Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2011, 17:00   #21
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ermee leren leven, of, zorgen dat iedereen zijn eigen fiets heeft.
En wie moet ervoor zorgen dat iedereen zijn eigen fiets heeft? Ineens een autootje bijdoen? Waarom oeten WIJ leren leven met mensen die met hun poten niet van andermans spullen kunnen afblijven?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 17:07   #22
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je draait het om, wij moeten niet leren leven met diefstal,maar wie met zijn gore tengels aan andermans spullen zit moet behoorlijk gestraft worden.
Heb zo ooit eens een vonnis van de rechtbank van Mechelen in handen gehad. Het dateerde van beging 1900, diene pipo had een brood gestolen 15 maanden cel en 500fr. boete.
Ach waar is den goeie ouden tijd.
Strengere straffen moeten er terug komen inderdaad, met de straffen van nu maken ze van onze misdadigers janetten verdorie.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 28 mei 2011 om 17:08.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 17:15   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens u zijn mensen die hun fiets nodig hebben om te werken uitzonderingen? Wat dacht van " gewoon met je poten van andermans spullen afblijven" zou de maatschappij daar nog op in te richten zijn?
Mag van mij best!
Ja, als het zo simpel is, regel het dan even wil je?
Oud 28 mei 2011, 17:19   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wie moet ervoor zorgen dat iedereen zijn eigen fiets heeft? Ineens een autootje bijdoen? Waarom oeten WIJ leren leven met mensen die met hun poten niet van andermans spullen kunnen afblijven?
Omdat er niets tegen te doen is?

Ik bedoel maar, je mag proberen om van iedereen een laborant te maken, maar dat zal mislukken omdat sommige mensen nu eenmaal fietsendieven zijn.
Oud 28 mei 2011, 17:46   #25
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je draait het om, wij moeten niet leren leven met diefstal,maar wie met zijn gore tengels aan andermans spullen zit moet behoorlijk gestraft worden.
Ik draai het niet om. Ik bekijk het gewoon realistisch. U kan ofwel geen fiets gebruiken in de stad, ofwel uw fiets niet buiten achterlaten, ofwel uw fiets laten stelen en erop hopen dat u de dader ooit tegenkomt om die eens een goed pak rammel te geven - dit is als u niet roept "hé da's mijne fiets!", want dan gaan ze uiteraard lopen.

Een gestolen fiets is nu eenmaal niet zo makkelijk terug te vinden als een gestolen auto. Zeker omdat men eerder een nieuwe zal stelen dan steeds dezelfde gebruiken.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 28 mei 2011 om 17:48.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 19:30   #26
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dan ben je een normale mens..je inverteert in een goede fiets die jaren meekan, je offert daar je vakantiegeld aan op of je spaart...of wil je nu beweren dat enkel de beter begoede burger zich inspant om een behoorlijke fiets te kopen?
Het is ergerlijk dat je meerdere sloten moet gebruiken om zowel voor als achterwiel vast te leggen, het is ergerlijk dat je fiets dan nog half gesloopt wordt, het is ergerlijk dat fietsdiefstallen " normaal " worden omdat dieven " onder ons " wonen.
Veel mensen hebben hun fiets nodig om naar hun werk te gaan, al eens aan gedacht?
Dat is de mentaliteit tegenwoordig : al die zaken die toch immoreel zijn, worden "normaal" gevonden. De jonge mensen weten zelfs niet beter!
Vroeger sprak men schande van de dief als een fiets gestolen werd.
Nu zegt men tegen de eigenaar : onnozelaar, leg uw fiets dan beter op slot.
Het wordt afgemeten in de geldelijke waarde, ik denk dat dat een gevolg is van de huidige materialistische visie. Een gestolen BMW, dat noemt men nog schande, maar wie maakt zich nog druk om een fiets?
Diefstal is diefstal, of het nu om iets waardevols gaat of niet.
Oud 28 mei 2011, 19:40   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Heb zo ooit eens een vonnis van de rechtbank van Mechelen in handen gehad. Het dateerde van beging 1900, diene pipo had een brood gestolen 15 maanden cel en 500fr. boete.
Ach waar is den goeie ouden tijd.
Strengere straffen moeten er terug komen inderdaad, met de straffen van nu maken ze van onze misdadigers janetten verdorie.
Die rechter had zeker net "Les Misérables" gelezen?
Oud 28 mei 2011, 19:44   #28
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2
Oud 28 mei 2011, 19:52   #29
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat is de mentaliteit tegenwoordig : al die zaken die toch immoreel zijn, worden "normaal" gevonden. De jonge mensen weten zelfs niet beter!
Vroeger sprak men schande van de dief als een fiets gestolen werd.
Nu zegt men tegen de eigenaar : onnozelaar, leg uw fiets dan beter op slot.
Het wordt afgemeten in de geldelijke waarde, ik denk dat dat een gevolg is van de huidige materialistische visie. Een gestolen BMW, dat noemt men nog schande, maar wie maakt zich nog druk om een fiets?
Diefstal is diefstal, of het nu om iets waardevols gaat of niet.
Uiteraard wordt de zwaarte van een diefstal afgemeten in de geldelijke waarde. Dat is vrijwel altijd en overal al zo geweest. Maar goed, als ik het goed begrijp moet die bejaarde VB'er die betrapt werd op het stelen van een paar schellen spek een tijdje geleden dus even zwaar gestraft worden als iemand die een BMW steelt. Tof maatschappijmodel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 20:13   #30
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Ik draai het niet om. Ik bekijk het gewoon realistisch. U kan ofwel geen fiets gebruiken in de stad, ofwel uw fiets niet buiten achterlaten, ofwel uw fiets laten stelen en erop hopen dat u de dader ooit tegenkomt om die eens een goed pak rammel te geven - dit is als u niet roept "hé da's mijne fiets!", want dan gaan ze uiteraard lopen.

Een gestolen fiets is nu eenmaal niet zo makkelijk terug te vinden als een gestolen auto. Zeker omdat men eerder een nieuwe zal stelen dan steeds dezelfde gebruiken.
Niet altijd, heb al geweten dat iemand zijn gestolen fiets terug vond (maar die zat op slot), naar de politie ging, die ging mee en de dief zei dat ie de fiets zelf gekocht had (niet tweedehands van de echte dief, maar nieuw), fiets stond niet gemerkt dus de dief mocht er, onder het oog van de politie, mee weg gaan

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 20:28   #31
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Uiteraard wordt de zwaarte van een diefstal afgemeten in de geldelijke waarde. Dat is vrijwel altijd en overal al zo geweest. Maar goed, als ik het goed begrijp moet die bejaarde VB'er die betrapt werd op het stelen van een paar schellen spek een tijdje geleden dus even zwaar gestraft worden als iemand die een BMW steelt. Tof maatschappijmodel.
U begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel. In mijn laatste zinnetje zeg ik : diefstal is diefstal. En daar blijf ik bij, dat is zo, diefstal mag niet goedgepraat worden omdat het éne voorwerp minder waard is dan het andere. Dat is nu net die hedendaagse mentaliteit die vooral bij jongeren heerst en die duidelijk laat zien dat hun begrip van ethische waarden zowat nihil is.
Diefstal moet dus altijd streng veroordeeld worden.
De strafmaat kan in verhouding zijn met de waarde van het gestolen object en de schade die bij de diefstal aangericht werd. Als iemand een schilderij van Rubens steelt, is dat vanzelfsprekend ernstiger dan wanneer iemand een paar papierspelden meeneemt van het werk naar huis.
En die VB-er, dat moet zelfs u nu wel duidelijk zijn dat het hier om een verwarde oude man ging.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 28 mei 2011 om 20:30.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 20:38   #32
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel. In mijn laatste zinnetje zeg ik : diefstal is diefstal. En daar blijf ik bij, dat is zo, diefstal mag niet goedgepraat worden omdat het éne voorwerp minder waard is dan het andere. Dat is nu net die hedendaagse mentaliteit die vooral bij jongeren heerst en die duidelijk laat zien dat hun begrip van ethische waarden zowat nihil is.
De strafmaat kan in verhouding zijn met de waarde van het gestolen object en de schade die bij de diefstal aangericht werd. Als iemand een schilderij van Rubens steelt, is dat vanzelfsprekend ernstiger dan wanneer iemand een paar papierspelden meeneemt van het werk naar huis.
En die VB-er, dat moet zelfs u nu wel duidelijk zijn dat het hier om een verwarde oude man ging.
Da's geen normvervaging, da's zin voor relativeren. Ge gaat die dief niet terug vinden, ook niet als ge u zo opwindt dat ge er een hartaanval van krijgt. Het leven is hard, move on, don't look back.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 21:07   #33
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet de gerechtspsychiater maar beoordelen. De kans is klein dat hij ontoerekeningsvatbaar zal verklaard worden, want blijkbaar was hij volgens het VB nog helder genoeg om als OCMW-raadslid te zetelen.

Overigens is de man een recidivist, want wat vernemen we van Jan Penris:

“Hij neemt ook altijd de broodjes mee in de koffiekamer bij de gemeenteraadszaal, en als er ergens suikertjes liggen verdwijnen die ook”.

