Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2011, 10:43   #4401
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is heel juist, en het zou jammer zijn om dat allemaal op te gebruiken want het is een onvervangbaar en krachtig explosief dat ons ooit misschien heel nuttig zal zijn.

De vraag is natuurlijk hoe lang we kernenergie nog nodig hebben voor alle kolen en gas centrales kunnen vervangen worden door iets anders natuurlijk. Als de optimistische projecties van hernieuwbare energie ook maar enige steek houden, hebben we ten hoogste nog maar 50 jaar kernenergie nodig, he. Daarvoor is er nog genoeg uranium te vinden zonder teveel prospectie.

Als kernenergie echter langer moet duren, omdat het hernieuwbare aanbod zelfs binnen 50 jaar nogaltijd ontoereikend is, waar enige kans toe is (laat ons hopen van niet he, ze beloven ons dat nu binnen 10 jaar, dan zou 50 moeten lukken, nee ? ), dan moeten gewoon terug dat oude kweekprogramma terug vanonder het stof halen.

Want met kweekreactoren haar je 50 tot 100 keer MEER energie uit de afgewerkte brandstof, dan dat die afgewerkte brandstof zelf al geleverd had in een "klassieke" reactor tot nu toe.

Dat wil dus zeggen dat het "afval" van een kerncentrale die 30 jaar gedraaid heeft, goed is om nog eens 1500 tot 3000 jaar aan hetzelfde tempo energie te leveren.

Tegen dan zullen we misschien iets anders gevonden hebben ?

Maw, het huidige kernafval van de laatste 40 jaar is ruimschoots voldoende, om via een kweekprogramma (stijl Superphenix) nog een 1000-tal jaar van 2 tot 4 keer meer energie te voorzien. Ik denk dat dat volstaat om ons voldoende tijd te geven om een andere oplossing te bedenken.
Op voorwaarde dat er binnen 1000 jaar dan nog mensen bestaan in de zin dat wij dat begrijpen, en het niet allemaal mongooltjes of andere ongelukkigen geworden zijn...Want dat krijg je met radioactieve bestraling namelijk. Niet op de hoogte ? Of behoor je tot de struisvogel-soort ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 10:46   #4402
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ik heb een idee : schrijf naar de Japanezen dat ze al die zwaarbestraalde lijken mogen begraven in het hofke van jouw schoon huis, vermits dat toch geen kwaad kan, en in ruil daarvoor moeten ze je een enkel richting ticket Fukushima geven.
Het valt volledig in lijn met wat ik verwachte.

Ik geloof niet dat ik toestemming krijg om maar 1 teelbal van zo'n bestraalde Japanner in mijn tuin te mogen begraven. Anders, met alle egaards en eerbied hoor.
En ik geloof ook niet dat Japan/nabestaanden interesse hebben in deze ruil.

Mare, mijn tuintje is met moeite 25m², en desondanks een "proper bodemattest" is het geweten dat de cokesovens van de overkant van't straat (nu afgebroken en het terrein gesaneerd) genoeg zware metalen en VOC' PAKs en andere rotzooi hebben achtergelaten.

Ze gaan voor de eerstkomende 30 jaar een grondwaterpompstation en een zuiveringsinstallatie laten draaien om te kijken dat ze op die manier de historische vervuiling kunnen aanpakken, waar trouwens , wonder boven wonder, cyanide uit het oude paardenslachthuis/leerlooierij bijzit.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 10:47   #4403
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op voorwaarde dat er binnen 1000 jaar dan nog mensen bestaan in de zin dat wij dat begrijpen, en het niet allemaal mongooltjes of andere ongelukkigen geworden zijn...Want dat krijg je met radioactieve bestraling namelijk. Niet op de hoogte ? Of behoor je tot de struisvogel-soort ?
U bent blijkbaar geboren in januari 1987.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
Oud 16 april 2011, 10:47   #4404
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
1)gietfouten in het glas dat barsten veroorzaakt bij extreme temperaturen of hagelbuien
2) de hermetische afsluiting die water(damp) moet buitenhouden, als dat faalt heb je lekken die finaal tot corrosie of kortsluitingen zullen leiden
3) de electrische aansluitingen van de zonnecellen, kunnen loslaten door corrosie, veroudering, ...
4) elektrische verbindingen kunnen bij schokken kortsluitingen veroorzaken
5) versnelde slijtage van de anti-reflectie coating
6) slecht gezaagde cellen die onder stress staan en kunnen breken onder thermische belasting (latente barsten)
7) cellen met hotspots die doorbranden
8) ....

