![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() neen serieus : ik haat 'leuk' en ooit kost het iemands tanden of neus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een probleem met Happy Hour, is hier eigenlijk een nederlandstalige benaming voor?
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Nederland wordt hiervoor soms de term 'borreluurtje' gebruikt. Dit is echter minder verhullend dan het Engelse eufemisme. De inhoud blijft echter hetzelfde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar maak je je druk om? We hebben hier radio die >90% Engelstalige nummers uitzendt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En de taalunie in se roeit schoon natuurlijk niet uit, maar aangezien in schrijftaal "schoon" als zwaar archaisch geldt en in de praktijk alleen maar "mooi" geschreven wordt, merk ik in mijn omgeving dat nog maar 1/3 van de mensen meestal 'schoon' zegt en de andere 2/3 overwegend het debiel woord 'mooi'. (zelfs generaties die ouder zijn als kik, zijnde mijn moeder, zelfs grootmoeders, enz)
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand zal die mode tegenhouden.
Persoonlijk heb ik het ook tegen "Hollandse" woorden, liefst gebruikt door mensen die denken dat ze daardoor meer AN praten, zoals oma en opa. Wat is er mis met pépé, vava en die dingen ? 't zal niet lang meer duren, of een peuterke zijn eerste woordjes zijn niet meer mama en papa, maar shit en fuck, behalve in Brussel, daar zal het merde zijn, of een Arabische versie ervan.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik maak me hier niet druk over. Ik zou het alleen spijtig vinden moest er een nederlandse benaming bestaan voor hetzelfde (het begrip happy hour is goed gekend).
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij nieuwe woorden is de mentaliteit dan weer totaal anders van de taalunie. Daar kan men niet snel genoeg een modieus prutswoord toevallig uitgesproken door een paar halfzatten op een karnaval in het woordenboek krijgen...want het is toch zo'n 'leuk' woord. Dan is taalverloedering niet van belang, in ruil voor wat aandacht zou ik zeggen. De taalunie heeft het vooral gemunt op Vlaamse woorden die niet in Nederland gebruikt worden. Het leidt weinig twijfel dat dit een Noord Nederlands project is met steun van enkele Vlaamse collaborateurs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb naast de gefrustreerde zever gelezen, maar vertel me eens welke corrector u gebruikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Modes worden gemaakt, en antimodes ook.
Tik maar eens een paar Vlaamse woorden in een correctorprogramma in en besef hoe men u continu confronteert met 'ouderwetsheid' totdat je uit ellende en om niet als achterlijk versleten te worden de dingen 'leuk' gaat vinden. Schrijf maar eens een boek met Vlaamse woorden en probeer het door een uitgeverij te krijgen zonder dat die woorden eruit gekieperd worden en vervangen door Noord-Nederlandse woorden. Zo poogt men stilletjesaan een taal te elimineren in plaats van de taal uit Vlaanderen te respecteren en te erkennen in haar eigenheid. Dit politieke project van de taalunie is nergens voor nodig. Het is ook een eenrichtingsproject, want vergeet het dat de Nederlanders hun woorden zouden laten vervangen door zuid-Nederlandse woorden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juni 2011 om 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Blaffetuur. Goesting. Valling. Spouwen.
Nog steeds geen corrector gezien. Wauw. Nee, nee, beste Johan Bollen, ik denk gewoon dat u spoken ziet en een gevecht aan het voeren bent tegen windmolens. Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 14:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een argumentatie voor 'gefrustreerde zever' is niet van doen zeker? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juni 2011 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, al ben ik ook geen taalpurist ten gronde. CD mag voor mijn part gerust cd blijven heten en niet "plat schijfje".
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ben ik dan een Vlaams collaborateur van de Taalunie ? Ik gebruik verdorie dezelfde woorden als de overgrote meerderheid van de bevolking hier. Let wel, ik ben geen Limburger. Limburg is een streek waar Nederlanders in een negatief licht bekeken worden, ook al weten ze vaak niet waarom (tenzij om door hen verzonnen redenen en stropoppen). Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Enigste' moest zogezegd 'enige' zijn, herinner ik me. Dat is een voorbeeld van taalverarming zelfs, want er is een verschil tussen die twee woorden, net zoals in het Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iemand die 'enigste' zegt in de betekenis van 'de ene en enkele' komt mij persoonlijk lispelig over. Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De voornaamste corrector die Vlaamse woorden de stempel 'archaïsch' gaf, stond bij mij niet op de pc maar was te vinden vooraan in de klassen. Als ge een woord als 'schoon' in nen tekst durft(/-de) te gebruiken: opmerking: Ouderwets! Hoewel het in alle woordenboeken te vinden is, dus waarom mensen afleren het te gebruiken? Of een lerares Nederlands in het 4e middelbaar (vrij plat sprekend voor een lerares Nederlands), bij het geven van instructies voor een spreekopdracht of toneeltje dat we moesten opvoeren: (ik parafraseer, de exacte woorden kan ik niet meer citeren natuurlijk) "Ge (sic) moet 'jij' gebruiken, 'gij' dad (sic) is zo ouderwets.'
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb Nederlandse vrienden van boven als onder de moerdijk die dat probleem echter niet hebben. |
||
![]() |
![]() |