![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De wijziging van artikels in de Belgische grondwet. De procedure verloopt bicameraal. De ontwerpen en de voorstellen tot grondwetsherziening moeten zowel door de Kamer als door de Senaat aanvaard worden. Hiervoor is in elke assemblee een dubbele gekwalificeerde meerderheid vereist d.w.z. dat bij de stemming tweederde van de leden van de betrokken Kamer aanwezig moet zijn en dat de wijziging twee derde van de stemmen moet verkrijgen. Het democratisch spel wordt hier dus meer dan ten volle gespeeld. U vertelt dus zomaar wat. Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2011 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Misschien helpt geld ?
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook al duurt het honderd jaar, en daartegen is Wallonië misschien al een beetje meer economisch ontwikkeld. Misschien is er dan wel een grondwettelijke meerderheid in elke gewest mogelijk om ons kiessysteem aan te passen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Grondwet wordt alleen opzijgeschoven als dat in het voordeel van de Franstaligen is. Toch duidelijk wat de meerwaarde is: de Vlamingen voor eeuwig gevangen houden in het Belgisch apartheidssysteem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(Oprechte excuses : wil eenieder mij vergeven dat ik dit hier per hoge uitzondering gedeeltelijk in mijn eigen taal stel ; als ik één en ander eerst zou moeten vertalen zou ik daar urenlang mee bezig zijn, en dan is de trein van de discussie in onderhavige draad al lang gepasseerd eer ik er op zou kunnen stappen)… Is democratie een mensenrecht ? In het bijzonder de drie volgende artikels van de Déclaration universelle des droits de l’homme (Paris, 10.12.1948) zijn relevant in onze discussie : Art. 7 Tous sont égaux devant la loi et ont droit sans distinction �* une égale protection de la loi. Tous ont droit �* une protection égale contre toute discrimination qui violerait la présente Déclaration et contre toute provocation �* une telle discrimination. Art. 21 1. Toute personne a le droit de prendre part �* la direction des affaires publiques de son pays, soit directement, soit par l'intermédiaire de représentants librement choisis. 2. Toute personne a droit �* accéder, dans des conditions d'égalité, aux fonctions publiques de son pays. 3. La volonté du peuple est le fondement de l'autorité des pouvoirs publics ; cette volonté doit s'exprimer par des élections honnêtes qui doivent avoir lieu périodiquement, au suffrage universel égal et au vote secret ou suivant une procédure équivalente assurant la liberté du vote. Art. 29 1. L'individu a des devoirs envers la communauté dans laquelle seule le libre et plein développement de sa personnalité est possible. 2. Dans l'exercice de ses droits et dans la jouissance de ses libertés, chacun n'est soumis qu'aux limitations établies par la loi exclusivement en vue d'assurer la reconnaissance et le respect des droits et libertés d'autrui et afin de satisfaire aux justes exigences de la morale, de l'ordre public et du bien-être général dans une société démocratique. 3. Ces droits et libertés ne pourront, en aucun cas, s'exercer contrairement aux buts et aux principes des Nations Unies. Het “recht op democratie” wordt dus niet expliciet vermeld, doch resulteert in zekere zin uit de bepalingen. Evenwel dient één en ander niet te worden verward. Op Wikipédia wordt het aldus gesteld (ik citeer) : “La source du droit dans le domaine des droits de l'homme vient de l’existence de l’individu, alors que la source du droit dans les démocraties dérive par définition de la volonté générale. C’est lorsque ces deux sources de droit entrent en conflit que la société doit trouver un équilibre et un moyen de concilier ces deux impératifs." "Les lois …/…ne violent pas pour autant les droits de l’homme mais ceci pose la question difficile de savoir quelles sont les limites "acceptables" que la loi peut imposer aux droits de l’homme, dans une société démocratique régie par le droit." "Il n'est pas exclu que la démocratie puisse se trouver en conflit avec les droits de l'homme. Le principe démocratique rend a priori légitime toute décision issue de la volonté populaire, et ne reconnaît aucune