Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2011, 22:06   #3421
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Het is onmogelijk geworden om de gesmolten staven nog te bergen
De haat druipt ervan af
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:06   #3422
eno2
Banneling

Standaard

Het zal nu wel ver gedaan zijn met nieuwe centrales
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:09   #3423
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
De kogel is door de kerk. Ze gaan een sarcofaag moeten bouwen, zoals Tjernobyl
Bron? Ik zie niets vermeldt staan op theguardian
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 7 april 2011, 22:11   #3424
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Nog maar te zwijgen van die oude machines in Doel die er nog een jaartje mogen draaien. Vroeg of laat gaan ze wel schuilkelders mogen bouwen of een evacuatieplan aan de bevolking meegegeven, want als het in Japan al weer een beetje mee zit, en ze zitten hier nog steeds te profiteren van de kerncentrale in Doel, jah dan zullen wij eens prijs hebben!

Lees eerst eens "De Generator Generatie" van Franka Hummels en "Tsjernobyl, verslag van een ooggetuige" van Igor Kostin voor je zulke fenomenaal domme conclusies trekt. Ik mag dan wel 14-jaar zijn maar zelfs ik weet dat er in Fukushima bestraalde lijken liggen.
Ik hoop dat de jeugd goed beseft hoe verwaand en zelfingenomen sommigen van hun oudere landgenoten wel niet zijn ( de pro kernenergie freaks ), en de zelfde weg niet inslagen als deze langzaam seniel wordende klungelaars !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:12   #3425
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Nog maar te zwijgen van die oude machines in Doel die er nog een jaartje mogen draaien. Vroeg of laat gaan ze wel schuilkelders mogen bouwen of een evacuatieplan aan de bevolking meegegeven, want als het in Japan al weer een beetje mee zit, en ze zitten hier nog steeds te profiteren van de kerncentrale in Doel, jah dan zullen wij eens prijs hebben!
Moest je het nog niet door hebben, de problemen in Fukushima zijn veroorzaakt door een Tsunami.

Citaat:
Lees eerst eens "De Generator Generatie" van Franka Hummels en "Tsjernobyl, verslag van een ooggetuige" van Igor Kostin voor je zulke fenomenaal domme conclusies trekt.
Doe eens wat research in kernenergie, de gevolgen ervan en van de alternatieven, voor je zulke fenomenaal domme conclusies trekt.

Citaat:
Ik mag dan wel 14-jaar zijn maar zelfs ik weet dat er in Fukushima bestraalde lijken liggen.
Tja, die lijken lagen er al van dag één, die lijken zijn nu eenmaal slachtoffers van de Tsunami.
Oud 7 april 2011, 22:13   #3426
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Nee wij lezen gewoon grafieken en interpreteren wat we zien

als je die grafieken ziet, en ik kan echt niet veronderstellen dat ze vervalst zijn, dan is het mij een raadsel hoe greenpeace er ooit in geslaagd is om een plasje te vinden met hoge radioactiveit, maar kom, ik trek hun meting niet in twijfel, maar ik vind het een 'random shot'. Als aan de poort van de centrale 'aanvaardbare' resultaten' te zien zijn, dan denk ik niet dat er tot 100km buiten die centrale een dode zone zal ontstaan...

kijk ik ga eens een gemakkelijke vraag stellen:

als je het reactorvat onder STIKSTOFdruk kunt zetten, wat wil dat zeggen over het reactorvat ? Zit er daar een gat in of zit daar geen gat in ?
Dat is ook informatie die je kunt interpreteren...

