Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2011, 20:26   #61
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Helemaal niet zo raar, want in vergelijking met een auto valt de impact van een fiets in het niets. Niet in het minst omdat een auto gedurende zijn gebruik voor schadelijke uitstoot zorgt met onder meer hart- en vaatziekten, astma en allergieën als gevolg. En dan hebben we het nog niet gehad over de talloze dieren die worden doorgereden, het verkeerslawaai dat zorgt voor toenemende onleefbaarheid enz.

http://www.hln.be/hln/nl/960/home/ar...n-Europa.dhtml

Kortom de fiets is met voorsprong het meest “groene” transportmiddel. Het is eigelijk zowel een eenvoudige als geniale uitvinding als je alle factoren in acht neemt. Zo is het gebruik ervan zelfs gezond voor de gebruiker ervan …
wel naar energetische efficientie zou ik nu twijfelen.
Volgens mij is het een VEELVOUD efficienter om een recumbent trike met 1000watt motor te voorzien en daarmee rond te krossen aan 70km/u bvb, dan human powered vehicle te gaan sublimeren als het ultieme verplaatsingtool.

Want kijk voor die 1000watt, heb je nauwelijks 5zonnepaneelkes nodig die gans de dag uw batterijtje kunnen opladen, en daarentegen om eenmens 100watt op de pedalen doen te zetten, heb je eenpaar hectaren en een pak dieren een koe,varken, en een 10tal kippen per jaar, een paar 100m2 weide, landbouwgrond etc nodig.

De energetische efficientie van gras is dus nauwelijks 3% van het zonlicht die opgestapeld wordt in cellulose en dan via een 10% rendement opgetapeld wordt in vlees, en zo zie je dat de menselijke energetische efficientie nauwelijks een bedroevende 0.03% zal zijn van h'et zonlicht die zo op de pedalen terechtkomt.

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 mei 2011 om 20:28.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2011, 06:01   #62
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel naar energetische efficientie zou ik nu twijfelen.
Volgens mij is het een VEELVOUD efficienter om een recumbent trike met 1000watt motor te voorzien en daarmee rond te krossen aan 70km/u bvb, dan human powered vehicle te gaan sublimeren als het ultieme verplaatsingtool.

Want kijk voor die 1000watt, heb je nauwelijks 5zonnepaneelkes nodig die gans de dag uw batterijtje kunnen opladen, en daarentegen om eenmens 100watt op de pedalen doen te zetten, heb je eenpaar hectaren en een pak dieren een koe,varken, en een 10tal kippen per jaar, een paar 100m2 weide, landbouwgrond etc nodig.

De energetische efficientie van gras is dus nauwelijks 3% van het zonlicht die opgestapeld wordt in cellulose en dan via een 10% rendement opgetapeld wordt in vlees, en zo zie je dat de menselijke energetische efficientie nauwelijks een bedroevende 0.03% zal zijn van h'et zonlicht die zo op de pedalen terechtkomt.
In theorie hebt ge gelijk.

Maar in de praktijk zijn er nog zaken die meespelen

1) Voor zover ik weet heeft vandaag de dag niemand heeft een voertuig op zonne-energie.

2) Het is zo dat mensen beweging nodig hebben om goed te functioneren.
En dan moet ge kijken wat het efficiëntst is.

- Iemand die elektrisch rondrijdt en dan 's avonds naar de fitness of andere sporten gaat uitoefenen
- Iemand die elektrisch rondrijdt en niet sport en door de gezondheidsinfrastructuur moet behandeld worden
- Iemand die met de fiets rondrijdt.

3) die recumbent trike is, behalve als ge het gemotoriseerd verkeer afschaft, door zijn lage bouw zeer onveilig.
Oud 5 mei 2011, 06:44   #63
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In theorie hebt ge gelijk.

Maar in de praktijk zijn er nog zaken die meespelen

1) Voor zover ik weet heeft vandaag de dag niemand heeft een voertuig op zonne-energie.

2) Het is zo dat mensen beweging nodig hebben om goed te functioneren.
En dan moet ge kijken wat het efficiëntst is.

