![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: | |||
![]() ![]() ![]() |
0% | ||
Aantal stemmers: 0. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() het aanbod blijft geldig. Als ge een aantal goede introductieboeken nodig hebt voor epidemiologie, laat het maar weten. Het is nodig.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#942 |
Gouverneur
|
![]() http://chestjournal.chestpubs.org/co.../1387.abstract
"Passive smokers whose mothers had smoked during pregnancy had significantly lower MEF25 percentage, Dlco, carbon monoxide transfer coefficient, and diffusion capacity of the alveolar-capillary membrane (Dm) values than did passive smokers whose mothers had given up smoking during pregnancy. Nevertheless, the MEF25 and Dm values of subjects with mothers who had given up smoking during pregnancy were lower than those observed in nonsmokers (p < 0.05), suggesting a negative effect of passive smoking independent of the mother’s smoking habit during pregnancy. A statistically significant, negative correlation was found between CCR and Dlco in smokers (r = − 0.63, p < 0.01) and in passive smokers (r = − 0.91, p < 0.001), but not in nonsmokers (r = 0.26, p = not significant), suggesting a dose-effect relationship...." Gaat het hier nu over meeroken of over actief roken tijdens de zwangerschap? Daarnaast gaat het om een zéér kleine onderzoeksgroep, en alweer is dit geen epidemologisch onderzoek, maar een ordinaire vragenlijst in combinatie met biomarkers. Als je 100.000 plus mensen onderzoekt op gezondheid en meeroken dan zou je die gezondheidsschade moeten kunnen vaststellen bij veel meer mensen die passief hebben gerookt dan bij rookvrijen. Dat soort onderzoeken zijn er geweest en daar kwam geen verband uit. Dus welk doel dient dit dan, anders dan een krantenkop in de antirookcampagne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#943 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vind mij nu toch gewoon een eenvoudig grootschalig onderzoek waarin er grote verschillen zijn gevonden tussen meerokers en rookvrijen, of hou op met claimen dat er bewijs is man. Zo moeilijk is dat echt niet(als het er is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#944 |
Gouverneur
|
![]() http://archinte.highwire.org/cgi/con...ract/149/2/386
"Blood was obtained before and after ten healthy male nonsmokers sat for 20 minutes in open hospital corridors beside men who were already there smoking by their own initiative. Mean values before and after passive smoking were 0.87 and 0.78 for the platelet aggregate ratio, 2.8 and 3.7 per counting chamber for the endothelial cell count, 0 and 2.8 ng/mL for the plasma nicotine concentration..." Mijn God, alwéér biomarkers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#945 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#946 |
Gouverneur
|
![]() http://archinte.highwire.org/cgi/con...ct/154/11/1277
Ik begrijp hier niet goed waarom ze onder de niet-rokers die niet zijn blootgesteld aan meeroken een groep hebben gebruikt die zo goed als 3 keer zo klein was als de niet-rokers die wel zijn blootgesteld aan meeroken. Waarom is dat? En ze hebben dan misschien wel rekening gehouden met voeding, gewicht, alcoholgebruik en dergelijke, maar dit is toch alweer een case-control studie. Is het dan echt zo moeilijk om grote groepen meerokers met rookvrijen te vergelijken en daaruit conclusies te trekken of is het er gewoon niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#947 |
Gouverneur
|
![]() http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/83/1/1
"There are 10 epidemiological studies, conducted in a variety of locations, that reflect about a 30% increase in risk of death from ischemic heart disease or myocardial infarction among nonsmokers living with smokers. The larger studies also demonstrate a significant..." Ja? Waar zijn die onderzoeken dan? Mag ik ze ook eens inkijken, of is dat nu net weer niet de bedoeling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#948 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 |
Gouverneur
|
![]() http://www.klinikum.uni-heidelberg.d...d_Pressure.pdf
Ik heb die tabellen eens onder de loep genomen. Het lijkt net alsof de gemiddelde waarden van kinderen met een geboortegewicht van onder de 2,5 kg en van vrouwen die hebben gerookt tijdens de zwangerschap hoger liggen vergeleken met de andere risicofactoren. Bij de systolische druk in tabel 4 heeft men het dan bv. over een prevalentie van 8% bij moeders die rookten tijdens de zwangerschap, een prevalentie van 10,7% bij laag geboortegewicht en een prevalentie van 33,4% bij rokende ouders. Maar ondanks dat veel grotere aantal bij die laatste, zie ik bij de moeders die rookten tijdens de zwangerschap een gemiddelde druk van 0,03, en bij kinderen met laag geboortegewicht een gemiddelde van 0,04, tegenover een gemiddelde van maar 0,0001 bij kinderen van rokende ouders. Als ik dan naar de dystolische druk kijk zie ik een gemiddelde van 0.03 bij kinderen van rokende ouders, en bij moeders die rookten tijdens de zwangerschap en kinderen met een te laag geboortegewicht staat er plots niks meer. Hoe kan dat? En dan nog, alles wijst erop dat die 2 oorzaken naast nog 1 of 2 andere de grootste factoren zijn me dunkt. Wie kan er dan ook met zekerheid zeggen dat niet meer van die moeders ook hebben gerookt tijdens hun zwangerschap, en het daardoor juist lijkt alsof het aan het meeroken ligt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder kan ik het niet genoeg benadrukken: Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#952 | |
|
![]() Citaat:
Inderdaad...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#953 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 31 maart 2011 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De schrijver veronderstelt dat de uitbater zelf kan nadenken en dus zelf de KEUZE kan maken om het verbod al dan niet toe te passen in plaats van een betuttelende beslissing van de staat. Zo kan een roker roken in rokerscafés en kan een niet-roker op café gaan in een rookvrij café. En zoals je zelf zegt, het is nooit verboden geweest een niet-rokers café te beginnen. Wat houdt de niet-roker tegen? Als ik alleen deze topic moet lezen, moet ik stilaan beginnen te geloven dat vanaf juli de cafés stampvol gaan zitten met niet-rokers die jarenlang uit de cafés zijn weggebleven.. Dus er is wel degelijk een markt voor. Waarom geen enkele niet-roker op dat schitterend idee is gekomen, weet ik ook niet, maar het is geen argument om plots overal roken te verbieden.
