Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2011, 21:33   #101
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zoek het zelf op. Ik ga toch uw werk niet doen zeker.
Kortom, je hebt je versproken (uit je nek zitten kletsen) en wil dat niet toegeven.

Ook goed, dan weten we dat.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 21:38   #102
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het effect De Wever. En meer niet. Sed gloria transit.
U bent toch wel aandoenlijk in uw totale staat van ontkenning.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 21:38   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kortom, je hebt je versproken (uit je nek zitten kletsen) en wil dat niet toegeven.

Ook goed, dan weten we dat.
Maar mens, indien u nog niet weet dat het Hertogdom Brabant een glorietijd heeft meegemaakt, laat dan maar alle hoop varen en ga u deftig bijscholen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 21:41   #104
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar mens, indien u nog niet weet dat het Hertogdom Brabant een glorietijd heeft meegemaakt, laat dan maar alle hoop varen en ga u deftig bijscholen.
Voor de glorietijd van de VP.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 21:43   #105
Hollander

Standaard

Citaat:
Elk gebied heeft wel een glorietijd. Maar wellicht kunt u ons nog even doceren over die periode dat Brabant bij het 'Zuiden' hoorde.

wanneer was dat precies?
Oud 5 juli 2011, 21:47   #106
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Elk gebied heeft wel een glorietijd. Maar wellicht kunt u ons nog even doceren over die periode dat Brabant bij het 'Zuiden' hoorde.

wanneer was dat precies?
Doe eens een inspanning en zoek het op. Moet ik u dan alles voorkauwen?
Oud 5 juli 2011, 21:47   #107
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het anders ook niet.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 21:49   #108
Hollander

Standaard

Citaat:
Het lijkt me wel handig als je je eigen beweringen kan onderbouwen. Als wij jouw verzinsels moeten gaan onderbouwen zijn we nog wel even zoet.

Als je dat niet kunt, of niet wilt, kijk dan niet raar op als wij het niet zonder slag of stoot aannemen.
Oud 5 juli 2011, 22:02   #109
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt me wel handig als je je eigen beweringen kan onderbouwen. Als wij jouw verzinsels moeten gaan onderbouwen zijn we nog wel even zoet.

Als je dat niet kunt, of niet wilt, kijk dan niet raar op als wij het niet zonder slag of stoot aannemen.
Hij heeft waarschijnlijk weer een ingezonden brief gelezen van Mevrouw Grutjes in Het Belang van Limburg of zo.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 22:05   #110
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hij heeft waarschijnlijk weer een ingezonden brief gelezen van Mevrouw Grutjes in Het Belang van Limburg of zo.
Elke bron is er één. Maar ik ga er niet meer op wachten. Als je een serieuze vraag stelt over een gewichtig geschiedkundig onderwerp en je wordt zo gedroogkuist dan rest slechts nog het moede hoofd te ruste te leggen in voorbereiding op een nieuwe inspannende dag.
Oud 5 juli 2011, 22:06   #111
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke bron is er één. Maar ik ga er niet meer op wachten. Als je een serieuze vraag stelt over een gewichtig geschiedkundig onderwerp en je wordt zo gedroogkuist dan rest slechts nog het moede hoofd te ruste te leggen in voorbereiding op een nieuwe inspannende dag.
Als je er het te warm van krijgt moet je je moede hoofd misschien eerst een tijdje laten uitwasemen onder de wasemkap.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 22:14   #112
system
Banneling

Standaard

Citaat:

wanneer was dat precies?
Dat begon onder de Hertogen van Bourgondië. Het noorden viel niet eens onder het gezag van de Hertogen van Bourgondië, tenzij veel later en dan nog niet heel het noorden. Onder de Hertogen kwam Brabant tot een grote bloei. Een goede tijd later kwam de 80 jarige oorlog, het hertogdom werd gesplitst en kon nooit meer deze bloei evenaren. En zeker niet onder de Republiek, want die beschouwde het katholieke Staatsbrabant als een generaliteitsland waardoor zijn economische en culturele bloei doelbewust werd afgeremd door de protestantse Hollanders die er als de dood voor waren dat deze katholieke Brabanders zouden overlopen moesten de Spanjaarden terug aanvallen. En daarom werd Staatsbrabant goed kortgehouden door de calvinistische machthebbers.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 22:26.
Oud 5 juli 2011, 22:22   #113
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een glorietijd hebben meegemaakt is niet hetzelfde als volledig bij het Zuiden zijn geweest.

