Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2011, 21:03   #21
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht

Dit is Belgie op zijn best
Pardon, het is Vlaanderen op zijn best. Het heeft allemaal te maken met erfenisbelasting en dat is een Vlaamse materie.

Zoals al gezegd hier je kan informeren bij een justitiehuis of bij de griffie van het vredegerecht. In beroep gaan lijkt me nogal moeilijk tenzij er een derde partij is die er belang bij heeft dat er een andere bewindvoerder wordt aangesteld.

De taak van de vrederechter is hier eigenlijk vooral om curator te spelen zodat er niet te veel goederen van de onbekwaam verklaarde persoon worden ontvreemd.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 21:55   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zoals al gezegd hier je kan informeren bij een justitiehuis
Neen. Een justitiehuis is er binnen het strafrecht. Een justitiehuis heeft niets met vredegerecht te maken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 22:10   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Neen. Een justitiehuis is er binnen het strafrecht. Een justitiehuis heeft niets met vredegerecht te maken.
Ik heb er toch goede ervaringen met het advies dat ik daar ben gaan vragen. Uiteindelijk heb ik een zaak voor het vredegerecht kunnen vermijden en heb ik geen advocaat moeten inschakelen. Het was in verband met een verhuur en dat zijn altijd zaken voor het vredegerecht.

http://www.just.fgov.be/nl_htm/organ...huizen/mj.html

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 02:14   #24
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Pardon, het is Vlaanderen op zijn best. Het heeft allemaal te maken met erfenisbelasting en dat is een Vlaamse materie.

Zoals al gezegd hier je kan informeren bij een justitiehuis of bij de griffie van het vredegerecht. In beroep gaan lijkt me nogal moeilijk tenzij er een derde partij is die er belang bij heeft dat er een andere bewindvoerder wordt aangesteld.

De taak van de vrederechter is hier eigenlijk vooral om curator te spelen zodat er niet te veel goederen van de onbekwaam verklaarde persoon worden ontvreemd.
Sinds wanneer zijn succesierechten een Vlaamse aangelegenheid?
Mocht dit inderdaad waar zijn, weer iets wat ik, niet wist.
Vlaamse onafhankelijkheid lijkt me minder en minder rozegeur te zijn

Citaat:
Misschien zal dat wel eens gebeuren, maar mijn vrouw (enigste kind) zal toch nooit haar vader laten creperen - Zij die dit wel doen, gaat er bij mij niet in

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 27 mei 2011 om 02:18.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 10:25   #25
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Tot 1250€ niet. Voor andere gevallen rechtbank van eerste aanleg.
Of voor handelaars handelsrechtbank.

Tot 1250€ is enkel cassatie mogelijk.
Dat is te danken aan de CD&V en Minister De Clerck (zelf advocaat) en companie.

Het doel was om de rechtbanken te ontlasten van een hoop processen.
Want de regering heeft geen geld om meer rechters aan te stellen.
Dus men kalft Uw verdediging in. De verdediging van de bevolking kan de pot op !

De vrederechters geraken niet door hun dossiers. Uw dossier wordt behandeld in het vredegerecht en U ziet een rechter, maar een andere rechter kan Uw dossier behandelen of zelfs een assistent ! Zo heb ik gezien hoe een vrederechter tijdens de pleidooien een partij volledig gelijk gaf, maar dat bij de uiteindelijke beslissing hij volledig het tegenovergestelde besliste. Wat was er gebeurd ? Hij was al lang de pleidooien vergeten. Een assistent (rechter of niet) had het dossier toegemeten en een voorstel gedaan tot vonnis aan de rechter. En de rechter zette gewoon zijn handtekening.

DUS ZELFS DE PLEIDOOIEN OP DE RECHTBANKEN ZIJN EEN KLUCHT EEN TONEEL ! EN U BETAALT DIT TONEEL.

(Trouwens ga maar eens gaan kijken wat er gebeurd op de rechtbanken. De meeste rechters zitten er bij voor spek en bonen. En zitten gewoon te luisteren in plaats van actief de dialogeren met de partijen die aan het pleiten zijn... Men kan evengoed tegen de muur zitten praten...)

Meer, zo heb ik vonnissen gezien waar de vrederechter totaal in de mist gaat en zelfs een onwettige uitspraak doet. De persoon in kwestie mocht naar CASSATIE stappen om het vonnis te laten vernietigen. En de kostprijs hiervoor is enorm.

En men mag niet vergeten dat vrederechters soms ook blunders maken in de rechtspraak. Ze zijn soms minder onderlegd dan rechters in hoger beroep !
Dus de kwaliteit van de rechtspraak is ook navenant.

