![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.636
|
![]() Citaat:
![]() Daar is het meestal nog goed weer ![]() Hier wat minder goed (sneeuw en ijzel heb ik niet gevonden ![]() ![]() of toch...: ![]() Ik denk fietsfiles : (er hoeft maar eentje te vallen voor een chaos...) ![]() Betaalde parkings : ![]() ![]() Gratis parking ! : ![]() Tja, en de bussen en taxi´s die rijden wel ergens tussen... Tja, dan de noodzakelijke vrachtwagens/bestelauto´s nog...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2011 om 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/960/home/ar...n-Europa.dhtml Kortom de fiets is met voorsprong het meest “groene” transportmiddel. Het is eigelijk zowel een eenvoudige als geniale uitvinding als je alle factoren in acht neemt. Zo is het gebruik ervan zelfs gezond voor de gebruiker ervan … |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
|
![]() Citaat:
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Deze morgen was het verkeer een echte ramp in Gent.
De school is weer begonnen. Al die studentjes die zo tegen die vervuilende auto's zijn laten zich toch dagelijks op en af brengen door moeke. Geef ze allen een centje op vertoon van hun bus bewijzen en alle stadsfiles smelten als sneeuw. Enkel bewezen busritten natuurlijk. Moeke zal ook blij zijn en de student kan er een pint van kopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.636
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof Zelfs alleen bij longkanker redelijk significant (is en-en): Citaat:
Betreft de andere schadelijke uitlaatgassen stoot de auto elk jaar steeds minder uit: (maar bij NOx (incl NO2) is het nog relatief veel). vb NOx: http://www.welvaartenleefomgeving.nl...99g_wlo06.html Vooral de personenauto met de strengste milieunormen van alle (Emissienormen 1 - 6) heeft daar het grootste aandeel aan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard De ´benzineauto´ (quasi geen roetdeeltjesuitstoot en 1/10 NOx in de praktijk tov de dieselauto) is zelfs het properste vervoersmiddel na de fiets in de stad. Euhm die ... Kun je hierop ook eens ingaan ? Citaat:
Fietsen gezond, fietsen veilig ? Ja maar hangt er vanaf waar en wanneer... Alternatief voor de auto ? mmh zeker mogelijk als men het mogelijk risico hierboven geciteerd erbij neemt... Hangt dus sterk van de omstandigheden af. Ik fiets ook regelmatig. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2011 om 23:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() De Ollanders zijn ook een fietsend volk, veel meer dan de Belgen.
Op het vlak van file's zijn ze nochtans echte koplopers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
- Je wilt conflictvrije kruispunten. - Je wilt infrastructuurwijzigingen. - Je wilt een echt verkeersbeleid.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Bij ons is er een deftige fietsenstalling met camerabewaking. Bij ons zijn er bruikbare propere douches. Dat er weinigen met de fiets komen werken zal dan wel aan de wegen liggen zeker? Of zou het komen omdat wij geen fietsvergoeding krijgen, iets wat ze bij de overheid wel krijgen?
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Hierdoor vermijdt je: - stilstanden. - dat mensen te snel rijden (omdat dit geen zin heeft). Dit kost aanmerkelijk minder dan ondertunnelingen die ook nog eens veel plaats innemen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 15 april 2010
Berichten: 34
|
![]() Dat is enkel praktisch als het overgrote deel van het verkeer in dezelfde richting moet op een bepaald moment. Zo werkt dat wel b.v. op de N8 tussen Dilbeek en Ninove waar je, als je 70 km/u rijdt in de juiste richting (ochtend: naar Brussel, avond: naar Ninove) je bijna nooit voor het rood staat. Daarentegen een weg waar het verkeer in beide richtingen vergelijkbaar is (zoals b.v. een stadsring) is een gunstige afstemming voor de ene richting een slechte afstemming voor de andere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
|
![]() Deze ellende zal pas stoppen als mensen hun verstand beginnen gebruiken.