IK ga nog een vraag stellen:
wat vind je van deze grafiek op wikipedia ?
Ik heb me idd ook al die bedenking gemaakt over dat stikstof en dat gat (waar ze toch tonnen water konden in lozen want de pompen werkten niet)

Nu je kan stikstof spuiten in een omhulsel waar gaten in zitten ook natuurlijk. Je blijft dan wel spuiten maar dat lijken ze toch de komende tijd van plan te zijn.
Oud 7 april 2011, 22:13   #3427
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ter herhaling: een verantwoordelijke van de kerncentrale, vorige week: "Het[b] spijt ons maar we zullen nóg meer leed veroorzaken" ! ! ! [/B]Dat is toch duidelijk ! ?
Die quote veranderd hier met de minuut. Kan er nu eindelijk iemand eens de link geven ja? Of een naam van die persoon?
Oud 7 april 2011, 22:15   #3428
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het bestond al voordat er kerncentrales waren. Maar kom, gedeeltelijk hebt ge wel gelijk. Wat niet wegneemt dat niet iedereen slaapt, vanaf het ogenblik dat het donkert, tot het terug licht word.
Een verschil in dag- en nachttarieven dient om het verschil tussen piekVERBRUIK en dalVERBRUIK, iets wat wenselijk is ongeacht op welke manier men de energie opwekt (uitzondering is zonneenergie, maar zeker met ons klimaat brengt dat zijn eigen problemen mee). Want dat verschil is niet efficient, en kost geld. Hoe men tegen efficientie snap ik niet - ik zal het is aan Elio vragen.
Oud 7 april 2011, 22:15   #3429
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Inderdaad als de voorzitter van Tepco in tranen zijn excuses aanbiedt op televisie heeft dat geen enkele technische betekenis maar toont dit hoe men in de Japanse ook industriële cultuur daar gestalte geeft aan situaties waarin men gefaald heeft de hoogstaande vooropgestelde doelen te bereiken. Dat veel Westerse journalisten en waarnemers dit door onbekendheid met deze cultuur verkeerd 'vertalen' en iets anders onder zoeken is nu wel duidelijk, evenwel niet voor iedereen.

Zoals ik reeds hiervoor gepost heb, denk ik, dat de lange black-out periode, die zo nefast uitpakte (patrickve) ten dele ook te verklaren is door de Japanse nogal sterk hiërarchische industriële cultuur, welke in deze bedrijfstak blijkbaar zeer hoge toppen scheert. Een schrijnend gebrek aan crisis- of rampbestrijdingsprojectmanagement zowel intern als extern is er een gevolg van.

Anderzijds leren de Japanners snel en de situatie lijkt nu eindelijk te verbeteren. In dit opzicht denk ik, dat de Japanners zeer grondig te werk zullen gaan en dat men tot deugdelijke oplossingen gaat komen, die men straks zelfs wereldwijd gaat vermarkten.

En de aardbevingen volgen zich op. Verleden week was het prijs met een Richter 6,5 vandaag was het weer een Richter 7,1 nagenoeg in dezelfde Noord-Oostelijke sector.
JIJ weet blijkbaar niets over de Japanners. Die mensen laten gewoonlijk nooit hun emoties zien. Dat is je gezicht verliezen. Als die kerel daar tranen met tuiten staat te schreeuwen, en zich op dergelijke wijze verontschuldigd, wil dat zeggen dat hij volledig overstuur is, elke zelfcontrole kwijt is, hetgeen er op wijst dat er iets écht afgrijselijk aan de gang is ginder.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:16   #3430
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's een feit, Uranium (Geen plutonium, da's een kunstmatig element) uit Congo is gebruikt om de behoefte aan dit metaal voor het Manhattan Project te voldoen. De paar 100 ton uraanerts vanuit Congo was door de Belgische regering in ballingschap verkocht aan de VS, in ruil voor pure, harde cash, geen beloftes om iets onbekends in de toekomst op poten te zetten in België.

En de kerncentrale bij Mol, vrij logische keuze voor de lokatie, tenslotte had men daar al 60 jaar ervaring met nucleaire technologie. De eerste commerciele radiumfabriek was ook in die omgeving.
Als je daar meer info van moest hebben (links en zo), 'k zou zeggen, laat maar weten
Oud 7 april 2011, 22:20   #3431
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Het ging erover of er een reactor lek is. Alle berichten bevestigen dit.
Volgens de data die ik raadpleeg is de status van reactor twee "Damaged and leak suspected", en dat is data die elke dag bijgewerkt wordt.

