Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2011, 21:18   #15181
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederlands, met een keurige google-vertaling eronder.

Net zoals de uitnodigingen van het Brussels HG verstuurd worden, maar dan dus omgekeerd.
VL + BRU = 20% of meer die liever FR spreekt dan NL

BRU= 5% Nederlandstaligen???
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 21:18   #15182
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Néén: alle documenten tweetalig NL-FR

Recto: NL, in grote, duidelijk leesbare, elegante letters

Verso: FR, in iets kleinere, minder goed leesbare letters (Gotisch schrift, bijvoorbeeld ).

En als 'toemaatje': in zwarte inkt op geel papier

als charme-offensief naar de Franstaligen kan dat tellen.
Oud 25 mei 2011, 22:12   #15183
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
nee de Fr doen dat veel beter he.

http://www.gva.be/nieuws/vtm/video/e...aalfouten.aspx
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 22:19   #15184
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu bevestigt een mens al eens die FR hun clichés, en het is wéér niet goed

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 23:07   #15185
Quatermain
Vreemdeling

Standaard

Het hele gezeik over België en Nederland en De Waalse moet gewoon een einde hebben.

Veel mensen denken niet verder dan hun neus lang zijn, en proberen België trots boven te houden terwijl het gewoon gefaald heeft en het nergens over gaat meer.

Er is niets mis mee, met een fusie met Nederland.

A. De ruzie waardoor vroeger een revolutie is gestart door de Waalse, is niet meer relevant.
B. In heel Nederland, heeft elke provincie zijn eigen gewoontes en tradities. Al is het maar dialecten en geloofs vormen, dat respecteert de regering al eeuwen. Dit geld ook in Vlamingen provincies.
C. Tegenwoordig is het alleen van belang dat de bevolking zich ontwikkeld en dat het verschil tussen arm en rijk kleiner worden.
D. Verder is Nederland zo ver ontwikkeld en veranderd, dat tijdens de ondoordachte revolutie niet voor mogelijk werd geacht. En ook werd er des tijds verteld, dat als Nederland zich veranderd dat men weer vrede zou sluiten tussen elkaar.
E. Het is een ware schande tijdens de revolutie, dat Brabant nu niet meer is zoals het vroeger, het was een zelfstandig land die zich herenigende met de 7 provincies der Nederlander. Zij hebben bijgedragen aan de vele offers om het uit eindelijk zo ver te komen dat Nederland er uit bestond.
F. De Vlaamse maakte 100% deel uit van de Nederlandse, en Nederland heeft 100% bewijze dat hun alles maar ook alles deed, om de welvaart voor het volk te verbeteren, toen Nederland massaal in de schulden zat na Napoleon val. De Waalse hebben jullie misbruikt en er voor gezorgd dat jullie zo afstandelijk geraakt zijn met het ware Nederlandse volk, waar jullie van afstammen.
G. Niet Nederland heeft jullie verraden, maar het Waalse volk had jullie verraden en genieten nu van jullie drijvende kracht, die jullie geërfd hadden van de Nederlanders toen.
H. Nederland blijft tot vandaag, nog altijd neutraal tegen jullie, maar zal te allen tijde jullie weer opnemen wanneer de dag van bezinning is gekomen, wanneer jullie eindelijk die zinloze België trots overboord gooien, en de Waalse eens eindelijk de rug keren, die jullie hadden verraden en het altijd zullen doen in hun eigen beste wil.
I. Het ontstaan van België is niet meer dan een aftreksel van Waalse jaloezie, dat hun een opstand in hun naam begon, die niet eens jullie probleem was. Maar wel misleid werden om mee te doen. Dat bijna nog grote dele van Nederland mee trok door deze waanzin van bedrog.

Nederland heeft juist vrijwel altijd geholpen wanneer jullie daarom vroegen, ook met het behoud van de taal unie. Zonder hun, waren jullie 100% verfrans.