PV module degradation or failure.
En als die zaken ( 1,2,3,4,5,6,7, en 8... ) gebeuren, ontploft dan de hele boel zoals in Tsjernobyl of Fukushima ?
NEE NATUURLIJK.
Oud 16 april 2011, 10:47   #4405
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij gaat daar zo lichtvoetig over omdat je 10.000 km verder woont...Moest in Doel alles doorgesmolten zijn zijn zou je wel anders piepen. Besef je dat nu zelf niet eens ?
Wel moest Doel een soortgelijke aardbeving/vloedgolf meegemaakt hebben, dan zaten we in het Beverse/Antwerpse ook met meer dan 20000 doden.
De aanwezigheid van een kerncentrale in dit gebied zal het grote verschil niet maken (toch zeker niet wat het aantal doden betreft).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 10:49   #4406
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent blijkbaar geboren in januari 1987.
Haha, grapjas. Wie weet kan ik je vader wel zijn. Alhoewel, d�*t zou ik spijtig vinden. Dan had ik beter mijn zaad in de lucht geschoten.
Oud 16 april 2011, 10:51   #4407
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
En als die zaken ( 1,2,3,4,5,6,7, en 8... ) gebeuren, ontploft dan de hele boel zoals in Tsjernobyl of Fukushima ?
NEE NATUURLIJK.
Tsernobyl of Fukushima had de kracht van een atoombom?
De straling van die kerncentrales zal minder doden kosten dan de schadelijke stoffen in je alternatieven.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 10:54   #4408
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Argumentatum ad Nauseam noemen we dit geloof ik.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 10:56   #4409
Zwitser

Standaard

Citaat:
NEE NATUURLIJK.
Wel, in Fukushima is "de hele boel" niet ontploft. Dus wat je met "ontploft dan de hele boel zoals in Fukushima" bedoelt ontgaat mij eigenlijk.
... repeat ...
Oud 16 april 2011, 10:57   #4410
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zou serieus afhangen van de lokale contaminatie en dosis die ik zou ontvangen. Ik zou het waarschijnlijk afbollen als de lange-termijn verwachte op te doene dosis meer dan 5 a 10 microsievert per uur zou bedragen. Voor enkele weken aan dat debiet zou ik mij geen zorgen maken. Als de lokale dosis meer dan verschillende tientallen microsievert zou bedragen gedurende verschillende dagen, dan zou ik onmiddellijk weggaan, ja.

Laat ons zeggen dat ik mijn persoonlijke "grens" ergens op een paar tientallen mSv geintegreerd leg alvorens het af te bollen.
Met uw achtergrond in de nucleaire wetenschap, zou ik de limiet stellen op 20 millisievert gecumuleerd.
Kwestie van uw job niet in't gedrang te brengen.

Maar tegen de ongelofelijk hoge straling van 0.05 millisievert/u (50 microsievert/u) is dat nog steeds de volle 16 dagen en 16 uur voor er gedacht moet worden aan de "aftocht", en dat is de jaarlimiet voor nucleair personeel in normale omstandigheden.

Oud 16 april 2011, 11:01   #4411
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dikke zever.
Je zegt dat wat ik zeg "dikke zever" is en vervolgens schrijf je zelf:

Citaat:
In het gebied rondom de centrale zijn de berging van de lijken nu pas begonnen in speciale pakken omdat de lijken die daar liggen van de overstroming inmiddels "zwaar zijn bestraald".
Nu ze waren al dood daar niet van, anders gingen die sowieso dood van de straling...tussen nu en onbepaalde tijd.
Ze zijn dus niet als gevolg van de straling gestorven. Dat geef je hier zelf toe. Dus mijn uitspraak dat er nog geen mensen van aan de gevolgen van straling gestorven zijn is dus nog steeds correct.
Of misschien bestaat er voor jou er geen onderscheid tussen feiten en dikke zever. Dat zou veel verklaren...
... repeat ...
Oud 16 april 2011, 11:03   #4412
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Het valt volledig in lijn met wat ik verwachte.

Ik geloof niet dat ik toestemming krijg om maar 1 teelbal van zo'n bestraalde Japanner in mijn tuin te mogen begraven. Anders, met alle egaards en eerbied hoor.
En ik geloof ook niet dat Japan/nabestaanden interesse hebben in deze ruil.

Mare, mijn tuintje is met moeite 25m², en desondanks een "proper bodemattest" is het geweten dat de cokesovens van de overkant van't straat (nu afgebroken en het terrein gesaneerd) genoeg zware metalen en VOC' PAKs en andere rotzooi hebben achtergelaten.

Ze gaan voor de eerstkomende 30 jaar een grondwaterpompstation en een zuiveringsinstallatie laten draaien om te kijken dat ze op die manier de historische vervuiling kunnen aanpakken, waar trouwens , wonder boven wonder, cyanide uit het oude paardenslachthuis/leerlooierij bijzit.
Hoe dom om uw huis op zo een ongezonde plaats te laten bouwen zeg ?!
Maar is het nu omdat cokesovens en leerlooierijen de bodem vervuild hebben, dat atoomenergie NIET ongezond zou zijn ?
Waar zou je het liefst uw huizekke hebben staan, waar dat het nu staat, of in Tsjernobyl, Fukushima of Majak ?
Oud 16 april 2011, 11:04   #4413
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wel, in Fukushima is "de hele boel" niet ontploft. Dus wat je met "ontploft dan de hele boel zoals in Fukushima" bedoelt ontgaat mij eigenlijk.
Er ontgaat jou wel meer . Zo ben je nu éénmaal...
Oud 16 april 2011, 11:05   #4414
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha, grapjas. Wie weet kan ik je vader wel zijn. Alhoewel, d�*t zou ik spijtig vinden. Dan had ik beter mijn zaad in de lucht geschoten.
't is niet gemakkelijk dat ik in een belediging de waarheid kan vinden. Ik zou me schamen indien U mijn vader was.

