Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 mei 2011, 07:39   #141
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat we Morael misschien eens een copie van "Te Wapen Voor Hitler" kado moeten doen.

Dit is een boek door een Franstalige historica, waarin met cijfermateriaal een aantal dingen wordt aangetoond:

- Militaire collaboratie in Vlaanderen en Wallonie was verdeeld grosso modo volgens het bevolkingsaantal.
- Onder de burgerbevolking zijn er meer veroordelingen gevallen langs Franstalige kant.
- Bij de Franstaligen waren de feiten over het algemeen veel ernstiger (aanslagen, moord, etc), waar het in Vlaanderen vaak ging om politieke collaboratie en "propaganda gericht tegen het verzet tegen de vijand".

Ik herinner mij ook een interview met de historica, waarin ze werd gevraagd waarom dit niet meer geweten was. Ze antwoordde dat niemand in Wallonie daarin geinteresseerd was, want ze kregen allemaal aangeleerd dat de collaboratie een Vlaams verhaal was.

Ik praat geen collaboratie goed, ik vind ook amnestie nergens voor nodig, maar het verregaande revisionisme van de Franstaligen, dat men nota bene voor politiek gewin probeert te gebruiken, stuit toch behoorlijk tegen de borst.
Nyquist is offline  
Oud 16 mei 2011, 07:54   #142
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik vind dat we Morael misschien eens een copie van "Te Wapen Voor Hitler" kado moeten doen.

Dit is een boek door een Franstalige historica, waarin met cijfermateriaal een aantal dingen wordt aangetoond:

- Militaire collaboratie in Vlaanderen en Wallonie was verdeeld grosso modo volgens het bevolkingsaantal.
- Onder de burgerbevolking zijn er meer veroordelingen gevallen langs Franstalige kant.
- Bij de Franstaligen waren de feiten over het algemeen veel ernstiger (aanslagen, moord, etc), waar het in Vlaanderen vaak ging om politieke collaboratie en "propaganda gericht tegen het verzet tegen de vijand".

Ik herinner mij ook een interview met de historica, waarin ze werd gevraagd waarom dit niet meer geweten was. Ze antwoordde dat niemand in Wallonie daarin geinteresseerd was, want ze kregen allemaal aangeleerd dat de collaboratie een Vlaams verhaal was.

Ik praat geen collaboratie goed, ik vind ook amnestie nergens voor nodig, maar het verregaande revisionisme van de Franstaligen, dat men nota bene voor politiek gewin probeert te gebruiken, stuit toch behoorlijk tegen de borst.
Volledig akkoord. De collaboratie mag niet vergeten worden. En zeker niet de gevallen waar door collaboratie mensen door de nazi's werden opgepakt, gefolterd, gedeporteerd of vermoord.

Maar de Belgische Francofonie poogt van deze kwestie een (pover) wapen te maken in hun hedendaagse politieke strijd tegen Vlaanderen. Ronduit zielig.
Oud 16 mei 2011, 07:57   #143
system
Banneling

Standaard

Ik ben, zeer tegen mijn zin weliswaar, voorstander van algemene amnestie.

Na meer dan 65 jaar moet men de spons kunnen en durven vegen en maar hopen dat de Vlaams-nationalistisch kornuiten uit die hoek hun lesje hebben geleerd. Voor zover ze nog in leven zijn.

Laatst gewijzigd door system : 16 mei 2011 om 08:20.
system is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:00   #144
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben, zeer tegen mijn zin weliwaar, voorstander van algemene amnestie.

Na meer dan 65 jaar moet men de spons kunnen en durven vegen en maar hopen dat de Vlaams-nationalistisch kornuiten uit die hoek hun lesje hebben geleerd. Voor zover ze nog in leven zijn.
Ik weet niet welk lesje jij bedoelt, maar wees gerust: er is een serieuze les geleerd: weg met België.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:01   #145
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben, zeer tegen mijn zin weliwaar, voorstander van algemene amnestie.

Na meer dan 65 jaar moet men de spons kunnen en durven vegen, en maar hopen dat de Vlaams-nationalistisch kornuiten uit die hoek hun lesje hebben geleerd. Voor zover ze nog in leven zijn.
Zowat anderhalf jaar geleden poogden journalisten van de RTBF Bart De Wever het vuur aan de schenen te leggen met het vraagje:" Quelle est votre opinion sur la question de l'amnestie?". BDW antwoordde kortweg: "C'est trop tard." En daarmee was de kous af.
Oud 16 mei 2011, 08:03   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik weet niet welk lesje jij bedoelt, maar wees gerust: er is een serieuze les geleerd: weg met België.
Dat lesje houdt in: nooit vergeten dat het niet loont zijn land te verraden aan een vijand die het land binnenvalt. En zeker niet voor een bord linzensoep.

