Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: De katholieke kerk is...
op sterven na dood, na al de schandalen van piemelfriemelende godsdienaars 20 46,51%
een zware deuk ondergaan, en het kan een hele generatie duren, vooraleer mensen daar terug intrappen 7 16,28%
zwaar gekwetst, maar zal snel herstellen 6 13,95%
heeft een tikje gekregen, maar al bij al valt dat nog mee 7 16,28%
geen mening 2 4,65%
ik ben boeddhist 1 2,33%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2011, 04:19   #21
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan waarom dat zo is ?

Want dat zou wel eens een ander licht op de zaak werpen.
Zeg eens.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 04:20   #22
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan waarom dat zo is ?

Want dat zou wel eens een ander licht op de zaak werpen.
Zeg eens.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 22:52   #23
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

"Only a lacking, vulnerable being is capable of love: the ultimate mystery of love, therefore, is that incompleteness is, in a way, higher than completion.

On the one hand, only an imperfect, lacking being loves: we love because we do not know all. On the other hand, even if we were to know everything, love would, inexplicably, still be higher than completed knowledge.

Perhaps the true achievement of Christianity is to elevate a loving (imperfect) Being to the place of God, that is, of ultimate perfection. That is the kernel of the Christian experience.

In the previous pagan attitude, imperfect earthly phenomena can serve as signs of the unattainable divine perfection.

In Christianity, on the contrary, it is physical (or mental) perfection itself that is the sign of the imperfection (finitude, vulnerability, uncertainty) of you as the absolute person ... Only in this way do we really break out of idolatry."

[The Puppet and the Dwarf, pp. 115-116]
Uit: Zizek for Weddings
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 17:11   #24
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

De katholieke kerk is springlevend in afrika. Je kan er de dag door luisteren naar radio Vatican, waar ze je waarschuwen voor de doodzonden als verkrachtinge, pedofilie en homofilie en waar familieleden interventies aanvragen voor afvalligen die protestants willen worden...
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 18:56   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

De Rooms Katholieke Kerk zal dit wel overleven. Op voorwaarde dat ze afstapt van bepaalde vastgeroeste opvattingen. Eén van die opvattingen heeft, naar mijn mening, bijgedragen tot de huidige schandalen. Met name het verplichte celibaat. Ik besef terdege dat pedofilie in de meest uiteenlopende kringen voorkomt. Maar, ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk onfatsoenlijk is dat aan priesters het recht wordt ontzegd hun sexualiteit in een man-vrouw-relatie te beleven. Ook de katholieke theoloog Hans Küng is die mening toegedaan.
In het Judaïsme is gehuwd zijn een van de voorwaarden om een ordinatie als rabbijn te verkrijgen.
Oud 17 maart 2011, 19:36   #26
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eén van die opvattingen heeft, naar mijn mening, bijgedragen tot de huidige schandalen.
Ik denk van niet, allez, de impact was niet zo groot als men dacht.
Citaat:
Met name het verplichte celibaat.
Het systeem van de Oosterse kerken lijkt mij het best, en past perfect in de Traditie. Je mag vóór je wijding trouwen, maar niet meer na je wijding.
Citaat:
Maar, ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk onfatsoenlijk is dat aan priesters het recht wordt ontzegd hun sexualiteit in een man-vrouw-relatie te beleven.
Goh, aan één kant weten ze de gevolgen.
Citaat:
Ook de katholieke theoloog Hans Küng is die mening toegedaan.
Küng is nu niet het beste referentiepunt.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 20:14   #27
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zat er nog leven in voor de schandalen ?
Of waren die schandalen maar mogelijk omdat de rek er al uit was ?
Precies. In de jaren '50 werden die pedofiliezaken gewoon nog netjes weggemoffeld zoals het hoorde. Nu is de maatschappij niet langer bereid dat te aanvaarden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 20:17   #28
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
De katholieke kerk is springlevend in afrika. Je kan er de dag door luisteren naar radio Vatican, waar ze je waarschuwen voor de doodzonden als verkrachtingen, pedofilie en homofilie en waar familieleden interventies aanvragen voor afvalligen die protestants willen worden...
Veel impact lijkt de Kerk daar dan toch niet te hebben.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 20:36   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Rooms Katholieke Kerk zal dit wel overleven. Op voorwaarde dat ze afstapt van bepaalde vastgeroeste opvattingen. Eén van die opvattingen heeft, naar mijn mening, bijgedragen tot de huidige schandalen. Met name het verplichte celibaat. Ik besef terdege dat pedofilie in de meest uiteenlopende kringen voorkomt. Maar, ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk onfatsoenlijk is dat aan priesters het recht wordt ontzegd hun sexualiteit in een man-vrouw-relatie te beleven. Ook de katholieke theoloog Hans Küng is die mening toegedaan.
In het Judaïsme is gehuwd zijn een van de voorwaarden om een ordinatie als rabbijn te verkrijgen.
De taak en functie van een rabbijn is in niets te vergelijken met die van een priester die als pastoor dienst doet. Een priester heeft een sacramentele, pastorale, spirituele en besturende taak die alomvattend is. Dit betekent dan ook dat hij, als hij zijn taak naar behoren wil uitvoeren, daar heel veel tijd zal insteken. Uit eerste hand heb ik vernomen dat orthodoxe seminaristen juist hierdoor vaak moeite hebben een vrouw te vinden: in onze tijd schrikken veel vrouwen ervoor terug, want ook heel hun leven zal in het teken staan van de roeping van hun man. Het celibaat is dan ook zo slecht nog niet, al ben ik niet op voorhand tegen een gehuwde parochiegeestelijkheid. Verre van.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 20:47   #30
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alleen onfatsoenlijk, ook ongezond. En of dat nu een man-vrouw-relatie is, of enige andere ralatievorm maakt weinig uit. Een gedwongen seks-onthouding is en blijft ongezond. De mens is niet gemaakt om seksloos door het leven te gaan.

