![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Dat ge vindt dat taal correct moet zijn, en dat de standaardtaal beheersen 'het volk verheft' dat is een ding - ik vind dat elitair, maar goed het is een verdedigbaar standpunt. Maar beweren dat de FRs dan plotseling wel respect zouden hebben voor onze taal of het meer zouden spreken of leren is totale nonsens.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 4 juni 2011 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
#123 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het onderwijs in NL staat dan ook niet bekend voor zijn hoge kwaliteit, daar kan het evt. iets mee te maken hebben. Maar zelfs mensen die een taal spreken die dichter bij het AN staat, slagen er dus nog niet in om er iets mee te schrijven. En als ik zo het geschreven Frans of Engels van Fransen, Engelsen, Amerikanen op 'den internet' lees, is da gene zak beter dan dat van de Vlaam zenne. Gaan Walen dan ook geen Frans meer leren omdat Walen/Fransen zelf geregeld hun taal respectloos verkrachten?
![]() |
#124 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Van Zwitserland zou je dat nog kunnen begrijpen want het Duitse taalgebied is zeer groot (alhoewel: het FRans van Zwitserl is +/- zoals het Frans in Frankrijk). In VL kun je dat moeilijker snappen, het taalgebied is erg klein en toch heb je het knap lastig om te mensen te begrijpen als anderstalige die de standaardtaal geleerd heeft. Zeker geen reclame voor je taal. Lijkt op Apple: daar is maar 1 versie van en daardoor succesvol. Android: zeker niet slecht maar veel versies waardoor de mensen toch wat afkerig staan. |
|
![]() |
![]() |
#125 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Azert is duidelijk nooit naar Oostenrijk, Noord Engeland, Schotland, Ierland, Noord-Ierland etc geweest
![]() En Azert, waarom leren uw franstalige vriendjes ook geen andere talen? Nog steeds niet genoeg moed om een poging te wagen om deze vraag te beantwoorden? Neen, ik dacht het niet... laf, laf, laf
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 4 juni 2011 om 17:22. |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() Ik ga ermee akkoord dat de Vlamingen slordig zijn in hun taalgebruik.
Ik heb helemaal niets tegen dialecten, maar tov mensen die je niet kent , en in vergaderingen, openbare voorstellingen, op radio en TV zou iedereen AN moeten spreken. Dialecten zijn voor familiaal gebruik en onder vrienden en streekgenoten. De Franse taal is inderdaad veel melodieuzer, draait veel meer rond de pot, is soms veel poëtischer en vooral minder zakelijk. Ik zie geen enkele Vlaming bv een brief beëindigen, met: ik verzoek u, mijnheer, mevrouw,overtuigd te zijn van onze welwillendheid............. op die tijd schrijft een Vlaming heel zijn boodschap ! Ik heb nog steeds moeite om dit te formuleren en ben eerder geneigd om te schrijven SS : salutations sinçaires, maar ja, dat zou vuurwerk geven!! Als ik hierboven een reactie lees in een ongelooflijk geradbraakt Nederlands waarin iemand verklaart dat hij aan de universiteit een van de enigen was die deftig Nederlands sprak, dan hou ik mijn hart vast voor de toekomst van onze taal en durft geen enkele anderstalige nog Nederlands leren , ze zullen het toch nooit begrijpen!! Wat niet wegneemt dat het non-respect van de Vlaming voor zijn eigen taal een drogreden is van de franstaligen, want ze zijn ook niet geneigd om bv Engels te spreken!! Voor hen is het Frans immers DE wereldtaal!! Laatst gewijzigd door omaplop : 4 juni 2011 om 17:41. |
![]() |
![]() |
#127 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 4 juni 2011 om 17:43. |
||||
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
begint te lijken op waf waf waf ![]() |
|
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
en ook het NL; lees maar eens http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-a-dream.dhtml |
|
![]() |
![]() |
#130 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben een Vlaming, geen Belg.
#131 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Antwoord dan eens op de vraag he, jochie... maar ge durft niet he, of kunt ge gewoon niet? Zwak, zwak, zwak (haal nu maar een prentje van een kikker boven - Belgie zal gered zijn
![]()
#132 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op de BBC zijn er ook een bijna eindeloze reeks regionale accenten te horen, op de beste zender in heel de wereld...
