Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2011, 21:52   #3821
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik meen van niet.
Daar zul je mee moeten leren leven.
Het is nu éénmaal zo.
Je kan ook tegen de zon zijn, of het veel nut heeft daar energie in te steken...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 22:49   #3822
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Daar zul je mee moeten leren leven.
Het is nu éénmaal zo.
Je kan ook tegen de zon zijn, of het veel nut heeft daar energie in te steken...
Ik weet niet of de vergelijking opgaat, want u heeft zelf aangegeven dat uw standpunt "dynamisch" is. Wat u vandaag aanbidt, verbrandt u misschien morgen al.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 22:51   #3823
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Ik heb mijn vader zien sterven aan kanker in een kamertje in een ziekenhuis, hij herkende niemand meer en had schrik van iedereen.

Daartegenover staat een vriendin met MS, die hield een feestje voor alle belangrijke mensen in haar leven (eerst vrienden, daarna familie), toen alleen nog de familie over was hebben ze haar verdoofd en de machines uitgezet.

Wie heeft hier de waardige dood gehad? Ik weet toch hoe ik later afscheid wil nemen.
De machines uitzetten, is niet noodzakelijk euthanasie. D�*t is juist de grootste misvatting die er heerst.
Oud 11 maart 2011, 00:15   #3824
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hoeft mij dat echt niet te vertellen. Twee leden van mijn naaste familie zijn aan kanker gestorven. Onze familie heeft steeds gekozen voor intensieve palliatieve zorgen thuis. Ik heb de ontwikkeling dag aan dag meegemaakt en meegevoeld. Beiden zijn waardig gestorven en niet, zoals u stelt, in een leven dat geen leven meer was.
Vergeet er ook niet bij te vertellen dat de 'oplossing' palliatieve zorgen er eentje is dat pas recentelijk kan.

Pas in 1990 werd in België een palliatieve eenheid opgericht.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat men voor die datum niet deed aan stervensbegeleiding die het stervende draaglijker zou moeten kunnen maken.

Pijnbestrijding, vaak een essentieel onderdeel, met oog op zo'n zorg kan men pas gefinetuned noemen vanaf de laatste eeuwwisseling.
Dus hoe verliep het voordien ?
ófwel was het 'platspuiten' ófwel creperen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 10:57   #3825
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik meen van niet.
* KNIP *

Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 11 maart 2011 om 11:18.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 11:10   #3826
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
* KNIP * .
Tja, ergens in het begin van deze draad stelde ik hem de hypotetische vraag wat hij zou doen indien zijn veertienjarige dochter zwanger zou blijken te zijn, hem er bij vertellend dat het lichaam van een veertienjarige, fysisch nog niet volgroeide puber, een zeer grote kans maakt om voor de rest van haar leven verwoest te zijn na het uitdragen van een zwangerschap. De baby laten komen was zijn enige optie, aanvullend met volgende "filosofische" woorden, toen ik hem wees op het gevaar voor zijn dochter : "het leven van mijn dochter ligt in gods handen".....................
Tja, als ik zoiets lees, valt mijn broek af, natuurlijk. In die zin, vind ik hem ook wel een gevaarlijk man.

Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 11 maart 2011 om 11:19.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 11:34   #3827
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

We beschikken de dag van vandaag over de kennis en de mogelijkheid om op een menswaardige en pijnloze manier te sterven. En ik ben daar dankbaar voor.
Het maakt er een sterfgeval niet minder erg door, maar neemt wel de ruwe kantjes weg ,wetende dat de persoon in kwestie rustig en zonder angst of pijn is ingeslapen.
De tijd dat iemand een lange,harde en pijnlijke doodstrijd moest voeren is gelukkig voorbij. Ik heb familieleden zien vechten en spartelen omdat ze op het eind niet goed meer konden ademen, wroeten en plukken in hun dekens, rochelend en happend naar een beetje lucht ,gelijk een vis op het droge. Dagen en uren aan een stuk. De angst en de pijn in de ogen van mijn grootvader vergeet ik nooit niet meer.

Toen ik 18 was kwam ik voor het eerst in aanraking met euthanasie.
Mijn nonkel (46 jaar ,al 10 jaar vechtend tegen blaaskanker) koos voor sedatie. Zijn bed stond in de living en we zaten met de hele familie bij hem om afscheid te nemen. Hij heeft iedereen,één voor één nog eens vastgepakt en een warme knuffel gegeven. Hij kreeg een extra pomp bij zijn infuus en is zo zachtjes in slaap gevallen, een soort coma eigenlijk. Twee dagen later is hij gestorven, toen mijn tante en een van haar dochters hem op zijn zij rolden om zijn rug te wassen tijdens het bedbad. Een lange zucht en het was gedaan. Niks pijn,niks afzien, niks angst.

