Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête:
0%
Aantal stemmers: 0. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2011, 19:04   #961
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Nu hebben niet-rook gelegenheden een monopolie.
wat een onzin, alsof de andere geen keus hebben.

ze hebben wel een keus, en ze kiezen voor rokers toelaten omdat er géén markt is voor niet-roker-cafés (tot nu toe). Als er wel een markt voor zou zijn, zouden slimmen dit wel al gedaan hebben.

ik vraag me af hoeveel café's zullen moeten sluiten. als 70% van klanten rokers zijn (volgens statistieken, volgens mij waar ik in cafés ga eerder 90%, maar soi) en neem nu nog een deel niet rokers dat wel op café zullen gaan (niet zo veel als men ons wil geloven, aangezien er toch geen markt voor is) en een deel rokers dat wel zullen blijven gaan vermoed ik toch een terugloop van 30-50% klanten. Er zijn er niet veel die een omzet van -30 tot -50% zullen overleven.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 19:15   #962
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Dan had hij die tabel hier zelf moeten linken. Ik ga niet vanalles doorspitten op zoek naar bewijs.
lol
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 23:09   #963
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan had hij die tabel hier zelf moeten linken. Ik ga niet vanalles doorspitten op zoek naar bewijs.
En blijkbaar moet je je eerst registreren op die website alvorens je het onderzoek mag inlezen? Bizar..
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 08:17   #964
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En blijkbaar moet je je eerst registreren op die website alvorens je het onderzoek mag inlezen? Bizar..
wees blij dat het enkel registreren is. De meeste artikels zitten achter een betaalmuur. Tenzij je instituut een abbonnement heeft.

Ik vind het bizar dat je dat niet weet. Wat is eigenlijk je achtergrond?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 08:43   #965
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
wees blij dat het enkel registreren is. De meeste artikels zitten achter een betaalmuur. Tenzij je instituut een abbonnement heeft.
Als het bewijs er is, dan moet dat voor iedereen beschikbaar zijn op het internet en is er geen sprake van dat je je daarvoor eerst ergens moet gaan registreren, laat staan dat men ervoor moet betalen. Dat is echt ridicuul en slaat nergens op.
Oud 4 april 2011, 09:16   #966
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het bewijs er is, dan moet dat voor iedereen beschikbaar zijn op het internet en is er geen sprake van dat je je daarvoor eerst ergens moet gaan registreren, laat staan dat men ervoor moet betalen. Dat is echt ridicuul en slaat nergens op.
Normale gang van zaken in de wetenschap en normaal gezien geen probleem als je universiteit/onderzoeksinstituut/bedrijf een collectief abbonoment heeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 10:40   #967
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan hebben wij blijkbaar een heel ander standpunt hierover.
Niet gij en ik. Gij en een hele tak van de medische wetenschap, epidemiologie.
Het is ontzettend moeilijk om causale verbanden aan te tonen, omdat je nooit voor 100% kunt uitsluiten dat een (al dan niet onbekende) derde speler verantwoordelijk is voor hetgeen er geobserveerd en geassocieerd wordt.
Die discussie hadden ze al eind jaren 1950. De criteria van Hill (die ik al een aantal keren heb opgesomd, en die dus niet zomaar uit mijnen duim gezogen zijn - just for my convenience) werden geformuleerd in 1965 om dat te kanaliseren.
Hier bvb een studie die al de bewijzen tegen witte asbest (en zogezegd veilige) opsomt en analyseert volgens de criteria van Hill:
Chrysotile asbestos as a cause of mesothelioma: application of the Hill causation model.
Causale verbanden kunnen pas geclaimd worden als en enkel als alle aanwijzingen nauwgezet worden geanalyseerd en (een vies woord) geïnterpreteerd.
Citaat:
Mij lijkt het gewoon logisch dat wanneer meeroken echt zo schadelijk is zoals de WHO ons wil doen laten geloven, jaarlijks 600 000 doden, dan zul je echt wel gigantische verschillen merken tussen meerokers en rookvrijen. En dan ga je wel degelijk RR's van in de tientallen terugzien zoals bij roken zelf of zoals bij asbest.
ik heb de RR van longkanker en roken eens opgezocht. Dat ligt tussen de 8 en de 9 (dus niet in de tientallen).
Hoge RR zijn niet zaligmakend. Het enige dat ze aangeven is de waarschijnlijkheid van een mogelijk causaal verband. Een RR van 9 sluit namelijk niet uit dat er een derde, externe, nog niet gekende speler (een confounder) verantwoordelijk kan zijn voor dat hoog cijfer.
Het enige dat een RR van 9 aangeeft is dat indien er een onbekende confounder verantwoordelijk is voor die RR, dan moet die op zijn minst dezelfde sterke associatie vertonen als roken. Het sluit niet uit dat zo'n confounder mogelijk bestaat, het definieert wel de voorwaarden aan wat zo'n confounder zou moeten voldoen (nl op zichzelf een minstens even sterke associatie vertonen als roken).
En meer kan je en mag je niet afleiden uit een op zichzelf staande RR.

