Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 maart 2011, 11:51   #61
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

VDL zet de puntjes op de i:
Citaat:
"N-VA toont zich toch ook wat overmoedig, vind ik. Als je de helft van de stemmen hebt, ben je incontournable. Als je 27 procent van de stemmen hebt in een landsdeel, ben je dat niet. Je mag dan wel denken dat je 80 procent van de Vlamingen vertegenwoordigt, uiteindelijk telt toch het reële aantal kiezers."
http://www.demorgen.be/dm/nl/3625/De...ournable.dhtml
drosophila is offline  
Oud 14 maart 2011, 11:51   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht

Je hebt goede, zuivere Vlamen en slechte, wist je dat dan niet? Of dacht je dat het Eigen Volk-discours zich beperkte tot het VB?
en zo heb je de goede Belgen, die niet Vlaams-nationalistisch stemmen, en de foute Belgen, de N-VA-, VB- en LDD-stemmers. niet?
Oud 14 maart 2011, 11:57   #63
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
totaal naast de kwestie. de N-VA heeft als eerste op papier toegevingen gedaan. meer zelf, ze hebben als eerste op papier gezet dat ze nauwelijks iets van hun verkiezingsprogramma of beloftes gingen realiseren.

het zijn de andere partijen, en in eerste instantie de Franstaligen, die nog op geen enkele nota volmondig positief hebben geantwoord en maw op nog geen enkel moment ook maar 1 toegeving hebben gedaan. ze gaan dus nog altijd voor 100% van hun verkiezingsprogramma en verwachten nog altijd van de N-VA dat die hun programma wegsmijten.
EDR wist vanaf de eerste ontmoeting wel hoe BDW en de N-VA in elkaar zat. Waarschijnlijk zelfs lang daarvoor.

Je kan inderdaad terecht stellen dat hetzelfde immoreel gedrag telt voor de PS. De PS neemt echter duidelijk de leiding en zweert bij staatsmanschap. Ze hebben er geen doekjes omgewonden, ze stellen duidelijk dat ze voor het eerst aan het tafel zitten met separatisten. De Vlaams Nationalisten die de Vlaamse lijn volgen zweren niet bij staatsmanschap maar bij staatsafbraak. Een herenakkoord tussen dergelijke partijen gaat onmogelijk zijn. De PS gaat hun staat niet verraden en de Vlaams Nationalisten willen de Vlaamse Lijn strategie niet afzweren.

De enige oplossing om uit deze politieke deadlock te komen is dat er verraad wordt gepleegd.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 14 maart 2011, 11:58   #64
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
EDR wist vanaf de eerste ontmoeting wel hoe BDW en de N-VA in elkaar zat. Waarschijnlijk zelfs lang daarvoor.

Je kan inderdaad terecht stellen dat hetzelfde immoreel gedrag telt voor de PS. De PS neemt echter duidelijk de leiding en zweert bij staatsmanschap. Ze hebben er geen doekjes omgewonden, ze stellen duidelijk dat ze voor het eerst aan het tafel zitten met separatisten. De Vlaams Nationalisten die de Vlaamse lijn volgen zweren niet bij staatsmanschap maar bij staatsafbraak. Een herenakkoord tussen dergelijke partijen gaat onmogelijk zijn. De PS gaat hun staat niet verraden en de Vlaams Nationalisten willen de Vlaamse Lijn strategie niet afzweren.

De enige oplossing om uit deze politieke deadlock te komen is dat er verraad wordt gepleegd.
kortweg: ofwel gaan de Vlamingen nogmaals op de knieën of zelfs plat op de buik ofwel gaan de Franstaligen voor de eerste keer een kleine buiging maken?
Oud 14 maart 2011, 11:59   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
en zo heb je de goede Belgen, die niet Vlaams-nationalistisch stemmen, en de foute Belgen, de N-VA-, VB- en LDD-stemmers. niet?
Neen, we leven niet een zwart/witte sprookjeswereld of een cowboy en indianenfilm.

