Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2011, 10:58   #121
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Denk niet dat er gelobby is van de auto industrie. Allerhande wagens verkopen goed en vooral de goedkope wagentjes verkopen als zoete broodjes. Muyters en Schauvlieghe zijn gewoon de onbekwaamheid zelve. Het systeem is goed zoals het nu is.
Nee, in heel Europa is het een systeem zoals er nu komt. Alleen in Belgie, werd er op de PK's belast, ... en op zo een manier dat constructeurs speciaal voor Belgie bepaalde modellen downtunden...

Vergeet niet dat veel van die kleine, en oudere modellen ook veel smeerlapperij de lucht inpompen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 11:15   #122
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Edoch zijn ze dat wel . Maar zoals gezegd, persoonlijke voorkeuren mogen die criteria gerust doorkruisen.
Dat dacht ik al.
Citaat:
Feel free om er zelf eens iets aan te doen. Je betoog hier is alvast niet de goeie manier.
Zeg, we discussiëren hier over een maatregel van de Vlaamse overheid die zogenaamd groen is. Dan moet de bevolking er weer zelf iets aan doen. Waarom hebben we een overheid? Waarom betaal ik dan belastingen?

Je reageert niet meer op :
Bij die CO2 wordt het in geen geval meegeteld.
Bij de euronorm wordt het nauwelijks meegeteld.
Ik vroeg je of je weet hoe die euronorm berekend wordt. Je weet het dus niet.

We betalen het subsidie-systeem; we betalen niet die groene technologie.
De Vlaamse regering (wat we zelf doen doen we beter) heeft er voor gekozen om investeringen in zonnepanelen te belonen met enorme rentes.
Waarom heeft ze er niet voor gekozen om zelf te investeren?

Nee, zeker! Ik betaal 150 euro extra rijtaks omdat mijn wagen op LPG rijdt. Jaarlijks. Ik gaf aan dat er korting is op BIV voor LPG.
Weet je eigenlijk wat rijtaks en BIV is?

Het probleem is dat ze een belastingverhoging verkopen als "groen" terwijl die belasting helemaal niet groen is.
Ga je daar nu mee akkoord?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 11:28   #123
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat dacht ik al.
Dat zeg ik intussen al voor de derde of vierde keer; 't zou je zo onderhand niet meer mogen verbazen eh...

Citaat:
Zeg, we discussiëren hier over een maatregel van de Vlaamse overheid die zogenaamd groen is. Dan moet de bevolking er weer zelf iets aan doen. Waarom hebben we een overheid? Waarom betaal ik dan belastingen?

De Vlaamse regering (wat we zelf doen doen we beter) heeft er voor gekozen om investeringen in zonnepanelen te belonen met enorme rentes.

Nee, zeker! Ik betaal 150 euro extra rijtaks omdat mijn wagen op LPG rijdt. Jaarlijks. Ik gaf aan dat er korting is op BIV voor LPG.

Het probleem is dat ze een belastingverhoging verkopen als "groen" terwijl die belasting helemaal niet groen is.
Nee
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 11:41   #124
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik al.

Eigenijk is dat een open deur intrappen, in belgie is er geen enkele belasting "groen" al belastingen, taxen, of hoe je de gelegaliseerde diefstal in kwestie ook mag noemen, is er om de staatskas te kun speizen, ...

Als ge morgen een auto uitvind die op water rijdt, zullen ze daar ook wel wat op verzinnen, betalen zult ge.
Oud 18 juli 2011, 11:55   #125
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik al.

Artisjok, je mag eens mijn boek lezen, dan ga je al volgende zinnen in het rood verbeteren
zie link handtekening
je kan het gratis downloaden als pdf.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 11:57   #126
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je nu moet kiezen tussen een Golf die 7liter verbruikt en een golf die 4liter verbruikt, en je hebt een 'taks' die u 300euro minder belast, of het prijsverschil wordt veel kleiner.
En als je dan eens narekent over 100.000km dat de eerste auto 10.000euro brandstof verbruikt en de tweede auto 5.000 euro

welke auto ga je dan kiezen ??
Oud 18 juli 2011, 15:28   #127
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als je nu moet kiezen tussen een Golf die 7liter verbruikt en een golf die 4liter verbruikt, en je hebt een 'taks' die u 300euro minder belast, of het prijsverschil wordt veel kleiner.
En als je dan eens narekent over 100.000km dat de eerste auto 10.000euro brandstof verbruikt en de tweede auto 5.000 euro

welke auto ga je dan kiezen ??