autorité supérieure �* celle du peuple souverain. En conséquence, il n'existe pas de solution philosophique, politique ou juridique unanimement reconnue comme satisfaisante au cas où la majorité d'un peuple, directement ou par l'intermédiaire de dirigeants régulièrement élus, soutiendrait une politique contraire aux droits de l'homme." Er zijn, naast de Déclaration universelle des droits de l’homme evenwel nog andere UNO-resoluties die inzake de gestelde vraag relevant zijn, zoals onder andere Le pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIDCP) (New York, 16.12.1966) waar in Art. 1 wordt gesteld : "...tous les peuples ont le droit de disposer d'eux-mêmes. En vertu de ce droit, ils déterminent librement leur statut politique et assurent librement leur développement économique, social et culturel." KORTOM : anders dan het recht op autodeterminatie spreken de resoluties van de Verenigde Naties niet over de democratie als zijnde een “mensenrecht”, maar dat universeel recht blijkt wel degelijk uit diverse bepalingen ervan. Worden de mensenrechten van de Vlamingen geschonden ? Deze vraag krijgt in feite reeds een antwoord in voorgaande argumentatie : • men kan bezwaarlijk aanvoeren dat de individuele mensenrechten van de Vlaamse mannen en vrouwen worden geschonden ; • men kan eventueel aanvoeren dat het recht op zelfbeschikking der Vlamingen wordt geschonden in België. Evenwel zal daarbij onvermijdelijk juridisch de vraag worden gesteld, te weten of “De Vlamingen” als een “volk” kunnen worden aanzien, of eerder als een “bevolkingsgroep”. Dit gegeven is een ingewikkelde zaak van principes, die niet zomaar als een juridisch fluitje van een cent kan worden behandeld. Mij lijkt het bijvoorbeeld erg moeilijk om aan te voeren dat de Vlamingen een geheel apart volk zijn, dat niets te maken heeft met (zeg maar) de bevolking van Zeeland of Zuid-Nederland, of dit van een deel van Noord Frankrijk. Met andere woorden : elke discussie omtrent een eventuele schending van het zelfbeschikkingsrecht der Vlamingen dreigt een erg moeilijke en ingewikkelde internationale zaak te worden, vermits ik niet zo direct zie hoe men kan aanvoeren dat deze schending zich uitsluitend in België voordoet, en niet in de soevereine staten Nederland en Frankrijk… Bovendien ligt de precieze omschrijving van de Vlamingen als een apart “volk” niet voor de hand : behoren bijvoorbeeld zowel Nederlandse als Belgische Limburgers ook tot het voorgehouden “volk” der Vlamingen ? Zou het niet eerder zo zijn dat Limburgers (de Belgische althans) “Vlaming” zijn louter wegens het feit dat zij behoren tot de “Vlaamse Gemeenschap” als huidig staatkundig onderdeel van België ? Mij komt het voor dat de Vlamingen eerder dienen gezien te worden als een bevolkingsgroep in België, en dat is met betrekking tot het zelfbeschikkingsrecht juridisch a totally different ballgame, uiteraard. Want dan raakt men al snel verzeild in discussies omtrent steden, dorpen en gehuchten die net zo goed kunnen aanvoeren dat zij een “aparte en te onderscheiden bevolkingsgroep” zijn die “recht” heeft op autodeterminatie. Naar mijn overtuiging zijn Vlamingen derhalve, minstens in ruimere juridische zin, een wegens de taal, cultuur, en de territoriale omschrijving duidelijk te onderscheiden bevolkingsgroep in België, waarvan het recht op zelfbeschikking in de zin van Art.1 van Le pacte international relatif aux droits civils et politiques weliswaar minstens betwistbaar is, maar waarvan het nastreven van bedoeld recht in dat kader helemaal niet aan de orde hoeft te zijn, vermits de Vlamingen een veel nuttiger en belangrijker troef in handen hebben : zij vormen als bevolkingsgroep de ruime meerderheid in België ! Mogen de Vlaamse Belgen hun eigen land aanklagen voor ondemocratische onderdrukking cq. discriminatie ? Dat ware, zelfs als ze zouden vinden dat ze dat “mogen” doen, werkelijk de omgekeerde wereld. De Vlamingen als bevolkingsgroep vormen zelf de grote meerderheid in België : bovendien maken zij zelf via hun politiek verkozenen deel uit van de volksvertegenwoordiging in het Belgisch parlement, en hebben zij er de ruime meerderheid (88 zetels op 150). Kortom, internationaal aanklagen van welkdanige onderdrukking of discriminatie is totaal niet aan de