijker is om deel uit te maken van een taalgemeenschap van 23 miljoen Nederlandstaligen verspreid over verschillende landen dan om onze taal willekeurig te beperken tot 6 miljoen Vlamingen die leven in één subnationale eenheid van één klein land.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 9 maart 2011 om 23:39.
Oud 9 maart 2011, 23:39   #59
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is absoluut waar. Maar het is hypocriet om erover te klagen dat bepaalde Noord-Nederlandse woorden worden verspreid door de media en het onderwijs tegelijkertijd te ijveren voor een bijna even kunstmatige oplegging van het onbestaande 'Vlaams', vermoedelijk te bewerkstelligen via de media en het onderwijs.
Niet alleen is dat arbitrair en zinloos, maar het is ook nog eens een strategische blunder van formaat. Zelfs iemand die absoluut niet Vlaamsgezind is ziet hopelijk wel in waarom het aantrekkelijker is om deel uit te maken van een taalgemeenschap van 23 miljoen Nederlandstaligen verspreid over verschillende landen dan om onze taal willekeurig te beperken tot 6 miljoen Vlamingen die leven in één subnationale eenheid van één land.
Een schild tegen het 'oprukkende Hollandse' opwerpen vind ik uiteraard evenzeer kleinzielig, zoals al duidelijk mag blijken. Ik kan dat ook niet, want ik heb Hollanders in mijn persoonlijke vriendenkring (uit Den Haag) en andere Noord-Nederlanders (uit Groningen). Ik snap de frustratie niet bovendien. Alsof het 'Vlaams' een puur monolithisch blok vormt dat weinig dynamiek vertoont en als museumstuk op hard water dient gezet te worden. Onmogelijk om zo te redeneren voor mij.
Nu weet ik wel dat er een mentaliteit bestaat dat angstig is voor een taalsplitsing. Ik bezit die angst niet. Bij mij is het ergernis omwille van een 'door mij ervaren' bekrompenheid en het feit dat het gezelschap me niet bevalt. Indien het Vlaams zou splitsen van het Nederlands, dan zou ik er niet om rouwen. Ik zou mezelf alleen nog steeds Nederlandstalig beschouwen en medelijden hebben met de arme massa die hun taalgebruik zo 'Hollandofoob' mogelijk wensen te houden.
Ik zie ze al zeggen:
'Elaba, 'kapsones' is een Ollands woord !'
- 'Eigenlijk Jiddisch.'

Mijn taalgebruik is Hollandofiel noch -foob. Ik maak neologismen aan de lopende band (al dan niet onbewust) en ik gebruik woorden die ik het meest geschikt acht. Waar ik geen liefhebber van ben, echter, is slordig taalgebruik (grammaticale fouten). Archaïsmen en lichte dialectismen hanteer ik wel eens bij tijden, maar enkel wanneer er een gemoedelijke sfeer heerst of wanneer ik op een discussieforum iets wil parodiëren of benadrukken. Nu ja, je begrijpt mijn punt. Taal voel je aan, beschrijf je niet echt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 maart 2011 om 23:45.
Oud 9 maart 2011, 23:46   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moderne Gentenaars spreken Nederlands met een Gents accent. Plat Gents, dat versta ik niet nee. Trouwens, als ik oude mensen dialect hoor praten articuleren ze niet eens. Je moet al kunnen anticiperen wat ze gaan zeggen. Komt nogal 'dom' over, vind ik.

Let niet op de vulgaire inhoud, maar ga eens naar 3:24 op: http://www.youtube.com/watch?v=xCpRW0II8Dw
Ergens zegt die vrouw ook dat haar schoonmoeder een Hollandse was, en dat ze er niet mee kon praten. Vroeger kregen mensen ook 'slecht onderwijs' dat bijna 'geen onderwijs' is. Mij zou het niet verwonderen dat de vrouw in kwestie analfabeet is. Niet haar schuld, maar zó lang is het niet geleden hè ? Ik snap niet hoe je een volk zo lang achter kunt stellen.
Voor mij is dat allemaal heel verstaanbaar, voor een buitenstaander is dat iets zoals honden in een asiel natuurlijk.
En dat bedoel ik nu net.
Iedere streek, stad of dorp heeft zo zijn eigen streektaal dat voor een buitenstaander dom of achterlijk lijkt te zijn.
Ga je als Belg naar Amsterdam en je praat in je mooist beschaaft Nederlands dan vragen ze of je soms een Duitser bent of zo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be