Citaat:
Gering is een relatieve term natuurlijk. Als je insecten als maatstaf neemt is 10 000 rad en meer een geringe ecologische schade. Voor de mens en de rest van het leven op onze planeet is dat een heel ander verhaal.
Nee, gering rekening houdende met het volume, de contaminatie en de locatie. Trouwens, roei genoeg insecten uit en je vernietigd ons ecosysteem.

De schade is gering in dat het zeer lokaal is, de organismes in de directe omgeving gaan er last van hebben, that's it.
Oud 7 april 2011, 22:21   #3432
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb me idd ook al die bedenking gemaakt over dat stikstof en dat gat (waar ze toch tonnen water konden in lozen want de pompen werkten niet)

Nu je kan stikstof spuiten in een omhulsel waar gaten in zitten ook natuurlijk. Je blijft dan wel spuiten maar dat lijken ze toch de komende tijd van plan te zijn.
en print nu eens die prachtige grafiek van wikipedia uit, en kijk daar nu eens een paar uur naar tot je het helemaal snapt.
als je daar dan alles over denkt te begrijpen, zul je dan ongeveer begrijpen wat wij zeggen.

Wij zeggen dus niet dat het niet erg is, wij relativeren gewoon dat accident als jij zegt dat dit erger is dan chernobyl... op die grafiek zie je bvb hoeveel erger het is dan chernobyl...

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 april 2011 om 22:22.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:22   #3433
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Soit hetgeen men in Japan het beste kan doen nu is bij het heropbouwen van huizen stelselmatig zonnepannelen installeren. Japan heeft genoeg technologische capaciteiten daarvoor. Plus op deze manier vangen ze twee vliegen in 1 klap:
1) Huisvestiging.
2) Energievoorziening verzekeren voor de nieuwe huizen aangezien Japan een deel van zijn netcapaciteit verloren heeft bij de ramp in Fukushima. Nieuwe steenkoolcentrales (hetgeen sommigen hier precies zien als enige andere vorm van energievoorziening) langs de ene kant en 10 jaar wachten op een nieuwe kerncentrale langs de andere is immers te absurd voor woorden.
Uw 'oplossing' is ook te absurd voor woorden. Met zonnepanelen kom je er nu eenmaal niet.
Oud 7 april 2011, 22:23   #3434
Amon_Re

Standaard

Citaat:

Welke metingen?
Deze metingen:
http://www.mext.go.jp/english/radioa...il/1304082.htm
Oud 7 april 2011, 22:26   #3435
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en print nu eens die prachtige grafiek van wikipedia uit, en kijk daar nu eens een paar uur naar tot je het helemaal snapt.
als je daar dan alles over denkt te begrijpen, zul je dan ongeveer begrijpen wat wij zeggen.

Wij zeggen dus niet dat het niet erg is, wij relativeren gewoon dat accident als jij zegt dat dit erger is dan chernobyl... op die grafiek zie je bvb hoeveel erger het is dan chernobyl...
Mag ik u eens vragen wat de gevolgen zullen zijn van een meltdown gedeeltelijk en een meltdown volledig indien hij door de bodem smelt en een waterlaag tegenkomt en dus airborne is?

En hoeveel plutonium nodig is indien die in de lucht zou geslingerd worden om alle mensen ter wereld longkanker te bezorgen?