We hebben gekozen voor partijen van wie we wensen dat ze onze belangen zo goed mogelijk verdedigen.
In ons land gaat dit enkel door middel van compromissen, sommigen partijen zijn daar soepel in, anderen minder. De kiezer zal volgende keer laten blijken wie te soepel, net soepel genoeg of te stram was naar zijn mening.
Another Jack is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:01   #66
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Minimaliseren is in deze niet strafbaar, maar wat met CD&V, of zijn zij bereid om hun verkiezingsbeloftes weer eens aan de kapstok te hangen?

In een vorig leven hadden toch alle partijen het signaal van de kiezer begrepen?

Ik denk niet dat men met deze argumenten de N-VA, noch de kiezer, een geweten kan schoppen. Ze zijn het geklungel meer dan moe, maar de N-VA nog lang niet.

"Wie denkt dat CD&V zijn Vlaamse lijn moet verlaten, moet dringend beseffen dat we dat nooit zullen doen. We hebben onze les van 2007 geleerd. Eerst een staatshervorming, dan pas een regering."
Kris Peeters over de Vlaamse lijn van de CD&V - in De Standaard - 26-02-2011

Laatst gewijzigd door Jakko : 14 maart 2011 om 12:10.
Jakko is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:01   #67
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kortweg: ofwel gaan de Vlamingen nogmaals op de knieën of zelfs plat op de buik ofwel gaan de Franstaligen voor de eerste keer een kleine buiging maken?
Neen. Ze gaan door tot zelfbeschikking enerzijds of tot de versterking van de federale overheid en andere eisen die de Franstaligen op tafel zullen leggen anderzijds.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 14 maart 2011 om 12:31.
Oud 14 maart 2011, 12:03   #68
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Er gaat moeten bespaard worden, en dat doet de Parti Saintnicolas niet.
Oud 14 maart 2011, 12:03   #69
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan inderdaad terecht stellen dat hetzelfde immoreel gedrag telt voor de PS. De PS neemt echter duidelijk de leiding en zweert bij staatsmanschap.
Dat is jouw editoriaal. Ik denk dat wanneer men Elio voor de keuze stelt tussen Belgie en "Wallobrux" dat hij reeds herhaaldelijk en volmondig heeft verklaard dat Belgie wat hem betreft kan ontploffen.

Als je boterham word gesmeerd door de staat is het natuurlijk makkelijk een staatsman te zijn. Zowel de Vlaams-en Franstalige nationalisten (ttz. de volledige Franstalige politiek) streven enkel het voordeel van de eigen regio na. Het baat niet om daar een artificieel onderscheid tussen te willen maken.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 14 maart 2011 om 12:04.
Nyquist is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:05   #70
born2bewild
Banneling

Standaard

misschien moeten ze na Beke eens een boefer het veld insturen. Di rupette kan ook niet schrijven dat kan dus geen beletsel zijn.
En dan een pol en sokker in trio met een cafebaas en mie struisvogels

Laatst gewijzigd door born2bewild : 14 maart 2011 om 12:10.
born2bewild is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:12   #71
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
N-VA + VB + LDD + deel CD&V is geen 27% Maar zal rond de 45-50% zijn.

En hoeveel stelt zijn SPA voor?
giserke is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:14   #72
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
tja, als je eerst zorgt dat 60% van de "belgen" niet kan stemmen op de kandidaten van die 40% anderen, als je dan bovendien ervoor zorgt dat het aantal zetels niet verdeeld wordt volgens de behaalde stemmen, maar volgens een vooraf bepaald aantal, en als men dan bovenop nog vindt dat franstalige partijen wèl incontournable zijn bij 12% van de stemmen, dan zijn we dus uitgepraat hé.

Nu, op de een of andere mysterieuze wijze vind ik nergens de % van de waalse partijen, uitvergroot over héél Belgique, zoals die 17% van de NVA dus.

raar.