- Iemand die elektrisch rondrijdt en dan 's avonds naar de fitness of andere sporten gaat uitoefenen
- Iemand die elektrisch rondrijdt en niet sport en door de gezondheidsinfrastructuur moet behandeld worden
- Iemand die met de fiets rondrijdt.

3) die recumbent trike is, behalve als ge het gemotoriseerd verkeer afschaft, door zijn lage bouw zeer onveilig.
Ten eerste alberto; er is niemand die zegt dat je moet uw zonnepanelen meeslepen... Een Lithiumbatterijpack in een recumbent bike met een 1000watt motor (wat trouwens in onze overijverige wetgeving terug verboden is ! wat ik ten zeerste betreur want de ecologische niche die zo voor het grijpen ligt is verboden !!!) kan probleemloos 100km mobiliteit opstapelen. en die zonnepanelen liggen op uw dak, en op uw werk.

Ten tweede alberto: je kunt met een recumbent, zoals een TWIKE (bestaat in zwitserland) perfect fietsen en de hulpmotor procentueel bijschakelen. Dus sport heb je voor uw werk en na uw werk.

Ten derde alberto: die fietsen zijn niet onveilig, onze auto's zijn gewoon mastodonten waarmee je ganse gezinnen vervoert, en die wij als egotrippers gebruiken om altijd maar alleen te pendelen. Dus het model waarbij je brussel city electrifieert, en een citytaks heft op alle 'CO2 producerende wagens, zorgt ervoor dat je automatisch die niche begint te stimuleren. In die context zijn 1000den twikes onder elkaar, en 1000den smarts, en 1000den GOONEs geen probleem in het verkeer.
Oud 5 mei 2011, 16:40   #64
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Waarom werk zoeken op 100 kilometer van huis ? En dan janken dat je veel op de baan zit. Serieus....
Misschien omdat er dicht bij huis geen werk is? Mijn drie kinderen werken daarom op net geen 100km van huis. Zolang zij jong en zonder gezin zijn kunnen ze het zich permitteren om een kot/kamer te huren dicht bij de werkplek, waar ze tijdens de werkweek verblijven. Maar stel dat ze een relatie gaan krijgen met iemand vanuit de geboortestreek, die daar ook werkt. Dan moet één van de twee 100km rijden. (Openbaar vervoer is géén potentieel alternatief).
En zo ken ik veel jonge mensen. m.a.w. het is niet zo eenvoudig als op het eerste zicht lijkt. En de overheid doet ook al niet veel inspanning om als werkgever te decentraliseren.

Citaat:
Ten tweede alberto: je kunt met een recumbent, zoals een TWIKE (bestaat in zwitserland) perfect fietsen en de hulpmotor procentueel bijschakelen. Dus sport heb je voor uw werk en na uw werk.
Je kan die eventueel al eens uitproberen tijdens een weekendje Limburg: http://www.dewissen.be/op_weg_met_een_twike.php
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2011, 20:43   #65
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ten eerste alberto; er is niemand die zegt dat je moet uw zonnepanelen meeslepen...
Heb ik nergens gezegd.

Citaat:
Een Lithiumbatterijpack in een recumbent bike met een 1000watt motor (wat trouwens in onze overijverige wetgeving terug verboden is !
Waarom zou het verboden zijn?
Als ge niet sneller gaat dan 25 is het een klasse A en als ge niet sneller gaat dan 45 is het een klasse B bromfiets.
Als ge natuurlijk sneller gaat, dan is het een motorfiets.

Citaat:
Dan hebt ge geen 1000Kw nodig en is 250Watt voldoende en dan hebt ge een fiets.

Citaat:
Ten derde alberto: die fietsen zijn niet onveilig
Ik heb er als test een uurtje mee mogen rijden en ik kan u verzekeren, tenzij ge gescheiden fietspaden hebt zijn die zaken moordend in het verkeer.
Mij krijgt ge nooit meer op zo'n onding.
De auto's zien u amper en met bestelwagentjes en lichte vracht is het hek helemaal van de dam.
Zelf ziet ge door die lage positie ook geen kneit.

Tenzij ge autoverkeer tot 1/10 kunt herleiden en het fietsverkeer kunt vertienvoudigen hoort dat speelgoed niet op de openbare weg.
Oud 5 mei 2011, 20:56   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik nergens gezegd.

