![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
Zo kan men zien welk Europees land kwaliteitsvolle inspanningen doet hun verkeer veiliger te maken en welke Europese landen meer prutsers zijn in de marge. Aangezien Be een redelijk klein land is, neem ik een Bundesland met ~: evenveel inwoners, bevolkingsdichtheid, afgelegde voertuigklometers, en andere parameters. Aha in de Bodensee gebeuren verkeersongevallen dat is nieuw ? In onze Noordzee ook ? ![]() En herten zijn er in de Ardennen ook hoor, totaal verwaarloosbaar en uw redenering doet hier helemaal niet terzake. Want als men de verkeersdodenevolutie / per inwoner na xx-jaren van die landen op zich met mekaar vergelijkt, niet de verkeersdoden van die landen direct met mekaar ! En dat ik de verhouding van hun evolutie verkeersongevallen/ tov slachtoffers met mekaar vergelijk, met de verhouding van Belgische verkeerongevallen/ tov slachtoffers in Be. Het aantal doden per letselongeval betekent onder andere... -bvb 1 parameter maar die daar een belangrijke invloed op heeft - dat in Baden-Württemberg bvb het gordeldrachtpercentage ca 95 % is, en dat in Be het gordeldrachtpercentage amper 75 % is. Herten, bossen en water hé. ![]() Verkeersveiligheidsevolutie van landen op zichzelf hoef ik toch niet uit te leggen hé. Sta me toe, dat ik je zeg dat je even dieper moet nadenken bij die statistieken (en beter begrijpend lezen) , en sta me toe dat ik me even verdedig. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 13:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() vervolg, toch een linkje geven van zo´n onnozele organisatie die statistieken met mekaar vergelijkt en daaruit een evolutie of ontwikkeling publiceert :
![]() De Europese commissie vergelijkt de verkeersdodenevolutie van Belgique zelfs met eilandje Malta : (heiligschennis) http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=fr Verkeersveiligheid: Europese Commissie schetst maatregelen om aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren Meer informatie: http://ec.europa.eu/transport/road_s...11_2020_en.htm Verkeersdoden per land (per miljoen inwoners) Lidstaat Verkeersdoden Ontwikkeling aantal verkeersdoden 2001 - 2009 ...en die onnozelaars willen zelfs dat Be en al die andere landen zijn doden halveert tegen 2020, das toch niet te geloven hé, Belgique is enig in de wereld en onvergelijkbaar of verbeterbaar manneke Pis, Atomium , avenue Louise, 67 km Noordzeekust, Hoge venen, Les Ardennais, enz... , en al die andere EU-landen zijn ook uniek in hun verkeersveiligheidsevolutie. ![]() Belgium always the best ! ![]() Hier worden zatte bestuurders en gordeldracht schaamteloos met mekaar vergeleken, hoe durven ze! Een Belg kan aangedronken veilig rijden en hoeft geen gordel ! Suberman ![]() http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en [Grijnsmodus/ uit] ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Als ge stelt dat de landen met elkaar vergelijkbaar zijn, dan moet ge de buitenlandse studies ook aanvaarden. In de link die ik al gaf zijn er tientallen te vinden. De vraag is dan inderdaad zoals Peter al eerder aanhaalden. Gezien snelheid wel degelijk invloed heeft op ongevalsrisico en aantal slachtoffers, waarom hebben de maatregelen dan zo weinig invloed. Want invloed is er wel degelijk bij de doden en zwaar gewonden, dat staat buiten alle twijfel. Waarom dalen de kleinere ongevallen niet meer zoals verwacht was?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
