Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2011, 22:37   #8761
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regenboog Bekijk bericht
Noemen noemen...Het is gewoon geen huwelijk.
Wat een huwelijk inhoudt is aan de twee personen die het aangaan om dat te bepalen.
Uw mening daaromtrent kan interessant zijn, maar is van generlei van belang.
Oud 10 juni 2011, 22:49   #8762
regenboog
Schepen

regenboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Wat een huwelijk inhoudt is aan de twee personen die het aangaan om dat te bepalen.
Stel dat ik zou zeggen: 'wat een huurcontract inhoudt is aan de twee personen die het aangaan om dat te bepalen.'
Denkt u nu echt dat een huwelijk, een contract dat we huwelijk noemen, echt zoo veel breder, vager, difuser is? Zo vaag, dat we daar ongeweer alles instoppen dat we nergens anders kwijt kunnen?
regenboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 22:54   #8763
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge bedoelt een verstandshuwelijk (volgens wiki).
Neen, ik bedoel schijnhuwelijk volgens wiki. Helemaal vanboven eerste lijntje:
Van een schijnhuwelijk is sprake wanneer bij het aangaan van een huwelijk uit economische, zakelijke of emotionele overwegingen de beide partijen niet aan de verplichtingen hebben voldaan (of van plan zijn te voldoen) die de wet aan een huwelijk stelt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijnhuwelijk
Dat deel van de wet zegt dus dat men het huwelijk niet naar eigendunken kan invullen. Je kunt dus niet trouwen, louter omwille van financiële en erfbare reden waar het over ging.

Citaat:
Goed, blij dat we het daar toch al over eens zijn.
Het is nooit een punt geweest.

Citaat:
Ik vrees dan dat er geen argumenten meer over zijn om homo-koppels het recht op huwelijk te ontzeggen.
U heeft nog geen enkel argument weerlegt. U blijkt ze zelfs niet eens te kennen.

Citaat:
Correctie, in bepaalde culturen en geschiedenis.
Voorbeelden zijn er al gegeven in deze draad.
Misschien eerst eens uw huiswerk maken?
Ik heb mijn huiswerk gemaakt. In alle culturen en door alle tijden heen is de essentie van het huwelijk ouders verlaten, een nieuwe eenheid vormen en ouders worden. Ook in de voorbeelden die gegeven werden in deze draad.

Citaat:
Er zijn wel andere manieren.
Welke?

Citaat:
En de consensus in de wetenschap is dat er geen verschil is in kwaliteit.
Er is geen consensus, dat is nu net mijn punt.

Citaat:
Dus is er geen reden om een kind een minderwaardige opvoeding te bezorgen enkel omwille van uw subjectieve mening en geen nodeloze risico's te nemen met kinderen.
Daar gaat het niet over. Er is nooit een goede reden om een kind een minderwaardige opvoeding te geven. Linderen verdienen juist het beste van wat we hebben.

Precies daarom is het onverantwoord om met kinderen risico's te nemen, gezien het onder deskundigen nog lang niet vaststaat dat een gelijkslachtig koppel dezelfde kwaliteitsopvoeding kan aanbieden.

Als je kind nu ziek zou zijn en er bestaan twee medicijnen om het te verhelpen. Eén waarover geen discussie is en één waarover deskundigen het oneens over zijn. Welk medicijn ga je dan toedienen?

Op dit forum zijn er hier die voor dat tweede zouden kiezen en ja ik vind dat onverantwoord.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 22:54   #8764
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen dat is niet zo. Aan een huwelijk zijn rechten en plichten verbonden.

Paulus.
Oud 10 juni 2011, 22:56   #8765
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stel dat ik zou zeggen: 'wat een huurcontract inhoudt is aan de twee personen die het aangaan om dat te bepalen.'
Denkt u nu echt dat een huwelijk, een contract dat we huwelijk noemen, echt zoo veel breder, vager, difuser is? Zo vaag, dat we daar ongeweer alles instoppen dat we nergens anders kwijt kunnen?
Een huurcontract is vrij droog, net zoals het feitelijke huwelijkscontract weinig meer is dan wat regelingen qua erfenis en dergelijke. Een huurcontract kan echter vele diepere betekenissen hebben, bvb een liefdesnest voor een kopppel, maar evenzeer een loft gelijk in de film of een kantoorruimte voor een zaak. De invulling van de persoonlijke waarde kies je zelf. Hetzelfde geldt voor huwelijk. Maar de invulling blijft persoonlijk, uw mening wordt niet gevraagd wanneer ik een huwelijkscontract afsluit.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 23:09   #8766
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen een betekenis geven aan (het huwelijk) en de betekenis die het heeft.