En zou Limburg België en Limburg Nederland ooit verenging worden.
Zouden jullie daar eens een voorbeeld aan kunnen geven, dat hun niet zitten te zeuren, te piekeren, eigenwijs en vol trots zijn die jullie van de Waalse over gehouden hebben.

En ook nog eens zielige 100 redens verzinnen waarom een fusie niet zal werken.. Kijk jullie eens aan, zo wanhopig en zonder vertrouwen.

Ook dat Nederlandse regering zo misselijk is, wat in werkelijkheid niet eens zo is en alleen wat in jullie hoofd spoken tussen Waalse en een aftreksel genaamd België.

Hard en zielig, misschien worden jullie nu eens wakker geschud in jullie droom wereld.

Laatst gewijzigd door Quatermain : 25 mei 2011 om 23:35.
Quatermain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 00:07   #15186
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VL + BRU = 20% of meer die liever FR spreekt dan NL

BRU= 5% Nederlandstaligen???
Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad zal iets meer dan 7 miljoen inwoners tellen. Van die 7 miljoen zullen er ongeveer 700.000 (ongeveer 10%) Franstalig zijn.

Voorts vraag ik me af wat u bedoelt met liever Frans spreken dan Nederlands.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 00:23   #15187
Quatermain
Vreemdeling

Standaard

Let maar op mijn woorden...

De Waalse zullen gegarandeerd vraak nemen, omdat ze hun zin niet krijgen en de maat voor hun vol is.

Vroeg of laat, zullen de Waalse jullie door een landelijk faillissement de afgrond in afduwen.

En dan zullen ze ieder Vlaamse uit lachen, die met een vlag van België aan komen huppelen.
Ze nemen jullie letter alles af…..Jullie zullen zien.

Quatermain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 03:21   #15188
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tweetalig VL komt er dus tochnog.
Eindelijk na 180 jaar proberen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 03:25   #15189
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Néén: alle documenten tweetalig NL-FR
Recto: NL, in grote, duidelijk leesbare, elegante letters
Verso: FR, in iets kleinere, minder goed leesbare letters (Gotisch schrift, bijvoorbeeld ).
En als 'toemaatje': in zwarte inkt op geel papier
Franstaligen werden ook hysterisch bij verkeerspalen (nog altijd een punt) of zwart-gele nummerplaten (de best zichtbare)
Citaat:
Tweetalig VL komt er dus toch nog.
Eindelijk na 180 jaar proberen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als Vlaanderen ooit tweetalig zou worden dan zou het veeleer Nederlands-Engels zijn. Door de onafgebroken problemen met de Francofonen in dit koekoeksland hebben steeds meer Vlamingen de pest aan "le français".
Ook deze houding schoffeert de brusselse franstalige.
Citaat:
De mensen die in een faciliteitengemeente in de rand wonen zien hun faciliteiten uitgehold. Toen de taalgrens ontstond was ongeveer alles federaal en konden ze van de ministeries alles in het FR krijgen.
Nu is meer en meer naar VL en daar is zelden iets in het FR. Alles eentalig NL. Ook De Lijn en Telenet doet geen inspanning om iets in het FR op papier te zetten.
Gelukkig maar, faciliteiten zijn hulpmiddelen en géén tweetaligheid
Citaat:
Gelukkig is tweetalig BRU bijna bij VL en zal alles weer in het FR moeten opgesteld worden.
Enkel voor de franstalige Brusselaars, en elke keer opnieuw aanvragen

Laatst gewijzigd door Miguelito : 26 mei 2011 om 03:31.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 04:57   #15190
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad zal iets meer dan 7 miljoen inwoners tellen. Van die 7 miljoen zullen er ongeveer 700.000 (ongeveer 10%) Franstalig zijn.

Voorts vraag ik me af wat u bedoelt met liever Frans spreken dan Nederlands.
Dat zullen er meer zijn; je vergeet ook de rand waar de verfransing/ontnederlandsing snel gaat.
Er zijn nu al te veel Franstlaigen om de klok terug te draaien; het aantal Franstaligen zal exponentieel blijven stijgen.