Waarom zou het verboden zijn?
Als ge niet sneller gaat dan 25 is het een klasse A en als ge niet sneller gaat dan 45 is het een klasse B bromfiets.
Als ge natuurlijk sneller gaat, dan is het een motorfiets.

Dan hebt ge geen 1000Kw nodig en is 250Watt voldoende en dan hebt ge een fiets.

Ik heb er als test een uurtje mee mogen rijden en ik kan u verzekeren, tenzij ge gescheiden fietspaden hebt zijn die zaken moordend in het verkeer.
Mij krijgt ge nooit meer op zo'n onding.
De auto's zien u amper en met bestelwagentjes en lichte vracht is het hek helemaal van de dam.
Zelf ziet ge door die lage positie ook geen kneit.

Tenzij ge autoverkeer tot 1/10 kunt herleiden en het fietsverkeer kunt vertienvoudigen hoort dat speelgoed niet op de openbare weg.
Alberto, je leest niet: als je een twike 60km/u doet rijden met een electrische hulpmotor is dat meer dan een fiets, meer dan een bromfiets en een toestel die je hier in belgie niet gehomologeerd krijgt.

Je hebt in een liggende positie ongeveer 400watt nodig om 60km/u te rijden, of de gemiddelde snelheid van een wagen. Doe daar nog eens 30km/u bij en je hebt vlug 1000watt nodig. IK zeg als je vlot wil meerijden in het verkeer moet je snelheid halen zoals een motor tussen het verkeer kan bewegen.

En ik heb ook nergens gezegd dat dit NU in onze huidige context veilig is, maar dan moet je ook niet janken dat iedereen zit auto te rijden, met SUV's afkomt etc, te geweldig rijdt etc.

Je hebt daar een model mogelijk waarmee je perfect 'ecologisch' kunt pendelen, perfect de stad leefbaar kunt maken, perfect de vervuiling kunt indijken, etc. Dus dat gij het niet ziet zitten heb ik allang door, maar terug dan moet je niet janken dat mensen te rap rijden, slechte karakters zijn die willen gestraft worden en andere theorien. Maak een maatschappij waar iedereen electrisch kan rijden, met software die iedereen 'automatisch als een volleerde automatische piloot door het verkeer loodst( en je zult wel zien op wie je nog moet bashen... niet meer op de automobilist maar op de software.
Oud 6 mei 2011, 15:11   #67
Alboreto

Standaard

Citaat:
Alberto, je leest niet: als je een twike 60km/u doet rijden met een electrische hulpmotor is dat meer dan een fiets, meer dan een bromfiets en een toestel die je hier in belgie niet gehomologeerd krijgt.
Tja, nee,
Als ge een elektrische motorfiets wilt, dan moet ge degelijker materiaal en een volwaardig rijbewijs hebben.

Citaat:
Je hebt in een liggende positie ongeveer 400watt nodig om 60km/u te rijden, of de gemiddelde snelheid van een wagen. Doe daar nog eens 30km/u bij en je hebt vlug 1000watt nodig.
90 met een fiets lijkt me helemaal niet meer veilig.

Citaat:
IK zeg als je vlot wil meerijden in het verkeer moet je snelheid halen zoals een motor tussen het verkeer kan bewegen.
En we weten hoe veilig motorfietsen zijn, en die hebben dan nog een volwaardig voertuig en (meestal) aangepaste kledij.

Citaat:
En ik heb ook nergens gezegd dat dit NU in onze huidige context veilig is, maar dan moet je ook niet janken dat iedereen zit auto te rijden, met SUV's afkomt etc, te geweldig rijdt etc.