Laatst gewijzigd door Zipper : 17 maart 2011 om 20:48.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 20:49   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Niet alleen onfatsoenlijk, ook ongezond. En of dat nu een man-vrouw-relatie is, of enige andere ralatievorm maakt weinig uit. Een gedwongen seks-onthouding is en blijft ongezond.
Ik vind het altijd merkwaardig dat men met dergelijke zaken komt aanzetten als het om (katholieke) priesters gaat. Komen andere godsdiensten ter sprake waar men omwille van de religieuze beleving een leven van onthouding wil doormaken, dan hoor je niemand daarover opmerking maken. 'n Heel typerende vaststelling.
Oud 17 maart 2011, 20:53   #32
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vind het altijd merkwaardig dat men met dergelijke zaken komt aanzetten als het om (katholieke) priesters gaat. Komen andere godsdiensten ter sprake waar men omwille van de religieuze beleving een leven van onthouding wil doormaken, dan hoor je niemand daarover opmerking maken. 'n Heel typerende vaststelling.
Wat mij betreft, geldt mijn stelling voor elke geloofsovertuiging.
Oud 17 maart 2011, 21:00   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft, geldt mijn stelling voor elke geloofsovertuiging.
Dit gaat toch niet om een godsdienstovertuiging, maar om de keuze celibatair te leven. En daar kan men diverse redenen voor hebben, ook religieuze maar niet uitsluitend.
Oud 17 maart 2011, 21:09   #34
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gaat toch niet om een godsdienstovertuiging, maar om de keuze celibatair te leven. En daar kan men diverse redenen voor hebben, ook religieuze maar niet uitsluitend.
Nu, mij niet gelaten, want "ze" moeten het zelf maar weten, want tenslotte heb ik geen uitstaans met de rkk. Maar het opgelegde celibaat afschaffen lijkt mij nog de enige manier om hier in W-Europa nog aan priesters te geraken.
Oud 17 maart 2011, 21:17   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, mij niet gelaten, want "ze" moeten het zelf maar weten, want tenslotte heb ik geen uitstaans met de rkk. Maar het opgelegde celibaat afschaffen lijkt mij nog de enige manier om hier in W-Europa nog aan priesters te geraken.
Dat geloof ik niet. Ik heb heel wat contacten in de orthodoxe als Grieks-katholieke Kerk en op basis hiervan concludeer ik dat niet het celibaat de struikelsteen of het probleem vormt. Dit gezegd zijnde, wil ik nogmaals onderstrepen dat ik niet tegen een gehuwd priesterschap ben, wel integendeel. Alleen ken ik de situatie van gehuwde priester dermate goed, dat ik besef dat het celibaat vanuit meerdere oogpunten een zegen is en kan zijn voor een priester.
Oud 17 maart 2011, 21:50   #36
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geloof ik niet. Ik heb heel wat contacten in de orthodoxe als Grieks-katholieke Kerk en op basis hiervan concludeer ik dat niet het celibaat de struikelsteen of het probleem vormt. Dit gezegd zijnde, wil ik nogmaals onderstrepen dat ik niet tegen een gehuwd priesterschap ben, wel integendeel. Alleen ken ik de situatie van gehuwde priester dermate goed, dat ik besef dat het celibaat vanuit meerdere oogpunten een zegen is en kan zijn voor een priester.
In welk opzicht ?? Het is vermoedelijk een stiel met onregelmatige uren, maar die zijn er nog.
Oud 17 maart 2011, 22:33   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In welk opzicht ?? Het is vermoedelijk een stiel met onregelmatige uren, maar die zijn er nog.
Niet alleen onregelmatige uren, maar ook bepaald je "beroepsleven" ook je privaat doen en laten. En dat heb je maar in weinig beroepen.
Oud 17 maart 2011, 23:48   #38
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alleen onregelmatige uren, maar ook bepaald je "beroepsleven" ook je privaat doen en laten. En dat heb je maar in weinig beroepen.
Enkele concrete voorbeelden aub.
Oud 18 maart 2011, 00:25   #39
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De katholieke kerk heeft zoveel in onze moderne maatschappij geïnvesteerd dat zij er zelf door naar de achtergrond verwezen werd.

Maar die terugtocht lijkt zich alleen in West-Europa voor te doen ...

Logischerwijze kun je je dan afvragen of die terugtocht een vooruitlopende trend betreft dan wel een korte voetnoot.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 13:50   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het nu net! Een aantal celibataire priesters in de RKK blijken in de praktijk die onthouding niet na te leven. Meer nog, een deel van diegenen die zich niet kunnen of niet willen houden aan dit celibaat vergrijpen zich aan kinderen. Dit gebeurt ofwel uit een ongecontroleerde homosexuele geaardheid, ofwel uit gebrek aan moed om een heterosexuele relatie aan te gaan met een niet-gehuwde vrouw. Aan beide situaties is er bovendien nog een crapuleuze kant, met name een misbruik van het vertrouwen dat ouders in hen gesteld hadden.

In plaats van de celibaatverplichting zou de Kerk er beter aan doen te eisen dat de kandidaat priesters voorafgaandelijk zouden blijk geven van een leven in een stabiele gezinssituatie in het kader van eenh normaal huwelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be