orde en zou overigens geen enkele kans maken vermits het eenvoudigweg zou volstaan dat de Vlamingen van hun democratische meerderheid (vreedzaam, uiteraard) gebruik maken om elke mogelijke “onderdrukking” of “discriminatie” teniet te doen. Derhalve, en zoals ik hier reeds meermaals uiteenzette : het volstaat dat de Vlamingen bij ruime meerderheid in België de huidige voor hen discriminerende grondwet verwerpen, en een nieuwe grondwet aannemen die vanzelfsprekend conform is aan alle universele principes der democratie en der individuele mensenrechten, en die op democratische wijze de rechten van minderheden respecteert. Dat de Vlamingen daarbij niet de huidig voorziene totaal onredelijke “bijzondere meerderheid” halen die onderwerp is van deze draad, doet weinig of niets terzake : de internationale gemeenschap zal zich nooit verzetten tegen het feit dat in een soevereine staat het internationaal recht respecterende democratische en vreedzame staatkundige beslissingen worden genomen door een ruime meerderheid der rechtmatig verkozen volksvertegenwoordiging. Zo ver dient het bovendien allemaal niet te komen : als de Vlamingen als ruime meerderheid en met voldoende assertiviteit een ontwerp van grondwet voorleggen aan hun Franstalige landgenoten, kunnen deze – als hun rechtmatige belangen daarin niet worden geschonden – daartegen niet blijvend een “non”- houding aannemen : in voorkomend geval kan een minderheid de wil van de ruime meerderheid niet blijvend blokkeren. (PS. Andermaal oprechte excuses voor de ongetwijfeld vele Nederlandse fouten en on-Nederlandse zinswendingen in bovenstaande tekst. Ik doe mijn uiterste best, maar ik in onderhavige gevallen waar ik niet de tijd heb om elk woord en elke zinsconstructie tienmaal te overwegen en te heroverwegen, bots ik constant tegen de uiterste grenzen van mijn toch wel beperkte kennis van het Nederlands aan. Het zou geen excuus mogen zijn, maar wil aanvaarden dat ik nog veel te leren heb.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tot zolang voel ik mij vrij om binnen de regels van het forum aan de discussie deel te nemen. Dat mijn berichten hier, anders dan de uwe of deze van andere forumdeelnemers, tot doel hebben "een beetje te stoken" is een misvatting die ik voor uw rekening laat. Neen, ik heb uiteraard geen stemrecht in België (waarvoor dank), en ik wens er ook geen te hebben, tot in der eeuwigheid, en zelfs daarna. Ik zie evenwel niet in dat dit mij moet beletten om een mening te hebben (zelfs over België, stel u voor) en deze op een publiek discussieplatform te verkondigen. En tenslotte : neen, ik zit hier niet met u of de Belgen te lachen. Ik heb daar in andere omstandigheden ruim voldoende de gelegenheid toe, dank u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Meeuwtje, jouw bijdrage gaat in mijn archief. Je hoeft je niet te excuseren voor jouw taalgebruik. De inhoud en de vorm zijn van hoge kwaliteit.
Toch nog een bedenking. Je stelt dat : "Derhalve, en zoals ik hier reeds meermaals uiteenzette : het volstaat dat de Vlamingen bij ruime meerderheid in België de huidige voor hen discriminerende grondwet verwerpen, en een nieuwe grondwet aannemen die vanzelfsprekend conform is aan alle universele principes der democratie en der individuele mensenrechten, en die op democratische wijze de rechten van minderheden respecteert." De Vlamingen kunnen deze grondwet wel in meerderheid verwerpen, maar het is niettemin een Belgische grondwet die dan door een ruime meerderheid van alle Belgen moet verworpen worden. Daar de huidige grondwet de Franstaligen bevoordeelt zie ik niet hoe hier over een ruime Belgische meerderheid kan gevonden worden. Zelfs als 90 % van de Vlamingen , +- 55 % van de Belgen, dit zouden beslissen dan kan je dit niet internationaal legitimeren voor zo ver dit nodig is. Kunnen we niet beter de huidige grondwet verwerpen met het argument dat de opstellers de bevolking misleid hebben met de opzet een discriminatie vast te leggen en een echte democratie te verhinderen. Men kan toch geen rechten putten uit een oplichterij. Je merkt dat ik geen jurist ben. Vele Vlamingen voelen zich bedrogen met dit eenzijdig contract waar daar en boven de bevoegheidsconflicten procedures en alarmbellen misbruikt worden.
