Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2011, 18:28   #841
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht

Om een lang verhaal kort te maken, in de VSA wordt onzettend hard opgetreden tegen cannabis. Ik ben op zoek gegaan ernaar, puur omwille van de kick om een hyperillegale deal te sluiten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een zwaardere (adrenaline)rush had van de aankoop zelf, dan van het roken achteraf.

Om maar te zeggen wat een verbod uithaalt... Mocht het semi-legaal geweest zijn zoals in België, had ik mij niet eens de moeite gedaan om cannabis te kopen.
De enige reden dat het hier nog niet zo erg is is omdat er niet hard achteraan gezeten word. Daar hebben we ook te weinig agenten voor.

Als je het op de Amerikaanse manier gaat enforcen, assistentie van het leger er bij, wordt het net zo erg. En niet alleen vanwege de wiet. Een harde aanpak betekend dezelfde oorlog als in Mexico, en die kant gaan we op.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:33   #842
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
De enige reden dat het hier nog niet zo erg is is omdat er niet hard achteraan gezeten word. Daar hebben we ook te weinig agenten voor.

Als je het op de Amerikaanse manier gaat enforcen, assistentie van het leger er bij, wordt het net zo erg. En niet alleen vanwege de wiet. Een harde aanpak betekend dezelfde oorlog als in Mexico, en die kant gaan we op.
En maar goed dat het hier niet zo hard gaat. Vind je dat nu echt verantwoord aanbesteden van belastinggeld? Miljarden dollars vloeien naar die falende oorlog tegen drugs, terwijl de drugs zelf amper schade aanrichten (de maffia erachter is een andere zaak).

Agenten hebben echt wel betere dingen te doen dan op gebruikers jagen.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:39   #843
artisjok
Banneling

Standaard

PAUL DE GRAUWE: MAAK DRUGS LEGAAL

Bron: De Morgen

4 juni 2011

Professor Paul De Grauwe doceert internationale economie aan de KU Leuven en heeft talrijke invloedrijke publicaties en artikels op zijn naam staan. Hij is tevens columnist bij de invloedrijke zakenkrant The Financial Times en was senator en parlementslid voor de VLD.

Hoe repressiever de aanpak, des te hoger de winstmarges en des te groter de aantrekkingskracht van de drugshandel

Een groep voormalige wereldleiders heeft een rapport uitgebracht waarin ze onomwonden verklaren dat de repressieve aanpak van het drugsprobleem mislukt is en dat het beter is het drugsgebruik te legaliseren. Het vergt moed om met zo’n conclusie naar buiten te komen.

De repressieve aanpak staat bekend onder de naam ’war on drugs’. Welnu, die oorlog is verloren. In tien jaar tijd is het wereldwijde gebruik van opium met 35 procent gestegen, dat van cocaïne met 27 procent en van cannabis met 9 procent. Een grotere nederlaag kan men zich nauwelijks inbeelden.

Hoe komt het dat ondanks de inzet van honderden miljarden dollars in de strijd tegen drugs, het gebruik ervan hoger is dan ooit? Het antwoord heeft te maken met een heel eenvoudig economisch principe. In de meeste landen hebben de overheden de productie en de verdeling van drugs illegaal gemaakt en zetten ze repressieve middelen in om het verbod te doen naleven. Door dat verbod is er een fantastisch groot verschil ontstaan tussen de straatprijs van drugs en de prijs die de producent ervan krijgt. De cocaïneprijs in New York is ongeveer tweehonderd keer hoger dan de prijs die de Colombiaanse boer krijgt. Het gevolg is dat er een enorme winstmarge ontstaat voor degenen die de drugs kopen van de boeren en afzetten in het rijke Westen. Die winstmarge is er om de risico’s te dekken voor degene die zich in de drugshandel waagt. Er zijn in de wereld evenwel miljoenen havenots bereid om in die business te stappen. Ze hebben toch niets te verliezen en de aantrekkingskracht van de enorme winstmogelijkheden is niet te stuiten.