De betekenis die het heeft, wat het huwelijk in zijn wezen is, staat daar los van.

Het huwelijk heeft nu eenmaal met kinderen te maken. Daar kunnen we niet vantussen. Dat is de bestaansreden er van. Om hen de beste opvoeding te kunnen geven in een beschermde omgeving met een stabiele ouderrelatie.

Net zoals een auto gemaakt is om zich mee te verplaatsen.

Maar het is juist. Iemand kan en mag een auto kopen zonder dat hij daarmee ooit zal rijden. Hij kan er zijn muziek in beluisteren misschien, dat is zijn persoonlijke invullen en de persoonlijk inhoud die hij aan het hebben van een aoto geeft.

Neemt niet weg dat de auto er toch is om zich mee te verplaatsen.

Net zoals het huwelijk er is om zijn redenen, ongeacht de persoonlijke invulling..

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 juni 2011 om 23:11.
Oud 10 juni 2011, 23:21   #8767
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Er is een verschil tussen een betekenis geven aan (het huwelijk) en de betekenis die het heeft.

De betekenis die het heeft, wat het huwelijk in zijn wezen is, staat daar los van.

Het huwelijk heeft nu eenmaal met kinderen te maken. Daar kunnen we niet vantussen. Dat is de bestaansreden er van. Om hen de beste opvoeding te kunnen geven in een beschermde omgeving met een stabiele ouderrelatie.

Net zoals een auto gemaakt is om zich mee te verplaatsen.

Maar het is juist. Iemand kan en mag een auto kopen zonder dat hij daarmee ooit zal rijden. Hij kan er zijn muziek in beluisteren misschien, dat is zijn persoonlijke invullen en de persoonlijk inhoud die hij aan het hebben van een aoto geeft.

Neemt niet weg dat de auto er toch is om zich mee te verplaatsen.

Net zoals het huwelijk er is om zijn redenen, ongeacht de persoonlijke invulling..

Paulus.
Je schrijft dikwijls zulke goeie post Paulus! Bravo
echt 100 % mee eens
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 23:27   #8768
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door St Germain Tourist Bekijk bericht
echt 100 % mee eens
Vind je? Ik vind zijn posts over het algemeen echt slecht. Deze was wel vrij coherent voor de verandering maar zijn argumentering raakte uiteraard weer kant noch wal.
Oud 10 juni 2011, 23:30   #8769
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
echt 100 % mee eens
Dank je wel voor je steun en dat meen ik. Heel lang en heel vaak stond ik er alleen voor.

Toch opletten met complimentjes want sommigen zouden maar al te graag hebben dat de thread over mijn persoon zou gaan ipv over het onderwerp.

Maar dat heb je vast al gemerkt.

Paulus.
Oud 10 juni 2011, 23:33   #8770
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dank je wel voor je steun en dat meen ik. Heel lang en heel vaak stond ik er alleen voor.

Toch opletten met complimentjes want sommigen zouden maar al te graag hebben dat de thread over mijn persoon zou gaan ipv over het onderwerp.

Maar dat heb je vast al gemerkt.

Paulus.
Die sommigen bent uzelf vooral. Veel mensen in deze thread hebben het liefst dat je het gewoon aftrapt wegens het verzieken van de thread wegens "negeer" spammen.