Auto's worden nu eenmaal niet altijd op die berekende methode gekozen, ...

Dieselfans versus benzinefans (en dan gaat het niet altijd gewoon om verbruik.) los van het feit dat het dan nog over milieuvriendelijk zou gaan...

Als ge het geld hebt, dan kan u dat niet schelen dat ge voor uwe Lamborghini 10 000 euro inschrijvingstaks moet betalen en u gaat blauwbetalen aan benzine echt niet, ge betaald dat gewoon en geniet van het gebrul van die gigantische nutteloze V12 die achter uw rug ligt te brullen terwijl ge staat aan te schuiven in de fille omdat net die dag iedereen die goedkope mossels of steak bij de ikea wil gaan eten...
Oud 18 juli 2011, 15:32   #128
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Iemand die weinig kilometers rijdt en een diesel koopt omdat die denkt dat het goedkoper is (zelfs met overheidspremie) is eraan voor de moeite. Vraag eens aan garagisten hoeveel problemen ze hebben met de roetfilters bij klanten die niet genoeg kilometers rijden. En het vervangen van zo'n roetfilter kost zeer veel geld + het onderhoud van een dieselmotor is duurder dan het onderhoud van een benzine.
Oud 18 juli 2011, 15:52   #129
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Artisjok, je mag eens mijn boek lezen, dan ga je al volgende zinnen in het rood verbeteren
zie link handtekening
je kan het gratis downloaden als pdf.
Zeer vriendelijk van jou dat ik je boek mag lezen, maar als je hier wil discussiëren mag je wat relevant is hier in enkele zinnen neerschrijven.
Oud 19 juli 2011, 12:23   #130
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Het is natuurlijk ook een voordeel dat je als consument zoveel premies krijgt bij de aankoop van een wagen met een lage CO² uitstoot. Een collega van mij heeft een Golf 6 Blue Motion gekocht. Enkele opties zoals GPS, radio en wat packs kostprijs 23 000€ nieuw. Na overname oude wagen, overheidskorting, Bluemotion korting enz .. amper 10 500 moeten betalen. Dan kan je wel zeggen dat je een koopje hebt gedaan .
Oud 19 juli 2011, 12:30   #131
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer vriendelijk van jou dat ik je boek mag lezen, maar als je hier wil discussiëren mag je wat relevant is hier in enkele zinnen neerschrijven.
arti
boek is een wiki, dus gratis te lezen

http://stasegem.be/wha/index.php/Plugin_Hybriden

enkele conclusies

de maximumprijs voor petroleum zal ergens rond de 200$per vat zijn, of 3-4euro per liter

de auto's kunnen moeiteloos minder verbruiken tot 1l/1000km, maar het zal eerder eindigen op 2l/100km

het falen van de politiek
http://stasegem.be/wha/index.php/Politiek

het equitaxerend begindsel
http://stasegem.be/wha/index.php/Pol...en_of_niet_.3F

subsidies zijn niet verkeerd
http://stasegem.be/wha/index.php/Zon..._zo_onfair_.3F

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 juli 2011 om 12:31.
Oud 20 juli 2011, 07:11   #132
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk niet dat er gelobby is van de auto industrie. Allerhande wagens verkopen goed en vooral de goedkope wagentjes verkopen als zoete broodjes. Muyters en Schauvlieghe zijn gewoon de onbekwaamheid zelve. Het systeem is goed zoals het nu is.
Als je echt daar van overtuigd bent dan stopt elke discussie en vervalt ELK recht van u om nog maar over iets te klagen of opmerkingen te maken.
't is te hopen dat ook uw kinderen -als die er zijn- u alvast niet volgen in het stand houden van dat "goed" systeem in uw ogen. Net zoals alle andere.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 07:23   #133
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk ook een voordeel dat je als consument zoveel premies krijgt bij de aankoop van een wagen met een lage CO² uitstoot. Een collega van mij heeft een Golf 6 Blue Motion gekocht. Enkele opties zoals GPS, radio en wat packs kostprijs 23 000€ nieuw. Na overname oude wagen, overheidskorting, Bluemotion korting enz .. amper 10 500 moeten betalen. Dan kan je wel zeggen dat je een koopje hebt gedaan .
Of toch wat je moet geloven