Kan u hierop antwoorden?
Oud 7 april 2011, 22:27   #3436
Amon_Re

Standaard

Citaat:
met die gloed die jij ziet stralen in fuckyshina zullen de PV's alle records slaan.
De sterrekijkers gaan echter wel vloeken
Oud 7 april 2011, 22:35   #3437
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Een verschil in dag- en nachttarieven dient om het verschil tussen piekVERBRUIK en dalVERBRUIK, iets wat wenselijk is ongeacht op welke manier men de energie opwekt (uitzondering is zonneenergie, maar zeker met ons klimaat brengt dat zijn eigen problemen mee). Want dat verschil is niet efficient, en kost geld. Hoe men tegen efficientie snap ik niet - ik zal het is aan Elio vragen.
Dat klopt. Maar het is inderdaad wel zo, dat het niet eenvoudig is om nucleaire groepen te laten moduleren. Maar men heeft nog altijd meer mogelijkheden om pieken af te vlakken, en dalen te verhogen (wenselijk bij gebruik van kerncentrales), dan om vermogen tijdens licht/wind momenten te stokeren, en aan te wenden tijdens donker/windstille momenten (noodzakelijk bij gebruik van zonnepanelen/windturbines).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:47   #3438
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Soit het laatste nieuws laat vermoeden dat de ramp in Fukushima even erg tot erger dan Tsjenobil zal worden.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbe...e-slepen.dhtml
De bron van hln, The New York Times:
http://www.nytimes.com/2011/04/07/wo...a/07japan.html

Dit artikel is het enige dat ik vond op nytimes dat gerelateerd was met het artikel van hln en schildert een veel genuanceerder beeld dan wat hln ervan maakt. hln is nu eenmaal een rioolkrant.

Citaat:
The Nuclear Regulatory Commission’s statement regarded unit No. 2, and the agency underscored that its interpretation was speculative and based on high radiation readings that Tokyo Electric had found in the lower part of unit No. 2’s primary containment structure, called the drywell. The statement said that the commission “does not believe that the reactor vessel has given way, and we do believe practically all of the core remains in the vessel.”
Citaat:
A training manual developed by the companies that operate this type of reactor and dated 2009 refers to the possibility of “creep rupture,” in which molten core material begins seeping through a hole in the vessel and creates a bigger hole as it works; the document says the molten core material can “ablate” a bigger hole. It can then burn through the steel at the bottom of the drywell and interact with the concrete, producing carbon monoxide and hydrogen, which could react explosively.
Citaat:
Some engineers have theorized that if a core melted down and concentrated at the bottom of the vessel, it could melt through the vessel and then burn through the concrete of the foundation. One element of such an event would probably be a resumption of the nuclear chain reaction, in a molten mass in which no control would be possible because there would be no control rods to slide smoothly between neatly arrayed bundles of fuel.

Other experts say that a resumption of the chain reaction would be difficult or impossible with the type of fuel in use at Fukushima Daiichi.
Let wel dat er nergens sprake is van een explosie in één van die baden. Waar hln dat vandaan haalt weet ik niet, evenals dat het lek zich zou verplaatst hebben. Enige betrouwbare bronnen voor die info zou welkom zijn.
Oud 7 april 2011, 22:47   #3439
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het zal nu wel ver gedaan zijn met nieuwe centrales
Vraag het mij ook af. Maar denk toch niet dat het zo eenvoudig is. In elk geval is het zo, dat een exploitant veel beter kan investeren in risicoloze zonnepanelen (verzekerde afname, subsidiestroom), dan in meer riskante kerncentrales (waar alle risico's voor hem zijn). Alleen zal de verbruiker in het eerste geval de sigaar zijn. Maar ook de co2problematiek, de afhankelijkheid aan brandstof, de plaatselijk toegevoegde waarde, de spreiding van productiemogelijkheden, de economische toestand van het land... spelen allemaal mee. Om het kort te maken. Zou nog eerst een paar maanden wachten, alvorens conclusies te trekken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 22:48   #3440
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Me dunkt dat u en de andere (weinige) pro's uit de wetenschappelijke studie (??) die jullie claimen te bezitten, tot nu toe toch wel de verkeerde conclusies hebben getrokken.
Awel, maak uw claim hard, haal zelf eens iets aan van substantie in plaats van hete lucht te blazen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be