Het is ondertussen meer dan 50 jaar geleden dat een mogelijk causaal verband tussen roken en longkanker werd voorgesteld. Naar aanleiding van die viering werd het origineel opnieuw afgeprint, en werd het artikel uitvoerig becommentarieerd vanuit de hedendaagse epidemiologische bril.
1 van de commenters laat het volgende optekenen:
Citaat:
We are so accustomed these days to knowing for sure that smoking causes lung cancer, without thinking any more about the original debates, that we tend to forget how the paper constitutes an acute real-life example of causal reasoning amidst a controversy—in a sense, ‘frozen in time’. The paper illustrates how very diverse types of arguments played a role.
The authors discuss case–control and cohort studies (called retrospective and prospective at the time) with all issues of selection bias, information bias, misclassification and confounding. None of these is called by its present-day name, but the discussion is highly sophisticated and gives arguments and counterarguments that would hold in any of today's analytic epidemiologic papers.
However, the authors do more. They integrate the analytic epidemiology with other types of evidence: epidemiological, clinical and experimental.
(...)
The authors also integrated findings from autopsy series and pathology specimens: about time trends in autopsy series, and about findings of metaplasia and ‘carcinoma in situ’ in the bronchial mucosa of smokers. Finally, they discussed animal experiments about the carcinogenicity of tar (condensed smoke). They not only included these non-epidemiologic studies as some additional reference, but also discussed strengths and weaknesses and the interpretation in almost the same detail as the analytic epidemiologic studies.
Zie je, zelfs voor roken en longkanker was het niet de RR van 9 die de doorslag gaf, wel het geheel aan argumenten, aanwijzingen, experimentele en epidemiologische resultaten.
Lees dit, echt een aanrader: http://ije.oxfordjournals.org/conten...193.full#ref-6
Citaat:
En dan is er imho geen enkele reden om daar nog biomarkers en allerlei andere onderzoeksmethoden aan toe te passen. Niet dat het niet interessant is, daar niet van, maar een meerwaarde aan het onderzoek is dat volgens mij niet als je dergelijke resultaten bekomt.
Het spijt me om je uit je illusie te halen coldwave, maar het is essentieel om causale verbanden te mogen claimen. 1 enkel artikel, 1 enkel onderzoek, kan nooit, NOOIT, een causaal verband aantonen. Dat is niet mijn mening, dat is een vaststaand wetenschappelijk feit.

Citaat:
De onderzoeken die ik tot nu heb gezien, daar ging het vrijwel alleen om RR's van gemiddeld 1,2 tot 1,7, terwijl normaal gesproken de grens van 3 geldt om in aanmerking te komen voor publicatie in wetenschappelijke tijdschriften,
Daar wil ik wel een bron van.
edit: laat maar, ik heb al zoiets zelf gevonden. In een discussie in science over de limieten van epidemiologisch onderzoek, en de constante state of anxiety van het publiek door tegengestelde ongenuanceerde "epidemiologische vaststellingen" in kranten en tijdsschriften.
Citaat:
omdat aan een lager cijfer geen bewijskracht kan worden toegekend.
een op zichzelf staande RR heeft ook geen bewijskracht coldwave, omdat een op zichzelf staande RR nooit confounders of bystander effecten kan uitsluiten. Laat staan biases
Citaat:
Die grens van 3 komt echt niet uit de lucht vallen. Dan is het dus maar welke onderzoeken je selecteert en welke normen je aanlegt, maar als het om meeroken gaat, wordt er blijkbaar nogal 'doorgeselecteerd' en wordt er met twee maten gemeten. Dat hier dus sprake is van politiek correcte wetenschap lijkt me vrij duidelijk.
Kwatsj, met hoofdletter K.
Die zogezegde "grens" wordt al te vaak gehanteerd om wetenschappelijke verbanden tussen zaken met een minder sterke associatie te kunnen verwerpen. Zie maar naar onze discussie.

De associatie tussen roken en hart- en vaatziekten bedraagt ook maar RR=1.78. Toch sterven er meer rokers aan hart- en vaatziekten dan aan longkanker. De lage RR is te verklaren door het feit dat er nog een hele hoop andere risicofactoren zijn die hart- en vaatziekten veroorzaken (en die bijkomende risicofactoren zijn verantwoordelijk voor de hoge incidentie in de controlegroep, wat op zijn beurt verantwoordelijk is voor de lage RR). Toch is het causaal verband tussen roken en hart- en vaatziekten ook een vaststaand feit.