Zolang je onder de 10% blijft val je amper op en is men daarom in BRU niet geneigd om aan alle Franstaligen te vragen om tweetalig te zijn voor die paar VL die ze per week over de vloer krijgen.

Maar in VL + BRU zal men sterk boven de 10% zitten en dat is een groep waar je niet meer naast zul kunnen kijken want die zullen zich bovendien heel militant opstellen om het FR niet te verliezen.

Hetzelfde in Quebec: het platteland spreekt FR maar in de grote stad Montreal verkiest men meer en meer EN en de grote stad haalt het. De independisten zijn er aan de verliezende hand want hun stad wil niet mee.
Oud 26 mei 2011, 10:02   #15191
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zullen er meer zijn; je vergeet ook de rand waar de verfransing/ontnederlandsing snel gaat.
Er zijn nu al te veel Franstlaigen om de klok terug te draaien; het aantal Franstaligen zal exponentieel blijven stijgen.

Zolang je onder de 10% blijft val je amper op en is men daarom in BRU niet geneigd om aan alle Franstaligen te vragen om tweetalig te zijn voor die paar VL die ze per week over de vloer krijgen.

Maar in VL + BRU zal men sterk boven de 10% zitten en dat is een groep waar je niet meer naast zul kunnen kijken want die zullen zich bovendien heel militant opstellen om het FR niet te verliezen.

Hetzelfde in Quebec: het platteland spreekt FR maar in de grote stad Montreal verkiest men meer en meer EN en de grote stad haalt het. De independisten zijn er aan de verliezende hand want hun stad wil niet mee.
Uw Franstaligen zullen het in Vlaanderen steeds maar moeilijker krijgen. Het antagonisme groeit bij de Nederlandstaligen. De verplichtingen die hen, de Francofonen, opgelegd worden (inburgeringscursussen) zullen er alleen maar groter op worden. Bovendien wordt BHV onherroeplijk gesplitst en de faciliteiten zullen uitdovend worden verklaard. En vermits de Franco's van geen confederaal gestructureerd Belgique willen weten gaan we onherroepelijk naar een scheiding. Uw mantra omtrent BXL zal dat niet tegenhouden. En dan worden de Franco's uit de Vlaamse Rand een kleine minoriteit binne het grote Nederlandse taalgebied. Ils vont souffrir, les pauvres petits chous...

Laatst gewijzigd door quercus : 26 mei 2011 om 10:05.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 10:36   #15192
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dat durf ik te betwijfelen. Mijn cijfer van 700.000 hield namelijk ook rekening met de Franstaligen die in de rand wonen.

Ontnederlandsing en verfransing zijn trouwens geen synoniemen. Ik beschouw een Turkstalige Brusselaar niet als een Franstalige. Dat u dat wel doet, verbaast me niet. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat al die mensen van vreemde origine zich militant zullen opstellen om het Frans niet te verliezen.
Oud 26 mei 2011, 19:17   #15193
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat durf ik te betwijfelen. Mijn cijfer van 700.000 hield namelijk ook rekening met de Franstaligen die in de rand wonen.