Art. 461. Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
(Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.) <W 25-06-1964, art. 1>

Art. 463. Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank.
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>

Dat wordt dus brommen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 21:10   #34
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet je even kijken naar de situatie in Brussel:
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=583AMH44
titel: Vandalisme noopt tot stilzwijgen over Villo
Geen cijfers meer over aantal fietsendiefstallen

Eén zin uit het artikel:

Ik kan me niet neerleggen bij het feit dat zomaar aanvaard wordt dat diefstallen en vandalisme tot het gewone leven behoren.
Niet dat ik me illusies maak, er zullen altijd diefstallen blijven, en er zal altijd wel vandalisme zijn.
Maar het moet duidelijk blijven: die dingen moeten bestreden worden.

Je zal daar maar een simpele mens zijn, met een modaal gezinsinkomen, en ieder jaar wordt je nieuwe fiets van pakweg 800 € gestolen ...

Ik vrees big brother niet zozeer,
maar ik heb zin om een nieuw begrip hiervoor te lanceren: blind sister.

Big brother weet wel dat je 800 € in 't zwart verdiend hebt, maar blind sister weet niet wie de fiets, die je met die 800 € gekocht hebt, gestolen heeft.
(en dan vind ik dat een slecht voorbeeld, want zwart geld verdienen is niet erg solidair ...)
Fietsen stelen? Ga eens een jaar in Leuven wonen, waar de toekomstige elite van de Vlaamse Natie opgeleid wordt en kom dan nog eens over fietsdiefstallen spreken.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 21:12   #35
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beeld je in dat die man Ali zou heten ipv Jan.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 21:26   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Niet altijd, heb al geweten dat iemand zijn gestolen fiets terug vond (maar die zat op slot), naar de politie ging, die ging mee en de dief zei dat ie de fiets zelf gekocht had (niet tweedehands van de echte dief, maar nieuw), fiets stond niet gemerkt dus de dief mocht er, onder het oog van de politie, mee weg gaan
Oh ja, iedereen kent zo wel iemand die dat gehoord heeft van iemand ...

maar ik hoop toch te mogen veronderstellen dat de politie naam en adres genoteerd heeft, en dat daar een factuurke getoond mag worden en een klein vergelijkinske met de boekhouding van de fietsenverkoper.

Verder moet ik eerlijk toegeven dat mijn eigen fiets zo ongeveer 35 jaar oud moet zijn ... dus ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 21:35   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Fietsen stelen? Ga eens een jaar in Leuven wonen, waar de toekomstige elite van de Vlaamse Natie opgeleid wordt en kom dan nog eens over fietsdiefstallen spreken.
Ik kan ook zo demagogisch reageren:
val jij maar eens een tijdlang werkloos, koop dan een fiets voor je studerende zoon/dochter waardoor je de laatste week van de maand geen vlees op je boterham of bij je patatten kon aanschaffen, en laat die fiets, met behoorlijk slot erbij, dan maar eens stelen.

En laat dan van je oude mazda 323 (je hebt er Van Besien nog mee naar Laeken vervoerd) waarmee je gaat solliciteren 25 km verder met goede hoop op eindelijk een job, de spiegel eraf sjotten door een vandaal, terwijl je volgende week naar de technische controle moet.

Mocht die kleine criminaliteit wat beter aangepakt worden, men zou een indirecte maar reële verhoging van de bestedingscapaciteit van de werklozen, gehandicapten en gepensioneerden van wel 10 procent bereiken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 29 mei 2011, 08:29   #38
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Dat ZIT. In de vorm van niet-gemotiveerde agenten. Op het politiebureau waar ik verleden jaar nog een fietsdiefstal wou aangeven.
Hier in Hoboken lachte men mij daar weg. 'Mijnheer, dat heeft geen zin. Die fiets staat al op ne camion op weg naar het buitenland !'
Voor de fiets terug te krijgen niet, maar wel voor de verzekering is aangeven nodig. Dan krijgt ge nog uitbetaald voor een andere te kopen.
Oud 29 mei 2011, 11:13   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Voor de fiets terug te krijgen niet, maar wel voor de verzekering is aangeven nodig. Dan krijgt ge nog uitbetaald voor een andere te kopen.
Ik vermoed dat je niet pleit voor een omgekeerde wereld, die er zo zou uitzien:

"leg je neer bij diefstallen, verzeker je gewoonweg ertegen, en niemand 'verliest'".

Oud 29 mei 2011, 12:25   #40
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vermoed dat je niet pleit voor een omgekeerde wereld, die er zo zou uitzien:

"leg je neer bij diefstallen, verzeker je gewoonweg ertegen, en niemand 'verliest'".
Nee, tuurlijk niet. Ik bedoel maar, als je geen aangifteformulier kunt voorleggen dat de verzekering niet uitbetaald.
Doch vd flikken moet ge niet uitgaan dat die uwe fiets gaan zoeken; miss deden ze dat in de serie "Flikken" nog wel.
Pasmans (Marc Tijssen) en Raymond (Ludo Hellinx) zouden direc en de combi zijn gesprongen ervoor...

Laatst gewijzigd door stropke : 29 mei 2011 om 12:25.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be