Mijn keuze staat in elk geval al vast.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuwin : 11 maart 2011 om 11:34.
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 11:57   #3828
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Weet je.,dit doet mij aan iets denken...... je hebt vrouwen die te pas en te onpas te koop lopen met het feit dat hun bevalling de pijnlijkste van allemaal was.En ze vertellen dan maar al te graag al de pijnlijke details ,hoe bloederiger hoe liever. En neen ze wilden geen pijnbestrijding en al zeker geen verdoving. En al zeker geen knipje laten zetten....de natuur zijn werk laten doen en liever helemaal doorscheuren .Want dat maakt je pas tot een echt goede moeder, en blablabla ...de natuur....en blablabla....in gods handen....

Wel, ik heb 3 zonen op de wereld gezet en bij de eerste begon ik vol goeie moed aan de bevalling. Bij de eerste weeën voelde ik mij megastoer en dacht ik ook van " is het dat maar, maken ze daar zo'n kabaal over, tttsss de woozie's "
Maar toen 12 uur later de weeën toch wel echte harde noten werden om te kraken en er nog geen centimeter bijgekomen was heb ik gesmeekt voor een epidurale. En raad eens? Ze werkte niet ! Een bevalling van 36 uur met enkel en alleen maar één verdoofde bil en been is echt geen pretje . Ik heb dus tegen wil en dank een natuurlijke/pijnlijke bevalling meegemaakt.
Geloof me, ik ben er echt geen betere moeder of beter mens door geworden.
Bij mijn 2 volgende bevallingen lukte de epi gelukkig wel....en wat een verschil!

Wat ik maar wil duidelijk maken is dat de natuur soms echt wel een handje mag geholpen worden. De wetenschap en techniek is er, maak er dus gebruik van. Waarom afzien als het ook anders kan? En da's zowel voor bevallingen , sterven, abortus ,enz...

Jan, of wil je beweren dat jij bij een operatie ofzo ook de natuur z'n werk laat doen en je leven in Gods handen gaat leggen? Appendix er uit = vod met ether op de neus ?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 11 maart 2011, 13:26   #3829
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Toen ik 18 was kwam ik voor het eerst in aanraking met euthanasie.
Mijn nonkel (46 jaar ,al 10 jaar vechtend tegen blaaskanker) koos voor sedatie. Zijn bed stond in de living en we zaten met de hele familie bij hem om afscheid te nemen. Hij heeft iedereen,één voor één nog eens vastgepakt en een warme knuffel gegeven. Hij kreeg een extra pomp bij zijn infuus en is zo zachtjes in slaap gevallen, een soort coma eigenlijk. Twee dagen later is hij gestorven, toen mijn tante en een van haar dochters hem op zijn zij rolden om zijn rug te wassen tijdens het bedbad. Een lange zucht en het was gedaan. Niks pijn,niks afzien, niks angst.

Mijn keuze staat in elk geval al vast.
Sedatie is niet hetzelfde euthanasie, waardoor de Kerk ook niet tegen bepaalde vormen van sedatie is.

Nogmaals, er heersen veel misverstanden over wat euthanasie juist is en wat het kerkelijk standpunt daarrond is.
Oud 11 maart 2011, 13:32   #3830
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Vergeet er ook niet bij te vertellen dat de 'oplossing' palliatieve zorgen er eentje is dat pas recentelijk kan.

Pas in 1990 werd in België een palliatieve eenheid opgericht.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat men voor die datum niet deed aan stervensbegeleiding die het stervende draaglijker zou moeten kunnen maken.

Pijnbestrijding, vaak een essentieel onderdeel, met oog op zo'n zorg kan men pas gefinetuned noemen vanaf de laatste eeuwwisseling.
Dus hoe verliep het voordien ?
ófwel was het 'platspuiten' ófwel creperen.
De christelijke ziekenzorg is vrij vroeg tot ontwikkeld gekomen, juist vanuit het besef dat de lijdende en stervende mens bijstand verdient. Er zijn zelfs enkele congregaties speciaal voor dat doel opgericht. Alleen moest men zich natuurlijk bedienen met de middelen die er toen waren.
Oud 11 maart 2011, 13:32   #3831
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sedatie is niet hetzelfde euthanasie, waardoor de Kerk ook niet tegen bepaalde vormen van sedatie is.

Nogmaals, er heersen veel misverstanden over wat euthanasie juist is en wat het kerkelijk standpunt daarrond is.
Wat versta jij dan onder euthanasie ? Machine afzetten, sedatie, is volgens jou geen euthanasie. Er bestaan verschillende vormen van euthanasie hé, al dan niet actief of passief.
En wat de kerk over euthanasie denkt zal mij worst wezen.

Oud 11 maart 2011, 13:34   #3832
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
De christelijke ziekenzorg is vrij vroeg tot ontwikkeld gekomen, juist vanuit het besef dat de lijdende en stervende mens bijstand verdient. Er zijn zelfs enkele congregaties speciaal voor dat doel opgericht. Alleen moest men zich natuurlijk bedienen met de middelen die er toen waren.
Welke bijstand? Een priester en wat nonnen rond je bed die de akte van berouw aan het prevelen waren, en een kwakje vette zalf op je voorhoofd?

