Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2011, 19:42   #6781
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De meeste mensen uit 'andere culturen' geven bij immigratie geen probleem.
Ze leggen zich neer bij de wetten en voorzover nodig ook de gebruiken van hun nieuwe land.
Inderdaad geen prob met de Chinees, Japanees, Turk, Griek,..... die hier zijn handeltje komt drijven, zijn pittakot openhouden, rauwe vis komt versnijden....

De meeste falers echter behoren tot een religie die er niet in slaagt om enkel te figureren in de priveesfeer, maar die op ondemocratische of zelfs gewelddadige wijze ook het openbare leven wil naar de hand zetten zoals voorzien in hun 'statuten'.
Daar loopt het fout.

Een maatschappij kan maar functioneren wanneer de wetten gebaseerd zijn op één cultuur.
Wetten komen immers uit een cultuur voort.
En als je een mix maakt van meerdere, dan krijg je tegenstelling, en bijgevolg rechtsongelijkheid.
Een wettenstelsel kan niet aan de ene kant het recht op leven reguleren en garanderen, maar tegelijkertijd ook een bepaalde religieuze groep toch het bijvoorbeeld recht verlenen om mensenoffers te brengen.
Dus multiculturele samenleving is eigenlijk een contradictie.
Het kan gewoon niet functioneren.
Precies!

En een aanvulling op je opmerking over "de meeste falers":

Het is heel eenvoudig. Die falen omdat hun islamitische religie hen gebiedt te falen. Anders gezegd verbiedt hun islamitische religie integratie wanneer dat betekent dat ze zich aan normen, waarden, zeden en gewoontes van ongelovigen moeten aanpassen.
Oud 26 juni 2011, 19:50   #6782
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht

Het is heel eenvoudig. Die falen omdat hun islamitische religie hen gebiedt te falen. Anders gezegd verbiedt hun islamitische religie integratie wanneer dat betekent dat ze zich aan normen, waarden, zeden en gewoontes van ongelovigen moeten aanpassen.
Ik vind persoonlijk dat het zich voegen naar de wetten voldoende is (cfr. Abu Jahjah) Wie zich voegt naar de wetten, die voortkomen uit de lokale opvattingen en gebruiken, zal al niet veel last meer geven, en zal automatisch dat deel van zijn eigen cultuur en gebruiken moeten laten vallen dat niet spoort met de lokale wetten.

Voor zaken in de priveesfeer heb ik er geen probleem mee wanneer mensen uit een andere cultuur nog blijven aan hun gebruiken vasthangen, zoals het blijven vreten van hun zandbakvoer, het opdreunen van hun obscure religieuze rijmpjes, het ongewassen onaneren, het dogmatische droogleggen en het stoemelings staren naar Saöedische satteliet-TV (uiteraard steeds binnen ons wettelijk kader)
Oud 26 juni 2011, 20:06   #6783
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat het zich voegen naar de wetten voldoende is (cfr. Abu Jahjah) Wie zich voegt naar de wetten, die voortkomen uit de lokale opvattingen en gebruiken, zal al niet veel last meer geven, en zal automatisch dat deel van zijn eigen cultuur en gebruiken moeten laten vallen dat niet spoort met de lokale wetten.

Voor zaken in de priveesfeer heb ik er geen probleem mee wanneer mensen uit een andere cultuur nog blijven aan hun gebruiken vasthangen, zoals het blijven vreten van hun zandbakvoer, het opdreunen van hun obscure religieuze rijmpjes, het ongewassen onaneren, het dogmatische droogleggen en het stoemelings staren naar Saöedische satteliet-TV (uiteraard steeds binnen ons wettelijk kader)
Een aantal van die normen, waarden, zeden en gewoontes is natuurlijk al bij wet vastgelegd. Men denke aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw, gelijke rechten voor holebi's, gelijke rechten voor zowel gelovigen, ongeacht welk geloof, als ongelovigen, en ga zo nog maar een tijdje door. Allemaal dingen die de islamitische leer verwerpt. Op zich zou dat niet eens zo erg zijn, maar een niet-insignificant deel van de volgelingen van die leer volgen hun islamitische leer en verwerpen al die zaken bijgevolg ook.

