![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
|
![]() Citaat:
![]() Hmm, heb ik een verkeerd idee dan? Het is toch quasi uitgesloten dat er 2 parallele netwerken zouden zijn? Wat belet de -private- eigenaar van de weg een hoge prijs ver boven marginale kost te vragen aan gebruikers als er geen concurrentie is?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Zelfs een natuurlijk monopolie, zoals je hopelijk weet, kan geen eindeloos hoge prijs blijven vragen. En als de prijs te hoog is; dan gaan mensen daarop economiseren, i.e. minder voertuigen op de baan. Waar is het probleem? Waarom zou er geen concurrentie zijn? De afwezigheid van een tweede 'parallele' netwerk is niet de afwezigheid van concurrentie. En laat dat gezeur over 'prijs boven marginale kost' eens vallen. Dat is zo'n fictie van economen waar niemand in de werkelijke wereld een lor om geeft (of behoort te geven). Dat is; als er überhaupt al via dat prijsmechanisme er gebruik wordt gemaakt van de wegen. Dat kan zo zijn en lijkt mij verstandig voor zoiets als snelwegen, maar dat hoeft niet zo te zijn, voor zoiets als meer wegen in de stadskern. En alles daartussen is een groot vraagteken.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar is dat nu voor nodig?, ik vraag me gewoon af hoe je privatisering van (netwerk)transportinfrastructuur praktisch ziet. 't Is gewoon, ik heb in het algemeen nog maar weinig argumenten gehoord die daarvoor pleiten en wou mijn horizon verruimen; uit eerdere discussies blijkt dat je min of meer voor totale privatisering bent (juist?), dus was ik benieuwd naar uw mening daarover. Change your mindset AdrianHealey, ik ga niet met jou in discussie om ruzie te zoeken maar om inzicht te verwerven. Citaat:
Citaat:
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 16 juni 2011 om 12:32. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Vreemdeling
Geregistreerd: 12 juni 2011
Berichten: 33
|
![]() Citaat:
Hier is een bewijs. http://www.guardian.co.uk/world/2005...onment.science Citaat:
En ik begrijp ook de logica daarachter, zoals ik al gezegd heb: als mensen alleen beslissen om het milieu te beschermen heeft dat niet veel effect en in vele gevallen zullen ze daardoor minder rijk worden. Dat geldt zowel voor de industrie die, vaststelbaar, meer vervuilt op plaatsen waar er geen wetgeving is, als voor de consumment, die vaak niet gaat kiezen voor het duurdere maar milieuvriendelijke product, ook vast te stellen, als de wetten het niet verplichten, omdat dat duurder is en dat niet veel zin heeft milieubewust te zijn als de rest het niet doet. En dan kiezen mensen voor kortzichtig eigenbelang. Citaat:
Ik vraag me af of u werkelijk denkt dat voor elk probleem (bijna dan toch) de oplossing het liberalisme is. Of dat u vertrekt vanuit het idee dat het liberalisme juist is, en dan het liberalisme in alles verdedigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
De liberale oplossing is niet afhankelijk van de goodwill van individuele mensen (bedrijven of consumenten). De liberale oplossing is volledig gebaseerd op eigenbelang: simpelweg omdat mensen bepaalde dingen willen kan, binnen een liberaal institutioneel systeem, vervuiling voorkomen en opgelost worden. 'Kijken naar wat bedrijven nu doen' is daarbij dus niet relevant. Wij vooronderstellen immers gerust dat 'zelfs als iedereen constant wilt vervuilen' een liberaal systeem daar een oplossing voor kan hebben omdat te voorkomen/verminderen. Citaat:
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 16 juni 2011 om 16:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Waarom zou concurrentie gaan over 'dezelfde dienst' aanbieden? Concurrentie is tussen alle ondernemingen (van 1mans bedrijven/zelfstandigen tot multinationals); het gaat over concurrentie over het geld van de consument, die kiest waaraan hij zijn geld geeft. Daarvoor moet je niet per se 'dezelfde diens't aanbieden.