Oud 11 maart 2011, 13:34   #3833
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet je.,dit doet mij aan iets denken...... je hebt vrouwen die te pas en te onpas te koop lopen met het feit dat hun bevalling de pijnlijkste van allemaal was.En ze vertellen dan maar al te graag al de pijnlijke details ,hoe bloederiger hoe liever. En neen ze wilden geen pijnbestrijding en al zeker geen verdoving. En al zeker geen knipje laten zetten....de natuur zijn werk laten doen en liever helemaal doorscheuren .Want dat maakt je pas tot een echt goede moeder, en blablabla ...de natuur....en blablabla....in gods handen....

Wel, ik heb 3 zonen op de wereld gezet en bij de eerste begon ik vol goeie moed aan de bevalling. Bij de eerste weeën voelde ik mij megastoer en dacht ik ook van " is het dat maar, maken ze daar zo'n kabaal over, tttsss de woozie's "
Maar toen 12 uur later de weeën toch wel echte harde noten werden om te kraken en er nog geen centimeter bijgekomen was heb ik gesmeekt voor een epidurale. En raad eens? Ze werkte niet ! Een bevalling van 36 uur met enkel en alleen maar één verdoofde bil en been is echt geen pretje . Ik heb dus tegen wil en dank een natuurlijke/pijnlijke bevalling meegemaakt.
Geloof me, ik ben er echt geen betere moeder of beter mens door geworden.
Bij mijn 2 volgende bevallingen lukte de epi gelukkig wel....en wat een verschil!

Wat ik maar wil duidelijk maken is dat de natuur soms echt wel een handje mag geholpen worden. De wetenschap en techniek is er, maak er dus gebruik van. Waarom afzien als het ook anders kan? En da's zowel voor bevallingen , sterven, abortus ,enz...

Jan, of wil je beweren dat jij bij een operatie ofzo ook de natuur z'n werk laat doen en je leven in Gods handen gaat leggen? Appendix er uit = vod met ether op de neus ?
Waar heb ik ergens gesteld dat pijnbestrijding en hulp aan de lijdenden verwerpelijk is?

Waar?
Oud 11 maart 2011, 13:36   #3834
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke bijstand? Een priester en wat nonnen rond je bed die de akte van berouw aan het prevelen waren, en een kwakje vette zalf op je voorhoofd?
Ik denk dat het tijd wordt dat u iets gaat ontdekken over de grote rol die de Kerk heeft gespeeld vanaf de middeleeuwen in de uitbouw van zorg voor zieken, lijdenden en stervenden.
Oud 11 maart 2011, 13:39   #3835
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscus Bekijk bericht
Verkeerd geprikt?
yep

Oud 11 maart 2011, 13:41   #3836
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het tijd wordt dat u iets gaat ontdekken over de grote rol die de Kerk heeft gespeeld vanaf de middeleeuwen in de uitbouw van zorg voor zieken, lijdenden en stervenden.
Ik heb jaren in een RVT gewerkt waar de kerk en een paar zusters de plak zwaaiden, ik hoef dit dus niet meer te ontdekken.

Oud 11 maart 2011, 13:42   #3837
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waar heb ik ergens gesteld dat pijnbestrijding en hulp aan de lijdenden verwerpelijk is?

Waar?
Ik reageerde op de quote van Zipper

Citaat:
Tja, ergens in het begin van deze draad stelde ik hem de hypotetische vraag wat hij zou doen indien zijn veertienjarige dochter zwanger zou blijken te zijn, hem er bij vertellend dat het lichaam van een veertienjarige, fysisch nog niet volgroeide puber, een zeer grote kans maakt om voor de rest van haar leven verwoest te zijn na het uitdragen van een zwangerschap. De baby laten komen was zijn enige optie, aanvullend met volgende "filosofische" woorden, toen ik hem wees op het gevaar voor zijn dochter : "het leven van mijn dochter ligt in gods handen".....................
Tja, als ik zoiets lees, valt mijn broek af, natuurlijk. In die zin, vind ik hem ook wel een gevaarlijk man.

Oud 11 maart 2011, 13:42   #3838
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb jaren in een RVT gewerkt waar de kerk en een paar zusters de plak zwaaiden, ik hoef dit dus niet meer te ontdekken.
Allemaal zaken die de Kerk heeft uitgebouwd, toen er zo goed als niets was in dat opzicht.
Oud 11 maart 2011, 13:48   #3839
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allemaal zaken die de Kerk heeft uitgebouwd, toen er zo goed als niets was in dat opzicht.
Vroeger was er ook geen elektriciteit, reden ze met paard en kar en stierven kinderen aan de windpokken en de mazelen. Vroeger was een injectienaald ook even dik als een penhaak. Ik heb het over nu Jan, nu...de tijd waarin we heden ten dage leven en de mogelijkheden die de medische wereld heeft. Dus waarom er geen gebruik van maken en afzien omwille van het feit dat je u leven in "gods handen" zou willen leggen?

Oud 11 maart 2011, 13:49   #3840
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik reageerde op de quote van Zipper
En op welke wijze dat dan aan op wat er hier allemaal is geschreven? In niets toch. De christelijke uitdrukking "in Gods handen" betekent niet dat men zomaar fatalistisch in het leven staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be