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We spreken hier inderdaad en uiteraard over de Belgische grondwet, en Vlamingen zijn – minstens tot nader bericht – Belgen. De Vlamingen hebben, als ze dat willen, een ruime meerderheid in België. Het spreekt vanzelf dat zij voor een eventuele verwerping van de huidige grondwet en het invoeren of minstens voorbrengen van een nieuwe grondwet (andermaal een Belgische grondwet, voor alle duidelijkheid) ten volle van die ruime meerderheid gebruik zouden moeten maken. Veel, zoniet alles, hangt af van de mate waarin bedoelde meerderheid klaar en overwegend is ; afkomen met een meerderheidje van 50% + één paardenkop volstaat niet. Hoe realistisch de gedachte is dat de Vlamingen assertief en eenduidig genoeg kunnen zijn om samen de ruime meerderheid te vormen die zij potentieel zijn, tja, dat laat ik aan uw aller overweging over. Uw voorstel van argument is nuttig en rechtmatig, maar gaat er – als ik het goed begrijp – van uit dat er ergens vanuit de internationale gemeenschap “een oordeel” over dient geveld te worden. Dat is in bredere zin weliswaar zo, maar dan komen we terug bij de noodzaak tot een ruime meerderheid die dat of eender welk ander democratisch aanvaardbaar argument naar voren brengt. Om het eenvoudig te zeggen : als een bevolkingsgroep die een ruime meerderheid uitmaakt in een land eender waar zou komen klagen dat hij wordt “onderdrukt” of “gediscrimineerd”, wijl hij zelf de ruime meerderheid uitmaakt in de volksvertegenwoordigende kamers van bedoeld land, maar daar zijn macht van de meerderheid niet of slechts in beperkte mate gebruikt, tja, dan zou dat als erg ongeloofwaardig overkomen, nietwaar. De sleutel van de ontvoogding ligt bij niets of niemand anders dan de Vlamingen zelf. Als ze er geen gebruik van maken (wat tot nu toe steeds het geval is geweest), ja…, dan zullen ze ten eeuwigen dage de macht van de minderheid blijven ondergaan, nietwaar. Hartelijke groeten, G. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Dus niet.
De enige weg tot verandering die open ligt blijft: status quo, geld, subversief gedrag, geweld. In die volgorde.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gaat U in elke land op internetfora om daar een controversiële commotie te veroorzaken over 's lands grondwet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* KNIP * Gelieve on topic te blijven Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 15 maart 2011 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb geen “affiniteit” met uw “land” als staat, maar wel met de bewoners van die staat, zoals ik affiniteit voel met de bewoners van alle staten. Hoe het komt dat ik deels interesse betoon voor de Belgische politiek en voor de in België gesproken meerderheidstaal, het Nederlands, heb ik hier voorheen reeds diverse keren uitgelegd ; ik ga dat nu niet opnieuw doen. Ik wens nergens “een controversiële commotie te veroorzaken”, noch over de grondwet van een land, noch over eender wat anders. Ik heb een opinie (ook niet-Belgen hebben bijwijlen een opinie, nietwaar) en ik verkondig deze hier, zoals u uw mening te kennen geeft, en alle andere forumdeelnemers de hunne, zo lang het Belgisch staatsregime en/of de beheerders van dit forum dat niet expliciet verbieden. Méér dan dat is er niet aan de hand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je avatar is verdomme het BUB-logo. Zoals Gwylan zei, je stopt vooral jezelf in een hokje.
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 15 maart 2011 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Deze dame heeft de Franse nationaliteit. So what? Om te beginnen schrijft ze haar berichten in onberispelijk Nederlands (zonder taalfouten, wat van jou niet kan gezegd worden). Verder is ze uiterst beleefd, ook tegen mensen die een flutpartijtje van nog geen halve % vertegenwoordigen en last but not least heeft ze een kennis van de belgische politiek om te benijden. Op geen enkel vlak overtreedt ze dus het forumreglement en ik hoop dat ze zich door jouw beledigende taal niet zal laten intimideren. A propos, waar bemoei je je feitelijk mee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Meeuwtje, laat je niet kisten !
![]() |
![]() |
#59 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Natuurlijk is Belgie geen democratie - het is een complot tegen de Vlaming.
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar goed de Vlaming zal tegen 2014 wel volledig uit de Belgische logica stappen. Dan is die grondwet voor ons ook maar een vodje papier.
![]() |