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 26 juni 2011 om 20:07.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 20:09   #6784
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ik bedoel dat je mensen van andere huidskleuren en zo kunt samenbrengen, maar dat je, zoals is aangetoond, neem ik aan, culturen dan weer niet kunt samenbrengen. De contrasten zijn te groot, de discriminatie kan de kop oplopen, wie aan wie aanpassen?, enz.
Ik denk dat je ook culturen kan samenbrengen. Culturen zijn compatibel (enkele extreme uitzonderingen daar gelaten)
"Onze cultuur" is een mengelmoes van de culturen die hier de voorbije eeuwen gepasseerd zijn.

Citaat:
Festivals schetsen de situatie van de maatschappij gedeeltelijk of niet.
Het succes van die festivals toont aan dat er (nog steeds en steeds meer) interesse is voor andere culturen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 20:18   #6785
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik denk dat je ook culturen kan samenbrengen. Culturen zijn compatibel (enkele extreme uitzonderingen daar gelaten)
Gelijkaardige culturen kan je samenbrengen, wanneer hun rechtsopvattingen parallel lopen, maar zodra er essentiële tegenstellingen zijn, moet een van de culturen plooien.

Citaat:
Het succes van die festivals toont aan dat er (nog steeds en steeds meer) interesse is voor andere culturen.
Kunst en gastronomie zijn geen essentiële aspecten die een kulturele integratie bemoeilijken.
Dat zijn inderdaad domeinen waar we mekaar kunnen vinden.

De culturen die echter andere rechtsopvattingen en andere filosofische opvattingen huldigen, kunnen nooit 'samen'leven met hun opponenten, tenzij een van de culturen verdwijnt.
Oud 26 juni 2011, 20:21   #6786
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
"Onze cultuur" is een mengelmoes van de culturen die hier de voorbije eeuwen gepasseerd zijn.
Culturen kunnen botsen, en als die botsen, dan krijg je levensbedreigende situaties. Hoe klein of hoe groot is de kans nu eigenlijk dat een lokale cultuur de ingetreden cultuur zal aanvaarden? Inderdaad, er zitten mensen tussen die het schijt van andere culturen krijgen, en inderdaad, er zitten mensen tussen die de tolerantie misbruiken enzovoort, maar wat als de meerderheid de ingetreden cultuur niet (meer) wilt hebben.

Enfin, wat verstaan we nu onder cultuur? Vreemde gebouwen? Vreemde mensen? Vreemde religies?

Citaat:
De jeugd begint dan ook hier en daar links te worden, maar voor de rest kunnen we er ook niet zo op trots zijn. Onze huidige jeugd is verslaafd aan producten, commerce. Maar als ik in mijn klas of op mijn school rondkijk, neen, dan staan zij niet open voor anderen culturen en zijn ze verre van geïnteresseerd in andere culturen of hun eigen culturen.

En daar moet verandering in komen! Ik ben persoonlijk van mening dat onze jeugd les moet krijgen over andere culturen, andere mensen. Onze jeugd moet meer buiten komen en uitstappen doen, leren van andere mensen, leren over andere culturen enzovoort. Wat we nu zien, is een jeugd die aan het vervreemden is van de anderen, van de buitenwereld.

Hoe gaan zij er later voor staan?

