Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2011, 22:49   #201
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Met stenen gegooid? Kijk eens goed naar de filmpjes: het waren aardappelen

Ik denk trouwens dat de meerderheid van de actievoerders beter weten waar het allemaal om gaat dan jij. Denk je bijvoorbeeld echt dat die kleine bio-boeren voordelen zullen halen uit dit experiment? Net zoals dit proefveld een beetje een symbool was voor biogenetici om ggo's te promoten, was deze actie voor de actievoerders een symbool voor hun strijd ertegen. Het ging hen dus niet specifiek om deze aardappelen. het gaat hen zelfs om meer dan alleen de ggo's. Ze willen er ook het probleem mee aankaarten dat fundamenteel en onafhankelijk onderzoek in het gedrang komt.
Dat ze dan in discussie treden met de wetenschappers. Ze werden uitgenodigd door de zevende dag. Ze konden in discussie gaan met de wetenschappers die daar aanwezig waren. Ze kozen geweld.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:50   #202
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Als ze mensen creëren die Einsteins zijn, waarom niet?

Als ik u kan geruststellen. Mensen genetisch manipuleren is niet het eindstadium. Mensen robotiseren zodat die langer leven, sneller denken, meer onthouden, ... zal het eindstadium zijn.
Eerst robotiseren en dan genetisch manipuleren ja. Tegen kanker en zo. Zal wel lukken om den duur.
En ons zaad zal misschien ook niet meer werken, mogelijks moet men zich dan laten bevruchten ergens in een zaadstation van bedrijf xy tegen een bepaalde prijs.
Oud 29 mei 2011, 22:50   #203
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Koopt u aardappelen bij de lokale boer? Bij de lokale boer kost 25kg aardappelen, als ik mij niet vergis, ongeveer €5.
Zeg dan dat uw boer wat meer aardappelen in de steden mag komen verkopen ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:51   #204
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Koopt u aardappelen bij de lokale boer? Bij de lokale boer kost 25kg aardappelen, als ik mij niet vergis, ongeveer €5.
3�* 6 euro voor 10 kilo.
Oud 29 mei 2011, 22:52   #205
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Niet goed en dat heb ik vorig jaar gezien aan mijn tomaatjes.
Maar om nu te besluiten dat ze eigendomsrecht zouden krijgen dat is er over.
U kan blijven gewone groentjes, met gratis zaadjes, kweken. Ondertussen evolueert de wereld verder.

Iemand zei ooit, ik weet niet meer wie, dat voor wetenschappelijke evolutie steeds een generatie wetenschappers moet uitsterven. Blijkbaar beperkt zich dat niet tot wetenschappers maar ook tot gewone mensen.

Ja de wereld zal er in de toekomst helemaal anders uit zien. Maar de jeugd gelooft erin dat die wereld er eentje zal zijn met minder armoede, minder honger en meer wetenschap.

Spijtig dat u dit nog een tijd lang zal meemaken (ik kan niet inschatten hoe oud je bent, laten we zeggen dat je het nog maximaal 80 jaar zal meemaken). Maar de toekomstige generaties zullen er wel graag in leven.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:52   #206
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpele oplossing: ga biologie studeren, modificeer de gewassen terug zodat de zaadjes wel recupereerbaar zijn, patenteer het zelf en maak het patent zo dat niemand je moet betalen.

Probleem opgelost.
Zo simpel is dat niet, want laat nu net dat één van de gevaren zijn waar tegenstanders van ggo's op wijzen (en onder die tegenstanders bevinden zich ook wetenschappers hé). Als die ggo's kruisen met "wilde" gewassen (en het is reeds bewezen dat dit gebeurt), dan is het niet zomaar omkeerbaar.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:54   #207
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Logica Bekijk bericht
Oei zelf al eens groeten gekweekt?

Ik daag u uit om verschillende groenten (aardappelen, prei,..) te kweken zonder ze te spuiten tegen ziekten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Praat eens met bio-boeren, zou ik zo zeggen.
Oud 29 mei 2011, 22:56   #208
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zeg dan dat uw boer wat meer aardappelen in de steden mag komen verkopen ...
Mijn vader, de boer, verkoopt aardappelen bij een "patattenmarchand", zoals ze dat hier noemen. Een landbouwer heeft geen tijd om zelf aardappelen te gaan verkopen.

Hij heeft enkele 'lokale klanten', mensen uit de buurt die weten dat hij aardappelen teelt en die jaarlijks bij hem die aardappelen komen kopen. Daarom houdt hij zelf een kleine stock, om de mensen die zelf bij hem komen te bevoorraden. Maar een boer is geen winkelier.

Herinnert u zich enige tijd geleden dat boeren liters melk op hun velden weggoten? Bij de lokale boer hier kost melk 30-40 cent de liter. In de winkel 80 cent - 1 euro.