Want er was toen helemaal nog geen sprake van Noord en Zuid. Ten tijde van de Brabantse gouden eeuw, +/- 1430-1525, waren de Nederlanden een losse verzameling gewesten waarop de Boergondische heersers langzaam enige grip kregen.
Die Boergondische Nederlanden omvatten, behalve wat nu België is en delen van Noord-Frankrijk, ook Holland, Gelre, Sticht en Oversticht, en Kleef. En de hertogdommen Brabant en Limburg natuurlijk, die overigens al sinds de slag bij Woeringen in 1288 in een personele unie met elkaar verenigd waren. Het enige deel van wat nu Nederland is, dat niet bij de Boergondiërs hoorden, waren Friesland en Groningen.
Oud 5 juli 2011, 22:30   #114
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Een glorietijd hebben meegemaakt is niet hetzelfde als volledig bij het Zuiden zijn geweest.

Want er was toen helemaal nog geen sprake van Noord en Zuid. Ten tijde van de Brabantse gouden eeuw, +/- 1430-1525, waren de Nederlanden een losse verzameling gewesten waarop de Boergondische heersers langzaam enige grip kregen.
Die Boergondische Nederlanden omvatten, behalve wat nu België is en delen van Noord-Frankrijk, ook Holland, Gelre, Sticht en Oversticht, en Kleef. En de hertogdommen Brabant en Limburg natuurlijk, die overigens al sinds de slag bij Woeringen in 1288 in een personele unie met elkaar verenigd waren. Het enige deel van wat nu Nederland is, dat niet bij de Boergondiërs hoorden, waren Friesland en Groningen.
Maar zo moet dat ook niet verstaan. In de optiek van de latere calvinistische Republiek, dus van de scheiding tussen Noord en Zuid, was het vroegere Hertogdom Brabant één geheel dat in het zuiden lag. Nu nog trouwens ligt uw Nederlands Brabant volgens de Nederlandse invalshoek in het zuiden.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 22:33.
Oud 5 juli 2011, 22:44   #115
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar zo moet dat ook niet verstaan. In de optiek van de latere calvinistische Republiek, dus van de scheiding tussen Noord en Zuid, was het vroegere Hertogdom Brabant één geheel dat in het zuiden lag. Nu nog trouwens ligt uw Nederlands Brabant volgens de Nederlandse invalshoek in het zuiden.
Niet dat ik graag jouw illusie wil verstoren, maar Lommel, waar ik woon, ligt bij jouw om de hoek in de provincie Limburg. Belgisch of West-Limburg welteverstaan.
Dat gezegd zijnde hoorde Lommel destijds dan weer wel tot Staats-Brabant, om precies te zijn tot de Meierij van 's-Hertogenbosch.

Ik vind het trouwens vreemd dat jij je, om je gelijk te kunnen halen, opeens bedient van de optiek van de latere calvinistische Republiek, waar ik je al een aantal keer op heb zien kakken.
Oud 6 juli 2011, 08:19   #116
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Niet dat ik graag jouw illusie wil verstoren, maar Lommel, waar ik woon, ligt bij jouw om de hoek in de provincie Limburg. Belgisch of West-Limburg welteverstaan.
Dat gezegd zijnde hoorde Lommel destijds dan weer wel tot Staats-Brabant, om precies te zijn tot de Meierij van 's-Hertogenbosch.

Ik vind het trouwens vreemd dat jij je, om je gelijk te kunnen halen, opeens bedient van de optiek van de latere calvinistische Republiek, waar ik je al een aantal keer op heb zien kakken.
Helemaal niet. Ik had het over de glorietijd van het Hertogdom Brabant in het zuiden Een poster wilde weten wanneer dat wel was, want ‘hij kon dat nergens vinden’. Een andere poster had hetzelfde probleem want ‘hij zag het ook nergens staan’. Blijkbaar lijden beiden aan selectieve leesblindheid. Maar goed, uit diep medegevoelen met deze onfortuinlijke zoekers, heb ik dan maar de periode van de ‘Gouden Tijd’ van het Hertogdom Brabant ‘onthuld’ zoals u kon lezen.

En dus nogmaals, dat dit Hertogdom Brabant in het zuiden lag vanuit het perspectief van de latere republiek, is nogal duidelijk . En daarom herhaal ik: nu nog bevindt zich het Nederlands-Brabant (Noord-Brabant) steeds in het zuiden. Want het is één van de drie zuidelijke provincies van Nederland.

Voor zover u hierover toch nog mocht twijfelen, ziehier, geplukt van een Nederlandse site:

Citaat:
Leuke uitstapjes in het zuiden van Nederland
De lente en zomer komen er weer aan dus wordt het weer tijd om leuke dingen te doen. Naar een dierentuin, pretpark, leuke stad of musea. Genoeg te doen in de zuidelijke provincies van Nederland

De zuidelijke provincies
Leuke uitjes in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.
Met het mooie weer willen mensen er weer op uit, leuke dingen doen!
Deze special gaat over uitstapjes in het zuidelijk deel van ons land. Van steden, mooie plekjes, musea, pretparken, dierentuinen, kastelen enz....
Er is genoeg te doen en te zien dus voor elk wat wils!

Hieronder zie je per provincie wat er waar te doen is, veel plezier!

Leuke uitstapjes in Limburg
Limburg, gewoon in Nederland, maar toch een beetje buitenlands. De bourgondische sfeer, de heuvels, mooie uitzichten.... Hieronder leuke uitstapjes voor een dagje of weekend in Limburg.

Leuke uitstapjes in Noord-BrabantDe Efteling en de Beekse Bergen kent iedereen al wel. Maar er zijn genoeg andere leuke dingen te doen in Noord-Brabant. Ik heb wat tips voor leuke uitstapjes verzameld voor u.

Leuke uitstapjes in Zeeland
Naast zon, zee en strand is er nog veel meer te beleven in deze leuke kustprovincie. Ik heb leuke tips verzameld voor een leuke dag en/of een vakantie.
Maw, u probeert zich eruit te draaien en u weert zich zoals een duivel in een wijwatervat. Maar tegen wijwater vermag een duivel niets. Helaas.

PS. Memoriseer ook wat in het groen gedrukt staat.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 08:37.
Oud 6 juli 2011, 08:24   #117
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ne kap die diene wasems afzuigt.
Een dampkap of een afzuigkap (geen condoom voor oraal gebruik hé )
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 08:39   #118
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar zit u verkeerd.
Wij spreken vlaams en we laten ons door niemand vertellen of door de strot rammen welke taal we moeten spreken.
Welk Vlaams? West-Vlaams? Oost-Vlaams? Antwerps? Limburgs?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 09:05   #119
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Id

Vlaams bestaat niet
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 09:08   #120
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Met 'Vlaams' bedoelt men meestal het Nederlands dat in het zuiden wordt gesproken. En dat verschilt inderdaad wel eens van het Nederlands dat in het Noorden wordt gesproken, waardoor er misverstanden ontstaan omdat mensen mekaar niet altijd goed begrijpen. De Nederlanders hebben het dan vaak zelfs over het 'Belgisch Nedelands'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2011 om 09:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be