![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Desondanks, als de kans zich voordoet zeg ik vlugger Nederlands of Nederlands-Belgisch dan Vlaams. Dat men denke van mij wat men wil, ik heb het aan het rechte eind in mijn visie. Mensen weten gewoon niet meer wat het woord 'Nederlands' betekent den de moderne betekenis is een belachelijke vereenvoudiging voor de luie onverschilligen. Laatst gewijzigd door Weyland : 11 juli 2011 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() Of verdeel en heers taktiek van de franstaligen klakeloos overnemen. Laat me raden je spreekt brabants zeker ipv Nederlands?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(kan zijn, ik ken de situatie niet) Hier buiten Limburg spreekt gelukkig 50% van de medewerkers op het districtshuis het dorpsdialect, en de andere 50% plat antwerps, zo kan iedereen geholpen worden in zijn eigen taal ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() Bwa, in Nederlands Limburg spreekt tot 80% van de gemeenteraden in het Limburgs, althans een paar jaar geleden toen ik het las.
Dat scheen ook geen problemen op te leveren. En dat de bedienden openen in het Nederlands valt iets voor te zeggen, maar dat de 'klant' die langskomt niet zijn streektaal zou mogen spreken lijkt mij toch vergezocht. Ik snap de redenering natuurlijk wel, wslk omdat anders FR-taligen ook zouden gaan opeisen om in het FR in vlaamse loketten te worden bediend, maar hier wordt dan meteen het kind met het badwater weggegooid
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Er is een hele wereld buiten politics.
Citaat:
Ik spreek Nederlands. Nooit enig dialect aangeleerd gekregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Streektalen zijn cultureel erfgoed. Vandaar het handvest van Europsese minderheidstalen. Citaat:
Omdat die met dat filmpje nu afkomen als grote beschermers van de Vlaamse cultuur wil ik wijzen op hun dubbelzinnige houding. Waar ze enerzijds een kapitaal geld willen geven en mensen oproepen voor het behoud van cultuur in Brabantse dorpen weigeren ze dat voor Limburgse dorpen. Erger ze stellen alles in het werk om die cultuur te doen verdwijnen. Besluit: het zijn raddraaiers die enkel als doel hebben de publieke opinie te bespelen om hun eigen macht te verstevigen of toch minstens te behouden (door de machtsuitbreiding van Franstaligen tegen te houden). Waarom? Enkel als je weet of kan veronderstellen dat je gesprekspartners of mogelijke toehoorders je streektaal niet machtig zijn lijkt het me normaal dat je automatisch op AN overschakelt. In mijn winkel begin ik steeds in de streektaal, maar schakel onmiddellijk over naar AN als ik merk dat de klant geen Limburgs spreekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 12 juli 2011 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Er is inderdaad een groot 'Brabants' complot aan de gang om de Limburgse cultuur te vernietigen. Hoe valt het weer mee daar in de middeleeuwen? Doe niet zo pathetisch - Oud-Rekem is overigens door Toerisme Vlaanderen als mooiste dorp gekozen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In plaats van lacherig te doen raad ik je aan een poging te doen mijn argumentatie te ontkrachten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Gouverneur
|
![]() Dat geldt dus voor alle provincies, overigens zal het mij worst wezen, daar houdt toch niemand zich aan.
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De beslissing om zowel het Limburgs als het Frans (als het 'Brabants', als het 'Vlaams') de status van minderheidstaal te ontzeggen is dan ook door Vlaanderen genomen, een Vlaanderen dat maar één standaardtaal heeft, namelijk het Nederlands. Nu begrijp ik best dat jij terugwil naar die heerlijke tijd waar het dialect van een Limburgs dorp al niet meer begrepen werd in een ander Limburgs dorp vijf kilometer verder (om die reden is het trouwens ook al onnozel om over 'het Limburgs' te spreken), maar de middeleeuwen zijn nu toch al een tijdje voorbij. De jongere generatie Limburgers heeft dat trouwens goed begrepen en is doorgaans welbespraakt en aangenaam in de omgang, dat merk ik hier aan de Limburgse studenten. Dat een aantal onverstaanbaar mompelende oude knarren daar in één of ander godvergeten dorp, waar dan ook in Vlaanderen, hun kerktorenmentaliteit niet kunnen loslaten deert dan ook niet zo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die indruk heb ook altijd al gehad.