![]() |
![]() |
#955 | |
|
![]() Citaat:
Pilootstudies zijn courant en essentieel in zowel epidemiologisch als klinisch onderzoek. Meestal worden ze niet gepubliceerd, net omdat er geschaafd moet worden aan de eigenlijke studie. *zucht*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#956 |
Gouverneur
|
![]() Als het bewijs er is, dan blijkt dat gewoon uit één onderzoek. Dat is mijn heel wetenschappelijk verantwoord uitgangspunt.
Ik vraag jou slechts om een linkje naar één volledig onderzoek dat gedaan is. Dus geen second hand science, geen case-control studies, geen statistisch gegoochel met met metadata, geen literatuuronderzoek en al helemaal geen biologische onderzoeken of biomarkers. Gewoon een recht-toe-recht-aan onderzoek waarin een helder verband wordt vastgesteld op basis van de gezondheidstoestand van meerokers en rookvrijen. Ik geef jou echt alle mogelijkheid om het bewijs te leveren. Ik stel geen rare eisen aan het bewijs, ik stel helemaal geen rare eisen aan wie het onderzoek heeft gedaan en dan laat ik jou ook nog het onderzoek uitzoeken wat ik ga doorlezen. Dat is geen bluf, dat is een uitnodiging om te laten zien dat je geen bullshit verkondigt als je zegt dat er bewijs is. Wat wil je nu nog meer aan mogelijkheden om mij te overtuigen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#957 | |
|
![]() Citaat:
Zelfs voor roken en longkanker is er niet 1 enkele studie die op zichzelf onomstotelijk heeft bewezen dat de associatie causaal was. Niet 1 enkele studie.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 31 maart 2011 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#958 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#959 |
Gouverneur
|
![]() Dan hebben wij blijkbaar een heel ander standpunt hierover. Mij lijkt het gewoon logisch dat wanneer meeroken echt zo schadelijk is zoals de WHO ons wil doen laten geloven, jaarlijks 600 000 doden, dan zul je echt wel gigantische verschillen merken tussen meerokers en rookvrijen. En dan ga je wel degelijk RR's van in de tientallen terugzien zoals bij roken zelf of zoals bij asbest. En dan is er imho geen enkele reden om daar nog biomarkers en allerlei andere onderzoeksmethoden aan toe te passen. Niet dat het niet interessant is, daar niet van, maar een meerwaarde aan het onderzoek is dat volgens mij niet als je dergelijke resultaten bekomt.
De onderzoeken die ik tot nu heb gezien, daar ging het vrijwel alleen om RR's van gemiddeld 1,2 tot 1,7, terwijl normaal gesproken de grens van 3 geldt om in aanmerking te komen voor publicatie in wetenschappelijke tijdschriften, omdat aan een lager cijfer geen bewijskracht kan worden toegekend. Die grens van 3 komt echt niet uit de lucht vallen. Dan is het dus maar welke onderzoeken je selecteert en welke normen je aanlegt, maar als het om meeroken gaat, wordt er blijkbaar nogal 'doorgeselecteerd' en wordt er met twee maten gemeten. Dat hier dus sprake is van politiek correcte wetenschap lijkt me vrij duidelijk. Bovendien toont een wetenschappelijk onderzoek iets aan of iets niet aan. Als er iets aangetoond of bewezen is, is er dus geen enkele reden om in het kader van de wetenschap nog andere onderzoeken te gaan doen. Dat zie je ook weer bij meeroken, waarom wordt er zoveel onderzocht wat men blijkbaar toch allang weet? Misschien moeten er wel weer onderzoeken gedaan worden om het verband aan te tonen tussen blauwe asbest en longkanker, als het toch zo wetenschappelijk is om steeds opnieuw onderzoeken te gaan doen naar wat al bewezen is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#960 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dan had hij die tabel hier zelf moeten linken. Ik ga niet vanalles doorspitten op zoek naar bewijs. |
|
![]() |
![]() |