Maar goed, ze zijn nu lang genoeg gestraft en eens moet het ophouden. Alleen het hellevuur is eeuwig.

Laatst gewijzigd door system : 16 mei 2011 om 08:06.
system is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:15   #147
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hoe kom je daarbij? De deportaties van Duitsers na de Tweede Wereldoorlog en de massale verkrachtingen door de Russen bij het binnenvallen van Duitsland zijn toch uitgebreid gedocumenteerd?
Het is weliswaar gekend, maar er wordt veel minder "reclame" rond gemaakt, dan voor die andere wreedheden begaan door het concurerend merk.
Herr Flick is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:26   #148
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zowat anderhalf jaar geleden poogden journalisten van de RTBF Bart De Wever het vuur aan de schenen te leggen met het vraagje:" Quelle est votre opinion sur la question de l'amnestie?". BDW antwoordde kortweg: "C'est trop tard." En daarmee was de kous af.
Vwal�*. Waarom nog altijd die oude koeien uit de gracht halen ?
Trouwens, die "hysterie" zal rap over zijn.
De sensatiewaarde is bijna 0.
Dus , voor de media niet erg interessant.
Boduo is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:26   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het is weliswaar gekend, maar er wordt veel minder "reclame" rond gemaakt, dan voor die andere wreedheden begaan door het concurerend merk.
Over de Duitse 'Einzatsgruppen' (én helaas ook de Wehrmacht zelve zo blijkt nu ...) die het reguliere leger volgde bij zijn inval van de Sovjetunie, zullen we maar zwijgen...

Laatst gewijzigd door system : 16 mei 2011 om 08:28.
system is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:27   #150
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110515_071
http://www.destandaard.be/artikel/de...&word=Maingain

Met name deze uitspraak valt me op:

Blijkbaar zijn alle N-VA'ers en CD&V'ers retroactief collaborateurs met de Gestapo? Indien men zo'n hekel heeft aan de extreem-rechtse Vlamingen, wil men dan echt nog een land vormen met ons?

Trouwens, wat anders hebben de Vlamingen gedaan, dan toelaten dat er een debat komt over een wetsvoorstel, in elke normale democratie een zuiver formulaire aangelegenheid die niets zegt over het voor of tegen een wetvoorstel zijn? Ik heb trouwens zelf twijfels over het al dan niet verlenen van amnestie, maar kunnen we 70 jaar na de feiten daar nog steeds niet over PRATEN? Hoe kan elk debat weigeren de 'democratische manier van denken' zijn, zoals Maingain beweert?
De talrijke Waalse collaborateurs, zijn die al vergeten? En de bedrijven die stinkend rijk zijn geworden onder de bezetting?

Ach ja, die hebben zelfs nooit amnestie nodig gehad.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:27   #151
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:

http://www.google.be/url?sa=t&source...1L9LR01d6mxmtQ

Citaat:

Als er morgen een supermacht komt...pakweg Amerika...die mij belooft om mij van het verstikkende en vernederende esta blishment te ontdoen dan denk ik dat ik daar eens serieus over zou gaan nadenken...

Wat amnestie betreft: ik ben tegen amnestie omdat dat betekent dat wij het vernederende establishment in naam van de gesneuvelde Vlaamse mudjahediin van vorige eeuw postuum zouden gelijk geven...niemaals
Oud 16 mei 2011, 08:27   #152
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik ben niet degene die Stalin ooit zal verdedigen. Even op een rij zetten:
Hoogstwaarschijnlijk miljoenen mensen , idd.
-Hongersnoden waren er, onbetwistbaar:
-Burgeroorlog door het zgn 'Witte Leger' (jaren '20),
-Misoogsten waren er en de USSR kreeg geen krediet op de internationale markten om graan te kopen. Ik leg ook de band tussen misoogsten en de binnenlandse relocaties. Misdadige fouten die miljoenen doden veroorzaakten.
-Er werden opposanten naar Siberië gestuurd, zoals onder de Tsaren, idd.
-Dat die auteur de doden van WO2 mee op het conto vh communisme schrijft toont zijn vooringenomenheid aan: wie viel Rusland aan tijdens WO2 ? Schrijf jij de Engelse doden van WO2 toe aan Churchill?
Wie viel in 1939 samen met Duitsland Polen binnen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 16 mei 2011 om 08:28.
Bokkenreyder is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:34   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja maar Rex werd niet erg gesteund door het gros van de Walen. Daarentegen was de Vlaamse collaboratie er een van Vlaamse nationalisten die een vèèl grotere aanhang had dan Rex. De collaboratie was dan ook veel intenser en structureler. En bovendien was het na de Activisme al de tweede keer dat Vlaamse nationalisten meeheulden met de Duitse invaller. Ze hadden beter moeten weten.
system is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:46   #154
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het gaat hier niet om uw of mijn visie op de collaboratie. Het gaat hier om de vraag of er een debat MAG zijn in de senaat over een wetsvoorstel betreffende amnestie. Het kan best zijn dat straks alleen maar Vlaams Belang zijn eigen wetsvoorstel goedkeurt! Waarom toch die hysterische reacties?
Dat mag, zolang het niet vanuit het VB komt.... Enfin, volgens Maingain toch.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:55   #155
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar Rex werd niet erg gesteund door het gros van de Walen. Daarentegen was de Vlaamse collaboratie er een van Vlaamse nationalisten die een vèèl grotere aanhang had dan Rex. De collaboratie was dan ook veel intenser en structureler. En bovendien was het na de Activisme al de tweede keer dat Vlaamse nationalisten meeheulden met de Duitse invaller. Ze hadden beter moeten weten.

