Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wie
N-VA 90 64,75%
CD&V 4 2,88%
Open VLD 2 1,44%
SP.A 9 6,47%
GROEN! 2 1,44%
LDD 2 1,44%
Vlaams Belang 19 13,67%
SLP 0 0%
PVDA+ 8 5,76%
Ik zou blanco stemmen 3 2,16%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 18 juli 2011, 20:15   #441
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
tuut. Dat WAS zo, maar gelukkig niet meer (want die overheid had nogal graag dat de nationale bank geld bijdrukte, om meer kunnen uit te geven dan te innen, en dus de betaaleenheid te deprecieren via inflatie).

Nu is het een onafhankelijke prive entiteit die zoiets kan doen, en aan geen enkele overheid verantwoording moet afleggen: de ECB. De ECB beslist autonoom of ze Euro's bijmaakt of niet.
Klopt, ik dateer nog van de tijd van de BEF eh
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:17   #442
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
U bent zwart/wit opgeleid. En als u vindt dat banken aan echte geldcreatie doen, dan bent u m.i. inderdaad verkeerd opgeleid.
Ik ben opgeleid om te accepteren dat dit perfect normaal is, en dat dit een reden is waarom de overheden de banken moeten steunen.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:17   #443
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

@ Albrecht: ik zie nog steeds niet in wat uw probleem met dit systeem is.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:18   #444
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik ben opgeleid om te accepteren dat dit perfect normaal is, en dat dit een reden is waarom de overheden de banken moeten steunen.
De overheid kan niet anders dan die banken steunen. Too big to fail. Als die banken failliet gaan, dán pas is het hier een kerkhof.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:18   #445
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ECB kan de totale geldhoeveelheid aanpassen omdat ze de limieten van de banken kan aanpassen.
De zaak is ingewikkeld. Het is niet de ECB die de banken reguleert.

De ECB kan inderdaad wel beslissen welke activa ze als onderpand aanvaard om geld uit te lenen aan de banken. Bovendien heeft tijdens de financiële crisis aan bepaalde instellingen meer centen uitgeleend dan ze onderpand voor konden geven om de banken overeind te houden. In die zin heeft de ECB dus tijdelijk extra geld gecreëerd dat echter ook zo snel mogelijk terugbetaald moest worden.

Uiteindelijk moeten al deze banken hun balans in orde brengen en indien nodig hun kapitaal verhogen. Als daar geen privé-partners voor werden gevonden was het aan de soevereine staten om dat te doen.

De financiële crisis is trouwens nog altijd bezig en is nu overgelopen in een schuldencrisis van de soevereine staten. Het voorbeeld bij uitstek van het land dat zwaar is in problemen gekomen doordat ze borg stonden voor hun banken is Ierland. Ze hebben van de schulden van de banken overheidsschulden gemaakt. Dat was echter de soevereine keuze van Ierland. Ze konden evengoed de banken hebben laten vallen. Zoals de houding van de ECB de laatste weken is geëvolueerd ziet het naar uit dat deze geen banken meer gaat rechthouden.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:18   #446
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toon mij eens aan hoe u als gewone burger geld verloren hebt door de leningen aan de banken.
En u studeert economie?? Hoeveel burgers hebben hun geld niet uitgeleend aan de bank (belegd) en toen ze hun som nodig hadden, was de bank ermee weg.
Het Oosten is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:19   #447
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
@ Albrecht: ik zie nog steeds niet in wat uw probleem met dit systeem is.
Op lange termijn is het merendeel van het geld in circulatie feitelijk schuld.

Neem nu een zandbak. Schep daar elke dag een hoeveelheid zand bij, schep dan die hoeveelheid en een beetje extra terug weg. Op lange termijn zal die zandbak praktisch leeg zijn.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:21   #448
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En u studeert economie?? Hoeveel burgers hebben hun geld niet uitgeleend aan de bank (belegd) en toen ze hun som nodig hadden, was de bank ermee weg.
Ja, ik studeer economie. Zegt u het eens. Hoeveel mensen? U zult dit wel weten aangezien u dat voor waar aanneemt.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:22   #449
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheid kan niet anders dan die banken steunen. Too big to fail. Als die banken failliet gaan, dán pas is het hier een kerkhof.
Juist. En omgekeerd geldt dat eigenlijk ook. Toch?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:23   #450
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op lange termijn is het merendeel van het geld in circulatie feitelijk schuld.

