![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wiens brood men eet diens woord men spreekt. En tot nader order is dat Vlaams brood.
Laatst gewijzigd door Pericles : 17 juli 2011 om 19:10. |
|
|
|
|
#202 |
|
Schepen
|
er zal een oplossing gevonden moeten worden
maar wie? Onze ministers, die zijn bezig met het wie neemt wat postje |
|
|
|
|
#203 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De Vlaamse pers? Jongens wat een grap...lees dit eens... Citaat:
|
|
|
#204 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
DS heeft voor de zoveelste keer duidelijk partij gekozen. Wat moet een mens verwachten van de krant van Marc 'Domme navelstarende Vlaam, luister naar de verlichte Belgicist' Reynebeau? Bon, deze abonnee vernieuwt niet. Ik zal niet de enige zijn, want ze hebben de grens overgestoken tussen het nieuws rapporteren en het nieuws maken. Goed, we leven in een democratie, maar dat snijdt langs twee kanten - ik mag die krant ook boycotten (jaloers zijn, Israelis, zelfs ons onland waar democratie dagelijks verkracht wordt mogen we dat
|
|
#205 | |
|
|
Vlaamse pers?
Een schande Citaat:
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me Laatst gewijzigd door Fieseler : 17 juli 2011 om 21:43. |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Banneling
|
Onze Vlaamse pers is inderdaad een echte schande...
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Welke Vlaamse pers?
|
|
|
|
#208 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ieder Europees burger heeft dat recht. Maar moet hier wel inburgeren en Nederlands leren en krijgt geen faciliteiten maar NT2 lessen Nederlands voor anderstalige.
|
|
|
|
|
#210 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Belgofonen mogen wonen waar ze willen, maar in de openbare sfeer zullen ze NL spreken of hun mond moeten houden...
|
|
#211 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#213 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Je hebt natuurlijk gelijk met die vraag te stellen.
Nu, niet iedereen kan even precies aanduiden wat die nuances zijn; maar duidelijk is toch dat de bestuurstaal het Nederlands moet zijn. Misschien via wat omwegen: - wat zou je vinden dat een grootwarenhuis een kassierster inzet die uitsluitend Arabisch-talig is, in pakweg Maldegem of Lier? (niet van het feit dat een privé-firma dat mag, want dat is - mits heel wat voorwaarden- vanzelfsprekend de vrijheid van die firma; maar wat vind je van het maatschappelijk gegeven daarvan?) - moet elke Vlaamse burger die woonachtig is in Vlaanderen, zijn burgemeester en zijn schepenen in het Vlaams kunnen aanspreken voor een item dat binnen diens politieke bevoegdheden ligt, en in het Vlaams een adequaat antwoord kunnen krijgen ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 juli 2011 om 07:36. |
|
|
|
|
#214 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
#215 | ||
|
|
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
|
|
|
|
#216 |
|
Banneling
|
De hoofdredecatuer van De Standaard geeft vandaag nog meer gas...
Ik vraag het me eerlijk af wat die brave man bezielt Lees: Europees België of Belgisch Europa? |
|
|
|
|
#217 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Mocht u evenwel gesteld hebben “moet elke burger die woonachtig is in Vlaanderen, zijn burgemeester en zijn schepenen in het Nederlands kunnen aanspreken voor een item dat binnen diens politieke bevoegdheden ligt, en in het Nederlands een adequaat antwoord kunnen krijgen ?”, dan zou het antwoord “ja” zijn. De officiële taal in het Nederlands taalgebied in België (in de praktijk zowat gelijk aan het Vlaams gewest) is immers het Nederlands. In uw vraag hebt u het niet over “elke burger die woonachtig is in Vlaanderen” (of in het Vlaams gewest), maar over ”elke Vlaamse burger die woonachtig is in Vlaanderen”. Wat is het verschil ? Wat precies is een “Vlaamse” burger, of zeg maar een Vlaming ?? Ik heb die vraag hier reeds menigmaal gesteld, en onder andere ook in post 39 van deze draad, zonder er ooit een afdoend antwoord op te krijgen. Misschien wil u een poging wagen ? Ik herhaal derhalve de essentie van mijn vraag : wat wordt met een “Vlaming” bedoeld ? • is dat een persoon, waar deze ook woont, die non-territoriaal tot de Vlaamse gemeenschap dient gerekend te worden,? En hoe dien ik dan precies “Vlaamse gemeenschap” in te schatten ? • is dat eerder territoriaal te bekijken, of met andere woorden, is dat iemand die in één van de voornoemde provincies woont die het Vlaams gewest vormen ? In dat geval kan dat dus gerust een anderstalige zijn, en zijn derhalve alle Franstaligen die in het Vlaams gewest wonen ook “Vlaming” • is dat iemand die, waar hij/zij ook moge wonen, hetzij in België, hetzij eender waar in de wereld, geboren is in een gemeente die tot het Vlaams gewest behoort (en wat doet men dan met iemand die geboren is in bepaalde gemeenten voor deze bij het vastleggen van de taalgrens in 1962 werden overgeheveld van een provincie die voordien niet tot het Vlaams gewest behoorde of met iemand die in Brabant werd geboren voor deze provincie op 1 januari 1995 werd gesplitst ?). In dat geval kan een Vlaming in bijvoorbeeld Wallonië wonen zonder Waal te zijn, en kan een Waal in Vlaanderen wonen zonder Vlaming te zijn, ook al woont de ene of de andere daar al van meteen na zijn/haar geboorte. Dan is dus bijvoorbeeld ook het kind van Waalse ouders dat geen woord Nederlands spreekt en nooit in Vlaanderen heeft gewoond, maar toevallig “onderweg” in Vlaanderen werd geboren, een “Vlaming”. • is dat een persoon waarvan de ouders beiden Vlaming zijn, waar deze persoon ook werd geboren (bijvoorbeeld op vakantie in Alaska) of woont ? • is dat gewoon een Belgische Nederlandstalige (en wat doet men met perfect twee- of meertaligen ?) • of moet er, om “Vlaming” te zijn, voldaan worden aan een combinatie van voornoemde voorwaarden, en zo ja, welke precies ? Dank bij voorbaat voor uw antwoord. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|