![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Brabant ,groot Brussel of klein Belgie worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
49 | 87,50% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Theoretisch een goed idee, maar in de praktijk zijn de franstaligen niet te vertrouwen. Ze slagen er zelfs niet in de taalwetgeving in brussel te respecteren en de faciliteiten in franstalig belgie correct uit te voeren.
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen heeft Peeters overigens al Brussel geannexeerd ![]() Peeters annexe Bruxelles.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) Laatst gewijzigd door fonne : 29 juni 2011 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit voorstel komt van dezelfde die zei : "S'il y a une patrie �* donner aux francophones, s'il y a une patrie �* leur aimer, c'est une patrie francophone, Une Belgique Francophone".
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() ![]() ![]()
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je opmerking over gebiedsroof klopt enkel wanneer je België beschouwt als een entiteit op zich, en niet als het samenvoegsel van meerdere andere entiteiten. Vlaanderen kan in mijn visie geen grond afpakken van België, omdat de Belgische federatie maar bestaat bij gratie van Vlaanderen. Het onafhankelijke Brabant kan wel grond afpakken van Vlaanderen, dat anders dan België echt een entiteit op zich vormt. Laatst gewijzigd door respublica : 29 juni 2011 om 11:49. |
|
![]() |
![]() |
#27 |
Gouverneur
|
![]() @Superstaaf:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisc...ge_kieskringen Met het grootste deel van Vlaams-Brabant geel ingekleurd (NVA), zelfs Leuven, en voor de rest vooral CD&V, lijkt het mij sterk dat de Vlaams-Brabanders zelfbeschikkingsrecht opeisen om zich van Vlaanderen af te scheiden en bij Wallo-Brux te gaan, of bij franstalig Groot-Brussel, ofzoiets, hoor. Dat stukske MR-FDF, en heel eventueel SPA al betwijfel ik dat die dat zouden willen, lijkt mij toch niet dat daar genoeg volk woont om een meerderheid te vinden voor een tweetalig Groot Brussel...
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 29 juni 2011 om 11:56. |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De helden op sloffen halen hun schouders op voor zoveel kabaal om niks, maar stemmen toch maar schoon NVA die zich wel zal verzetten tegen Grande-Bruxelles. Superstaaf beweerde namelijk dat de meerderheid der Vlaams-Brabanders voor aanhechting bij Groot Brussel zou zijn en gezien de kiezingsuitslag lijkt mij dat sterk. Dus veel geblaet om weinig wol.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 29 juni 2011 om 12:31. |
|
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2040
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Gouverneur
|
![]()
#33 | |
|
![]() Citaat:
Maar zelf werken ze de verfransing in de hand: Ze verkopen hun onroerend goed aan de meest biedende, meestal of bijna altijd Franstalige, koper. Zelf gaan ze hun krant kopen bij die eentalig Franse handelaar omdat ze anders een paar km moeten omrijden. Zelf doen ze heel kleinerend over inwoners van andere streken in het Vlaamse gewesten die voor het behoud/bescherming van hun eigen taal en cultuur streven. Zelf spreken ze een Vlaams tussentaaltje, waardoor Franstaligen niet erg gemotiveerd worden om Nederlands te leren. Te meer daar ze met een goede kennis van het AN ze nog altijd veel zinnen in de Vlaamse TV-programma's niet begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#35 |
Gouverneur
|
![]() @Pajos: geld is inderdaad dikwijls/voor velen belangrijker dan principes, spijtig maar waar.
Over 'tussentaaltje': wilt ge soms taalpolitie installeren die iedereen gaat controleren of ze wel heel den tijd perfect ABN spreken? Als Limburgers of Westvlamen niet perfect AN willen spreken en een redelijk verstaanbaar mixke tussen AN en hun dialect spreken zonder de moeilijkste/afwijkendste woorden, dan hebben wij Brabanders daar ook geen probleem mee zenne. Maar die intolerantie t.o.v. spreektaal lijkt vooral in 1 richting te verlopen. Het probleem ligt m.i. dan ook bij het taalonderwijs voor buitenlanders & franstaligen: die leren alleen een (in VL) niet gesproken taal aan, en men klaagt dan aan dat de VL die taal niet spreken. In plaats van meer aandacht te besteden aan de taalvariëteiten die de facto gesproken worden, en waar die vreemdelingen in de realiteit veel meer mee geholpen zouden zijn. @Ebe: toen waren ze al met twee...
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 29 juni 2011 om 12:59. |
![]() |
![]() |
#36 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Dat iemand een 'lichtjes' afwijkend taalgebruik en klank heeft vind ik geen probleem. Als jij schrijft dat de buitenlanders een niet gesproken taal leren verbaast mij dat ten stelligste. Ik mag toch hopen dat zij hetzelfde Nederlands leren dat ik als Maaslander in de school geleerd heb? Ik mag toch hopen dat als jij als Brabander met iemand in contact komt die niet jouw streektaal machtig is, je automatisch overschakelt naar 'schoolse' standaard-Nederlands. Zo niet bewijs je eens te meer hetgeen ik eerder schreef: De Brabander is zelf oorzaak van de verfransing van zijn geboortestreek. |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#40 | |