Waarom werk zoeken op 100 kilometer van huis ? En dan janken dat je veel op de baan zit. Serieus.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Partijlid
Geregistreerd: 22 april 2004
Berichten: 264
|
![]() De huidige politieke generatie creeert nu eenmaal meer problemen dan dat ze oplost. Overbevolking in steden, constante instroom van nieuwkomers, stadsvlucht, extra gependel, vermindering van rijstroken, 2x4 wordt 1x2, grasbermen in het midden van gewestwegen aanleggen, bomen planten in het midden van rijbanen, schildpadden op de weg plaatsen, overal te pas en te onpas paaltjes. Overbetaalde en ondeskundige verkeersdeskundigen. Geen visie op mobiliteit. Ongecoördineerde wegwerkzaamheden. Pover kwaliteit van nieuw aangelegde infrastructuur. Wat men zaait, zal men oogsten, in dit geval chaos en files.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het is niet de symptomen dat je moet aanpakken maar de oorzaak van het probleem zelf. Zijnde het té drukke verkeer. Vandaag de dag is de beste en makkelijkste manier van vrijheid het bezit van de eigen wagen. Eerder als een status symbool dan als een noodzakelijk kwaad of noodzaak op zich. Dat laatste ook grotendeels te danken aan het ontbreken van degelijk openbaar vervoer. De hoge prijzen en afwezigheid van degelijke infrastructuur zijn hiervan de frapanste motivaties. Anderzijds is er de toenemende onverdraagzaamheid tout court onder ons en jagen we ons op van zodra of soms nog voor we in de wagen stappen. Resulterende in het zelf nog erger maken van of creëren van problemen. De oplossing is hoffelijkheid en verantwoordelijkheidszin als je deelneemt in het verkeer. En openbaar verkeer is niet als een racetrack waar de unieke omgeving heerst en de risico's veel kleinder (allemaal ervaren piloten, minder verkeer dat van alle kanten kan komen; de situatie is anders) zijn. Maar ja als je de idioot wil uithangen -autosnelweg of bebouwde kom met zwakkere weggebruikers al gelijk- dan hoor je niet echt achter het stuur van een wagen. Je speelt niet enkel met je eigen leven maar dat van je eventuele passagiers en derden. Dat zou in eerste instantie je automatisme moeten zijn als je gaat autorijden.
__________________
Some say that the truth is only what we persuade others to believe. If so, we should be wary; for truth is easily and often hidden by the arguments of those who are false... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fred. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.636
|
![]() Citaat:
Intelligent omdat het konijn weet dat het ook de verdrijvingsvlakken op het asfalt mag benutten om zijn sprintjes te doen. ![]() In het *buitenland* zie ik dikwijls hoofdwegen die van 1+1 naar 1 + 2 rijvakken met alternerend veilig inhalen overgaan vanuit beide richtingen op de 2 rijvakken, uiteraard met toegelaten snelheden tot 100 kmh of soms meer. In Be hebben ze veel verf om dat extra rijvak ´dicht te schilderen´. Soms worden zelfs 2 vakken dichtgeschilderd (N78 Maaskant) over meerdere kms. * vb Bundesstrasse 51 * of B51 (´N-weg´ voor Be ) van Trier naar Bitburg ca. 29 km. volledige fotogalerij: waar het enigzins kan worden het 2+1 of zelfs 2+2 rijvakken. ook foto´s door de bbk met snelheidsbeperkingen (ik toon maar 2 foto´s) Citaat:
Waarom maakt men daar geen extra capaciteit vrij zoals op de 2+1/1+2 in het buitenland, waar het enigzins nog gaat ? Allergisch voor het ´mobiele´ buitenland ofzo ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 27 april 2011 om 15:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Wat zijn de oorzaken? Er zijn een heleboel historische oorzaken, beslissingen die men vroeger heeft genomen en waarbij men alles maar liet doen zonder daarbij stil te staan bij welke problemen dat allemaal zou kunnen opleveren in de toekomst ( gebrek aan VISIE dus ).
De lintbebouwing vb, waardoor iedereen veel last heeft van het verkeer en waardoor het verkeer overal stroef verloopt. Men stelde zich daar geen vragen bij of dacht niet na over welke problemen dat allemaal zou kunnen opleveren op termijn ( geen VISIE ). Door de toenemende drukte en omdat het veiligheidsaspect ook belangrijk is, gaat men vervolgens vaak verkeersremmende maatregelen nemen door vb snelheid te verlagen, drempels te plaatsen enz waardoor het verkeer nog stroever gaat verlopen. Het feit dat autorijden altijd belachelijk goedkoop is geweest en is waardoor het nu reeds normaal is dat iedere telg van het gezin een auto heeft. Zeker als je rekening houdt met het feit dat wagens steeds zuiniger zijn geworden, waardoor de stijgende brandstofprijs al gedeeltelijk wordt gecompenseerd. Men maakte heeft mensen dus gewoon gemaakt om zich steeds met de auto te verplaatsen en u weet hoe moeilijk het is om een mens zijn gewoontes te veranderen, zeker een oerconservatieve Vlaming. ( trouwens mijn auto, mijn vrijheid; wil dat dan zeggen dat de mensen vroeger nooit vrij zijn geweest? ) Wederom een beleid met een gebrek aan VISIE dus . Men stelde zich geen vragen bij de problemen die het toenemende verkeer met zich mee zou kunnen brengen.… tot men met de negatieve effecten ervan geconfronteerd begon te worden natuurlijk. Doordat autorijden zo goedkoop is, gaan mensen ook belachelijk ver van huis werken alsook belachelijk ver van hun werk wonen. Dit wordt nog versterkt door bedrijfswagens met tankkaart en het feit dat woon-werk verplaatsingen al dan niet volledig terugbetaald worden door de werkgever waardoor mensen hoegenaamd niet meer stil staan bij hun verplaatsingsgedrag. Overbevolking. Ja hoor, we zitten al in een erg dichtbevolkte regio en het gaat vrolijk verder (ook door migratie). Doe maar op en kinderen krijgen wordt nog zelf gestimuleerd met een geplande aanvullende kinderbijslag. Hoe meer kinderen, hoe meer je eraan verdient overigens. Wederom stelt men zich daar hoegenaamd geen vragen bij. Hoe meer mensen, hoe drukker, hoe meer verkeer, hoe meer files enz … en hoe gezelliger zeker? ( wederom totaal gebrek aan VISIE ) En dan zijn er nog ettelijke die ik vergeet. Autorijden is ook volledig gebanaliseerd alsook de gevolgen ervan. Vnl ook omdat de bestuurder ervan zelf geen last heeft van de negatieve gevolgen van zijn autogebruik (uitlaatgassen, lawaai, … ). Hetzelfde zie je met 2 takt scooters vb. Hoewel je perfect kan aantonen hoe giftig hun oliehoudende uitlaatgassen zijn, hebben de eigenaars ervan er totaal geen moeite mee. Natuurlijk omdat hun uitlaat achter hun zit en ze aldus zelf geen last hebben van hun uitlaatgassen ( ter informatie; in verschillende Chinese steden zijn 2 takt brommers reeds verboden ). België moet ook nog eens het centrum van de logistiek worden nietwaar? En dan hebben we ook nog eens het feit dat alles bijzonder slecht georganiseerd is. Iedereen moet liefst op hetzelfde moment naar dezelfde plaats rijden ( Brussel vb ). Het heeft zowaar iets weg van het organisatorisch talent van een kleuter. Je zou dan denken dat mensen lessen trekken wanneer ze geconfronteerd worden met al die negatieve effecten van al dat verkeer, maar niets is minder waar. Je hoor ze worden het beu al die drukte, maar in plaats hun gedrag aan te passen, gaan ze dan gewoon elders wonen waar het rustiger is … om daar gewoon opnieuw te beginnen en verder te doen zoals ze bezig waren … Vandaar dat fiscaliteit zo belangrijk is in het “sturen” van de mobiliteit ( alles kan men sturen a.h.v. geld ). In het ideale geval schaft men de vaste autokosten af en verrekent men alles aan de pomp. Ziezo, ik denk dat ik de voornaamste genoemd heb. |
![]() |
![]() |