Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2011, 15:15   #101
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
"Why is it that these authorities are having to rely on estimates and guesswork to set such safety limits?
Waar leidt men dat uit af ? Dat men moet gebruik maken van "estimates and guesswork" ? En wat heeft dat met Chernobyl trouwens te maken ?

Dat is mijn gans punt. Men weet ongeveer wel wat sommige dingen doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 april 2011 om 15:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 15:19   #102
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
"Why is it that these authorities are having to rely on estimates and guesswork to set such safety limits?
Het antwoord daarop is anders heel erg eenvoudig:
We kunnen geen experimenten doen op mensen. Alle informatie die we hebben wat het effect van straling op mensen is dus afkomstig van ongelukken. Ongelukken zijn echter nogal lastig, omdat er weinig controle is op de preciese omstandigheden. Epidemiologische studies achteraf kunnen de verwachte effecten niet aantonen omdat ze kleiner zijn dan de statistische ruis.

Citaat:
How is it that after 25 years since Chernobyl - we still don't have any facts about radioactive soil contamination?
How difficult has it been for bodies like the IEAE, UNSCEAR or nuclear industry lobby with unlimited budgets to do the research - with huge areas around Chernobyl, as well as around each every nuclear waste processing site and plant - available for study on fallout distribution, soil chemistry and bioaccumulation in plants?
Could it be that as long as the issue can be hidden, with confusing units of measure and methods of sampling and epidemiological limits to correlation to a single source, they don't have admit that the hazard from a nuclear accident is far greater than any benefit nuclear power can give us?"
Of kan het zijn dat het juist het omgekeerde is, dat de gevaren van een nucleair incident juist overdreven worden, en we daarom de negatieve gevolgen die we verwachten niet zien?

Je moet toch toegeven dat beide hypotheses de waarnemingen dekken.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 16:03   #103
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
We kunnen geen experimenten doen op mensen. Alle informatie die we hebben wat het effect van straling op mensen is dus afkomstig van ongelukken. Ongelukken zijn echter nogal lastig, omdat er weinig controle is op de preciese omstandigheden. Epidemiologische studies achteraf kunnen de verwachte effecten niet aantonen omdat ze kleiner zijn dan de statistische ruis.

============================================

testlocatie Semipalatinsk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Testlocatie_Semipalatinsk

Zie Problemen > 2de paragraaf.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 11 april 2011 om 16:04.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:14   #104
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
We kunnen geen experimenten doen op mensen. Alle informatie die we hebben wat het effect van straling op mensen is dus afkomstig van ongelukken. Ongelukken zijn echter nogal lastig, omdat er weinig controle is op de preciese omstandigheden. Epidemiologische studies achteraf kunnen de verwachte effecten niet aantonen omdat ze kleiner zijn dan de statistische ruis..
Het lijkt me sterk dat daar geen onderzoek naar gedaan is.
Wel is het zo dat dat er nauwelijks iets van naar buiten komt.

Er lopen in allerlei kerncentrales overal ter wereld namelijk honderden (duizenden?) "proefkonijnen" rond: de mensen die het vuile werk opknappen bij "incidenten".
Die zijn zelden aan de centrale zelf verbonden, maar werken gewoonlijk als "subcontractor" tegen hoge vergoedingen. (Ik wist dat niet, u misschien ook niet, maar al lezend over Fukushima e.d. ben ik daar achter gekomen).

Citaat:
Of kan het zijn dat het juist het omgekeerde is, dat de gevaren van een nucleair incident juist overdreven worden, en we daarom de negatieve gevolgen die we verwachten niet zien?
Je moet toch toegeven dat beide hypotheses de waarnemingen dekken.
De retorische vraag is "Waarom is daar zo weinig over bekend?"
't Zal niet zijn omdat de beheerders van die kerncentrales de enorme verliezen opstapelen.
Eerder omdat men daar geen budgetten voor wil vrijmaken.
Mijn idee daarover is dat het in de sector algemeen geweten is dat de resultaten wel eens zouden kunnen tegenvallen.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 17:15.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:16   #105
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waar leidt men dat uit af ? Dat men moet gebruik maken van "estimates and guesswork" ? En wat heeft dat met Chernobyl trouwens te maken ?