Citaat:
Bovendien toont een wetenschappelijk onderzoek iets aan of iets niet aan.
was dat maar waar, het zou mijn job vergemakkelijken.
De wereld is niet zwart-wit, waarom zou dat dan wel zo moeten zijn voor wetenschappelijk onderzoek?

Citaat:
Als er iets aangetoond of bewezen is, is er dus geen enkele reden om in het kader van de wetenschap nog andere onderzoeken te gaan doen.
*zucht*
Ik vraag me af waar die geïdealiseerde visie op wetenschappelijk onderzoek vandaan komt...
Citaat:
Dat zie je ook weer bij meeroken, waarom wordt er zoveel onderzocht wat men blijkbaar toch allang weet? Misschien moeten er wel weer onderzoeken gedaan worden om het verband aan te tonen tussen blauwe asbest en longkanker, als het toch zo wetenschappelijk is om steeds opnieuw onderzoeken te gaan doen naar wat al bewezen is?
dat gebeurt, wel niet enkel voor blauwe, maar ook voor de zogezegd "veilige" witte asbest (ik heb de link al in deze reactie staan). Zie je, dat is net het plezante aan wetenschappelijk onderzoek, het is nooit gedaan...

Laatst gewijzigd door Pieke : 4 april 2011 om 10:49.
Oud 4 april 2011, 10:44   #968
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
o, ik ben grote voorstander van open access, zeker als het onderzoek met publieke middelen wordt gefinancieerd. Maar dat is nog steeds niet helemaal het geval, jammer genoeg.
Aan de andere kant is open access ook niet zaligmakend, dat bewijst onze kleine discussie

er is nog veel werk aan de scientific education van Vlaanderen...

en coldwave, een vraag ontlopen zegt soms meer dan een vraag beantwoorden
Oud 4 april 2011, 11:37   #969
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:

en coldwave, een vraag ontlopen zegt soms meer dan een vraag beantwoorden
Welke vraag? Verder vind ik het buitengewoon vreemd dat de WHO ondanks hun 30 jaar lange epidemiologische onderzoek geen verband heeft gevonden, hoe wil je dat dan verklaren?

En hoe wil je die rechtszaak dan verklaren waarin een rechter het EPA veroordeelde wiens claim dat tweedehandsrook carcinogeen is gestoeld was op wetenschappelijke fraude? Dat zijn namelijk ook allemaal vragen die hier onbeantwoord zijn gebleven.
Oud 4 april 2011, 11:55   #970
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke vraag?
Citaat:
Ik vind het bizar dat je dat niet weet. Wat is eigenlijk je achtergrond?
Citaat:
Verder vind ik het buitengewoon vreemd dat de WHO ondanks hun 30 jaar lange epidemiologische onderzoek geen verband heeft gevonden, hoe wil je dat dan verklaren?
je verwerpt de IARC monografie omdat de conclusie je niet aanstaat. Meer nog, je weigert elk rapport dat een synthese maakt van alle huidige onderzoeken (epidemiologisch, experimenteel, pathologisch), en alle wetenschappelijke gegevens in acht neemt om de causale claim te maken.
zo is het niet moeilijk om iets vreemd te vinden

Citaat:
En hoe wil je die rechtszaak dan verklaren waarin een rechter het EPA veroordeelde wiens claim dat tweedehandsrook carcinogeen is gestoeld was op wetenschappelijke fraude? Dat zijn namelijk ook allemaal vragen die hier onbeantwoord zijn gebleven.
meta-analyses dragen bij tot, maar zijn niet allesbepalend voor een conclusie. Verder is het 1 juridische uitspraak over 1 meta-analyse. Sinds 1992 zijn er meer observationele studies bijgekomen, en meer meta-analyses, die de claim bevestigen. Het feit dat er een juridisch advies is gebeurd in 1998 uit één rapport uit 1993 is, in het licht van bijkomende wetenschappelijke gegevens, zijnde epidemiologische studies, meta-analyses en experimentele resultaten, gedateerd, omdat wetenschappelijk onderzoek niet blijft stilstaan.
Verder heb je niet gereageerd op volgende feiten:
Citaat:
•sigarettenrook bevat minstens 250 componenten die toxisch of carcinogeen zijn
•sigarettenrook bevat zware metalen als lood, cadmium, chroom en arseen
•sigarettenrook bevat waterstofcyanide, butaan, koolstofmonoxide, ammoniak en tolueen
•sigarettenrook bevat humane carcinogenen als polycyclische aromatische koolwatersoffen, N-nitrosamines, aromatische amines, aldehydes, benzeen en vinylchloride, nikkelverbindingen, ethyleenoxide
ontken je deze feiten?

Laatst gewijzigd door Pieke : 4 april 2011 om 11:56.
Oud 4 april 2011, 16:18   #971
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:

ontken je deze feiten?

