![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: De katholieke kerk is... | |||
op sterven na dood, na al de schandalen van piemelfriemelende godsdienaars |
![]() ![]() ![]() |
20 | 46,51% |
een zware deuk ondergaan, en het kan een hele generatie duren, vooraleer mensen daar terug intrappen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
zwaar gekwetst, maar zal snel herstellen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,95% |
heeft een tikje gekregen, maar al bij al valt dat nog mee |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,65% |
ik ben boeddhist |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,33% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Only a lacking, vulnerable being is capable of love: the ultimate mystery of love, therefore, is that incompleteness is, in a way, higher than completion.Uit: Zizek for Weddings |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Partijlid
|
![]() De katholieke kerk is springlevend in afrika. Je kan er de dag door luisteren naar radio Vatican, waar ze je waarschuwen voor de doodzonden als verkrachtinge, pedofilie en homofilie en waar familieleden interventies aanvragen voor afvalligen die protestants willen worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Rooms Katholieke Kerk zal dit wel overleven. Op voorwaarde dat ze afstapt van bepaalde vastgeroeste opvattingen. Eén van die opvattingen heeft, naar mijn mening, bijgedragen tot de huidige schandalen. Met name het verplichte celibaat. Ik besef terdege dat pedofilie in de meest uiteenlopende kringen voorkomt. Maar, ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk onfatsoenlijk is dat aan priesters het recht wordt ontzegd hun sexualiteit in een man-vrouw-relatie te beleven. Ook de katholieke theoloog Hans Küng is die mening toegedaan.
In het Judaïsme is gehuwd zijn een van de voorwaarden om een ordinatie als rabbijn te verkrijgen.
![]() |
#26 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Precies. In de jaren '50 werden die pedofiliezaken gewoon nog netjes weggemoffeld zoals het hoorde. Nu is de maatschappij niet langer bereid dat te aanvaarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zipper : 17 maart 2011 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het altijd merkwaardig dat men met dergelijke zaken komt aanzetten als het om (katholieke) priesters gaat. Komen andere godsdiensten ter sprake waar men omwille van de religieuze beleving een leven van onthouding wil doormaken, dan hoor je niemand daarover opmerking maken. 'n Heel typerende vaststelling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu, mij niet gelaten, want "ze" moeten het zelf maar weten, want tenslotte heb ik geen uitstaans met de rkk. Maar het opgelegde celibaat afschaffen lijkt mij nog de enige manier om hier in W-Europa nog aan priesters te geraken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat geloof ik niet. Ik heb heel wat contacten in de orthodoxe als Grieks-katholieke Kerk en op basis hiervan concludeer ik dat niet het celibaat de struikelsteen of het probleem vormt. Dit gezegd zijnde, wil ik nogmaals onderstrepen dat ik niet tegen een gehuwd priesterschap ben, wel integendeel. Alleen ken ik de situatie van gehuwde priester dermate goed, dat ik besef dat het celibaat vanuit meerdere oogpunten een zegen is en kan zijn voor een priester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De katholieke kerk heeft zoveel in onze moderne maatschappij geïnvesteerd dat zij er zelf door naar de achtergrond verwezen werd.
Maar die terugtocht lijkt zich alleen in West-Europa voor te doen ... Logischerwijze kun je je dan afvragen of die terugtocht een vooruitlopende trend betreft dan wel een korte voetnoot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In plaats van de celibaatverplichting zou de Kerk er beter aan doen te eisen dat de kandidaat priesters voorafgaandelijk zouden blijk geven van een leven in een stabiele gezinssituatie in het kader van eenh normaal huwelijk.
![]() |