Neem nu een zandbak. Schep daar elke dag een hoeveelheid zand bij, schep dan die hoeveelheid en een beetje extra terug weg. Op lange termijn zal die zandbak praktisch leeg zijn.
Een groot deel van het (giraal) geld in omloop zijn feitelijk inderdaad schulden en vorderingen. En dan?

Foute vergelijking. U schept precies evenveel zand weg als u er bij doet.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:24   #451
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een groot deel van het (giraal) geld in omloop zijn feitelijk inderdaad schulden en vorderingen. En dan?

Zijn punt is eigenlijk dat banken dat net niet doen maar eigenlijk meer zand uitgeven dan ze hebben, denk ik
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:24   #452
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Juist. En omgekeerd geldt dat eigenlijk ook. Toch?
Wat bedoelt u precies met omgekeerd? (en ik vraag dit niet op de wijze die Vive soms doet 'Hoe bedoelt u?', ik wil het gewoon iets duidelijker, want ik begrijp niet precies wat u bedoelt)
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:24   #453
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat extra beetje zijn de intresten.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:26   #454
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Zijn punt is eigenlijk dat banken dat net niet doen maar eigenlijk meer zand uitgeven dan ze hebben, denk ik
Dat punt ben ik al een lange tijd voorbij.

Ik stel dat op lange termijn door de werkingen van extra (fictief) geld in omloop (door leningen), die er dan weer uitgaan met wat extra intrest, er uiteindelijk geen geld meer in omloop is. De geldhoeveelheid verandert niet, maar het merendeel zit dan bij de bankiers.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:27   #455
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik studeer economie. Zegt u het eens. Hoeveel mensen? U zult dit wel weten aangezien u dat voor waar aanneemt.
Een onnoemelijk aantal die een groot deel van hun spaarcenten hebben verloren. Maar de banken, die kregen wel hun paraplu terug door de overheid. Miljarden paraplu's!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juli 2011 om 20:28.
Het Oosten is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:28   #456
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u precies met omgekeerd? (en ik vraag dit niet op de wijze die Vive soms doet 'Hoe bedoelt u?', ik wil het gewoon iets duidelijker, want ik begrijp niet precies wat u bedoelt)
Ik bedoel dat de banken ook niet echt anders kunnen dan de overheden te steunen. Want als die failliet gaan...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:29   #457
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
thx, ga direct eens zien
vind het razend interessant maar jammer genoeg niet de opleiding/ervaring om het allemaal te kunnen volgen
Fj9lnir is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:34   #458
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat extra beetje zijn de intresten.
Die intresten gaan helemaal niet uit de zandbak. Ze worden verlegd. De totale schuld is gelijk aan de totale vordering. Laat me een nieuwe vergelijking maken:

Je hebt drie zandbakken: zandbak Bank, zandbak Schuldenaar en zandbak Schuldeiser. Bij het aangaan van de lening gaat X van Schuldeiser naar Bank en X van Bank naar Schuldenaar. Iedere maand gaat een bepaalde fractie van X weg uit de zandbak Schuldenaar naar zandbank Bank. Die geeft een bepaald deel (dat deel zonder intresten, die gaan namelijk naar de bank) door aan zandbank Schuldeiser. Dit proces volstrekt zich tot Schuldeiser de hoeveelheid X plus een bepaalde winstmarge terug in zijn zandbak heeft.

Na dit alles is de hoeveelheid zand niet veranderd. Het enige verschil is dat er wat zand van zandbank Schuldenaar weg is, precies evenveel als er bij zandbanken Bank en Schuldeiser gezamenlijk is bijgekomen (de verhouding hiervan wordt bepaald door 1) winstmarge van schuldeiser en 2) intrest bij de bank). Er is dus geen zand weg uit het hele systeem.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:36   #459
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik bedoel dat de banken ook niet echt anders kunnen dan de overheden te steunen. Want als die failliet gaan...
Inderdaad. Al gebeurt het wel al eens dat een overheid failliet gaat, maar nooit een overheid die too big to fail was.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 20:37   #460
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een onnoemelijk aantal die een groot deel van hun spaarcenten hebben verloren. Maar de banken, die kregen wel hun paraplu terug door de overheid. Miljarden paraplu's!
Heeft u daar een bron voor? Er is namelijk niet één Belg die geld van zijn spaarrekening kwijt is. Beleggingen, dat wel, maar als u belegt, dan wéét u dat daar een risico aan gekoppeld is.
Nebur is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be