Zal wel kloppen. Wat maakt dat immers uit als de dosis het gif maakt? Het is niet omdat er zoveel van die stofjes inzitten dat dat ook meteen schadelijk is voor de omgeving. Als je in het zwembad per abuis 1 slok water binnenkrijgt ga je ook niet beginnen stuiptrekken, daarvoor moet je veel meer chloor binnenkrijgen. Dus dat steeds weerkerende argument van wat sigarettenrook allemaal wel niet bevat begrijp ik niet echt goed.

Laatst gewijzigd door Coldwave : 4 april 2011 om 16:19.
Oud 4 april 2011, 16:20   #972
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat is eigenlijk je achtergrond?
Achtergrond van wat? Studies/opleiding?
Oud 4 april 2011, 16:31   #973
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
je verwerpt de IARC monografie omdat de conclusie je niet aanstaat.
Sja, niet echt zonder reden. Versta je Frans?

http://www.dailymotion.com/video/x42...croquerie_news
Oud 4 april 2011, 17:35   #974
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal wel kloppen. Wat maakt dat immers uit als de dosis het gif maakt? Het is niet omdat er zoveel van die stofjes inzitten dat dat ook meteen schadelijk is voor de omgeving. Als je in het zwembad per abuis 1 slok water binnenkrijgt ga je ook niet beginnen stuiptrekken, daarvoor moet je veel meer chloor binnenkrijgen. Dus dat steeds weerkerende argument van wat sigarettenrook allemaal wel niet bevat begrijp ik niet echt goed.
waar denk je dat de dosis het hoogst gaat zijn coldwave? In een ruimte waar er 90% (volgens sommigen hier althans) lustig de één na de ander opsteken, of buiten onder het terras, waar het zo veel gezelliger gaat zijn dan bij die zuurpruimen die binnen blijven zitten?
Oud 4 april 2011, 21:43   #975
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
waar denk je dat de dosis het hoogst gaat zijn coldwave? In een ruimte waar er 90% (volgens sommigen hier althans) lustig de één na de ander opsteken, of buiten onder het terras, waar het zo veel gezelliger gaat zijn dan bij die zuurpruimen die binnen blijven zitten?
Dat hangt helemaal af van de afzuiging en de grootte van het lokaal en van waar dat terras precies ligt. Als het in de buurt van een station is, zoals hier in Leuven bv, is het allesinds veiliger om binnen in de rook te zitten dan daarbuiten waar elke dag honderden bussen voorbijrazen. De uitbater van zo'n café aan het stationsplein daar had eens een experiment gedaan met 2 filters waarvan 1 binnen en 1 buiten, en had na 6 maand de vergelijking gemaakt. De filter van buiten was zo zwart als de nacht en de filter binnen was lichtbruin van kleur...
Oud 4 april 2011, 21:48   #976
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uitbater van zo'n café aan het stationsplein daar had eens een experiment gedaan met 2 filters waarvan 1 binnen en 1 buiten, en had na 6 maand de vergelijking gemaakt. De filter van buiten was zo zwart als de nacht en de filter binnen was lichtbruin van kleur...
Welke uitbater was dat?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 22:08   #977
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Welke uitbater was dat?
Ik weet niet meer wie dat was, dat artikeltje stond een jaar of 3 terug in de krant. Ik zal eens kijken of ik het kan terugvinden.
Oud 5 april 2011, 01:38   #978
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Normale gang van zaken in de wetenschap en normaal gezien geen probleem als je universiteit/onderzoeksinstituut/bedrijf een collectief abbonoment heeft.
Dat klopt; maar het blijft een redelijk idiote houding.

Of niet zozeer idioot; wel heel spijtig.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 22:56   #979
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat klopt; maar het blijft een redelijk idiote houding.

Of niet zozeer idioot; wel heel spijtig.
De reden is nochtans zeer simpel: als een tijdschrift reviewers vraagt voor een artikel, dan doen die mensen dat niet voor niks aangezien ze hun brood verdienen met wetenschappelijk werk.
En dan komt daar nog eens de administratie bij kijken en de rechten voor de grote databases (Web of Science, SciFinder, ...) die monsterachtig veel geld kosten om up-to-date te houden.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 23:39   #980
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
De reden is nochtans zeer simpel: als een tijdschrift reviewers vraagt voor een artikel, dan doen die mensen dat niet voor niks aangezien ze hun brood verdienen met wetenschappelijk werk.
En dan komt daar nog eens de administratie bij kijken en de rechten voor de grote databases (Web of Science, SciFinder, ...) die monsterachtig veel geld kosten om up-to-date te houden.

Beetje vreemd als je niks te verbergen hebt en mensen per sé wil overtuigen van de schadelijkheid van meeroken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be