Integendeel; concurrentie kan even goed tussen verschillende diensten zijn. Ik kan op verschillende manieren naar Mechelen: taxi, eigen auto, trein, bus of met de fiets. Het is aan ondernemingen (zelfstandigen tot multinationals) om mij het beste aanbod te geven. Als ik de bus zou nemen, dan valt de kost om de weg te gebruiken bij die busdienst. (En zouden we eventueel die kost kunnen delen over meerdere mensen; gevolg: minder auto's op de baan, door middel van het prijsmechanisme.) Bijvoorbeeld, he. Verder; er is maar 1 'stratenplan' in Gent, maar Gent concurreert wel met Brussel, Antwerpen en Brugge voor te wonen, dagje gaan winkelen, studeren enzovoort enzoverder. Hoe duurder daarnaar toe gaan - alles bij elkaar genomen - hoe minder mensen naar daar zullen gaan. Echter; 'gratis' kan het ook niet zijn, want er zijn kosten (wegenonderhoud en dergelijke.) Ondernemers/ondernemingen zullen dan moeten zoeken hoe ze die kosten verdelen zonder verlies te maken. (Bijvoorbeeld; ondernemingen kunnen samen poelen om het eenvoudiger te maken om cliënten naar hen te halen.) Ik zou ook niet weten 'hoe' het er allemaal zal uit zien. Maar om te zeggen dat het niet kan is nogal grof. Wegen onderhoud kan zijn inkomen verkrijgen van de bewoners (betalen per gebruik, waarbij prijs geregeld is volgens billijk en in overeenstemming met een contract bepaald bij het aankopen van een huis), ondernemingen (die wegen nodig hebben), bezoekers/consumenten van mensen/ondernemingen die daar zijn enzovoort enzoverder. Waarom is dat zo moeilijk voor te stellen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
De welvaart wordt gecreëerd en verdeeld volgens het simpele principe van gedemonstreerde voordelen: als iemand vrijwillig een bepaalde interactie - vrij van fraude - aangaat, dan is dat wederzijds voordelig en is de welvaart positief verdeeld: beide hebben meer. Waarom w�*t?
__________________
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 12 juni 2011
Berichten: 33
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
|
![]() Citaat:
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Als rivieren privaat zijn, dan heeft de eigenaar er belang bij om te zorgen dat die niet vervuild geraken. Indien bossen privaat zijn, dan heeft de eigenaar er belang bij bossen niet te laten vergaan. Indien grond privaat is, dan heeft de eigenaar er belang bij om die grond deftig te behandelen. Enzovoort.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
|
![]() Niet te veel belang aan hechten aan die idioten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 12 juni 2011
Berichten: 33
|
![]() Citaat:
U heeft het wel over bossen en rivieren, dat valt nog allemaal wel te regelen op uw manier, maar hoe denkt u dan over het klimaat? Het klimaat wordt bepaald door de lucht, die zich overal verspreid. Men kan dus moeilijk eigenaar zijn van een bepaald deel lucht. Ofwel is iemand eigenaar van alle lucht, en dat lijkt mij ook niet erg practisch. Als men dan geen eigenaar aanwijst, hoe ethisch is het dan, zelfs vanuit liberaal perspectief, dat vervuilers (indirect) de oogst van een boer vernietigen door uitdroging van zijn percelen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 juni 2011
Locatie: Gent
Berichten: 27
|
![]() Ik denk dat je de idioot bent als jij mensen die hun mening geven idioten vindt?
__________________
Verlichte paden doen mensen dwalen Donkere paden hoewel onzichtbaar laten mensen de juiste weg volgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Citaat:
Litigation en tort als het gaat over concrete schadelijk stoffen. Geen enkel. Dat mag dan ook niet zomaar. Ook vanuit liberaal perspectief niet.
__________________
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 juni 2011
Locatie: Gent
Berichten: 27
|
![]() Citaat:
U gaat er van uit dat het klimaat nu in controle gehouden wordt door de overheid? Kijk naar Kyoto-protocol? Deze is hoewel gecontroleerd door de overheid niet gehaald? U baart zich zorgen over CO2 uitstoot? Dat neem ik even aan. Hoe meer uitstoot er uit een bepaalde machine komt hoe meer deze verbruikt & hoe meer deze geld en dus meer kosten zal vertegenwoordigen. Men zal het verbruik en uitstoot reduceren. We kunnen geen energie blijven verkrijgen door middel van fossiele verbranding? Liberalisme of socialisme of nationalisme kan daar niks aan doen? Als de opwarming van de aarde, het klimaat een belangrijke rol speelt bij u dan zie ik juist het nut van zoiets als liberalisme. Indien mensen er baat bij hebben zullen deze zeker veel meer "moeite" doen om de uitstoot, de mensen zijn niet enkel de bedrijven maar ook de mensen. Indien een mens geen baat heeft bij een bepaalde zaak dan zal deze er niks aan doen. Het klimaat is natuurlijk voor iedereen een belangrijke factor, maar sommige(veel) mensen willen er geen geld voor verliezen? De vraag die we ons zelf moeten stellen is willen we terug naar een situatie waar onze welvaart naar beneden gaat omdat we onnodig de productie van goederen naar beneden doen om milieu redenen ? Terwijl dit helemaal onnodig is?
