Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2011, 22:56   #101
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik weet het niet, dit staat volgens mij ook niet in een leerplan.
Dan moeten we dat erbij zetten, hé.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2011, 22:59   #102
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
=O

Je zou me werkelijk pijn doen?
opwarmertje eh
derna is't uwen toer

Citaat:
Weer geen reden om u op te zoeken.
ik heb vast talenten die een andere en betere reden zijn
Oud 1 april 2011, 23:01   #103
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat u de fanatiekeling bent.
Ik ken weinig ouders die het wenselijk zouden vinden dat de meester konijnen slacht op de speelplaats voor de ogen van kinderen.
Dat ze hun kinderen dan maar zeker niet naar het nieuws laten kijken, want daar gebeurd nog wat anders als een konijntje slachten.
Oud 1 april 2011, 23:10   #104
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
als kind in aanraking komen met gruwel is anders geen garantie op gehardheid en gewenning
Het is enkel gruwel (dat konijn) omdat je er gruwel van maakt. Op zich is het (in dit tijdperk) banaal. Wij zijn de enige omgeving waar die kwestie eigenlijk heerst denk ik. In de VS leren ze bv aan die leeftijd jagen. Ze flippen wel op borsten maar soit. In het midden oosten slachten ze geiten. In afrika en amerika jagen ze op alles wat beweegt. China heeft een traditie huisdieren te eten. Misschien best eerst een algemene norm uitbreiden ipv voor te lopen op onze gezamelijke evolutie. En op dat moment zou ik wél overwegen dergelijke praktijken te bannen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2011, 23:16   #105
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
De discussie gaat niet over de dissectie van het konijn, het dier is al geslacht.
Het gaat hier om een dier te slachten voor kinderen van 10 -11 jaar.

Kinderen hoeven niet steeds alles in lijvende lijve zien, willen ze dingen begrijpen. Moet je op de Zuidpool geweest zijn om te weten dat het daar koud?
Beter had de meester een konijn voor elk van de leerlingen meegebracht, en iedereen had dan zijn eigen konijn geslacht. Daarna hadden ze het mogen klaarmaken en opdienen in de kantine, voor de andere leerlingen.
Dan hadden ze gezien waar het vlees vandaan komt, hoe het te bereidden, en hoe lekker dat dat is.
Oud 1 april 2011, 23:23   #106
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Het is enkel gruwel (dat konijn) omdat je er gruwel van maakt. Op zich is het (in dit tijdperk) banaal. Wij zijn de enige omgeving waar die kwestie eigenlijk heerst denk ik. In de VS leren ze bv aan die leeftijd jagen. Ze flippen wel op borsten maar soit. In het midden oosten slachten ze geiten. In afrika en amerika jagen ze op alles wat beweegt. China heeft een traditie huisdieren te eten. Misschien best eerst een algemene norm uitbreiden ipv voor te lopen op onze gezamelijke evolutie. En op dat moment zou ik wél overwegen dergelijke praktijken te bannen.
Kijk misschien op welke post ik reageerde

En voor de rest: dat we hier niet meer in contact komen met het doden van dieren is nu net het punt dat ik al eerder maakte. In culturen waar het doden van dieren dichter bij mensen staat word men ook geleidelijker geconfronteerd ermee. Kennismaken met de jacht is niet 'hier een geweer en schiet maar' maar je vader eerst zien thuiskomen met een dier dat dood is, pas later eens meegaan, en nog later het zelf doen. Volkeren die hun eigen landbouwdieren slachten tonen hun 1-jarigen ook niet meteen heel dat gedoe, kinderen komen daar geleidelijk aan mee in aanraking. Ik ben er vrij zeker van dat er in die klas daar heel wat kinderen waren die nog nooit een dood beest hadden vastgehad voor ze die dag naar school kwamen. Die vlees alleen nog maar gezien hebben in pakskes van den beenhouwer.

Bij den dierenarts waar ik meeloop komen de kinderen soms piepen tijdens de meest bloederige operaties. Die zién dat zelfs niet meer. Laat daar een kind binnen dat nog nooit een beetje bloed heeft gezien en die begint gewoon te krijsen en slaapt twee weken niet. Ik ben alvast blij dat ik eerst even in dode dieren heb mogen woelen voor ik boven een opengesneden leven lichaam mocht hangen waar bloed komt uitgespoten zenne. En dat ik eerst een autopsie heb gezien op een 'vers' lijkje ipv op dat al half vergane lijk. Geleidelijkheid....
Oud 2 april 2011, 08:14   #107
baldrick
Vreemdeling

Standaard

ik meen mij een uitzending van "schooltelevisie" te herinneren in de zestigerjaren waar we het ambachtelijk slachten van een varken op de hoeve tot in de puntjes te zien kregen, van de stal tot op het bord, was heel normaal
baldrick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 08:47   #108
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Was vivisectie niet verboden?
Oud 2 april 2011, 09:10   #109
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Dat ze hun kinderen dan maar zeker niet naar het nieuws laten kijken, want daar gebeurd nog wat anders als een konijntje slachten.
Jij ziet geen verschil tussen de TV en wat voor je ogen gebeurt?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 09:12   #110
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baldrick Bekijk bericht
ik meen mij een uitzending van "schooltelevisie" te herinneren in de zestigerjaren waar we het ambachtelijk slachten van een varken op de hoeve tot in de puntjes te zien kregen, van de stal tot op het bord, was heel normaal
Dat is nu nog steeds normaal.
Vraag is alleen wat het nut is om datzelfde varken op de speelplaats te slachten?
Oud 2 april 2011, 09:54   #111
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...rkt-komt.dhtml

Eerlijk gezegd vind ik dit een schitterend initatief. Wat in een verschrikkelijk preutse samenleving leven wij tegenwoordig? Dieren slachten is blijkbaar een soort taboe te worden, terwijl we wel allemaal vlees aan de lopende band verorberen. Die beesten worden immers ook geslacht!