Toegegeven dat opvoeding moeilijk is, maar het is dan ook de maatschappij die de grootste invloed (en druk) uitoefent op het kind. En hoe zit onze huidige maatschappij in elkaar nu? Hoe is het zover gekomen dat men meer en meer begint te klagen over een nog barbaarse jeugd, waarvan de ouders het kind niet meer kunnen opvoeden door hun werk?
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 20:52   #6787
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Culturen kunnen botsen, en als die botsen, dan krijg je levensbedreigende situaties. Hoe klein of hoe groot is de kans nu eigenlijk dat een lokale cultuur de ingetreden cultuur zal aanvaarden? Inderdaad, er zitten mensen tussen die het schijt van andere culturen krijgen, en inderdaad, er zitten mensen tussen die de tolerantie misbruiken enzovoort, maar wat als de meerderheid de ingetreden cultuur niet (meer) wilt hebben.
Culturen kunnen botsen, maar die levensbedreigende situaties is toch eerder uitzondering dan algemene regel.
Als een klein-burgerlijk figuur een hippie als buur krijgt, zal dat misschien botsen, maar levensbedreigend hoeft het niet te zijn. Als ze voorbij de cultuur naar elkaar kijken als mens; kunnen ze zelfs goede buren worden.
Laat een racist naast een neger wonen, of een homohater naast een homo, en dan kunnen er levensbedreigende situaties ontstaan.

Citaat:
Enfin, wat verstaan we nu onder cultuur? Vreemde gebouwen? Vreemde mensen? Vreemde religies?
Volgens mij moet je daar ook levens- en denkwijze bij toevoegen.
Ik zette "onze cultuur" tussen aanhalingstekens. Wij hebben niet 1 cultuur.

Citaat:
De jeugd begint dan ook hier en daar links te worden, maar voor de rest kunnen we er ook niet zo op trots zijn. Onze huidige jeugd is verslaafd aan producten, commerce. Maar als ik in mijn klas of op mijn school rondkijk, neen, dan staan zij niet open voor anderen culturen en zijn ze verre van geïnteresseerd in andere culturen of hun eigen culturen.
Couleur café en Sfinks bestaan elk al een 20 jaar dacht ik. Dat is al een generatie lang.
Onze huidige jeugd is ook divers en verscheiden. Er zijn wel wat jongeren die geïnteresseerd zijn in, en open staan voor andere culturen. Er zijn natuurlijk ook anderen.

Citaat:
En daar moet verandering in komen! Ik ben persoonlijk van mening dat onze jeugd les moet krijgen over andere culturen, andere mensen. Onze jeugd moet meer buiten komen en uitstappen doen, leren van andere mensen, leren over andere culturen enzovoort. Wat we nu zien, is een jeugd die aan het vervreemden is van de anderen, van de buitenwereld.

Hoe gaan zij er later voor staan?

Toegegeven dat opvoeding moeilijk is, maar het is dan ook de maatschappij die de grootste invloed (en druk) uitoefent op het kind. En hoe zit onze huidige maatschappij in elkaar nu? Hoe is het zover gekomen dat men meer en meer begint te klagen over een nog barbaarse jeugd, waarvan de ouders het kind niet meer kunnen opvoeden door hun werk?
Er mag zeker cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen toegevoegd worden aan de algemene vakken in het middelbaar.

Laatst gewijzigd door artisjok : 26 juni 2011 om 20:53.
Oud 26 juni 2011, 21:00   #6788
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Couleur café en Sfinks bestaan elk al een 20 jaar dacht ik. Dat is al een generatie lang.
Onze huidige jeugd is ook divers en verscheiden. Er zijn wel wat jongeren die geïnteresseerd zijn in, en open staan voor andere culturen. Er zijn natuurlijk ook anderen.
De jongeren die geïnteresseerd zijn in andere culturen zijn zeldzaam, zo zeldzaam dat het lijkt alsof ze aan het uitsterven zijn.

Citaat:
Er mag zeker cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen toegevoegd worden aan de algemene vakken in het middelbaar.
In de richtingen 'moderne' en 'latijn' , als ik me niet vergis, krijgt men vakken als 'sociale wetenschappen', maar dat is enkel voor die richtingen, wat ik maar tragisch vind. Ik zit zelf in de richting 'handel', en wij worden door die evolutie aangekeken als hoe men het beroeps aankijkt, als achterlijke minkukels.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 21:19   #6789
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De jongeren die geïnteresseerd zijn in andere culturen zijn zeldzaam, zo zeldzaam dat het lijkt alsof ze aan het uitsterven zijn.
Mijn kinderen zijn 18 en 20 jaar. Mijn vrienden hebben ook kinderen van die leeftijd; en als je hen en hun vrienden- en kennissenkring beschouwd, zit daar toch van alles tussen.