__________________
Verlichte paden doen mensen dwalen Donkere paden hoewel onzichtbaar laten mensen de juiste weg volgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 juni 2011
Locatie: Gent
Berichten: 27
|
![]() Citaat:
Ik denk wel degelijk dat jij de idioot bent.
__________________
Verlichte paden doen mensen dwalen Donkere paden hoewel onzichtbaar laten mensen de juiste weg volgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
Vreemdeling
Geregistreerd: 12 juni 2011
Berichten: 33
|
![]() Gewoon een tip, het is veel gemakkelijker mocht u punten na bevestigende zinnen schrijven in plaats van steeds vraagtekens. Dan weet ik tenminste wat u denkt.
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb het een paar comments hieronder ook al uitgelegd, en daar was zelfs Adrian het mee eens: vrije markt stimuleert uiteindelijk het eigenbelang. Als ik in mijn eentje het milieu wil verschonen door met de fiets te rijden, dient dat het algemeen belang weinig, als al de rest met de auto blijft rijden. Daardoor worden veel mensen ontmoedigd. En zo zal het individueel belang (sneller en niet bezweet op het werk aankomen) gestimuleerd worden. Als we daarentegen gezamelijk afspreken (democratisch dus) dat we een wegentaks invoeren op basis van de vervuiling van een bepaalde wagen (en daarvoor hebben we natuurlijk politici met meer visie en durf nodig), worden mensen juist aangemoedigd om het algemeen belang te kiezen omdat dat gelijk staat met het eigen belang. Tweede reden is dat het beleid van de overheid in principe bepaald wordt door alle mensen, terwijl de vrije markt door grote concerns, die over het algemeen veel meer te verliezen hebben bij meer oog voor het milieu. Als we bijvoorbeeld kijken naar hoe de industrie nu bezig is: ze proberen de mening van de gewone burger over klimaatsopwarming te beïnvloeden. Zij zijn volgens mij van nog minder goede wil als de gewone burger (die gewoon ergens vaag weet dat er een probleem is) en dus de overheid. Citaat:
Ten tweede moeten we ook niet enkel denken aan ónze welvaart. Onze welvaart en uitstoot laten verder stijgen, terwijl streken in Azië of Afrika droog vallen en oorlogen om water dreigen, vind ik ook niet ethisch. (bron: http://search.japantimes.co.jp/cgi-b...0070609a1.html) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Ah, weet jij al van eenduidig empirisch bewijs dat de recente klimaatsveranderingen negatief zijn voor "azie" en "afrika"? Ik niet - integendel zelfs.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 12 juni 2011
Berichten: 33
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk doelt u op het feit dat het nog niet empirisch is vastgesteld. Dat weet ik niet. In elk geval heb ik dat ook niet beweerd, zoals u zegt. Ik heb het gehad over de toekomst: "Onze welvaart en uitstoot laten verder stijgen, terwijl streken in Azië of Afrika droog vallen en oorlogen om water dreigen, vind ik ook niet ethisch." (Dus een keuze die we kunnen maken in de toekomst.) Voor de rest heb ik de bron erbij gegeven, dus ik weet niet wat u probleem er nu nog mee is. Het is trouwens niet enkel daar dat ik het heb gehoord. Voor zover ik er iets over weet, heeft het in India te maken met de reeds aan de gang zijnde inkrimpingen van de gletchers van de Himalaya. Hier nog een bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4346211.stm Ik denk dat u gewoon graag moeilijk doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Burgemeester
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
|
![]() Onze welvaart en die van derdewereldlanden is niet noodzakelijk tegengesteld.
|
![]() |
![]() |