Je hebt daar een model mogelijk waarmee je perfect 'ecologisch' kunt pendelen, perfect de stad leefbaar kunt maken, perfect de vervuiling kunt indijken, etc. Dus dat gij het niet ziet zitten heb ik allang door, maar terug dan moet je niet janken dat mensen te rap rijden, slechte karakters zijn die willen gestraft worden en andere theorien. Maak een maatschappij waar iedereen electrisch kan rijden, met software die iedereen 'automatisch als een volleerde automatische piloot door het verkeer loodst( en je zult wel zien op wie je nog moet bashen... niet meer op de automobilist maar op de software.
Zoals ik al schreef, in theorie hebt ge gelijk, maar in praktijk is het op dit moment gewoon niet haalbaar.
Oud 7 mei 2011, 09:26   #68
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.gva.be/antwerpen/wijnegem...ernietigd.aspx

één (1) klacht en huppekee,een vermoedelijk dringende uitbreiding van het tramnet,waar waarschijnlijk alle voorgaand studie-,papier- en informatiewerk al voor gebeurd zijn ligt voor onbepaalde tijd stil....

alweer....in de tijd dat al dat "geteut" zal duren voor een extensie van een bestaand netwerk legt men in Oost-Azie een kompleet nieuw netwerk aan...

Er is te veel "juridisch gedoe" in ons land,van migratievraagstukken tot openbare werken,het is bijna niet mogelijk om nog iets te doen in een land van miljoenen INDIVIDUEN,opgevoed om niet verder dan een kwartaal te denken,en al zeker niet aan een volgende generatie, en waar er dus altijd wel iemand iets te klagen zal hebben,(en bovendien geheel vrijblijvend de mogelijkheid om honderduizenden euro's schade toe te brengen aan de maatschappij....)

O ja,antwerpenaars,denken jullie nu echt dat er een brug of een tunnel zal komen tijdens jullie levensspanne?Ik twijfel er gewoon niet aan dat op het moment dat de eerste aannemer te velde verschijnt er een klacht zal liggen om de werken weer te stoppen...

Laatst gewijzigd door kelt : 7 mei 2011 om 09:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2011, 10:13   #69
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er is te veel "juridisch gedoe" in ons land
De rvs oordeelt of de regels zijn gevolgd.
In deze heeft die geoordeeld dat de bam de wet niet heeft gevolgd.

Vindt ge het een slechte zaak dat niet alleen wij, maar ook grote maatschappijen de regels moeten volgen, of vind ge dat de bam vrijgesteld moet worden van alle regels en zijn goesting mag doen?

#justasking
Oud 7 mei 2011, 11:02   #70
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vindt ge het een slechte zaak dat niet alleen wij, maar ook grote maatschappijen de regels moeten volgen, of vind ge dat de bam vrijgesteld moet worden van alle regels en zijn goesting mag doen?

#justasking
de "BAM"....dat is een verzameling verkozenen en vertegenwoordigers van de andere aktoren(mensen die dingen beslissen namens hun kiezers en mensen die de dingen moeten DOEN)...

Als dergelijke verenigingen,zoals blijkt,al niet autonoom kunnen beslissen en uitvoeren,dan is alle legitimiteit eigenlijk al zoek.Jammer van de tijd en het geld.Dan maar geen grote infratsruktuurwerken meer...Er rest alleen de anarchie van de juridische procedure en de verkruimelende infrastruktuur van een ontwikkelingsland

Het kan sympathiek klinken,het individu tegen de "grote maatschappij",op deze manier is er echter geen maatschappelijk project meer mogelijk,eigenlijk wordt vrijwel iedere aktiviteit bedreigd met een soort "juridsche taks",gaande naar een leger "legale raadgevers".

Rechtspraak en juridische procedures hebben op zich geen relevantie voor de maatschappij,en "individuele rechten",ten volle toegepast,al helemaal niet!

Dat is men vergeten!
Oud 7 mei 2011, 11:16   #71
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

#justasking
ik vind het halucinant dat halverwege de uitvoering van een project iemand dat nog kan komen stilleggen voor god weet welke reden.
In china verhuizen ze ganse steden als ze die grond nodig hebben voor bvb een rafinaderij. Hier in Belgie is het continu politieke bleitsoep of bleitsoap. Dat bepaalt ook de efficientie van een economie; Als regels zodanig gemaakt zijn dat mensen ten alle tijde elke investering kunnen waardeloos maken, wat een verspilling zijn we dan bezig ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 mei 2011 om 11:17.
Oud 7 mei 2011, 11:20   #72
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
fietsen
#justasking
ik heb het eerder op zoiets hoor

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 mei 2011 om 11:23.
Oud 7 mei 2011, 12:35   #73
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Dit is inderdaad weer typisch belgisch, los van het feit dat ik dit hele masterplan een zoveelste blinde liefdesverklaring aan het openbaar vervoer vindt.