Citaat:
In de richtingen 'moderne' en 'latijn' , als ik me niet vergis, krijgt men vakken als 'sociale wetenschappen', maar dat is enkel voor die richtingen, wat ik maar tragisch vind.
Enkel in de richting humane wetenschappen.

Citaat:
Ik zit zelf in de richting 'handel', en wij worden door die evolutie aangekeken als hoe men het beroeps aankijkt, als achterlijke minkukels.
Ik weet het, de vooroordelen zijn hardnekkig.
Ligt dat aan "onze cultuur"?
Oud 26 juni 2011, 21:37   #6790
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben gisteren naar zo'n multicultureel feest geweest en ik zag er toch voornamelijk generatiegenoten & ouder, en bijzonder weinig jongeren. Ik vind het verschil met pakweg 15 jaar geleden toch wel opvallend.
Oud 26 juni 2011, 21:49   #6791
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik ben gisteren naar zo'n multicultureel feest geweest en ik zag er toch voornamelijk generatiegenoten & ouder, en bijzonder weinig jongeren. Ik vind het verschil met pakweg 15 jaar geleden toch wel opvallend.
Couleur Café.
Oud 26 juni 2011, 22:33   #6792
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelijkaardige culturen kan je samenbrengen, wanneer hun rechtsopvattingen parallel lopen, maar zodra er essentiële tegenstellingen zijn, moet een van de culturen plooien.
Zijn de rechtsopvattingen van Franstaligen en Nederlandstaligen eigenlijk anders vindt je?

Zo ja, wat is het essentiele verschil dan?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 22:54   #6793
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De jeugd begint dan ook hier en daar links te worden.
Dus omdat zij naar multiculturele festivals gaan zijn ze links?
Ik ken tamelijk rechtse jongeren die dat ook doen...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 23:18   #6794
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Couleur Café.
en daarmee bedoel je?
Oud 26 juni 2011, 23:25   #6795
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en daarmee bedoel je?
Dat was toch gisteren, en vandaag, en eergisteren ook.
Oud 26 juni 2011, 23:27   #6796
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Dus omdat zij naar multiculturele festivals gaan zijn ze links?
Ik ken tamelijk rechtse jongeren die dat ook doen...
Inderdaad, in Werchter loopt het vol VB kiesvee. Sinds de opkomst van de N-VA zal dat ondertussen wel N-VA kiesvee geworden zijn.
Oud 26 juni 2011, 23:27   #6797
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was toch gisteren, en vandaag, en eergisteren ook.
ik ben naar een ander multicultiding geweest
Oud 26 juni 2011, 23:30   #6798
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben naar een ander multicultiding geweest
Ah zo: "multicultiding".
Oud 26 juni 2011, 23:31   #6799
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah zo: "multicultiding".
ja. weinig jong grut daar.
Oud 27 juni 2011, 05:19   #6800
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe is het succes van festivals als Couleur Café en Sfinks, en de jaarlijkse aangroei van nieuwe dergelijke festivals (bijvoorbeeld Esperanzah, Kokopelli,...) te verklaren indien de titel van dit topic de realiteit weergeeft?
Citaat:
Hoe bedoel je?
Je kan toch geen culturen samenbrengen zonder ook mensen samen te brengen.

Op zo'n festivals gebeurt toch de twee.
Het is behoorlijk naief om het succes van een multiculturele samenleving af te meten aan het bestaan van populaire exotische muziekfestivals.

De dag dat moslima's massaal - al dan niet gehoofdoekt - daar tot een stuk in de nacht evenzéér aan het dansen en het swingen zijn als hun autochtone euh ... zusters, d�*n pas kan men van een verbetering beginnen spreken.

Face it, we leven helemaal niet in een multiculturele samenleving, wél in een multi-etnische samenleving.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be