Vanwaar dit uniformisme? Elk dialect, net zoals elke taal is een verrijking... Goed wie 'Mrs Bucket', uitgesproken Bouquet, wilt spelen, doet maar, maar ik heb daar geen boodschap aan. Nogmaals ik wordt hiervoor niet betaald, de laatste keer dat ik gecheckt heb ben ik ook geen openbare instantie en politics.be is ook privé bedrijf, dus ik doe lekker mijn goesting. Als anderen zich dan superieur voelen, tja, snobisme is in sommige kringen inderdaad chic.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 4 juni 2011 om 18:46. |
![]() |
![]() |
#133 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Welk soort onzin ik hier uitkraam in welke zelfgekozen schrijfwijze ik zelf verkies, zegt helemaal niks over mijn vaardigheden als het erop aan komt van wel serieus degelijke, verstaanbare/leesbare teksten te produceren. Nooit gehoord van registers? http://nl.wikipedia.org/wiki/Register_(taalkunde) Het gebruik van verschillende registers in verschillende situaties is namelijk een teken van taalinzicht/-bewustheid; Het enige wat m.i. uw onwetende reactie zou vergoelijken is dat u dit forum misschien als een formele omgeving beschouwt en daarom mijn taalregister alhier beschouwt als mijn 'formeel register'; PS een meerderheid van mijn zogenaamde 'taalfouten' en dialectismen gebruik ik bovendien zeer bewust; ik kon mezelf er in laatste instantie nog net van overtuigen toch de spelwijze 'fatsoendelijk' maar te vervangen in het standaardtaalwoord 'fatsoenlijk', maar het woord 'kosten' ipv 'konden' kon (kost) ik toch niet weerstaan wegens zo'n taalkundig pareltje.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 4 juni 2011 om 18:52. Reden: link naar wiki gefixt - was broken |
|
![]() |
![]() |
#134 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Noorwegen spreekt iedereen dialect, vooral in de Nynorskdorpen.
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() [(o.a.) daarom ben ik ook zo'n noorwegen-fanaat en schrijf ik overtuigd nynorsk.] Als de Noormannen elkaar kunnen verstaan, en zelfs 2 genoeg van elkaar afwijkende schrijftalen kunnen gebruiken afhankelijk van welk dialect ze spreken; bovendien zelfs tv-reporters gewoon hun dialectjes uit verre uithoeken kunnen gebruiken in veel programma's; getuigt het dan niet van intellectuele zwakzinnigheid dat veel Vlamingen daartoe niet in staat zijn...
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, communicatie was evenmin een probleem bij onze zuiderburen toen er nog Waals gesproken werd. Mensen die geen Waals meer spreken (alle jongeren) verstaan het doorgaans nog wel zonder ondertiteling. Mij werd dat alleszins verteld. http://www.youtube.com/watch?v=yHuMkC5mJlA De truuk is om de taal in sommige gevallen los te koppelen van de staat en het eerder in termen van taalgroep te beschouwen. Zo moet je je inbeelden dat er Germaans en Romaans gesproken wordt en voor jezelf algemene taalkunde toepassen. Zo moeilijk is het niet. In jouw geval is het een kwestie van de taal te beschouwen als een dialect van het Scandinavisch wanneer je een Zweed tegenkomt. Bij Denen is het wel moeilijker, want dat zijn halve moffen. ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 4 juni 2011 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
#137 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Indien je mocht denken dat ik een Belgicist ben, dan zit je er wel lelijk naast.
Laatst gewijzigd door SDG : 4 juni 2011 om 19:21. |
![]() |
![]() |
#138 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voelt ge u dan geen Belg? Niet alle Belgen zijn Belgicist...
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 4 juni 2011 om 19:47. |
![]() |
![]() |
#139 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zo spreekt den gewonen man dan ook dikwijls Duits... meestal met slecht resultaat omdat ze de klankveranderingen puur 'op gevoel' toepassen, maar als ge iets meer theoretischen achtergrond hebt in de belangrijkste klankwetten die het NL van het DUI scheiden, komt ge al een heel eind verder maar het principe blijft hetzelfde. Ik beschouw dan ook alle Ger talen als broer/zustertalen, en idem voor de Romaanse... met een beetje taalgevoel kan iemand die Spaans kan ook zonder problemen redelijk Italderjaans lezen, en met nog iets meer oefening ook verstaan. En natuurlijk, hoe meer verwante talen da ge kent, hoe gemakkelijker nóg een nieuwe leren wordt. In die zin denk ik ook dat "interne" variatie binnen een taal, het voor de sprekers simpelder maakt om 2de, 3de enz. talen te leren. Als ik mij het onderzoek goed herinner, zijn mensen die zowel dialect leerden als kind, als standaardtaal (op school), beter in vreemde talen en hebben dikwijls een beter ontwikkeld taalgevoel, vergeleken met kinderen die alleen standaardtaal kennen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 4 juni 2011 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |