Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2011, 11:01   #41
giserke
Banneling

Standaard

De praktijk leert dat nog steeds veel scholen onverschillig zijn tov pesters.
Gewoon het feit dat die gepeste jongen in dit vb ook wordt geschorst is daar een voorbeeld van.

Trouwens de onverschilligheid van leerkrachten tov hun school neemt ook toe.
Waarom zouden ze zich de problematiek van pesten aantrekken? Allemaal extra werk.

Ik weet nog goed hoe leerkrachten binnen kwamen tijdens de wissel.
Ze kwamen gewoon lessen aframmelen en weer vertrekken.
Interactie met de klas was onbestaande.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:02   #42
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
"de pester zit niet goed in zijn vel, reageert frustraties af"

totzover de algemene theorie waar iedereen het mee eens is

ik vraag me heel gemeend en oprecht af wanneer iedereen (inclusief pedagogisch) personeel daar nu eindelijk de conclusie aan verbindt dat die pester dus ook een slachtoffer is en aldus benadert dient te worden wil je de oorzaak kunnen aanpakken.

voil�* my humble opinion

en laat u nu maar eens goe gaan allemaal ... ik kan dat wel hebben
je wil de lijn doortrekken met de "criminelenpolitiek" die we hier ten lande voeren?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:03   #43
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Pesters zijn op zichzelf al probleem gevallen volgens mij. Niemand wordt geboren als pester, volgens mij proberen ze zelf uit het vizier te blijven met hun mindere kantjes.
Pesten komt voort uit een kuddegeest.
In die kudde zijn "leiders" en meelopers.
Oud 17 maart 2011, 11:03   #44
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik vraag me heel gemeend en oprecht af wanneer iedereen (inclusief pedagogisch) personeel daar nu eindelijk de conclusie aan verbindt dat die pester dus ook een slachtoffer is en aldus benadert dient te worden wil je de oorzaak kunnen aanpakken.

voil�* my humble opinion

Ik zit ook niet goed in m'n vel. Maar da's nog altijd geen reden of vrijgeleide om andere mensen, liefst zwakkeren die het nòg moeilijker hebben het leven zuur te maken.
Het is aan mij om er iets aan te doen, als er iets mis met me is.
Natuurlijk voor kinderen gaat dit niet 100% op. Die kunnen niet altijd opkomen tegen wat hen slecht laat voelen.

Maar de laatste jaren zou men het credo "van een ander en z'n spullen blijf je met je fikken af" toch wat harder mogen afdwingen en inpompen. Zou al veel oplossen.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:05   #45
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Ik zit ook niet goed in m'n vel. Maar da's nog altijd geen reden of vrijgeleide om andere mensen, liefst zwakkeren die het nòg moeilijker hebben het leven zuur te maken.
Natuurlijk voor kinderen gaat dit niet 100% op. Die kunnen niet altijd opkomen tegen wat hen slecht laat voelen.

Maar de laatste jaren zou men het credo "van een ander en z'n spullen blijf je met je fikken af" toch wat harder mogen afdwingen en inpompen. Zou al veel oplossen.
Die gasten zullen U gewoon uitlachen.
Oud 17 maart 2011, 11:08   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
je wil de lijn doortrekken met de "criminelenpolitiek" die we hier ten lande voeren?
nee, ik wens dat de ziekte, de oorzaak aangepakt wordt ipv slechts aan symptoombehandeling te doen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:10   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

je credo is idd een basis (maar je hebt nog veel werk, als je de reacties hierboven allemaal ziet, allemaal reacties die geweld als oplossing zien)

maar pesters zijn er nu éénmaal ... neem hun probleem weg, en zij zullen geen pester meer zijn.

wat niet wegneemt dat 'slachtoffers' ook best aan hun assertiviteit kunnen werken

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 maart 2011 om 11:11.
Oud 17 maart 2011, 11:11   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

voil�* my humble opinion

Kijk Anna, wat die eikels dachten of thuis voorhadden of met hun lief voorhadden, hoe het kwam dat hun haar spontaan uitviel, of met hoeveel venten hun moeder neukte, interesseerde mij geen kloten.

Ook niet of ze een minderwaardigeheids, meerderwaardigheids, of wat voor complex ze ook mochten hebben... (het is oa een feit, kleine ukjes vallen grotere kerels aan om stoer te lijken,...)

Laat de mensen gewoon gerust, ... Ik kan mij best voorstellen dat een zwakker iemand zelfmoord pleegt, mijn nicht heeft het haar opleiding gekost, (jaloezie, ... ) , Ikzelf, wel make my day punk, ja ik schep er een duister genoegen in dergelijke klootzakjes een ferm peer te stoven als ik de kans heb.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:12   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Kijk Anna, wat die eikels dachten of thuis voorhadden of met hun lief voorhadden, hoe het kwam dat hun haar spontaan uitviel, of met hoeveel venten hun moeder neukte, interesseerde mij geen kloten.

Ook niet of ze een minderwaardigeheids, meerderwaardigheids, of wat voor complex ze ook mochten hebben... (het is oa een feit, kleine ukjes vallen grotere kerels aan om stoer te lijken,...)

Laat de mensen gewoon gerust, ... Ik kan mij best voorstellen dat een zwakker iemand zelfmoord pleegt, mijn nicht heeft het haar opleiding gekost, (jaloezie, ... ) , Ikzelf, wel make my day punk, ja ik schep er een duister genoegen in dergelijke klootzakjes een ferm peer te stoven als ik de kans heb.
voelt gij u wel gelukkig in uw huidige job/relatie, Herr Flick ?
Oud 17 maart 2011, 11:19   #50
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Schandalig dat ze die kleine er een straf voor gegeven hebben , en dan nog dezelfde straf als die pester...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:22   #51
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd

en toch wordt in Vlaanderen anno 2011 nog geen enkele pester echt als slachtoffer benaderd ... maar wel uitsluitend als 'dader' ... (cfr alle reacties hierboven)
Toch wel hoor. Ik heb dat gemerkt bij de school van mijn oudste zoon. Ze vroegen mij begrip voor het gedrag van de pester.
Ik heb ze toen vlakaf gezegd dat ongeacht welke situatie een kind zich in kan bevinden (hoe erg het ook is soms) het geen excuus is om anderen ook de duvel aan te liggen doen. Toen keek die directeur eens heel vreemd naar mij. Tenslotte krijgt de gepeste het ook steeds lastiger en moeilijker in zijn privé- en/of schoolsfeer en we weten allemaal waar zwaar gepest worden eventueel toe kan leiden.
Waar ik wel voor pleit is buiten het begrip vragen van de andere mensen, is dat ze effectief aan de slag zouden gaan met een pestkop en de oorzaak van het pesten in de kiem proberen aan te pakken en de ouders mee op hun verantwoordelijkheid wijzen die zij hebben ten opzichte van hun pestend kind.
Maar bij mij zou er zowiezo een nultolerantie op pestgedrag moeten komen in elke school, en dat begint echt al van in de kleutertuin.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:24   #52
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Pesten komt voort uit een kuddegeest.
In die kudde zijn "leiders" en meelopers.
Uiteraard, maar het begint altijd met één persoon... waar achteraf anderen zich bij gaan aansluiten.
De starter moet je eruit halen en mee aan de slag gaan. De rest houdt het dan meestal zelf voor bekeken.
Oud 17 maart 2011, 11:25   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel hoor. Ik heb dat gemerkt bij de school van mijn oudste zoon. Ze vroegen mij begrip voor het gedrag van de pester.
Ik heb ze toen vlakaf gezegd dat ongeacht welke situatie een kind zich in kan bevinden (hoe erg het ook is soms) het geen excuus is om anderen ook de duvel aan te liggen doen. Toen keek die directeur eens heel vreemd naar mij. Tenslotte krijgt de gepeste het ook steeds lastiger en moeilijker in zijn privé- en/of schoolsfeer en we weten allemaal waar zwaar gepest worden eventueel toe kan leiden.
Waar ik wel voor pleit is buiten het begrip vragen van de andere mensen, is dat ze effectief aan de slag zouden gaan met een pestkop en de oorzaak van het pesten in de kiem proberen aan te pakken en de ouders mee op hun verantwoordelijkheid wijzen die zij hebben ten opzichte van hun pestend kind.
Maar bij mij zou er zowiezo een nultolerantie op pestgedrag moeten komen in elke school, en dat begint echt al van in de kleutertuin.
begrijp me niet verkeerd hé, ik vroeg geen begrip voor pestgedrag hé, kvind het ook fout van die directeur van dat te vragen ... maar die directeur moet idd met die pester aan t werk ... én hij moet die pester ook (en m.i. vooral ook) als slachtoffer benaderen.
Oud 17 maart 2011, 11:25   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar het begint altijd met één persoon... waar achteraf anderen zich bij gaan aansluiten.
De starter moet je eruit halen en mee aan de slag gaan. De rest houdt het dan meestal zelf voor bekeken.
idd

en die 'pester' moet ook een alternatief voor zijn gedrag geboden worden.