Ontnederlandsing en verfransing zijn trouwens geen synoniemen. Ik beschouw een Turkstalige Brusselaar niet als een Franstalige. Dat u dat wel doet, verbaast me niet. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat al die mensen van vreemde origine zich militant zullen opstellen om het Frans niet te verliezen.
de niet-Nederlandstaligen staan meer open voor het FR.
Ze weten niet waar hun kinderen later terecht zullen komen en als ze NL als het beste 2de taal hebben dan is hun wereld vele malen kleiner dan wanneer ze ook goed FR spreken.
wanneer ze in Afrika,Turkije,... zijn en zeggen: jamaar, ik spreek ook goed NL dan is dat van weinig waarde.
Wie echter ook FR kent, kan daar al iets mee doen.
Oud 26 mei 2011, 19:22   #15194
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de niet-Nederlandstaligen staan meer open voor het FR.
Ze weten niet waar hun kinderen later terecht zullen komen en als ze NL als het beste 2de taal hebben dan is hun wereld vele malen kleiner dan wanneer ze ook goed FR spreken.
wanneer ze in Afrika,Turkije,... zijn en zeggen: jamaar, ik spreek ook goed NL dan is dat van weinig waarde.
FR in Turkije zal goed tegenvallen. Verder, Afrika, mijn beste!. Wat moet een mens daar doorgaans zoal doen? Aan een guerilla-oorlog deelnemen? Mag ik er op wijzen dat men zich in het welvarendste deel van Afrika beter kan redden met Nederland dan met Frans.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 20:40   #15195
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
de niet-Nederlandstaligen staan meer open voor het FR.Ze weten niet waar hun kinderen later terecht zullen komen en als ze NL als het beste 2de taal hebben dan is hun wereld vele malen kleiner dan wanneer ze ook goed FR spreken.
Dat is onzin. Ik stel vast dat in Gent en Antwerpen de meeste niet-Nederlandstaligen er geen enkel probleem meehebben om Nederlands te leren. In Brussel leren ze als 2de taal in de meerderheid van de gevallen inderdaad het Frans, maar dat heeft niets te maken met het feit dat ze niet (of minder) open staan voor het Nederlands.

Voor de rest is uw bericht opnieuw een mooi bewijs van uw wereldvreemdheid. Denkt u nu echt dat je in Turkije ook maar iets kan doen met het Frans?
Oud 26 mei 2011, 20:45   #15196
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
FR in Turkije zal goed tegenvallen. Verder, Afrika, mijn beste!. Wat moet een mens daar doorgaans zoal doen? Aan een guerilla-oorlog deelnemen? Mag ik er op wijzen dat men zich in het welvarendste deel van Afrika beter kan redden met Nederland dan met Frans.
De landen in Afrika waarin het Frans de lingua franca is, behoren inderdaad tot de armste landen van de hele wereld. Vaak werden/worden er bloedige conflicten uitgevochten. Om maar 1 voorbeeld te geven: Ivoorkust.
Oud 26 mei 2011, 20:54   #15197
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Marokko: De officiële taal is Arabisch en het Frans geldt als tweede taal.
Citaat:
Zo is 34% van de Brusselse bevolking Marokkaans. 65% van de Brusselse bevolking is buitenlander.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 21:15   #15198
stropdrager
Minister-President

Standaard

Inderdaad; in Marokko zelf is het Frans de tweede taal. (tenminste als we geen rekening houden met de Berberstalige minderheden). En desondanks stel ik vast dat de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen er geen enkele moeite mee heeft om het Nederlands te leren en te aanvaarden als tweede taal.

De reden waarom migranten in Brussel voor het Frans als tweede taal kiezen, is omdat er meer Franstaligen wonen, er meer mogelijkheden en plaatsen zijn in het Franstalig onderwijs en ook omdat Vlamingen in Brussel veel te weinig assertiviteit aan de dag leggen.
Oud 26 mei 2011, 21:28   #15199
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in mijn reizen nog nooit Nederlands nodig gehad, behalve in Nederland.
Frans in en Engels dekken elk ongeveer de helft van de benodigde talen.
Oud 26 mei 2011, 21:52   #15200
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad; in Marokko zelf is het Frans de tweede taal. (tenminste als we geen rekening houden met de Berberstalige minderheden). En desondanks stel ik vast dat de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen er geen enkele moeite mee heeft om het Nederlands te leren en te aanvaarden als tweede taal.

De reden waarom migranten in Brussel voor het Frans als tweede taal kiezen, is omdat er meer Franstaligen wonen, er meer mogelijkheden en plaatsen zijn in het Franstalig onderwijs en ook omdat Vlamingen in Brussel veel te weinig assertiviteit aan de dag leggen.
Als Antwerpen tweetalig was (ttz als ze er met Frans hun plan konden trekken ) zouden ze in Antwerpen ook voor Frans kiezen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be