Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2011, 16:48   #81
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Kortom het zijn wel degelijk de automobilisten die dankzij allerlei taksen (honderden euros per jaar) alle infrastructuurwerken moeten betalen ook de fietspaden..
Hierin moet ik u even corrigeren.
Als ik met de fiets rij staat stopt mijn rijtaks niet.

Ik betaal wel minder taxen op benzine, maar al de rest loopt gewoon door, inclusief wat van mijn loon afgaat en in de infrastructuur gestoken wordt.

De fietser betaalt dus wel degelijk mee voor de infrastructuur en mag er dan ook de baten van hebben dmv veilige fietspaden.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 17:38   #82
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
hier moet ik u even corrigeren...

Dat de fietsinfrastructuur te wensen over laten staat buiten kijf maar als 'autoloze alternatieveling' heb je geen flauw benul van de bijdragen van automobilisten.
Kortom het zijn wel degelijk de automobilisten die dankzij allerlei taksen (honderden euros per jaar) alle infrastructuurwerken moeten betalen ook de fietspaden..
Als u denkt dat de aanleg en het onderheid van de autowegeninfrastructuur volledig wordt afgedekt door de speciale taksen die automobilisten betalen dan dwaalt u vrees ik. Een flink stuk van de inkomstenbelasting gaat daar naartoe, en die betaalt iedereen, ook degenen die geen auto bezitten.
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 18:22   #83
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Als u denkt dat de aanleg en het onderheid van de autowegeninfrastructuur volledig wordt afgedekt door de speciale taksen die automobilisten betalen dan dwaalt u vrees ik. Een flink stuk van de inkomstenbelasting gaat daar naartoe, en die betaalt iedereen, ook degenen die geen auto bezitten.
Sorry, dat betwijfel ik ten zeerste..

Wegentaks voor een personenwagen : €250 - €450 per jaar
Inschrijvingstaks voor wagens : €250-€5.000 eenmalig
Accijnzen op brandstof : €500-€1.000 per jaar

géén enkele fietser draagt meer dan €1.000 per jaar extra bij..gééééén enkele

En dan spreek ik nog niet over de miljoenen euros die de transportsector moet bijdragen..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 29 april 2011 om 18:23.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 19:17   #84
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
géén enkele fietser draagt meer dan €1.000 per jaar extra bij..gééééén enkele
Hier is er al 1.
Aangenaam.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 19:25   #85
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hier is er al 1.
Aangenaam.
Mag ik er u op wijzen dat ik reageerde op een persoon die geen wagen wenste te gebruiken ? en dus niemendal aan taksen betaald ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 19:34   #86
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Mag ik er u op wijzen dat ik reageerde op een persoon die geen wagen wenste te gebruiken ? en dus niemendal aan taksen betaald ?
ok,

mag ik er u dan op wijzen dat 99% van de fietsers, net zoals ik thuis een wagen staan heb en rijtax, verzekeringstax, BTW op aanschaf en onderhoud en belastingen betaal?

Uw statement
'géén enkele fietser draagt meer dan €1.000 per jaar extra bij..gééééén enkele'

moet dus worden:
'99% van de fietsers draagt meer dan €1.000 per jaar extra bij..nééééénenééééégentiiiiiiig'



edit
Bij kinderen zijn het de ouders die betalen
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 april 2011 om 19:35.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 19:37   #87
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Mag ik er u op wijzen dat ik reageerde op een persoon die geen wagen wenste te gebruiken ? en dus niemendal aan taksen betaald ?
bij de weg.

Toevallig ligt het foldertje van de provinciebelastingen hier naast me.
Worden daar toch wel geen wegenwerken mee gefinancierd zeker?

Dus 100% van de fietsers betaalt voor wegen, hoewel minder dan automobolisten, maar langs de andere kant nemen ze dan ook niet zoveel plaats in, veroorzaken ze niet zoveel vervuiling en verkeersslachtoffers.

Lijkt me vrij eerlijk.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 19:40   #88
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
ok,

mag ik er u dan op wijzen dat 99% van de fietsers, net zoals ik thuis een wagen staan heb en rijtax, verzekeringstax, BTW op aanschaf en onderhoud en belastingen betaal?

Uw statement
'géén enkele fietser draagt meer dan €1.000 per jaar extra bij..gééééén enkele'

moet dus worden:
'99% van de fietsers draagt meer dan €1.000 per jaar extra bij..nééééénenééééégentiiiiiiig'



edit
Bij kinderen zijn het de ouders die betalen
Veranderd niets aan het feit dat de persoon waar ik op reageerde een anti-automobilistische stadsmus is zonder wagen..

Ok de 'géén enkele fietser' kan voor een nieuwkomer in deze draad verwarrend zijn..

Dat moet dan 'geen enkele uitsluitend fietsende' zijn ..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 20:38   #89
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Veranderd niets aan het feit dat de persoon waar ik op reageerde een anti-automobilistische stadsmus is zonder wagen..

Ok de 'géén enkele fietser' kan voor een nieuwkomer in deze draad verwarrend zijn..

Dat moet dan 'geen enkele uitsluitend fietsende' zijn ..
Nee, het is niet dat die "geen enkele fietser..." voor nieuwkomers hier verwarrend kan zijn, het is gewoon zo dat die uitspraak niet klopt. Zoals Arboreto zegt heeft het merendeel van de fietsers ook een auto, en betaalt dus ook taksen. Ik heb zelf geen auto, maar doe wel aan autodelen. In de prijs die ik daarvoor betaal zitten die taksen ook verwerkt. En nogmaals, de taksen die autobezitters betalen zijn ontoereikend om het onderhoud en de aanleg van alle wegen in België te financieren.

Ik weet ook niet waar u vandaan haalt dat ik "anti-automobilistisch" zou zijn. Ik rij regelmatig met de auto, als daar een goede reden tot is. Een auto kan heel praktisch zijn als je op een bestemming moet zijn waar geen makkelijke toegang is tot openbaar vervoer, en die te ver is om met de fiets of te voet te bereiken, zeker als je goederen of andere mensen mee moet nemen. Maar alleen in zulke gevallen dus.
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 20:56   #90
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.308
Standaard

wielerterroristen
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2011, 08:31   #91
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
bij de weg.

Toevallig ligt het foldertje van de provinciebelastingen hier naast me.
Worden daar toch wel geen wegenwerken mee gefinancierd zeker?
Dus 100% van de fietsers betaalt voor wegen, hoewel minder dan automobolisten, maar langs de andere kant nemen ze dan ook niet zoveel plaats in, veroorzaken ze niet zoveel vervuiling en verkeersslachtoffers.

Lijkt me vrij eerlijk.
En vanwaar komen de inkomsten van de provincies ?
Van die €75 per gezin per jaar ?

Bovendien betaald de federale overheid ALTIJD het leeuwenaandeel van wegenwerken , ook van de lokale of provinciale..

U weet toch dat fietspaden de onrendabelste investeringskost is van een weg zijn omdat ze het minste verkeer hebben...ik ben er wel niet tegen hoor..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2011, 08:34   #92
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Nee, het is niet dat die "geen enkele fietser..." voor nieuwkomers hier verwarrend kan zijn, het is gewoon zo dat die uitspraak niet klopt. Zoals Arboreto zegt heeft het merendeel van de fietsers ook een auto, en betaalt dus ook taksen. Ik heb zelf geen auto, maar doe wel aan autodelen. In de prijs die ik daarvoor betaal zitten die taksen ook verwerkt. En nogmaals, de taksen die autobezitters betalen zijn ontoereikend om het onderhoud en de aanleg van alle wegen in België te financieren.

Ik weet ook niet waar u vandaan haalt dat ik "anti-automobilistisch" zou zijn. Ik rij regelmatig met de auto, als daar een goede reden tot is. Een auto kan heel praktisch zijn als je op een bestemming moet zijn waar geen makkelijke toegang is tot openbaar vervoer, en die te ver is om met de fiets of te voet te bereiken, zeker als je goederen of andere mensen mee moet nemen. Maar alleen in zulke gevallen dus.


U wilt de bijdragen van ' het occasioneel delen van een wagen' vergelijken met de taksreturn die een automobielbezitter met jaarlijks €30.000 op de teller vergelijken..ja OK dan zijn we rond..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2011, 16:48   #93
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
En vanwaar komen de inkomsten van de provincies ?
Van die €75 per gezin per jaar ?
Waarmee het 'niemendal aan belastingen' dus is weerlegd.

Klopt, wie veel fietst en minder auto rijdt betaald minder belastingen, dat is maar normaal.
Maar het is ook normaal dat er geld uitgegeven wordt voor degelijke fietspaden gezien het merendeel van de fietsers die deze gebruikt even goed belastingen betaalt.

Het argument dat er hier en daar een fietser is die weinig belastingen betaalt doet hier niets aan af.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 05:39   #94
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Straks moeten we voor te fietsen ook al studeren en examens doen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 15:55   #95
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.808
Standaard

In Brussel telt zone 30 blijkbaar niet voor koerierdiensten. Je moet die eens razendsnel met hun velokes zien laveren tussen andere weggebruikers die wel 30 km/h rijden.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 19:44   #96
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Straks moeten we voor te fietsen ook al studeren en examens doen...
Er bestaan mensen die geen rijbewijs nodig hebben voor een bromfiets klasse B, namelijk zij die geboren zijn voor 14/2/1961 (50-plussers dus). Ervaring zeggen ze dan
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 22:54   #97
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Er bestaan mensen die geen rijbewijs nodig hebben voor een bromfiets klasse B, namelijk zij die geboren zijn voor 14/2/1961 (50-plussers dus). Ervaring zeggen ze dan
Logisch wij reden vroeger bijna allemaal met echte brommers vanaf 16 jaar (vooraleer we een auto konden permitteren), en meestal op de openbare weg tussen de auto´s en camions. Toen mochten de 49 cctjes (ook handversnellingen) nog zo hard ze konden. Meestal 80 �* 95 kmh wind vanachter.... Men moest enkel 16 zijn en ook met de fiets kunnen rijden, grapje.
Soit met de fiets reden we bergaf toch ook al meer dan 60 kmh...

En ik heb het overleefd.

Ik heb twee lichte ongevallen met de brommer gehad, eenmaal aan ca. 50 kmh in Hasselt toen een geparkeerd voertuig zonder goed te kijken de weg opdraaide (geremd en in zijn deur een deuk gereden met mijn voorwiel), en eenmaal toen ik op het verplicht fietspad (en 40 kmh max op papier) moest uitwijken voor een auto die achter het fietspad wou parkeren (in de kiezel gevallen amper schade).

Vanaf 18 was het meestal minstens 6 maanden met een L-plakker met een lichte moto 125 cc (tot 120 kmh) en het theoretisch slagen in een rijexamen. Wel strenge beoordeling (1 redelijk zware fout bvb op voorrang was al gebuisd). Praktisch rijexamen in de auto was toen nog niet nodig. Als pa een auto had mochten we af en toe eens rijden, maar niet alleen.

Eens we een karretje zelf konden betalen (meestal waren we 20-21) was het "free speed" vanaf de 2+2 wegen.
Op de (nog rustige) snelweg haalden de snelste auto´s toch regelmatig de 200 teller (ca 180 kmh), legaal tot 1974...

De meeste (mannen) haalden toen een (gratis) autorijbewijs (desnoods ook lichte en zware camions met Ahw) bij het leger als milicien, daar was een praktisch rijexamen wel altijd verplicht.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2011 om 23:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 02:46   #98
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
wielerterroristen
idd zo van die mensen van allerlei leeftijden die graag met den koersfiets de koning van de weg gaan uithangen en vaak nog in zoveel mogelijk kapellekes stoppen...
Als ik telkens aan mijn impuls had toegegeven zat ik al meerdere levenslange straffen uit voor massamoordenaar!

Maar echt.. ik snap het niet dat die zelf niet snappen hoe fout ze zelf zijn; met 30-40 man zonder begeleiding oversteken als het hun past,....

Ook andere fietsers tegenwoordig kijken naar niets meer; oversteken van de baan zonder kijken, met 4 naast elkaar rijden overal waar ze kunnen en nog niet uit de weg gaan voor andere weggebruikers.., en zonder licht of reflectoren rijden.. dat er nog niet meer slachtoffers vallen verbaasd me.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 20:20   #99
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
idd zo van die mensen van allerlei leeftijden die graag met den koersfiets de koning van de weg gaan uithangen en vaak nog in zoveel mogelijk kapellekes stoppen...
Als ik telkens aan mijn impuls had toegegeven zat ik al meerdere levenslange straffen uit voor massamoordenaar!

Maar echt.. ik snap het niet dat die zelf niet snappen hoe fout ze zelf zijn; met 30-40 man zonder begeleiding oversteken als het hun past,....

Ook andere fietsers tegenwoordig kijken naar niets meer; oversteken van de baan zonder kijken, met 4 naast elkaar rijden overal waar ze kunnen en nog niet uit de weg gaan voor andere weggebruikers.., en zonder licht of reflectoren rijden.. dat er nog niet meer slachtoffers vallen verbaasd me.
Hier gaan we weer! het soort mensen dat zich gedraagt als wielerterrorist zijn ook de mensen die arrogant achter hun auto stuur zitten en zich arrogant als voetganger gedragen.

bij groepen van 30-40 man zullen de voorste altijd eerst kijken of ze over kunnen en dan volgt de groep automatisch om de simpele reden dat de normale automobilisten gewoon stoppen, alleen diezelfde arrogante mensen zitten hun kas dan achter het stuur op te vreten.

als ik een groep fietsers voor mij krijg dan stoort mij dit gene zak, ook al kan ik hun niet direct voorbij steken

zijn er fietsers die het onveilig maken? Ja maar we moeten niet iedereen over dezelfde kam gaan scheren telkens je een koersfiets ziet.
Trouwens heel wat fietspaden zijn in slechte staat of lenen zich niet voor de koersfiets.

En dan een top punt van hypocriet gedrag, ik fietste overlaatst op een verhoogd fietspad, zo eentje waar je op uw smikkel neer gaat als je er niet loodrecht vanaf of oprijd. op zeker moment staat er ene dikke auto op het fietspad en moet ik er dus vanaf dus de rijbaan op en ik was nog geen 20m verder of een andere auto rijd langs me door en begint volle bak met zijne toeter. ik had nog niet eens de kans gekregen om mij op een veilige manier terug op het fietspad te krijgen en die wagen moet ook die geparkeerde wagen hebben zien staan maar het zijn van die personen die toen van zijne tak maakte op mij die ook als ze met de fiets zijn vinden dat ze de hele rijbaan voor hun alleen moeten hebben
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 09:45   #100
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Berichten: 821
Standaard

Ach wielertoeristen worden geviseerd.
__________________
“Every generation needs a new revolution.”
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be