Maar uiteraard is het makkelijk praten wanneer je enkel reageert op mensen die je gelijk geven. Vraag zijn msn en praat het uit in een chatbox, laat de serieuze mensen met rust alstublieft.
Oud 10 juni 2011, 23:34   #8771
regenboog
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Een huurcontract is vrij droog, net zoals het feitelijke huwelijkscontract weinig meer is dan wat regelingen qua erfenis en dergelijke. Een huurcontract kan echter vele diepere betekenissen hebben, bvb een liefdesnest voor een kopppel, maar evenzeer een loft gelijk in de film of een kantoorruimte voor een zaak. De invulling van de persoonlijke waarde kies je zelf. Hetzelfde geldt voor huwelijk. Maar de invulling blijft persoonlijk, uw mening wordt niet gevraagd wanneer ik een huwelijkscontract afsluit.
Ok, ik kan niet anders dan een duidelijk onderscheid gaan maken tussen een 'contract,' het huwelijkscontract, als een juridisch document, en 'huwelijk' als een cultureel gebruik met een vaste betekenis.
Er is hier telkens sprake van dat eerste. En natuurlijk kan je een contract afsluiten, het huurcontract of het huwelijkcontract, maakt niet uit, en het verder invullen naar believen, naar godsvrucht en vermogen. Ik heb daar niets op te zeggen. In onze tijd spreken wij enkel en alleen hierover, als we al over huwelijk praten. Alleen zo kunnen we de andersgeaarden deel te laten nemen aan de maatschappij: als we alles contractualiseren, alles 'unisex' maken, alle verwijzingen naar het geslacht verwijderen. Want er zijn nu eenmaal dingen die alleen voor man en vrouw samen zijn, maar we willen nu eenmaal niemand uitsluiten. De prijs van de democratie, tja.
Het huwelijk gaat enkel twee mensen aan die samen een potentie hebben een nieuw leven te beginnen. Het is is de enige zin van dit gebruik. Maar het is ondemocratisch, is discriminerend, het is niet unisex. Ik begrijp waarom het niet in een nivelerend rechtssysteem past.
Oud 10 juni 2011, 23:52   #8772
St Germain Tourist
Burgemeester

Standaard

Veel holebis en voorstanders van complete gelijkberechtiging ervan menen dat iedereen ook alleen maar respect kan hebben als men voor complete gelijkberechtiging van holebis is. Deze personen schijnen bijna geen begrip meer op te brengen voor tegenstanders van homohuwelijk/adoptie.

En wat ik dan wel krom vindt is dat deze personen vaak geen respect kunnen opbrengen voor religies, vrijwillig religieus onderwijs en religieuze standpunten, ook als dit allemaal niet opgedrongen wordt. Over meten met twee maten gesproken.
Oud 10 juni 2011, 23:53   #8773
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ok, ik kan niet anders dan een duidelijk onderscheid gaan maken tussen een 'contract,' het huwelijkscontract, als een juridisch document, en 'huwelijk' als een cultureel gebruik met een vaste betekenis.
Nieuwsflash! Cultuur verandert. Vandaag de dag is huwelijk in de eerste instantie een uiting van eeuwigdurende liefde (die bij heteros gemiddeld 8 jaar duurt). Binnen de huidige betekenis van het huwelijk (liefde) is een homohuwelijk perfect mogelijk.
Oud 10 juni 2011, 23:55   #8774
St Germain Tourist
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nieuwsflash! Cultuur verandert. Vandaag de dag is huwelijk in de eerste instantie een uiting van eeuwigdurende liefde (die bij heteros gemiddeld 8 jaar duurt). Binnen de huidige betekenis van het huwelijk (liefde) is een homohuwelijk perfect mogelijk.
De huidige betekenis is nog steeds niet mijn betekenis..
Oud 10 juni 2011, 23:58   #8775
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
De huidige betekenis is nog steeds niet mijn betekenis..
Uw betekenis interesseert mij niet wanneer IK wil trouwen...
Oud 11 juni 2011, 00:00   #8776
regenboog
Schepen

Standaard

Citaat:
Ok, kindje, ga maar spelen

...eeuwigdurende liefde...vandaag
wat morgen? ruzie en haat?
Overmorgen? een nieuw liefje?

Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Oud 11 juni 2011, 00:13   #8777
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ok, kindje, ga maar spelen

...eeuwigdurende liefde...vandaag
wat morgen? ruzie en haat?
Overmorgen? een nieuw liefje?

Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar uw invulling strookt al ettelijke decennia niet meer met de realiteit.
Oud 11 juni 2011, 00:20   #8778
regenboog
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar uw invulling strookt al ettelijke decennia niet meer met de realiteit.
Het is geen kwestie van decennia. Of millennia, als u wilt.
Oud 11 juni 2011, 00:27   #8779
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van decennia. Of millennia, als u wilt.
Opnieuw... ik volg niet. Uw post houdt geen steek.
Oud 11 juni 2011, 00:35   #8780
regenboog
Schepen

Standaard

Citaat:
Opnieuw... ik volg niet. Uw post houdt geen steek.

Ik bedoel gewoon dat het geen kwestie is hoe de maatschappij daar om de zoveel decenia tegen aankijkt. Ik zie geen reden om een kind zijn vader of zijn moeder (die het altijd zonder uitzondering heeft gehad, niet plots een paar decennia geleden gekregen) te ontnemen enkel en alleen omdat holebi's nu toevallig mogen trouwen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be