Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 juli 2011, 10:53   #21
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't staat toch in meerdere gazetten:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...6E3CA692D12D59

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110702_020

Bwa, hij kan er mee weg komen.
Als hij het zeer voorzichtig aanpakt.

Eerst de bestaande pensioenen gerust laten natuurlijk (mijn hemd is mij nader dan de rok) (zelfs al zou ik akkoord gaan met een solidariteitspremie voor alle gepensioneerden, maar voor ambtenaren mag het gedeelte niet meegerekend worden, want dat is uitgesteld loon).

En voor de ambtenaren die binnenkort ermee gaan stoppen: een zachtere invoering:
vb. het opdrijven van "de laatste 5 jaar wedde", waarop het pensioen berekend wordt, langzaam in de tijd gespreid optrekken tot de nu voorgestelde 10 jaar.

Maar wat betreft de rest van hetgeen uitgelekt is, dat lijkt me te mager voor de niet-linkse partijen.
Het zal dus wellicht afgeschoten worden.
Daar zijn de ambtenaren weer met hun uitgesteld loon-fetish...
Sfax is offline  
Oud 2 juli 2011, 10:53   #22
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
was het niet zo dat de hoge pensioenen van ambtenaren een compensatie zijn voor de lagere lonen tijdens de loopbaan? en hoeveel ambtenaren krijgen in feite een aanvullend pensioen (2e pijler)?
Ambtenaren hebben VASTHEID van betrekking dwz dat hun loon steeds omhoog gaat (anciënniteit).
Mensen uit de privésector verliezen gemiddeld 3 keer hun job door bedrijfssluitingen en/of herstructureringen en verliezen dus telkens hun anciënniteit.
Indien 1 groep recht zou hebben op "uitgesteld loon" dan zijn het wel de mensen uit de privésector. Zij zorgen niet alleen voor het BNP (de welvaart van een land, een ambtenaar brengt niets bij tot het BNP).
Zonder privésector zijn er geen ambtenaren.
Het omgekeerde gaat niet op!
De tweede pijler, groepsverzekering, is een DEEL wat vh loon wordt afgehouden!! Het staat ambtenaren vrij om ook een deel van hun loon af te staan om te laten storten in een groepsverzekering. Alleen gaan zij dan maandelijks netto minder hebben.

Laatst gewijzigd door demonen : 2 juli 2011 om 11:00.
demonen is offline  
Oud 2 juli 2011, 10:54   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zijn die lonen dan zoveel lager dan in de privé voor mensen met hetzelfde profiel? Ik weet dat universitairen voor de overheid beginnen tegen een startloon dat hoger ligt dan in de privé, wat dan jaarlijks groeit zonder te dalen. In de privé start je gemiddeld gezien lager en je verloning kent ook een volatieler verloop. De gemiddelde ambtenaar verdient volgens mij niet slechter dan de gemiddelde privé werker.
Eén lid van mijn addergebroed, kreeg na zes maanden privé een 'vast contract' en een gsm. Nog eens zes maanden later: een auto met tankkaart.

Ik vermoed ook, inderdaad, dat de startlonen bij de overheid hoger zijn. En toch lokken ze onvoldoende kandidaten. Het is een weinig sexy beroep ...
Maar die verhogingen waarvan jij spreekt, dat zijn maar druppels hoor.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 juli 2011, 10:55   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Daar zijn de ambtenaren weer met hun uitgesteld loon-fetish...
is het dan een leugen?
Oud 2 juli 2011, 11:00   #25
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Is het ook een schande dat hij trekt van de brandverzekering, als zijn huis per ongeluk afbrandt ?
Neen.

Maar laten we dat ook niet dramatiseren, in zijn poolhouse alleen al is meer plaats dan in sommige woningen van forummers hier.
Another Jack is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:00   #26
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Eerst de bestaande pensioenen gerust laten natuurlijk (mijn hemd is mij nader dan de rok) (zelfs al zou ik akkoord gaan met een solidariteitspremie voor alle gepensioneerden, maar voor ambtenaren mag het gedeelte niet meegerekend worden, want dat is uitgesteld loon).

En voor de ambtenaren die binnenkort ermee gaan stoppen: een zachtere invoering:
vb. het opdrijven van "de laatste 5 jaar wedde", waarop het pensioen berekend wordt, langzaam in de tijd gespreid optrekken tot de nu voorgestelde 10 jaar.

Maar wat betreft de rest van hetgeen uitgelekt is, dat lijkt me te mager voor de niet-linkse partijen.

Je reactie is begrijpelijk. Besparingen in de sociale zekerheid (hier : pensioenen) dat is zeer direkt ingrijpen en zelfs snijden in het inkomen van mensen. Vanaf dan is het geen stoer praat meer over "ze moesten..." en alle andere grote principes die zo populair zijn in forums en lezersbrieven in kranten.

Van zodra er een maatregel op tafel ligt, krijg je direkt reactie van degene die het zal voelen in zijn portemonee. De gepensioneerden fulmineren graag op de werklozen, want zij denken dat ze veilig zitten.

Als de federale staat zoveel miljarden moet besparen, is een ingreep in pensioenen én ziektekosten én werkloosheidsvergoeding onvermijdelijk. Waarom dacht je dat EDR in zijn weinige kommentaren steeds zei dat het pijn ging doen ?

Jouw redenering is begrijpelijk, maar een dergelijke softe ingreep maakt dat de besparing met direkte impakt verwaarloosbaar is.
Dat gaan ze dus volgens mij niet doen... Iedereen zal een stukje bloeden, werkenden, gepensioneerden, iedereen.

Je zult het misschien raar vinden, maar als gepensioneerde ambtenaar mag je blij zijn dat er een PS'er aan zet is. Moest Reynders of De Croo of ja zelfs BDW aan zet zijn dan denk ik dat er veel meer lineaire ingrepen zouden komen in de twee grootste kostenposten waaronder dus pensioenen.

Nu, het zijn nog maar flarden die we weten, de teksten in hun integraliteit hebben we nodig vooraleer te kunnen oordelen.
peter1962 is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:00   #27
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
is het dan een leugen?
Ja
Ze verdienen immers niet minder (ook al vergelijken ze zich qua verloning maar al te graag met kaderfuncties die qua jobinhoud compleet verschillen en zwaarder zijn dan wat ze ooit zullen doen).

Bovendien kan eender welke arbeider, bediende of kader de SZ wordt afgehouden zeggen dat ook zijn pensioen een uitgesteld loon is.
Sfax is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:02   #28
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Eén lid van mijn addergebroed, kreeg na zes maanden privé een 'vast contract' en een gsm. Nog eens zes maanden later: een auto met tankkaart.

Ik vermoed ook, inderdaad, dat de startlonen bij de overheid hoger zijn. En toch lokken ze onvoldoende kandidaten. Het is een weinig sexy beroep ...
En bij deze de illustratie. Ambtenaren vergelijken zich nooit ofte nimmer met de doorsnee werknemer (bediende of arbeider). De overgrote meerderheid van hen heeft die voordelen immers niet. Ze vergelijken zich altijd met hogere bediendes/kaders, ook al voeren ze een functie uit die nog niet eens tot aan de hielen van die bewuste mensen komt.
Sfax is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:04   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen.

Maar laten we dat ook niet dramatiseren, in zijn poolhouse alleen al is meer plaats dan in sommige woningen van forummers hier.
Sommige forummers wonen dan ook in een banaal rijhuis he Jack.
Oud 2 juli 2011, 11:04   #30
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit geldt slechts voor 0,001% vd 4,5 miljoen mensen uit de privésector en is in 97% vd gevallen voorbehouden voor kaderleden.
Er worden trouwens weinig vaste contracten gegeven. Honderduizenden mensen leven van uitzendarbeid.
Ik heb ook ooit een tankkaart gehad. Dit houdt in dat je (iets) goedkoper kunt tanken bij 1 tankstation (bv Texaco) maar dat wordt van je loon afgehouden!
U probeert recht te praten wat krom is.

Laatst gewijzigd door demonen : 2 juli 2011 om 11:06.
demonen is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:05   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En bij deze de illustratie. Ambtenaren vergelijken zich nooit ofte nimmer met de doorsnee werknemer (bediende of arbeider). De overgrote meerderheid van hen heeft die voordelen immers niet. Ze vergelijken zich altijd met hogere bediendes/kaders, ook al voeren ze een functie uit die nog niet eens tot aan de hielen van die bewuste mensen komt.
want jij weet perfect wat ambtenaren moeten doen?
Oud 2 juli 2011, 11:10   #32
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zich bezig houden?
Vraagje met de zomermaanden nu.
Heeft U glijdende uren?
En zomeruren? (dus om 13 u gedaan om naar huis te gaan om de Ronde van Frankrijk te volgen).
Heeft U ooit op zaterdagen en of zondagen moeten werken, nachtarbeid, vol-continu, op feestdagen,etc)?
Weet U wat ECHT werken is?
Bent U bij een politieker langs geweest "om binnen te geraken"?
Iemand die op 20 jarige leeftijd kiest om ambtenaar te worden omdat hij 45 jaar later een hoger pensioen heeft dan in de privé liegt. Op die leeftijd telt het heden !!
Ambtenaren die dit aanhalen liegen en vonden geen werk in de privé wegens onbekwaam en/of lui.

Laatst gewijzigd door demonen : 2 juli 2011 om 11:13.
demonen is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:11   #33
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Op een 50-tal meter lopen zit er een heel gemeentehuis vol van die sjarels (als je tussen 9h en 12h gaat kijken uiteraard); 't is niet dat die bezig zijn met zo'n moeilijk, belangrijk werk.

Maar feel free om me eens uit te leggen wat alle ambtenaren dan zo speciaal maakt of wat ze zo speciaal doen, dat ze de facto met de hoogste bedienden en kaders moeten vergeleken worden.

Als je het mij vraagt, is dat gewoon een vorm van hoogheidswaanzin.
Sfax is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:12   #34
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen.

grappig, zo'n kleuterbeeld op de wereld en het leven
de patron met een dikke cigaar en een hoge hoed

Laatst gewijzigd door born2bewild : 2 juli 2011 om 11:14.
born2bewild is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:12   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Zich bezig houden?
Vraagje met de zomermaanden nu.
Heeft U glijdende uren?
En zomeruren? (dus om 13 u gedaan om naar huis te gaan om de Ronde van Frankrijk te volgen).
Heeft U ooit op zaterdagen en of zondagen moeten werken, nachtarbeid, vol-continu, op feestdagen,etc)?
Weet U wat ECHT werken is?
Bent U bij een politieker langs geweest "om binnen te geraken"?
ik heb glijdende uren
zomeruren: nog nooit van gehoord
zaterdagen: zeker al moeten werken. feestdagen, idem. zondagen of nacht, neen, zoals de meeste mensen in de privé.
wat is echt werken?
politieker? ik ken geen enkele persoonlijk, jij?
Oud 2 juli 2011, 11:13   #36
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Uitgesteld loon" Ha! Afzuiper.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:14   #37
twan
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik ben ambtenaar en moet exact de dingen doen die u hierboven vermeld. Niet iedereen over dezelfde kam scheren
twan is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:16   #38
demonen
Banneling

Standaard

Waarom moet een contractueel die crec hetzelfde werk doet als een vastbenoemde ambtenaar (en dikwijls nog meer) zich content stellen met een pensioen uit de privé en zijn collega vastbenoemde krijgt 2,3 keer meer. Hier klopt toch iets niet van dat uitgesteld loon, afzuiper!?
Mijnheer de afzuiper, wist U dat uw werkgever nooit patronale bijdragen betaald heeft voor de opbouw van uw pensioen?

Laatst gewijzigd door demonen : 2 juli 2011 om 11:25.
demonen is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:18   #39
EddyBal

Standaard

Citaat:
Breek me de bek niet open...

AMbtenaren hebben alleen maar voordelen.

Weet je het verschil tussen een gepensioneerde bediende en een gepensioneerde ambtenaar?

Een gepensioneerde ambtenaar heeft zijn hele leven laten werken voor zijn loon en zijn pensioen. Een gepensioneerd bediende heeft heel zijn leven moeten werken voor zijn loon, zijn pensioen, het loon van de ambtenaar en het pensioen van die ambtenaar, en dat allemaal ZONDER de voordelen zoals vastheid van betrekking... En dan moet hij nog toezien dat die ambtenaar die nooit iets bijdroeg, toch méér pensioen lrijgt...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 juli 2011 om 11:19.
EddyBal is offline  
Oud 2 juli 2011, 11:23   #40
EddyBal

Standaard

Citaat:

Alsof die in de privé zoveel beter zijn. Ja, daar zijn enkelen die beter verdienen. Maar je moet vergelijken met de MASSA, niet met die enkelingen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be