Je moet het sluipverkeer aanpakken voor je dergelijke grote werken aanvangt, of is dit te logisch?

Ik maak even de vergelijking met de nieuwe of vernieuwde voetbalstadia: in Nederland zijn die al jaren vervangen, gemoderniseerd of komen er nieuwe na jarenlang plannen (De Kuip in 2015 ongeveer) en hier maken enkele verzuurde linksen van hun oren en hopla, alles valt stil.

Tof land, vinden jullie niet?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2011, 15:13   #74
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5005025734.htm

De werf zal NIET stilgelegd worden...

Als een ganse bouwwerf al moet reageren op dergelijke "funny" uitspraken omtrent zaken waar ze op die werf geen bal mee te maken hebben.
Nog even en we moeten de autofabrieken stilleggen omdat er met hun produkten "sluipverkeer" veroorzaakt wordt naar aanleiding van werken aan een tramlijn.

Het is de lokale politie die moet optreden....verdomme.....niet wat theoretici in een of ander rechtscollege....

Laatst gewijzigd door kelt : 7 mei 2011 om 15:15.
Oud 8 mei 2011, 10:38   #75
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5005025734.htm

De werf zal NIET stilgelegd worden...

Als een ganse bouwwerf al moet reageren op dergelijke "funny" uitspraken omtrent zaken waar ze op die werf geen bal mee te maken hebben.
Nog even en we moeten de autofabrieken stilleggen omdat er met hun produkten "sluipverkeer" veroorzaakt wordt naar aanleiding van werken aan een tramlijn.

Het is de lokale politie die moet optreden....verdomme.....niet wat theoretici in een of ander rechtscollege....
Zo is dat, Kelt.
Oud 8 mei 2011, 14:02   #76
Alboreto

Standaard

Citaat:
ik vind het halucinant dat halverwege de uitvoering van een project iemand dat nog kan komen stilleggen voor god weet welke reden.
In china verhuizen ze ganse steden als ze die grond nodig hebben voor bvb een rafinaderij. Hier in Belgie is het continu politieke bleitsoep of bleitsoap. Dat bepaalt ook de efficientie van een economie; Als regels zodanig gemaakt zijn dat mensen ten alle tijde elke investering kunnen waardeloos maken, wat een verspilling zijn we dan bezig ?

Oud 8 mei 2011, 14:45   #77
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nee, iedereen gelijk voor de wet.

Al is dat natuurlijk een haast onbestaand principe.
Oud 8 mei 2011, 17:50   #78
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Nee, iedereen gelijk voor de wet.

Al is dat natuurlijk een haast onbestaand principe.
Agreed, maar soms is het wel leuk om eens te zien dat ook deze die denken dat de wetten voor hen niet gelden toch eens op de vingers getikt worden.
Oud 8 mei 2011, 19:01   #79
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De paar uitzonderingen zijn inderdaad altijd een plezier.
Oud 9 mei 2011, 05:43   #80
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=NG39ST1S

Ook anderen ministers dan Crevits,met andere bevoegdheden,zijn het STINKEND moe....het gaat niet meer om die tramlijn alleen.

grappigst is hoe de oorspronkelijke klager omtrent die tramlijn zijn kak intrekt.....klacht indienen 4 jaar geleden omtrent een of andere procedureel aspectje (er zit straks meer papier dan beton in een bouwproject )en dan "vergeten" ermee te stoppen terwijl ondertussen de ambtelijke molen van de rvs verder draait en een oordeel afscheidt.....dat vermoedelijk niet eens meer relevant is voor de situatie mei 2011,waarbij de tramlijn vrijwel klaar is.

Misschien mag de overheid eens een klacht,met schade-eis instellen tegen deze slordigaard die procedures start en ze dan "vergeet".Recht moet aan alle kanten snijden....

Laatst gewijzigd door kelt : 9 mei 2011 om 05:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be