Nu komt de paradox. Hoe repressiever de aanpak, des te hoger de winstmarges en des te groter de aantrekkingskracht van de drugshandel. De ’war on drugs’ wordt op die manier een oorlog die men gedoemd is te verliezen.
Lees meer
http://www.cannabis-social-clubs.be/...K-DRUGS-LEGAAL

En zo blijkt opnieuw hoe realistisch het is om het gebruik, handel en productie te verminderen door een verbod.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:40   #844
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
En maar goed dat het hier niet zo hard gaat. Vind je dat nu echt verantwoord aanbesteden van belastinggeld? Miljarden dollars vloeien naar die falende oorlog tegen drugs, terwijl de drugs zelf amper schade aanrichten (de maffia erachter is een andere zaak).

Agenten hebben echt wel betere dingen te doen dan op gebruikers jagen.
Inderdaad, de helft van het politiebudget gaat dus op aan het bestrijden van natuurlijk individueel gedrag.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:44   #845
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
PAUL DE GRAUWE: MAAK DRUGS LEGAAL

Bron: De Morgen

4 juni 2011

Professor Paul De Grauwe doceert internationale economie aan de KU Leuven en heeft talrijke invloedrijke publicaties en artikels op zijn naam staan. Hij is tevens columnist bij de invloedrijke zakenkrant The Financial Times en was senator en parlementslid voor de VLD.

Hoe repressiever de aanpak, des te hoger de winstmarges en des te groter de aantrekkingskracht van de drugshandel

Een groep voormalige wereldleiders heeft een rapport uitgebracht waarin ze onomwonden verklaren dat de repressieve aanpak van het drugsprobleem mislukt is en dat het beter is het drugsgebruik te legaliseren. Het vergt moed om met zo’n conclusie naar buiten te komen.

De repressieve aanpak staat bekend onder de naam ’war on drugs’. Welnu, die oorlog is verloren. In tien jaar tijd is het wereldwijde gebruik van opium met 35 procent gestegen, dat van cocaïne met 27 procent en van cannabis met 9 procent. Een grotere nederlaag kan men zich nauwelijks inbeelden.

Hoe komt het dat ondanks de inzet van honderden miljarden dollars in de strijd tegen drugs, het gebruik ervan hoger is dan ooit? Het antwoord heeft te maken met een heel eenvoudig economisch principe. In de meeste landen hebben de overheden de productie en de verdeling van drugs illegaal gemaakt en zetten ze repressieve middelen in om het verbod te doen naleven. Door dat verbod is er een fantastisch groot verschil ontstaan tussen de straatprijs van drugs en de prijs die de producent ervan krijgt. De cocaïneprijs in New York is ongeveer tweehonderd keer hoger dan de prijs die de Colombiaanse boer krijgt. Het gevolg is dat er een enorme winstmarge ontstaat voor degenen die de drugs kopen van de boeren en afzetten in het rijke Westen. Die winstmarge is er om de risico’s te dekken voor degene die zich in de drugshandel waagt. Er zijn in de wereld evenwel miljoenen havenots bereid om in die business te stappen. Ze hebben toch niets te verliezen en de aantrekkingskracht van de enorme winstmogelijkheden is niet te stuiten.

Nu komt de paradox. Hoe repressiever de aanpak, des te hoger de winstmarges en des te groter de aantrekkingskracht van de drugshandel. De ’war on drugs’ wordt op die manier een oorlog die men gedoemd is te verliezen.
Lees meer
http://www.cannabis-social-clubs.be/...K-DRUGS-LEGAAL

En zo blijkt opnieuw hoe realistisch het is om het gebruik, handel en productie te verminderen door een verbod.
Paul De Grauwe...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 19:00   #846
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Wie zou er durven beweren dat U verslaafd bent?
Ik alleszins niet...
Maar zelfs als hij verslaafd is/zou zijn aan wiet, op welke manier is dat dan negatief?

Het spul zelf is waarschijnlijk niet duurder tot zelfs goedkoper als alcohol drinken en tabak roken.