Definieer: hogere snelheden ???? Die studies met hogere snelheden zijn er niet daarom, omdat uw woordkeuze verkeerd is. En met onaangepaste snelheden zijn er wel studies en cijfers van het buitenland (niet van België), die zulke oorzaak in de mate van het objectief mogelijke registreren. o.a D, NL... cijfers heb ik genoeg geciteerd paste/copy. Citaat:
![]() maar gij enkel die studies die meer in uw kraam passen en die je nog wat uit de context kunt trekken. Als ik je daar tegenover een studie van werkelijk gedaalde gemeten snelheden in Be stel (BIVV) waar de objectief gereden snelheden tot 5 kmh gedaald is op enkele jaren, vallen uw contexttrekkertjes van: " voor elke kmh snelheidsdaling verlaagd het risico met - 3%", volledig door de mand. Dan ga je daar helemaal niet op in, en negeer je gewoon. Als ik aantoon dat de V85 in Be door de BIVV/SGVV/FCVV niet gerespecteerd wordt en dat ze hun limieten te laag opstellen (kar voor het paard spannen), dan ga je daar ook niet op in. De 70 (1+1) en de 90 (2+2-middenberm) zijn nu eenmaal veel te laag, geen enkel Europees land heeft zo lage limieten ! 70 op echt lintbebouwde wegen is OK, maar niet doorgaand 70 kmh doortrekken omdat om de 200 m gemiddeld ergens een huis ligt met een voldoende lange oprit waar 2 x per dag eens een auto uitrijdt ! Vbn op onze N-wegen genoeg. Citaat:
Dan zeg toch met uw eigen woorden wat er in die studies staat en hoe je dat interpreteert. En niet zomaar een contextje eruit pikken. (ook uit de studie die ik dan toon lees je maar half en pikt er wat uit de context uit wat je denkt dat in jouw kraam past, maar doet het niet. En dan ga je weer op negeer. Citaat:
Onaangepaste snelheid is bvb in Baden-Württemberg ![]() Wil je er een grafiekje bij van een "studie" uit pakweg Canada ? ![]() Het risico op een ongeval (oorzaak, dus niet ongevalgevolg) kan naargelang het draagvlak (tov V85) op bepaalde vlotte wegen buiten bebouwde kom veel hoger zijn als de gereden snelheid daalt als omgekeerd. Dus "té traag" kan erger zijn als "té snel". Dit is nu een voorbeeld waar de limiet onaangepast is aan de weg en aan de weggebruikers (V85), ze is duidelijk te laag, de snelheidskurve moet naar rechts opschuiven, en dan gaat de rode risico kromming ook anders verlopen. Een hogere botssnelheid verhoogt wel rechtevenredig de ongevalgevolgen maar dat weet men zonder grafiek. [i]Véél belangrijker is de botsing te vermijden (aanpak ongevaloorzaak), dan zijn er geen gevolgen (aanpak ongevalgevolg of symptoom). Daarom vergelijk ik graag de respect. evoluties en de ongeval-oorzaak/-gevolg verhoudingen van B-W met Be. Citaat:
Citaat:
Waarom ? omwille van 101 parameters ik plak er wat op, en onaangepaste snelheid is daar maar eentje van. Kleinere ongevallen ? woordkeuze ? ![]() Ofwel spreek je over letselongevallen = met doden en gewonden. Dat wordt bijgehouden door de politie (PV), de dodelijke ongevallen zijn het nauwkeurigst. Er is de verkeersbarometer die enkel letselongevallen terplaatse bijhoudt, naargelang ziekenhuisregistratie en communicatie heeft men dan nog de dodelijke gewonden 30 dagen na een ongeval (ca 12-15%) die komen er dan uiteindelijk ook nog bij, maar zijn minder nauwkeurig. Er is ook een onderregistratie van enkelvoudige ongevallen met kwetsbare weggebruikers enz... Ofwel spreek je over alle ongevallen, dus ook die met enkel materiële schade. De -bij de verzekringen aangegeven- ongevallen houdt Assuralia bij.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 15:26. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
|
![]() Als je mijn opmerking over de Bodensee al averechts interpreteert, wat doe je dan met statistieken.
Voor mijn part vergelijkt de E.U. de Belgische situatie met die in Lesoto. Die vergelijking hoef ik niet relevant te vinden. Je kan niet eens een vergelijking maken tussen Wallonië (205 inwoners per km2) en Vlaanderen (462 inwoners per km2). En nu we er toch over hebben: de bevolkingsdichtheid van Baden-Württemberg is 294 inwoners per km2 wat merkelijk minder is dan de 355 van België (of de Bodensee daar dan in begrepen is of niet lijkt me minder relevant). Enfin, ik neem aan dat er een oorzakelijk verband is tussen bevolkingsdichtheid en verkeersdensiteit enerzijds en tussen verkeersdensiteit en ongevallen anderzijds. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
![]() http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm Citaat:
Een beetje mierenneuken mag. ![]() Om juist te zijn: Citaat:
Citaat:
Ken je een Europees land vergelijkbaar met Be dat korterbij die bevolkingsdichtheid van 355/km² ligt en bijna gelijk aantal inwoners heeft ? Nederland mss 401 inw/km², ja gaat ook, maar Nederland heeft wel veel meer afgelegde vtg-kilometers als Be, en veel meer fietsers/bromfietsers omdat gans NL quasi vlak is, NL heeft ook een veel betere weginfra als Be. maar vooral B-W heeft slechts 5% minder afgelegde voertuig-kilometers als Be, daarom B-W en minder NL. Citaat:
Citaat:
En hoe drukker het verkeer hoe meestal meer het aantal letselongevallen kan zijn, maar daarvoor niet het aantal verkeersdoden =ongevalgevolg, want daar spelen veel meer parameters een rol, zoals gemiddelde snelheid. Hoe lager die gemiddelde snelheden hoe minder verkeersdoden/inwoner, daarom is het belangrijk het de verhouding vtgkilometers/verkeersdensiteit/bevolkingsdichtheid te weten. Het aantal verkeersdoden/per letselongeval hangt veel af van die cijfers. Ttz hoe meer fileverkeer hoe lager gereden gemiddelde snelheden, hoe minder kans op zware mogelijke gevolgen bij een ongeval. Bvb hier zijn Be-pendelaars die met 70%-snelweg maar gemiddeld 50 kmh halen. In B-W zullen deze gemiddelde gereden snelheden veel hoger liggen, en toch heeft B-W een veel betere letsongeval-evolutie (dalende tendens), en daaruit volgens een betere verkeersdodenevolutie/inwoner. Daarom is NL wat bevoordeeld tov van Be, en Be tov B-W, op papier toch, want Be heeft gemiddeld het meeste fileverkeer of langzaam verkeer van de 3 landen. En daarom is bvb Nordrhein-Westfalen met 529 inw/km² te dichtbevolkt om met Be of B-W te kunnen vergelijken, wel het beste met Nederland, daar is dan weer NR-W relatief bevoordeeld, maar NR-W(is xx% -veiliger tov NL) toont dat ook duidelijk aan in hun evoluties verkeersdodencijfers/inwoner. Be kan dat helemaal niet aantonen tov B-W, integendeel zelfs.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 17:32. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() vervolg Rikm, betreft het vergelijk Wallonie met Vlaanderen is
grafiek 10 page 16 heel interessant, niet de cijfers op zich maar de fors dalende tendens de laatste 3 jaren in Wallonie, terwijl Vlaanderen dikwijls maar onmachtsmaatregelen treft en eigenlijk bijna terplaatse trappelt, Vlaanderen vertoont wel nog een geleidelijk dalende tendens. Maar benut hier wel zijn verstedelijking (meer inwoners die gebruik maken van O.V) en lager gereden gemiddelde snelheden in het verkeer (meer filedruk). http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...ber%202010.pdf Grafiek 10 : Evolutie van de voortschrijdende jaartotalen van de ernst van de ongevallen per gewest Of de evolutie van het aantal doden terplaatse per 1000 letselongevallen vanaf januari 05 tot en met december 2010. Citaat:
Blijkbaar heeft vooral de stijging van de gordeldracht een veel hoger dalingspotentiaal bij verkeersdoden in Wallonië - *bij hoger gereden gemiddelde snelheden - als in Vlaanderen. Volgens objectieve metingen van de BIVV rijdt men gemiddeld bij vrij verkeer en goede omstandigheden al ca. *5 kmh sneller in Wallonië dit ongeacht de snelheidbeperkingen van 30/50/70/90 kmh, 120 kmh heeft men niet gemeten, maar daar zal het verschil zeker niet kleiner zijn. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 18:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Ik weet dat ge het moeilijk hebt met het Nederlands, maar probeer toch een beetje uw best te doen. Een tweede punt, en dat heb ik al een tiental keer aangehaald is dat snelheidsverschillen gevaarlijker zijn. Dus sneller dan de stroom of ook trager dan de stroom. Waarom? Omwille van inhaalmaneuvers. En zoals iedereen weet is het sneller rijden gevaarlijker omdat ge dan van achter komt, en niet iedereen spiegelt voldoende. Voorliggers die wat trager rijden merkt ge snel genoeg op. Maar ge negeert of ontwijkt zoals gewoonte wat ik schreef. Internationale studies tonen aan dat snelheid wel degelijk een factor is in de ongevalsstatistieken, met name dat lagere gereden snelheden een verminderd aantal slachtoffers tot gevolg heeft. En gezien ge zegt dat Belgie gerust met de andere landen mag vergeleken worden moet ge aanvaarden dat dit ook in België een positief effect kan hebben. Dus uw strijd om sneller te mogen rijden heeft een verhoogd aantal slachtoffers tot gevolg.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 juni 2011 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() ? Sneller als wat ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Inhalen is niet altijd een maneuver (Raad van State : inhalen is geen maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging) Daarbij zijn er nog uitzonderingen: Citaat:
Citaat:
![]() In welke studie staat dat wwer ? ![]() Die niet voldoende spiegelen zijn fout (voorrangsnegatie), niet diegene die volgens de regels inhaalt of voorbijrijdt. Snelheid heeft daar geen oorzakelijk verband. Men moet eigenlijk zo snel mogelijk inhalen volgens de regels: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is evident dat er voldoende snel gereden moet worden anders is er onvoldoende mobiliteit bij motorvoertuigen. Zoals het evident is dat met de fiets sneller gereden wordt als te voet. Snelwegen en andere wegen zijn veilig ontworpen die snelheden te kunnen rijden. Nu nog die uitdaging aangaan dit zo veilig mogelijk te doen. De veiligste landen in Europa zijn enkele Duitse Bundesländer. Dus mogelijk is et heel zeker. Zlefs met 100 kmh op hun gewone wegen, en in principe aanbevolen 130 op de snellere wegen. Citaat:
Belgie heeft al de traagste limieten in Europa, maak er van mij nog trager van. 15 - 30 - 60 - 90. Beetje zoals Malta ofzo. Citaat:
Er zijn maar weinig landen in Europa die hun snelheden niet verhoogd hebben nadat ze hun infrastructuur wat meer verzorgd hebben. Daar gaat je nietzeggend zinnetje alweer door de mand.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 21:42. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Als ge daar al zelf het antwoord niet op weet is het wel erg gesteld met u.
![]()
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Niet vragen waarom als het antwoord in dezelfde post wordt gegeven.
Citaat:
Irrelevant. Het is een beetje een rode draad bij u niet? Genoeg irrelevante zaken erbij halen om het water te vertroebelen. Werkt niet echt bij mij moet ik zeggen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Sneller dan de anderen.