Dat er geen beroep is tegen een uitspraak van een rechter op het vredegerecht ten gronde van de zaak in eerste aanleg is een aanfluiting van ons verdedigingsrecht. Op zijn minst zou er één keer in beroep moeten kunnen gegaan worden tegen het vredegerecht.

Bedankt CD&V. U heeft er weer een knoeiboel van gemaakt. Zoals gewoonlijk. Goed bestuur ? Mijn gat !

Laatst gewijzigd door JurgenD : 28 mei 2011 om 10:30.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 10:32   #26
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Door familiale omstandigheden heb ik een vrederechter moeten aanstellen voor de voogdijschap van mijn schoonvader.
Alles is correct verlopen, alleen dat die vrederechtser (vrouw) zich bemoeit over dingen die volledig prive en familiaal zijn.
Nu vertelde men mij, dat eenmaal een vrederechter een vonnis heeft geveld, dat deze nietmeer aanvechtbaar is in Belgie (Nederland wel)

Zijn die vrederechters dan zo machtig om over het verdere leven van anderen te beslissen ?
Stel deze vraag anders op http://www.juridischforum.be/forum/

daar zitten wat professionelen bij elkaar.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 01:45   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Voor vredegerecht niet verplicht.
Voor ander ook niet.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 01:46   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Echt een gouden raad!
Sorry. Uw gouden raad is niet aan mij besteed. Heb al teveel advocaten bezig gezien in de rechtbank die geen stamp onder hun reet waard zijn. Om nog maar te zwijgen over het groot aantal stagiairs, die onaangekondigd noch gevraagd, op uw zaak gezet worden door de grootmeester.

Verder kent niemand beter uw zaak dan u zelf. Een advocaat die tien zaken pleit op een dag kan onmogelijk uw zaak van naald tot draad kennen.

Zorg wel dat je op de hoogte bent van de geplogenheden. Dat is belangrijker dan al de rest. Gelijk hebben is niet het zelfde als gelijk krijgen. Het Belgische recht is zo krom als het maar krom zijn kan.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 mei 2011 om 01:55.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 21:27   #29
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Als het niet in geld waardeerbaar is dan is er steeds beroep mogelijk. En uit wat ik hier lees is dat in deze zaak het geval. U kan dus beroep aantekenen bij de rechtbank van eerste aanleg.
Oud 31 mei 2011, 01:14   #30
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Voor ander ook niet.
Toch wel. Indien je er u een niet kunt betalen, wordt je er een toegewezen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 07:11   #31
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
100% gelijk
Maar je begrijpt wel dat mijn vrouw het allerbeste wil voor haar vader.
Stel je even in de plaats en een vreemde beslist mee over het veredere leven van je ouders ????????????
Het huis waar mijn schoonvader vroeger woonde staat nu leeg, maar alle meubels en atributen zijn nog aanwezig.
Hiervan hebben ze een inboedel verslag gemaakt en voor eender welk stoeltje dat ik aan iemand wil schenken, moet er betaald worden op de bankrekening van mijn schoonvader EN ... vrederechter moet toelating geven.

OPGEPAST
Hier lacht men niet mee, want de tittel van voorlopig bewindvoerder is eveneens verschenen in het staatsblad
De voorlopige bewindvoering is een mechanisme om mensen te beschermen die niet meer in staat zijn om hun eigen goederen te beheren bv. omdat ze dement zijn.
Dit is inderdaad een procedure voor de Vrederechter. Er is natuurlijk wel iemand die de procedure moet inleiden. Uit uw verhaal kan ik niet afleiden wie het initiatief heeft genomen.
Indien de Vrederechter vaststelt dat de persoon in kwestie niet in staat is zijn goederen te beheren zal de vrederechter een voorlopige bewindvoerder aanstellen. Dit is vaak een advocaat maar dit hoeft niet zo te zijn. In vele gevallen is het ook een familielid die wordt aangesteld.
De bewindvoerder zal dan het beheer over de goederen over nemen en jaarlijks verantwoording dienen af te leggen bij de vrederechter. (vandaar ook de inventaris zodat men goed weet wat de situatie was bij aanvang van de bewindvoering).
De bewindvoerder is bevoegd om eigenmachtig alle daden van beheer uit te voeren zoals bv. betalen van de huur en de electriciteit enz. De dagdagelijkse handelingen.
De bewindvoerder is niet bevoegd om eigenmachtig daden van beschikking te uit te voeren. Dit houdt voornamelijk in dat hij geen bestanddelen van het vermogen mag vervreemden of zeer zwaar belasten (zoals bv. het vervreemden van het vruchtgebruik of het verkopen van bestandelen van het vermogen.
Indien de bewndvoering van oordeel is dat het in het belang van de persoon onder bewindvoering is om een daad van beschikking te stellen, bv het verkopen van het huis om de rekeningen van de RVT te betalen, dan dient hij toestemming te krijgen van de vrederechter. Deze zal dan nagaan of de voorgestelde transactie wel in orde is en bv geen voorwendsel is van de bewindvoerder of derden (erfgenamen in spe) om zich zelf te verrijken (bv door het huis onder de prijs te verkopen aan een vriend of familielid).
Indien alles in orde is zal de vrederechter toestemming geven om deze transactie uit te voeren.
Strikt volgens de letter van de wet geldt dit ook voor het wegschenken van een stoel. Vandaar...

Indien men niet akkoord is met de werkwijze van de bewindvoerder kan men zich tot de vrederechter wenden, eventueel zelfs met de vraag om de bewindvoerder te vervangen.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 07:12   #32
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Voor ander ook niet.
Voor het Hof van Cassatie in burgerlijke procedures wel.
Oud 31 mei 2011, 07:25   #33
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Dat is te danken aan de CD&V en Minister De Clerck (zelf advocaat) en companie.

Het doel was om de rechtbanken te ontlasten van een hoop processen.
Want de regering heeft geen geld om meer rechters aan te stellen.
Dus men kalft Uw verdediging in. De verdediging van de bevolking kan de pot op !
De vrederechters bestaan al veel langer dan de Cd&V en Minister De Clerck.
Bovendien is een vrederechte duurder dan een rechter in de rechtbank van eerste aanleg.
Men heeft de barema's voor de bevoegdheid Vrederechters inderdaad een beetje opgetrokken (niet minister de Clerck) om een aantal zaken weg te trekken bij de rechtbank van eerste aanleg en omdat voor kleine geschillen de vrederechter vaak beter is uitgerust om deze te behandelen.
Procedures voor de Vrederechter gaan overigens doorgaans sneller.

Citaat:
De vrederechters geraken niet door hun dossiers. Uw dossier wordt behandeld in het vredegerecht en U ziet een rechter, maar een andere rechter kan Uw dossier behandelen of zelfs een assistent ! Zo heb ik gezien hoe een vrederechter tijdens de pleidooien een partij volledig gelijk gaf, maar dat bij de uiteindelijke beslissing hij volledig het tegenovergestelde besliste. Wat was er gebeurd ? Hij was al lang de pleidooien vergeten. Een assistent (rechter of niet) had het dossier toegemeten en een voorstel gedaan tot vonnis aan de rechter. En de rechter zette gewoon zijn handtekening.

DUS ZELFS DE PLEIDOOIEN OP DE RECHTBANKEN ZIJN EEN KLUCHT EEN TONEEL ! EN U BETAALT DIT TONEEL.

(Trouwens ga maar eens gaan kijken wat er gebeurd op de rechtbanken. De meeste rechters zitten er bij voor spek en bonen. En zitten gewoon te luisteren in plaats van actief de dialogeren met de partijen die aan het pleiten zijn... Men kan evengoed tegen de muur zitten praten...)

Wat U hier verteld is volksverlakkerrij. Vrederechters gaan wel degelijk het debat aan maar dienen uiteraard in de eerste plaats te luisteren naar de partijen.

Citaat:
Meer, zo heb ik vonnissen gezien waar de vrederechter totaal in de mist gaat en zelfs een onwettige uitspraak doet. De persoon in kwestie mocht naar CASSATIE stappen om het vonnis te laten vernietigen. En de kostprijs hiervoor is enorm.
Rechters zijn mensen en maken inderdaad soms fouten. Niet alleen vrederechters.

Citaat:
En men mag niet vergeten dat vrederechters soms ook blunders maken in de rechtspraak. Ze zijn soms minder onderlegd dan rechters in hoger beroep !
Dus de kwaliteit van de rechtspraak is ook navenant.
Dit is flauwe kul. Vrederechters zijn doorgaans zeer goede magistraten. Het is Ze zijn allesbehalve minder onderlegd dan hun collega's raadsheren bij het Hof van Beroep (ze verdienen trouwens ongeveer evenveel.)

