Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2011, 22:56   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Worden = nog niet. Dus hou liever uw prognoses voor u, tenzij er daadwerkelijk reden is om de huidige situatie onder de loep te nemen.
Er staat ook 'als".

En waarom zou ik deze ideeën voor de toekomst niet mogen uiten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2011, 22:59   #22
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Op zich is dat goed nieuws, maar je moet ook weer niet te veel van Wallonie verwachten. De economische achterstand van Wallonie ten opzichte van Vlaanderen blijft de komende tijd enorm.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2011, 23:11   #23
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er staat ook 'als".

En waarom zou ik deze ideeën voor de toekomst niet mogen uiten?
De post was eigenlijk gericht tot de topicstarter, niet u. Maar toch fijn dat u de moeite wou nemen om te reageren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 10:10   #24
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Juist niet. Mensen willen concrete oplossingen voor concrete problemen. En men beseft dat dit niet langer kan gebeuren binnen een Belgische context zoals ze zich nu aandient. Als er geopteerd wordt om de oplossingen op een regionaal niveau uit te werken, heeft dat hoegenaamd niets te maken met liedjes, symbolen, vlaggetjes of wat-weet-ik-nog-allemaal. Wel met een heel scherpe realiteitszin.

Waarom is de toon hier dan "Het gaat goed in Wallonië, dus zullen we sneller kunnen splitsen"... En algemener hoe verklaar je dan de voorstellen van de N-VA om justitie en de RVA te splitsen (dan heb ik het nog niet over opmerkingen om de NMBS,... te splitsen). Akkoord dat sommige dingen beter apart gedaan worden (grote delen van onderwijs, cultuur,... vallen daar zeker onder, maar die blinde splitsingsdrang stuit me tegen de borst).
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 19:57   #25
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
Waarom is de toon hier dan "Het gaat goed in Wallonië, dus zullen we sneller kunnen splitsen"... En algemener hoe verklaar je dan de voorstellen van de N-VA om justitie en de RVA te splitsen (dan heb ik het nog niet over opmerkingen om de NMBS,... te splitsen). Akkoord dat sommige dingen beter apart gedaan worden (grote delen van onderwijs, cultuur,... vallen daar zeker onder, maar die blinde splitsingsdrang stuit me tegen de borst).
Die splitsingsdrang is niet blind. Ze ontstaat steeds weer uit de frustratie dat de Franstaligen eender welke normale evolutie van de staatsinrichting tegenhouden uit puur eigenbelang. Indien de Franstaligen in het verleden een klein beetje constructief hadden meegewerkt aan de noodzakelijke veranderingen zou er misschien niemand over een splitsing spreken.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:15   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige andere zaken, buiten onderwijs en cultuur, kunnen ook beter apart gedaan worden. Tot tevredenheid van beide partijen. En dat lijkt mij het allerbelangrijkste.

Mij komt het eerder voor dat u een soort dwangbeeld hebt over de eenheid van België. U lijkt me het prototype van de moderne belgicist die met de mond beweert geen nationalist te zijn maar het in de grond echt wel is. Vandaar dan ook de verbetenheid waarmee men reageert tegen een voortschrijdendende Vlaamse emancipatie.
Oud 13 maart 2011, 21:28   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaams Nationalisten gaan voor onafhankelijkheid. Deze zitten vooral bij N-VA maar ook bij CD&V, Open VLD en SPa.

Zolang de Vlaams Nationalisten geen electoraal verlies in zicht hebben gaan ze door. De N-VA zou liever in de oppositie gaan maar ze zijn te laf om het zelf te zeggen.

De N-VA heeft trouwens niet de minste ambitie om in de federale regering te stappen. Ze zijn echter te laf om dit zelf te zeggen.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 maart 2011 om 21:47.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:40   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zolang de Vlaams Nationalisten geen electoraal verlies in zicht hebben gaan ze door. De N-VA zou liever in de oppositie gaan maar ze zijn te laf om het zelf te zeggen.
Waarop baseert u zich om dat te stellen?
Oud 13 maart 2011, 21:50   #29
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De N-VA heeft trouwens niet de minste ambitie om in de federale regering te stappen. Ze zijn echter te laf om dit zelf te zeggen.
De N-VA heeft niet de minste ambitie om in de federale regering te stappen onder condities van de PS.

De N-VA wil heel graag in een federale regering stappen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:50   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige andere zaken, buiten onderwijs en cultuur, kunnen ook beter apart gedaan worden. Tot tevredenheid van beide partijen. En dat lijkt mij het allerbelangrijkste.

Mij komt het eerder voor dat u een soort dwangbeeld hebt over de eenheid van België. U lijkt me het prototype van de moderne belgicist die met de mond beweert geen nationalist te zijn maar het in de grond echt wel is. Vandaar dan ook de verbetenheid waarmee men reageert tegen een voortschrijdendende Vlaamse emancipatie.
Vlaams revanchisme wilt u wellicht zeggen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:51   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaams revanchisme wilt u wellicht zeggen.
Neen, dat wil ik niet zeggen. Waar haalt u dat trouwens vandaan?
Oud 13 maart 2011, 21:59   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat wil ik niet zeggen. Waar haalt u dat trouwens vandaan?
In 99% van de commentaren die ik lees op deze site, standaard.be, de morgen.be, hln.be druipt het revanchisme van het scherm.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 22:01   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In 99% van de commentaren die ik lees op deze site, standaard.be, de morgen.be, hln.be druipt het revanchisme van het scherm.
Ik lees dat er niet in. Schijnbaar heeft u dus een zekere vooringenomenheid.
Oud 13 maart 2011, 22:07   #34
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarop baseert u zich om dat te stellen?
Ik heb Bart De Wever eens gehoord toen hij teveel gedronken had. "We plaatsen de federale regering onder curatele !", riep hij.

Ik denk dat U de Maddens-Doctrine en de Baert-Doctrine veel beter kan verduidelijken dan ik.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 22:09   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb Bart De Wever eens gehoord toen hij teveel gedronken had. "We plaatsen de federale regering onder curatele !", riep hij.

Ik denk dat U de Maddens-Doctrine en de Baert-Doctrine veel beter kan verduidelijken dan ik.
En wat is er van?
Oud 14 maart 2011, 16:03   #36
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Worden = nog niet. Dus hou liever uw prognoses voor u, tenzij er daadwerkelijk reden is om de huidige situatie onder de loep te nemen.
Iedereen heeft hier het recht om prognoses te doen, ook prognoses die U niet bevallen. Voor iemand die zichzelf "liberalist" noemt klinkt U wel erg autoritair ("Hou je bek!")
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 17:05   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Iedereen heeft hier het recht om prognoses te doen, ook prognoses die U niet bevallen. Voor iemand die zichzelf "liberalist" noemt klinkt U wel erg autoritair ("Hou je bek!")
Oh? Was me niet opgevallen. Ik kan soms nogal bot overkomen ja. Maar dat soort uitschieters zijn alleen maar bedoeld om te compenseren voor het gebrek aan mogelijkheid tot gestiek.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be