Vlaams nationalisten verkozen een leven onder Duits bewind waarbij hen economische vrijheid werd belooft, boven een leven onder francofoon bewind waar hen een leven als wingewest werd beloofd. Amnestie voor politieke collaboratie is dus helemaal geen schande, het valt perfect te begrijpen. Want ze hebben zelfs gelijk gekregen. Tot de dag van vandaag leven de Vlamingen onder een francofoon bewind.

Trouwens, als jij durft te stellen dat Brussel geen Vlaamse stad is, ben je even goed aan het collaboreren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 16 mei 2011 om 08:57.
fox is nu online  
Oud 16 mei 2011, 08:58   #156
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Quod non. In de verkiezingen 1936 was Rex zelfs veel populairder dan het VNV (12% van de stemmen vs. 7%). Dat keerde wat in 1939 (4% vs 8%), maar het toont aan dat de basis minstens even breed was.
Nyquist is offline  
Oud 16 mei 2011, 08:59   #157
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Vlaams nationalisten verkozen een leven onder Duits bewind waarbij hen economische vrijheid werd belooft, boven een leven onder francofoon bewind waar hen een leven als wingewest werd beloofd. Amnestie voor politieke collaboratie is dus helemaal geen schande, het valt perfect te begrijpen. Want ze hebben zelfs gelijk gekregen. Tot de dag van vandaag leven de Vlamingen onder een francofoon bewind.

Trouwens, als jij durft te stellen dat Brussel geen Vlaamse stad is, ben je even goed aan het collaboreren.
Geen amnestie. "C'est trop tard" zei Dewever aan Waalse journalisten.
Et alors ?
Boduo is offline  
Oud 16 mei 2011, 09:04   #158
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Geen amnestie. "C'est trop tard" zei Dewever aan Waalse journalisten.
Et alors ?

We leven in 2011 Boduo. Amnestie is voor mij dan ook totaal geen debat meer waard. Dat debat moest gevoerd worden in pakweg de jaren 60. Nu is dat compleet nutteloos. De meesten zijn dood en degenen die nog leven hebben in de praktijk al lang amnestie gekregen of denk je dat de doorsnee inwoner van dit land nog wakker ligt van wat een 90-jarige gedaan heeft in een oorlog die ze zelf niet meegemaakt hebben?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online  
Oud 16 mei 2011, 09:06   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

Ze hebben helemaal niet gelijk gekregen. Meer nog, ze hadden reeds in 1943 moeten weten dat er allemaal niets van in huis kwam van die beloften van de Duitsers. Toen hadden ze uit de collaboratie moeten stappen. Maar neen, ze bleven tot het bittere einde.

Bovendien is het niet erg lovenswaardig noch heldhaftig dat men zijn gelijk probeert te halen bij iemand die uw eigen land binnenvalt. Want Duitsland viel niet alleen België binnen, maar ook Vlaanderen.

En tenslotte, we weten nu door geschiedkundige vorsing, dat ettelijke tenoren van het VNV reeds een paar jaar vóór de oorlog banden hadden met de NSDAP of met kopstukken hiervan. Dat hoort men niet graag, maar het is wel een feit en het maakt het totaalplaatje van de Vlaams-nationalistische collaboratie als maar meer onaangenaam.

En wat Brussel betreft: Brussel is een Vlaamse stad die hoofdzakelijk Frans praat.

Laatst gewijzigd door system : 16 mei 2011 om 09:08.
system is offline  
Oud 16 mei 2011, 09:16   #160
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Geniaal en volgens mij correct antwoord!
respublica is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be