Dat is mijn gans punt. Men weet ongeveer wel wat sommige dingen doen.
Dan is het toch merkwaardig dat men van de ene dag op de andere veiligheidsnormen vlotjes "aanpast".
Ik weet het, een mensenleven is tegenwoordig nauwelijks nog iets waard.
Oud 11 april 2011, 17:19   #106
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Er lopen in allerlei kerncentrales overal ter wereld namelijk honderden (duizenden?) "proefkonijnen" rond: de mensen die het vuile werk opknappen bij "incidenten".
Die zijn zelden aan de centrale zelf verbonden, maar doen dat werk als "subcontractor" tegen hoge vergoedingen. (Ik wist dat niet, u misschien ook niet, maar al lezend over Fukushima e.d. ben ik daar achter gekomen).
Welk vuil werk? Het nucleaire gedeelte van een kerncentrale is properder dan een doorsnee bedrijf in de voedselindustrie.
Of bedoeld U "besmetting" en/of "bestraling"?

Citaat:
Wat is er niet bekend van?
Citaat:
't Zal niet zijn omdat de beheerders van die kerncentrales de enorme verliezen opstapelen.
Beheerders van kerncentrales beheren over't algemeen wel meer "electriciteits-makers"

Citaat:
Eerder omdat men daar geen budgetten voor wel vrijmaken.
Mijn idee daarover is dat het in de sector algemeen geweten is dat de resultaten wel eens zouden tegenvallen.
Het is een idee, of een wensdroom.
Oud 11 april 2011, 17:24   #107
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is het toch merkwaardig dat men van de ene dag op de andere veiligheidsnormen vlotjes "aanpast".
De veiligheidsnormen in Fukushima zijn niet van de ene dag op de andere aangepast. Die veiligheidsnormen hebben gewoon een bepaald ,internationaal vastgelegd discours gevolgd. En op dit moment is de 250mSievert de "norm" op de Fukushima site. De norm vastgelegd voor nucleaire werkers die situaties aan't beheersen/bestrijden/verbeteren zijn, situaties die een grote bedreiging kunnen worden.

Citaat:
Iets wat zeldzaam is is meer waard. Met 7 000 000 000 mensen zijn we als middelgroot zoogdier niet zeldzaam.
Oud 11 april 2011, 17:24   #108
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
129.000 dollar om precies te zijn.

http://netto.tijd.be/budget_en_vrije...96212-2217.art
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:27   #109
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het is niet zo dat er nauwelijks iets van naar buiten komt. Het is juist wel zo dat alles naar buiten komt. Dat er misschien niet dat naar buiten komt dat jij nodig hebt om je wereldbeeld te voeden is geen aanwijzing dat er wat achtergehouden wordt.
Je moet het gewoon willen weten hé. Als je een beetje in de nucleaire energie literatuur grasduint dan kom je massa's gegevens tegen over stralingsongelukken en hun gevolgen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:29   #110
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht

testlocatie Semipalatinsk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Testlocatie_Semipalatinsk

Zie Problemen > 2de paragraaf.
Weer een grandioos succes voor de Glorieuze Sovjet Unie.
Oud 11 april 2011, 17:33   #111
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
In Tjernobil was dat rap opgelost he Steve
Die keken niet op een dollar meer of minder.
Duizenden op de bus of camion richting kerncentrale.
En werken moesten ze en snel ook nog.

Van de week zag ik op tv (docu) dat de beton van die sarcofaag begint
na te laten.
===============================================
En sorry voor mijn vorige post he. Kon ik niet laten liggen

Laatst gewijzigd door Tejokus : 11 april 2011 om 17:35.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 17:52   #112
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is niet zo dat er nauwelijks iets van naar buiten komt. Het is juist wel zo dat alles naar buiten komt. Dat er misschien niet dat naar buiten komt dat jij nodig hebt om je wereldbeeld te voeden is geen aanwijzing dat er wat achtergehouden wordt.
Je moet het gewoon willen weten hé. Als je een beetje in de nucleaire energie literatuur grasduint dan kom je massa's gegevens tegen over stralingsongelukken en hun gevolgen.
Wat naar buiten komt is erg fragmentarisch, bv (ik verzin maar wat maar het is in de trant van de zaken die ik de voorbije dagen gezien heb) de evolutie van het aantal leukemiegevallen in Noord-Zweden en het eventueel verband met Tsjernobyl.
Niemand heeft de moeite genomen om die zaken te bundelen en te rangschikken.
Ook niet instanties die daarmee bezig zouden moeten zijn en daar ook de budgetten voor hebben, bv het UNSCEAER. Hoe zou dat komen?