Ik weet dus enkel dat de NVA slechts één zetel meer heeft dan de PS, terwijl NVA 1.135.615 stemmen haalde en PS 894.543
stemmen.

Het verschil van 241.072 stemmen gaf welgeteld recht op EEN (1) extra zetelke voor die stomme vlaamse boerkes.

Ter vergelijking:
ecolo 313.047 (8 zetels)
GROEN! 265.828 (5 zetels)

Moeder waarom stemmen wij?
COCHINILLO is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:25   #73
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
N-VA + VB + LDD + deel CD&V is geen 27% Maar zal rond de 45-50% zijn.
Okee. Laat ze dan aan tafel gaanzitten met de Franstaligen?
Citaat:
En hoeveel stelt zijn SPA voor?
Net als de N-VA heeft ook de Spa géén absolute meerderheid. Net als de N-VA zal ze dus alleen in een regering zitten als dat binnen een coalitie is en zal ze dus moeten overeenkomen, dus compromissen moeten sluiten.
Maar dat is allemaal niet verplicht hé. Men kan ook voor de oppositie kiezen. De N-VA is daar bij monde van Jan Jambon goed mee bezig.
drosophila is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:26   #74
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
tja, als je eerst zorgt dat 60% van de "belgen" niet kan stemmen op de kandidaten van die 40% anderen, als je dan bovendien ervoor zorgt dat het aantal zetels niet verdeeld wordt volgens de behaalde stemmen, maar volgens een vooraf bepaald aantal, en als men dan bovenop nog vindt dat franstalige partijen wèl incontournable zijn bij 12% van de stemmen, dan zijn we dus uitgepraat hé.

Nu, op de een of andere mysterieuze wijze vind ik nergens de % van de waalse partijen, uitvergroot over héél Belgique, zoals die 17% van de NVA dus.

raar.

Ik weet dus enkel dat de NVA slechts één zetel meer heeft dan de PS, terwijl NVA 1.135.615 stemmen haalde en PS 894.543
stemmen.

Het verschil van 241.072 stemmen gaf welgeteld recht op EEN (1) extra zetelke voor die stomme vlaamse boerkes.

Ter vergelijking:
ecolo 313.047 (8 zetels)
GROEN! 265.828 (5 zetels)

Moeder waarom stemmen wij?
Als u dan niet zint, waarom pleit u dan niet voor een federale kieskring?
drosophila is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:29   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Okee. Laat ze dan aan tafel gaanzitten met de Franstaligen?
Net als de N-VA heeft ook de Spa géén absolute meerderheid. Net als de N-VA zal ze dus alleen in een regering zitten als dat binnen een coalitie is en zal ze dus moeten overeenkomen, dus compromissen moeten sluiten.
Maar dat is allemaal niet verplicht hé. Men kan ook voor de oppositie kiezen. De N-VA is daar bij monde van Jan Jambon goed mee bezig.
over meerderheden gesproken ...

zou Yves Desmet eigenlijk wel doorhebben dat een klassieke tripartite (CD&V, OVLD,Sp-a) zelfs geen meerderheid meer heeft aan Vlaamse kant ?
Anna List is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:43   #76
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dat is jouw editoriaal. Ik denk dat wanneer men Elio voor de keuze stelt tussen Belgie en "Wallobrux" dat hij reeds herhaaldelijk en volmondig heeft verklaard dat Belgie wat hem betreft kan ontploffen.
Dit heb ik ergens gemist. Kan je hiervan een bron geven ?

Citaat:
Als je boterham word gesmeerd door de staat is het natuurlijk makkelijk een staatsman te zijn. Zowel de Vlaams-en Franstalige nationalisten (ttz. de volledige Franstalige politiek) streven enkel het voordeel van de eigen regio na. Het baat niet om daar een artificieel onderscheid tussen te willen maken.
En wat zijn juist de Vlaamse Belangen die de Vlaams Nationalisten met hun Vlaamse lijn nastreven ?