Ik ben absoluut geen vegetariër, maar deze daad zal de kinderen doen nadenken over eten en de vleesconsumptie.
Eerst aaien en dan kelen. Enkele kinderen beginnen te huilen. Ik twijfel sterk aan uw perceptie dat het de bedoeling van de leerkracht was om het slachten uit de taboesfeer te halen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 09:58   #112
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Eerst aaien en dan kelen. Enkele kinderen beginnen te huilen. Ik twijfel sterk aan uw perceptie dat het de bedoeling van de leerkracht was om het slachten uit de taboesfeer te halen.
Realistisch is dat aaien voor het doden inderdaad ook al niet.
Een studiereis naar het slachthuis zou realistisch zijn.
Oud 2 april 2011, 09:59   #113
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik mag dan toch hopen dat het konijn eerst verdoofd werd, want ik meen me te herinneren dat nogal wat mensen gigantische problemen hebben met onverdoofd slachten.
Hier boek je 1 punt, temeer dat er sinds jaren omzeggens dagelijks (t'zondags inbegrepen) enkele, soms tientallen en in uitzonderlijke gevallen zelfs veel meer: 'Moslims',... onverdoofd worden afgeslacht. Kinderen, volwassenen, vrouwen alsook mannen en ouderlingen; soms in akelige en extreem pijnlijke omstandigheden.

Om dit alles gewoon te kunnen banaliseren moet 'Allah' toch geweldig 'Akbarr' zijn. Zelfs Iets te veel naar mijn goesting.

Volgende stap; wellicht kinderen met een 'Kalash' naar school sturen, kwestie van; de op hol geslagen demografie te reguleren.

Gewoon 'Delirant'!!!
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 10:23   #114
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Beter had de meester een konijn voor elk van de leerlingen meegebracht, en iedereen had dan zijn eigen konijn geslacht. Daarna hadden ze het mogen klaarmaken en opdienen in de kantine, voor de andere leerlingen.
Dan hadden ze gezien waar het vlees vandaan komt, hoe het te bereidden, en hoe lekker dat dat is.

mmmmm lekker , konijn !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 10:53   #115
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een studiereis naar het slachthuis zou realistisch zijn.
Inderdaad. Hoewel, ik zou eerder opteren voor een bezoekje aan een slachtvloer waar schaapjes ritueel worden gekeeld. Volgens mij past dit beter binnen een pedagogische context.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 17:44   #116
baldrick
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat is nu nog steeds normaal.
Vraag is alleen wat het nut is om datzelfde varken op de speelplaats te slachten?
die T.V.uitzending werd ook in de school bekeken maar ik snap wat u bedoelt, ge hebt daar idd. een punt.
baldrick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 21:33   #117
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het artikel een youtube filmpje was, mocht deze reactie bovenaan staan met de meeste duimen omhoog.
Alienation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 21:46   #118
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...rkt-komt.dhtml

Eerlijk gezegd vind ik dit een schitterend initatief. Wat in een verschrikkelijk preutse samenleving leven wij tegenwoordig? Dieren slachten is blijkbaar een soort taboe te worden, terwijl we wel allemaal vlees aan de lopende band verorberen. Die beesten worden immers ook geslacht!

Ik ben absoluut geen vegetariër, maar deze daad zal de kinderen doen nadenken over eten en de vleesconsumptie.
Grote show! Ik heb dat allemaal zelf moeten uitvissen, hoe je het beste zo'n beest keelt.
Oud 3 april 2011, 00:16   #119
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij ziet geen verschil tussen de TV en wat voor je ogen gebeurt?
Ah, want hetgeen we op het nieuws zien is niet écht ?
Ik zie een verschil tussen een filmke en een echte gebeurtenis, maar een écht nieuwsbeeld is geen fictie, en neervallende bommen en doden en gewonden op het nieuws zijn érger dan een dood konijntje...
Oud 3 april 2011, 06:18   #120
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Dus kinderen van die leeftijd mogen niet naar het nieuws kijken? Of vrij surfen? Of national geographic kijken?
Gaat men dan ook -12 jarigen verbieden bij bepaalde rites aanwezig te zijn of hier beelden van te tonen?

... en dan verwonderd zijn dat we watjes kweken ...
Ik snap je punt.....maar ik snap niet echt het nut van het slachten/ontleden van een konijn op een lagere school. Of het zou moeten zijn dat dit een lagere school is waar men nu al aan de opleiding tot beenhouwer of dierenarts kan beginnen?

En zelfs op de middelbare school snap ik niet altijd het nut van dieren ontleden tijdens de lessen biologie. Een kikker, een konijn, een vis, een rivierkreeftje, een koeienoog, enz......dat moesten wij ontleden op school. Zelfs een mossel. Behalve dat ik jaren geen mosselen meer heb willen eten , hebben die lessen tot nu toe mij nog geen nut bewezen.

Wat die leerkracht betreft....was het hem te doen om kinderen van 10 jaar duidelijk te maken dat het vlees op hun bord niet aan bomen of struiken groeit, dan had hij hen moeten meenemen naar een slachthuis.
Was het hem te doen om louter educatief materiaal, om alle organen te tonen en de werking van het spijsverteringsstelsel....dan kon hij dit evengoed gedaan hebben aan de hand van dia's of een powerpoint.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuwin : 3 april 2011 om 06:19.
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be