Bekijk eens dit artikel: http://www.rsconference.com/pdf/RS000039.pdf?check=1 , en scroll maar meteen naar de conclusies achteraan. Net boven die conclusies bevindt zich een grafiek die wel wat op de jouwe lijkt, maar deze is asymmetrisch. (let op: het gaat in dit onderzoek niet over autowegen maar over wegen in een stedelijke omgeving) Wat ik essentiëel vind in dit artikel is de vaststelling dat niet zozeer de absolute snelheid van belang is maar dat het de afwijking tov het gemiddelde is die telt. Ik denk dat de auteur het bij het rechte eind heeft. Sneller dan wat de andere weggebruikers gewoon zijn verhoogt het risico. Dat is één van de belangrijkste redenen waarom een zuivere verlaging van de absolute snelheid niet werkt. Het gaat allemaal om gewoontegedrag. Een weg die vroeger 90 was wordt na invoering van 70 borden na een eerste periode die veiliger is terug even gevaarlijk als voorheen omdat iedereen zich instelt op het nieuwe snelheidspatroon. Was 90 voorheen niet direct een probleem dan is het dat nu wel geworden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
En nog altijd een wereldvreemde Nimby. Studeer nog een beetje de verkeesregels want als ik jouw redeneringen lees zijt gij eerder een gevaar op de weg. http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Op welke weg, waar, welke omstandigheden, situatie, welk voertuig fiets camion traktor ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Dat is exact wat ik bedoel. ![]()
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Wat is de relevantie?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
0 ongevallen. 0 boetes. Ontelbare ongevallen door de fout van anderen kunnen vermijden door aangepaste snelheid en rijgedrag. En gij? Ik ken de verkeersregels. En gij? (ook zonder internet?)
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ge bedoelt zeker dat men het verwachtingspatroon van de anderen niet moogt bedriegen. Klopt perfect Ge kent toch de V85-snelheid ? Moet ik het nog eens citeren hoe hoog de objectief gemeten V85 zijn in Belgie ? Die liggen redelijk ruim boven de limieten vooral bij 70 kmh ( daar is de V85 ca. 86 kmh) en vooral bij 90 kmh op een 2+2-middenberm (daar is de V85 ca. 109 kmh). Dus de limieten zijn daar duidelijk te laag want 85 % van de bestuurders overschrijden die V85 niet. Het is een limiet hé, geen kruissnelheid. Verwissel dat niet zoals vele hier. De wegbeheerder volgt zijn eigen wegcode Artikel 11 - Snelheidsbeperkingen nog niet eens. Bijlange niet. De limieten buiten de bebouwde kom op de respectievelijke wegen zijn in de praktijk doorgaans 20 �* 30 kmh lager als daar staat. http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/170-art11 Citaat:
Toch raar dat alle landen hun algemene snelheidslimiet - Limiet is geen kruissnelheid - op hun gewone doorstroomwegen buiten de bebouwde kom gelijk gehouden hebben of zelfs verhoogd hebben. Zelfs Zweden heeft ze verhoogd met 10 �* 20 kmh, nog een land in de top 4 van Europa. (link had ik ergens gegeven) 2 landen binnen de top 4 van Europa (UK en Duitsland) hebben de hoogste limieten op die wegen. Er is zelfs een land dat geen limieten heeft op zijn wegen buiten de bebouwde kom (Man). Toch heeft het minder als de helft verkeersdoden per inwoner als bvb de provincie Namen. Nog eens: een snelheidlimiet is geen determinant die het aantal ongevallen bepaald, vele andere factoren (vooral de weggebruiker zelf) is dat wel. Maar een weggebruiker is een volwassen mens, vele hebben een rijbewijs, vele rijden zo voorzichtig mogelijk, de ene kan dat wat beter als de andere, de ene is wat rijvaardiger als de andere, 85 % overschrijdt een bepaalde snelheid niet naargelang het wegbeeld, dus xx% rijdt zelfs gevoelig trager, dan zet toch die limiet - geen kruissnelheid - toch verdomme ~ op die V85. M.a.w ge moet die 85 % niet als "debielen" behandelen, die hun eigenverantwoordelijkheid niet kunnen nemen hun snelheid aan te passen lager als die limiet. Die limiet is eigenlijk voor de beste (gunstigste) omstandigheden. Ik citeer de analoge artikel 11 van D: § 3 Citaat:
![]() Niet aangepaste snelheid als een van de hoofdoorzaken staat daar. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2011 om 22:40. |
|||||
![]() |
![]() |