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 18:02.
Oud 11 april 2011, 17:56   #113
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De veiligheidsnormen in Fukushima zijn niet van de ene dag op de andere aangepast. Die veiligheidsnormen hebben gewoon een bepaald ,internationaal vastgelegd discours gevolgd. En op dit moment is de 250mSievert de "norm" op de Fukushima site. De norm vastgelegd voor nucleaire werkers die situaties aan't beheersen/bestrijden/verbeteren zijn, situaties die een grote bedreiging kunnen worden.
...
LOL. Dat is 24-karaats-nukespeak, net als uw opmerkingen in nr 106.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 april 2011 om 17:59.
Oud 11 april 2011, 17:59   #114
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 600 000+ Liquidators hebben de Sovjet Unie niks meer gekost dan de soldij die ze kregen als soldaten.
En dat snel werken. In de stralingshel die het dak van reactor 4 moet zijn geweest was het niet veel keuze. Snel zijn of snel doodgaan.

Citaat:
na te laten.
3 dingen die in't nadeel van die sarcofaag spreken.

1)Sovjet beton
2)Snelheid van neerpoten
3)Tijd.
Oud 11 april 2011, 18:00   #115
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
LOL. Dat is 24-karaats-nukespeak, net als uw opmerkingen in nr 106.
Kan zijn, maar het is wel een internationaal vastgelegde norm.
Die is niet uitgevonden door mij, maar door de analyse een hele reeks van testen, en ongevallen vastgelegd.

En ja, er zijn een hoop ongevallen gebeurd in't verleden, met kleine en grote gevolgen. Alleen, uitgezonderd mensen die echt interesse hebben, of eco-fundies die in alle krampachtigheid alle strohalmen aangrijpen, is er niemand die er zich iets van aantrekt.

En ik zou durven beweren, dat sinds kernbommen en kernenergie is losgelaten op de mensheid, we nog nooit zo'n grote bevolkingsaanwas hebben gekend.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 april 2011 om 18:03.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 18:09   #116
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

na te laten.
===============================================
En sorry voor mijn vorige post he. Kon ik niet laten liggen
Ik kan daar wel tegen, hoor.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 20:09   #117
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ongeveer 11.000 experimenten gedaan wereldwijd, bovengronds, ondergronds, in de oceaan. En daar is achteraf heel veel onderzoek naar gedaan om de lange-termijn effecten te bestuderen.
Citaat:
Die zijn zelden aan de centrale zelf verbonden, maar werken gewoonlijk als "subcontractor" tegen hoge vergoedingen. (Ik wist dat niet, u misschien ook niet, maar al lezend over Fukushima e.d. ben ik daar achter gekomen).
De normen voor die onderaannemers zijn dezelfde als voor de vaste werknemers. Het is wel gemakkelijker ze iets anders te laten doen als ze in de buurt van de maximale dosis komen. Voor sommige werken in hoog-radioactieve zones is het dus inderdaad aantrekkelijk om onderaannnemers in te zetten. In ieder geval, werken in een kerncentrale schijnt redelijk gezond te zijn.
Onderzoek_Kankersterfte_nucleaire_sector_Belgie
Citaat:
Bij de aan straling blootgestelde werknemers werd geen statistisch significante toename van de kankersterfte waargenomen.
Bovendien was de totale kankersterfte bij mannen statistisch significant verlaagd.
Deze verlaagde mortaliteit kan verklaard worden door het feit dat werknemers over het algemeen gezonder zijn – deels door selectie en deels door (in het bijzonder in de nucleaire sector) een doorgedreven medische opvolging - dan de algemene bevolking, het zgn. healthy worker effect.
Gelijkaardige conclusies werden bereikt na het in rekening brengen van een latentietijd tussen de eerste blootstelling en het overlijden t.g.v. kanker (vaste tumoren)
Citaat:
Eerder omdat men daar geen budgetten voor wil vrijmaken.
Mijn idee daarover is dat het in de sector algemeen geweten is dat de resultaten wel eens zouden kunnen tegenvallen.
Misschien kunnen we eens een experimentje doen met Tihange-1, iets in de stijl van Tsjernobyl. Een beetje kostelijk, maar het kan ons veel leren.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 20:13   #118
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

http://www.euractiv.com/en/health/ra...le-news-503947
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 20:17   #119
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Tokio deze zomer weer een hittegolf te verwerken krijgt, dan kan dat wegens het tekort aan electriciteit mogelijks tienduizenden doden veroorzaken:

http://www.antipope.org/charlie/blog...was-wrong.html
Over welk "binnenland" gaat het hier eigenlijk ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 20:42   #120
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Nog zo een NGOtje dat zich als wetenschappelijk probeert voor te doen.
Vanaf nu jongens: niet meer eten en niet meer drinken gedurende veertig dagen. Roken, autorijden en aerosolbussen gebruiken mag natuurlijk nog ongeremd.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be