Citaat van Hugo Schiltz in 2002 in een interview met Siegfried Bracke:

NVA is besmet door de erfzonde van het vooroorlogse nationalisme”..Bracke: “Dat is een zware beschuldiging waaraan ziet u dat? Schiltz: Misschien ben ik meer gevoelig dan u die in dat milieu is opgegroeid, ik ben in dat milieu opgegroeid (Bracke: juist, ja) Ik ken de dubbele moraal van dat milieu. Ik ken de onderliggende gedachten van vele van die mensen. (Bracke: “Die zijn?” ) Die zijn eigenlijk totalitair.

Ik weet dat je dit moet relativeren en dat dit meer verteld over de bron dat over de beschuldigde partij. Het doet me echter wel piekeren over de Vlaamse Lijn. Waar halen deze hun moraliteit ? Is voor hun de Vlaamse Lijn verraden het hoogste verraad ? Wat zijn juist de Vlaamse Belangen ? Wat is juist het regime van hun 'democratische republiek Vlaanderen' die ze als einddoel stellen ?

Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat Franstalige partijen allemaal Franstalige Nationalisten zijn. Je creëert hierdoor een beeld van je vijand naar gelijkenis van je eigen Vlaamse lijn.
Oud 14 maart 2011, 12:57   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit heb ik ergens gemist. Kan je hiervan een bron geven ?

En wat zijn juist de Vlaamse Belangen die de Vlaams Nationalisten met hun Vlaamse lijn nastreven ?

Citaat van Hugo Schiltz in 2002 in een interview met Siegfried Bracke:

NVA is besmet door de erfzonde van het vooroorlogse nationalisme”..Bracke: “Dat is een zware beschuldiging waaraan ziet u dat? Schiltz: Misschien ben ik meer gevoelig dan u die in dat milieu is opgegroeid, ik ben in dat milieu opgegroeid (Bracke: juist, ja) Ik ken de dubbele moraal van dat milieu. Ik ken de onderliggende gedachten van vele van die mensen. (Bracke: “Die zijn?” ) Die zijn eigenlijk totalitair.

Ik weet dat je dit moet relativeren en dat dit meer verteld over de bron dat over de beschuldigde partij. Het doet me echter wel piekeren over de Vlaamse Lijn. Waar halen deze hun moraliteit ? Is voor hun de Vlaamse Lijn verraden het hoogste verraad ? Wat zijn juist de Vlaamse Belangen ? Wat is juist het regime van hun 'democratische republiek Vlaanderen' die ze als einddoel stellen ?

Het is nogal gemakkelijk om te stellen dat Franstalige partijen allemaal Franstalige Nationalisten zijn. Je creëert hierdoor een beeld van je vijand naar gelijkenis van je eigen Vlaamse lijn.
Schiltz is de laatste jaren voor zijn dood wel nog serieus bijgedraaid richting BDW en richting een radicaler Vlaams Nationalisme hoor ... lijkt me relevanter dan jou citaat uit 2002
Anna List is offline  
Oud 14 maart 2011, 12:59   #78
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar pleiten wel meer Vlaamsgezinden voor. Maar dan wel eentje waarbij het principe 'één man, één stem' geldt en alle pariteiten, blokkeringsmiddelen en voorrechten afgeschaft worden.
SDG is offline  
Oud 14 maart 2011, 13:01   #79
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Schiltz is de laatste jaren voor zijn dood wel nog serieus bijgedraaid richting BDW en richting een radicaler Vlaams Nationalisme hoor ... lijkt me relevanter dan jou citaat uit 2002
Kan je hiervan wat bronnen of teksten geven ?
Oud 14 maart 2011, 13:01   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik snap dat eigenlijk niet, mensen die daarvoor pleiten ... er is immers niks dat partijen tegenhoudt om dit te realiseren zonder enige wetswijziging ... het volstaat immers kieslijsten in te dienen in het andere landsdeel en op te komen ...
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be