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 maart 2011 om 11:25.
Oud 17 maart 2011, 11:26   #55
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ben ik het volmondig mee eens. Veel hangt af van de thuissituatie en opvoeding (als daar al sprake van is in sommige gevallen).
Oud 17 maart 2011, 11:26   #56
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

voil�* my humble opinion

pamperen zoals ze zeggen
Oud 17 maart 2011, 11:27   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
pamperen zoals ze zeggen
kop in t zand zoals ze zeggen
Oud 17 maart 2011, 11:31   #58
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
begrijp me niet verkeerd hé, ik vroeg geen begrip voor pestgedrag hé, kvind het ook fout van die directeur van dat te vragen ... maar die directeur moet idd met die pester aan t werk ... én hij moet die pester ook (en m.i. vooral ook) als slachtoffer benaderen.
Inderdaad.
'Die jongen heeft een problematische thuissituatie mevrouw, u kan toch op zijn minst proberen daar begrip voor op te brengen.'
Dat is exact wat ik te horen kreeg.
Ik heb daar op vlakaf gezegd dat hij als directeur in de eerste plek verder kan gaan kijken en zien of er op enige manier hulp kon geboden worden voor die jongen toe.
Maar er ook bij gezegd dat niets zo'n zwaar (en het liep echt wel serieus uit de hand of ik had mij daar nooit mee gaan bemoeien) pestgedrag kan en mag vergoeilijken. Die geven gewoon compleet verkeerde signalen mee aan zowel pester als gepeste. De ene krijgt als het ware een vrijgeleide omdat hij toch zo'n miserie heeft thuis, en de andere krijgt het gevoel dat alles zomaar mag en kan.
Zware lose-lose situatie voor beide partijen op die manier.

En ik weet uit goede bron dat het met die jongen momenteel compleet uit de hand gelopen is ondertussen. Zonde, als die directie nu maar op zen minst het thuisfront eens had gecontacteerd of er het CLB ( al ben ik daar absoluut geen grote voorstander van!) had ingeschakeld.
Oud 17 maart 2011, 11:33   #59
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd

en die 'pester' moet ook een alternatief voor zijn gedrag geboden worden.
Een alternatief? Afstraffen in de eerste plek, als eerste signaal. Om daarna een oplossing te zoeken en vooral eerst de oorzaak van dat gedrag te zoeken en aan te pakken.
Het begint echt van jongs af aan dat men verkeerde signalen geeft aan pesters en gepeste kinderen.
Die krijgen alleen nog het gevoel dat ze met alles weg kunnen raken en het gaat van kwaad naar erger.
Oud 17 maart 2011, 11:35   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
'Die jongen heeft een problematische thuissituatie mevrouw, u kan toch op zijn minst proberen daar begrip voor op te brengen.'
Dat is exact wat ik te horen kreeg.
Ik heb daar op vlakaf gezegd dat hij als directeur in de eerste plek verder kan gaan kijken en zien of er op enige manier hulp kon geboden worden voor die jongen toe.
Maar er ook bij gezegd dat niets zo'n zwaar (en het liep echt wel serieus uit de hand of ik had mij daar nooit mee gaan bemoeien) pestgedrag kan en mag vergoeilijken. Die geven gewoon compleet verkeerde signalen mee aan zowel pester als gepeste. De ene krijgt als het ware een vrijgeleide omdat hij toch zo'n miserie heeft thuis, en de andere krijgt het gevoel dat alles zomaar mag en kan.
Zware lose-lose situatie voor beide partijen op die manier.

En ik weet uit goede bron dat het met die jongen momenteel compleet uit de hand gelopen is ondertussen. Zonde, als die directie nu maar op zen minst het thuisfront eens had gecontacteerd of er het CLB ( al ben ik daar absoluut geen grote voorstander van!) had ingeschakeld.
²
ik vrees een beetje dat dit ,met alle goede bedoelingen, toch klassiek is in alle scholen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be