Als ik u dus een tip mag geven, ga zelf eens op bezoek bij een lokale boer . Hij tevreden met een extra klant, en jij content met goedkopere groentjes/melk/...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:57   #209
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk trouwens dat de meerderheid van de actievoerders beter weten waar het allemaal om gaat dan jij. Denk je bijvoorbeeld echt dat die kleine bio-boeren voordelen zullen halen uit dit experiment?
Dat kan allemaal best zijn, maar dat is eigenlijk niet mijn punt. Natuurlijk mag je best tegen GGO's zijn, natuurlijk mag je bedenkingen hebben bij het patentsysteem en de steeds grotere samenhang tussen wetenschappelijk onderzoek en de industrie. Alleen doe je dat niet door met geweld een onderzoek te saboteren.

Citaat:
Net zoals dit proefveld een beetje een symbool was voor biogenetici om ggo's te promoten, was deze actie voor de actievoerders een symbool voor hun strijd ertegen. Het ging hen dus niet specifiek om deze aardappelen. het gaat hen zelfs om meer dan alleen de ggo's. Ze willen er ook het probleem mee aankaarten dat fundamenteel en onafhankelijk onderzoek in het gedrang komt.
Dat hebben ze dan bijzonder handig aangepakt: wat bij de mensen zal blijven hangen is een hoop woestelingen die een veld vernietigen terwijl intussen een of andere prof teleurgesteld, maar rustig haar kant van het verhaal vertelde. Bovendien is de kans groot dat het volgende experiment in het geheim gevoerd wordt, waar niemand mee gebaat is. Intussen gaat het onderzoek over de hele wereld rustig verder. Ze hebben met andere woorden precies het tegenovergestelde bereikt van wat ze wilden bereiken. Net zoals de acties van bijv. het ALF ook helemaal tot niets geleid hebben.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:57   #210
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ze dan in discussie treden met de wetenschappers. Ze werden uitgenodigd door de zevende dag. Ze konden in discussie gaan met de wetenschappers die daar aanwezig waren. Ze kozen geweld.
Geweld? Dit was een vreedzame actie hoor. Het enige geweld kwam er van politie. En de enige gewonden vielen er bij de actievoerders.

Overigens gaan ze wel degelijk in discussie met de wetenschappers. In het verleden, maar ook vandaag met de tegenbetogers. Dat ze vanmorgen niet naar de zevende dag wilden komen, lijkt me nogal vanzelfsprekend, aangezien ze vandaag hun actie hadden gepland.
Oud 29 mei 2011, 22:58   #211
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zo simpel is dat niet, want laat nu net dat één van de gevaren zijn waar tegenstanders van ggo's op wijzen (en onder die tegenstanders bevinden zich ook wetenschappers hé). Als die ggo's kruisen met "wilde" gewassen (en het is reeds bewezen dat dit gebeurt), dan is het niet zomaar omkeerbaar.
Wat is er mis met kruising? GGO's zijn (voorlopig) enkel organismen die manueel hetzelfde resultaat opleveren als men met kruising had kunnen bekomen over veel langere termijn. Net zoals gewone natuurlijke groenten kruisen, kunnen ook GGO's kruisen. En ook onderling.

Waarom zou een gewone aardappel met een andere aardappel mogen kruisen, maar een gewone aardappel niet kruisen met een ggo-aardappel? Had men die ggo-aardappel op natuurlijke manier via kruising bekomen, zou die ook gekruist hebben met die eerste aardappel hoor.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:59   #212
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kan blijven gewone groentjes, met gratis zaadjes, kweken. Ondertussen evolueert de wereld verder.

Iemand zei ooit, ik weet niet meer wie, dat voor wetenschappelijke evolutie steeds een generatie wetenschappers moet uitsterven. Blijkbaar beperkt zich dat niet tot wetenschappers maar ook tot gewone mensen.

Ja de wereld zal er in de toekomst helemaal anders uit zien. Maar de jeugd gelooft erin dat die wereld er eentje zal zijn met minder armoede, minder honger en meer wetenschap.

Spijtig dat u dit nog een tijd lang zal meemaken (ik kan niet inschatten hoe oud je bent, laten we zeggen dat je het nog maximaal 80 jaar zal meemaken). Maar de toekomstige generaties zullen er wel graag in leven.
De toekomstige generatie zal geloven in het tijdperk dat ze opgroeien.
Zo wordt iedere generatie dwaas geboren en geloven ze dat wat ze zien.

Men zal nog veel spijt krijgen van al die zaken met den tijd.
Er is ergens een zadenbank die alle zaden ter wereld vergaart voor mocht het ooit eens misgaan.
Natuurlijke zaden, geen gemanipuleerde zaden.

Stel nu eens dat we moeten uitwijken naar een andere planeet en we hebben geen natuurlijk zaad?
Wat dan?
Oud 29 mei 2011, 23:00   #213
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geweld? Dit was een vreedzame actie hoor. Het enige geweld kwam er van politie. En de enige gewonden vielen er bij de actievoerders.

Overigens gaan ze wel degelijk in discussie met de wetenschappers. In het verleden, maar ook vandaag met de tegenbetogers. Dat ze vanmorgen niet naar de zevende dag wilden komen, lijkt me nogal vanzelfsprekend, aangezien ze vandaag hun actie hadden gepland.
De actie stond (als ik mij niet vergis) gepland vanaf 14u. Het debat had kunnen plaatsvinden om 12U30 en zou maximaal tot 13u00 kunnen geduurd hebben. Meer dan genoeg tijd om beide evenementen mee te maken. Trouwens, op die ene actievoerder (of zelfs 2) had het ook niet aangekomen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 23:01   #214
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De toekomstige generatie zal geloven in het tijdperk dat ze opgroeien.
Zo wordt iedere generatie dwaas geboren en geloven ze dat wat ze zien.

Men zal nog veel spijt krijgen van al die zaken met den tijd.
Er is ergens een zadenbank die alle zaden ter wereld vergaart voor mocht het ooit eens misgaan.
Natuurlijke zaden, geen gemanipuleerde zaden.

Stel nu eens dat we moeten uitwijken naar een andere planeet en we hebben geen natuurlijk zaad?
Wat dan?
Denkt u dat natuurlijke zaad, welke dan ook, zal kunnen geplant worden op andere planeten?

Het enige zaad dat zal kunnen werken op andere planeten is GGO-zaad. Wees daar maar zeker van.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 23:01   #215
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vader, de boer, verkoopt aardappelen bij een "patattenmarchand", zoals ze dat hier noemen. Een landbouwer heeft geen tijd om zelf aardappelen te gaan verkopen.

Hij heeft enkele 'lokale klanten', mensen uit de buurt die weten dat hij aardappelen teelt en die jaarlijks bij hem die aardappelen komen kopen. Daarom houdt hij zelf een kleine stock, om de mensen die zelf bij hem komen te bevoorraden. Maar een boer is geen winkelier.

Herinnert u zich enige tijd geleden dat boeren liters melk op hun velden weggoten? Bij de lokale boer hier kost melk 30-40 cent de liter. In de winkel 80 cent - 1 euro.

Als ik u dus een tip mag geven, ga zelf eens op bezoek bij een lokale boer . Hij tevreden met een extra klant, en jij content met goedkopere groentjes/melk/...
Dat klopt. Nu winkels en grote winkelketens gaan het ook daar halen hé?
Waar anders?
Oud 29 mei 2011, 23:04   #216
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik zag bekogeling met stenen/aardappelen, zie andere reacties hier in de thread. Ga jij met een glimlach af op mensen die je bekogelen, die aanwezig zijn om een illegale, aangekondigde, daad te plegen?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 23:04   #217
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt u dat natuurlijke zaad, welke dan ook, zal kunnen geplant worden op andere planeten?

Het enige zaad dat zal kunnen werken op andere planeten is GGO-zaad. Wees daar maar zeker van.
Eenmaal men op andere planeten aanbeland, in geval van natuurlijk.
Heeft men gewassen nodig die herbruikbaar zijn.
Nu men kan die gewassen nu wel speciaal voor die speciale reis genetisch manipuleren daar niet van, maar uiteindelijk naargelang die planeet meer en meer bevolkt geraakt moet men die zaden opnieuw kunnen gebruiken zonder eigendomsrechten op moeder planeet aarde te betalen hé.

Enfin scifi dus.
Oud 29 mei 2011, 23:05   #218
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Nu winkels en grote winkelketens gaan het ook daar halen hé?
Waar anders?
Nee, winkels en winkelketens halen het bij de tussenpersoon. Niet bij de boer zelf.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 23:06   #219
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eenmaal men op andere planeten aanbeland, in geval van natuurlijk.
Heeft men gewassen nodig die herbruikbaar zijn.
Nu men kan die gewassen nu wel speciaal voor die speciale reis genetisch manipuleren daar niet van, maar uiteindelijk naargelang die planeet meer en meer bevolkt geraakt moet men die zaden opnieuw kunnen gebruiken zonder eigendomsrechten op moeder planeet aarde te betalen hé.

Enfin scifi dus.
Ja uiteraard.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 23:10   #220
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, winkels en winkelketens halen het bij de tussenpersoon. Niet bij de boer zelf.
't is te zeggen. De boer gaat naar de veiling, daar koopt de groothandelaar het en die verkoopt het via de kleinhandelaar.

Je hebt ook wakkere winkeliers die naar de groothandelsmarkt gaan om hun inkopen te doen natuurlijk. Alhoewel tegenwoordig?
De jeugd laat het liever aan zijn deur leveren en slaapt een uurtje langer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be