Dus ja, op welke manier is dat dan negatief?
Oud 12 juni 2011, 20:53   #847
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Paul De Grauwe...
Is die een pak lachwekkender dan Ban Ki Moon?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 20:56   #848
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar zelfs als hij verslaafd is/zou zijn aan wiet, op welke manier is dat dan negatief?

Het spul zelf is waarschijnlijk niet duurder tot zelfs goedkoper als alcohol drinken en tabak roken.

Dus ja, op welke manier is dat dan negatief?
Zou je van alcohol en roken ook zo ontremd gaan schelden en zever in zakjes verkopen?

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2011 om 20:57.
Oud 12 juni 2011, 20:58   #849
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Is die een pak lachwekkender dan Ban Ki Moon?
Citaat:
Zou je van alcohol en roken ook zo ontremd gaan schelden en zever in zakjes verkopen?
Zijn dit je rationele argumenten die je beloofde?
Oud 12 juni 2011, 21:03   #850
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gedronken bedoel je?
Oud 12 juni 2011, 21:04   #851
eno2
Banneling

Standaard

Onvoorstelbaar onnozel hoe onnozel hier gereageerd wordt op opzettelijk onnozele voorstellen van Freelancer

Vanwaar zou al die onnozeliteit komen? Toch niet uit Nederland zeker?
Oud 12 juni 2011, 21:06   #852
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn dit je rationele argumenten die je beloofde?
mijn clipboard is leeg

Ga nu maar België redden met je rationele argumenten

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2011 om 21:10.
Oud 12 juni 2011, 21:07   #853
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je hebt gedronken bedoel je?
Ja, in 1989

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2011 om 21:08.
Oud 12 juni 2011, 21:09   #854
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, in 1989
Correctie, de datum is 12 juni 2011.
Oud 12 juni 2011, 21:14   #855
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voorbeelden van drugs-gerelateerde syntaxis-verdraaiingen in deze draad:

Als ik op mijn kop ga staan en van achter naar voor lees, dan vind ik daar de originele betekenis in terug
Ge weet goed genoeg dat ik daarmee bedoelde dat dit voor tegenstanders van legalisatie helemaal geen ongemakkelijk experiment kan zijn. Het doet net dat waar ze voor zijn: gebruik verlagen, doden en ziektes naar beneden halen, begeleiding voor verslaafden, kost minder, minder criminaliteit, etc. Het enige wat daar ongemakkelijk aan is, is de volharding waarmee die tegenstanders in hun drugsvrije en autoritaire utopie blijven geloven.
Oud 12 juni 2011, 21:15   #856
Effect
Minister-President

Standaard

De maatschappij zal pas drugsvrij zijn nadat de mens is uitgestorven.
Oud 12 juni 2011, 21:18   #857
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Ge weet goed genoeg dat ik daarmee bedoelde dat dit voor tegenstanders van legalisatie helemaal geen ongemakkelijk experiment kan zijn. Het doet net dat waar ze voor zijn: gebruik verlagen, doden en ziektes naar beneden halen, begeleiding voor verslaafden, kost minder, minder criminaliteit, etc. Het enige wat daar ongemakkelijk aan is, is de volharding waarmee die tegenstanders in hun drugsvrije en autoritaire utopie blijven geloven.
En ze kunnen daar wel nog mee lachen.
http://forum.politics.be/showthread....21#post5504621

Zou dit ook een vorm van verslaving zijn?
Oud 12 juni 2011, 21:18   #858
eno2
Banneling

Standaard

Elke postbode zou 's morgens een drugsronde moeten bezorgen, zodat de straatwaarde van drugs zo catastrofaal daalt, dat de drugdealers en de drugproducenten failliet gaan

met dank aan paul de grauwe voor de economische kant van het idee
en aan Freelancer voor de verkeerde voorzet
Oud 12 juni 2011, 21:21   #859
eno2
Banneling

Standaard

Ban ki Moon gaat zeker herverkozen worden voor een tweede ambtstermijn, aangezien de meerderheid drugsgebruiker is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2011 om 21:24.
Oud 12 juni 2011, 21:23   #860
eno2
Banneling

Standaard

druggebruik gaat pas gelegaliseerd worden als druggebruik uitgestorven is
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be