Wat je wel hebt is dat vrederechters dichter bij het publiek staan en soms proberen de zure appel, naar billijkheid in twee te doen, terwijl dit misschien juridisch niet helemaal correct is. Of dergelijke beslissing dan de belangen van een van de partijen schaadt is nog maar de vraag. In tegendeel is dit soms de beste beslissing al is ze niet 100% conform de wet. Je ziet dat nog al eens gebeuren in geschillen van grote bedrijven en consumenten waar de vrederechters toch de neiging hebben de consument te beschermen.

Citaat:
Dat er geen beroep is tegen een uitspraak van een rechter op het vredegerecht ten gronde van de zaak in eerste aanleg is een aanfluiting van ons verdedigingsrecht. Op zijn minst zou er één keer in beroep moeten kunnen gegaan worden tegen het vredegerecht.
Voor deze geringe bedragen is het misschien niet aangewezen om beroepsprocedures toe te laten. Men kan er over discussieren en de meningen zullen wel verdeeld zijn.
Vergeet niet dat een beroepsprocedure geld kost, kosten die misschien niet in verhouding staan tot het betwiste bedrag en waar een financieel sterkere partij misbruik kan van maken.

Er zijn overigens nog beslissingen waartegen men in België niet in beroep kan gaan.

Laatst gewijzigd door Tashunka : 31 mei 2011 om 07:26.
Oud 31 mei 2011, 07:27   #34
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Sorry. Uw gouden raad is niet aan mij besteed. Heb al teveel advocaten bezig gezien in de rechtbank die geen stamp onder hun reet waard zijn. Om nog maar te zwijgen over het groot aantal stagiairs, die onaangekondigd noch gevraagd, op uw zaak gezet worden door de grootmeester.
Ik heb al veel mensen geweten die de mist in zijn gegaan omdat ze niet tijdig hulp zochten.
Oud 31 mei 2011, 07:30   #35
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
100% gelijk
Maar je begrijpt wel dat mijn vrouw het allerbeste wil voor haar vader.
Stel je even in de plaats en een vreemde beslist mee over het veredere leven van je ouders ????????????
Het huis waar mijn schoonvader vroeger woonde staat nu leeg, maar alle meubels en atributen zijn nog aanwezig.
Hiervan hebben ze een inboedel verslag gemaakt en voor eender welk stoeltje dat ik aan iemand wil schenken, moet er betaald worden op de bankrekening van mijn schoonvader EN ... vrederechter moet toelating geven.

OPGEPAST
Hier lacht men niet mee, want de tittel van voorlopig bewindvoerder is eveneens verschenen in het staatsblad
In den belziek hebben ze u altijd met uw kloten, hoe ge het ook draait of keert, ... altijd ... veel sterkte.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 07:31   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar toch niet met zich te moeien met de medische behandeling ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 07:42   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik lees hier veel onzin en onwetendheid.

Vrager kan zijn vraag misschien beter voorleggen op dit forum waar advocaten, juristen en andere rechtgeleerden de vragen beantwoorden.

http://www.juridischforum.be/forum/i...01d88d43b9bb76
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 08:24   #38
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Ik heb al veel mensen geweten die de mist in zijn gegaan omdat ze niet tijdig hulp zochten.
Dat is idd de grootste fout dat veel mensen maken.
Ze laten hun zaken te lang aanslepen, en wachten te lang vooraleer juridisch advies te vragen.

En juridisch advies is echt niet zo duur als je denkt. De wetswinkel vb voor 15€ heb je advies. En de afdeling in Gent is super!

http://www.dewetswinkel.be/

Oud 31 mei 2011, 08:31   #39
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik lees hier veel onzin en onwetendheid.

Vrager kan zijn vraag misschien beter voorleggen op dit forum waar advocaten, juristen en andere rechtgeleerden de vragen beantwoorden.

http://www.juridischforum.be/forum/i...01d88d43b9bb76
Daar heb ik echt wel mijn bedenkingen bij.
Om te beginnen zijn deze die antwoorden wel juristen?
Of zijn het een aantal fantasten zoals hier op dit forum die denken dat ze jurist zijn?

Maw, het risico voor foute informatie is te groot.
Oud 31 mei 2011, 11:00   #40
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Door familiale omstandigheden heb ik een vrederechter moeten aanstellen voor de voogdijschap van mijn schoonvader.
Alles is correct verlopen, alleen dat die vrederechtser (vrouw) zich bemoeit over dingen die volledig prive en familiaal zijn.
Nu vertelde men mij, dat eenmaal een vrederechter een vonnis heeft geveld, dat deze nietmeer aanvechtbaar is in Belgie (Nederland wel)

Zijn die vrederechters dan zo machtig om over het verdere leven van anderen te beslissen ?
Beroep kan worden aangetekend bij de rechtbank van eerste aanleg.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be