Eneuh, je had dat kwakje dan beter op een hete bakplaat gespetterd, dan had "ik" tenminste nog eens goed kunnen dansen.

Als U mijn vader zou kunnen zijn. Dan zou uw grootvader wel eens aanwezig geweest kunnen zijn op Joe Drie zijn geboorte.

Oud 16 april 2011, 11:12   #4415
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe dom om uw huis op zo een ongezonde plaats te laten bouwen zeg ?!
Maar is het nu omdat cokesovens en leerlooierijen de bodem vervuild hebben, dat atoomenergie NIET ongezond zou zijn ?
Waar zou je het liefst uw huizekke hebben staan, waar dat het nu staat, of in Tsjernobyl, Fukushima of Majak ?
Huize Chaos is gebouwd in 1928, door de cokesfabriek. En dom, 'k weet niet, in de tuin staat alleen wat gras en bloemetjes. Ik zie het probleem an sich niet daarmee.

Fukushima ligt me te gevoelig kwa aardbevingen en tsunamies nietwaar. En ik kan me niet veroorloven aardbevingsbestendig te bouwen. Zeker niet aan Japanse grondprijzen.

Mayak, te Siberisch koud in de winter, en teveel muggen in de zomer. Alhoewel de oevers van Karachaj meer redelijk mugvrij zijn, lijkt het me een vrij domme optie. Je kan dan even goed gaan wonen op de Hooge Maaye of onder de schoorstenen van een chinese steenkoolcentrale.

Maar, in de buurt van Tjernobyl lijkt me een goeie plek voor een 2de woonst.
Niks wat wat opruimwerk niet permanent kan oplossen. En nee, ik ga er geen paddestoelen plukken (doe ik ten andere hier ook niet, ken er niet genoeg van).

Oud 16 april 2011, 11:12   #4416
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
't is niet gemakkelijk dat ik in een belediging de waarheid kan vinden. Ik zou me schamen indien U mijn vader was.Eneuh, je had dat kwakje dan beter op een hete bakplaat gespetterd, dan had "ik" tenminste nog eens goed kunnen dansen.

Als U mijn vader zou kunnen zijn. Dan zou uw grootvader wel eens aanwezig geweest kunnen zijn op Joe Drie zijn geboorte.
Maak je geen zorgen, er is weinig kans dat ik je papa ben
Zo, we zijn alletwee opgelucht denk ik.
Oud 16 april 2011, 11:14   #4417
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De argumenten van de anti's worden sterker en sterker.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 11:14   #4418
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je bent een vrouw gedreven door emoties?

In ieder geval toch een "groene" die zich laat leiden door emoties.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 11:15   #4419
Zwitser

Standaard

Citaat:
Er ontgaat jou wel meer . Zo ben je nu éénmaal...
Mij ontgaat inderdaad volkomen waarom een uitspraak opeens een feit zou worden als ze door jou neergeschreven wordt. Wat mij niet ontgaan is, is dat jij erg goed bent in doen alsof je wensen waarheid zijn...

Je zou graag hebben dat er daar in Fukushima een reactor ontploft is, want het laat je toe leuke soundbites te produceren, en dus is er voor jou dan ook een ontploft...
... repeat ...
Oud 16 april 2011, 11:15   #4420
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Huize Chaos is gebouwd in 1928, door de cokesfabriek. En dom, 'k weet niet, in de tuin staat alleen wat gras en bloemetjes. Ik zie het probleem an sich niet daarmee.

Fukushima ligt me te gevoelig kwa aardbevingen en tsunamies nietwaar. En ik kan me niet veroorloven aardbevingsbestendig te bouwen. Zeker niet aan Japanse grondprijzen.

Mayak, te Siberisch koud in de winter, en teveel muggen in de zomer. Alhoewel de oevers van Karachaj meer redelijk mugvrij zijn, lijkt het me een vrij domme optie. Je kan dan even goed gaan wonen op de Hooge Maaye of onder de schoorstenen van een chinese steenkoolcentrale.

Maar, in de buurt van Tjernobyl lijkt me een goeie plek voor een 2de woonst.Niks wat wat opruimwerk niet permanent kan oplossen. En nee, ik ga er geen paddestoelen plukken (doe ik ten andere hier ook niet, ken er niet genoeg van).
DOEN !!! DOEN JONG !!!
Groentjes planten, kippen houden, viskes vangen uit de rivier ginder ! TOF !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be