De maatregelen op zich en het geven van premies is maar een rookgordijn en het doet nog wagens verkopen.
De technologie is er om alle wagens echt milieu vriendelijk te laten zijn of zelfs de noodzaak van de wagen tot een minimum te herleiden maar het is enerzijds de onbereidwilligheid van de auto fabrikanten en aanverwante "economieën" als anderzijds de consument om daar op over te stappen.
Koning auto is nog steeds onze ultieme illusie van vrijheid alsook dat van sociale dominantie.
Gek genoeg is het dat in tegenstrijd met het on- of bewuste asociale gedrag van de meeste mensen wat grotendeels de onwil verklaart om andere levenswijzen te hanteren. Echt wakker liggen we niet van het milieu en onze impact als mens erop wordt of straal genegeerd of geminimaliseerd.
Zolang dat allemaal blijft spelen en we elkaar dat gedrag aanleren zal er niets veranderen en zullen we nooit over de kern van de zaak spreken, nadenken of wat aan veranderen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 07:29   #134
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
arti
boek is een wiki, dus gratis te lezen

http://stasegem.be/wha/index.php/Plugin_Hybriden

enkele conclusies

de maximumprijs voor petroleum zal ergens rond de 200$per vat zijn, of 3-4euro per liter

de auto's kunnen moeiteloos minder verbruiken tot 1l/1000km, maar het zal eerder eindigen op 2l/100km

het falen van de politiek
http://stasegem.be/wha/index.php/Politiek

het equitaxerend begindsel
http://stasegem.be/wha/index.php/Pol...en_of_niet_.3F

subsidies zijn niet verkeerd
http://stasegem.be/wha/index.php/Zon..._zo_onfair_.3F
Je kan blijkbaar niet vertellen wat er verkeerd was aan mijn post en waarom.

Citaat:
Dat dacht ik al.

Vertel me, is die nieuwe BIV groen? Wordt het fijn stof e.d. (voldoende) ingecalculeerd als milieuvervuilend?
Oud 20 juli 2011, 16:59   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertel me, is die nieuwe BIV groen? Wordt het fijn stof e.d. (voldoende) ingecalculeerd als milieuvervuilend?
Als je mij vraagt helemaal niet, de nieuwe BIV discrimineert al de "benzinevoertuigen" die pakweg 50-maal minder "fijnstof" uitstoten.

En kleine benzinewagens (ook de nieuwe met Euronorm 5), eigenlijk met grote voorsprong de milieuvriendelijkste wagens moeten tot 5 maal meer BIV ophoesten.

Citaat:
Voor een nieuwe Opel Corsa benzine betaalde u toch nog toe 61,50 euro. In het scenario dat Vlaams minister van Begroting en Financiën Philippe Muyters (N-VA) heeft uitgetekend, wordt dat 280 euro. Een tweedehands Volkswagen Golf op benzine, bouwjaar 2008, zal in plaats van 86,1 euro liefst 459 euro kosten aan BIV
Gewoon pervers, hopelijk kan dat voorstel nooit door de "milieuraad" komen, anders verloochenen ze al die (groene) wetenschappelijke studies.
Citaat:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...port170408.pdf
AUTO EN GEZONDHEID EINDRAPPORT
Rapport in opdracht van: Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek - viWTA
Vlaams Parlement 1011 Brussel
10 januari 2008
blz 73
...
De gemiddelde auto en gemiddelde bus verbergen echter een meer genuanceerde realiteit.
...
Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus.

De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel. Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. ...]
Een negatief advies van de Inspectie van Financiën is er al.

vers van het web:
Citaat:
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/a...edium=referral

Raadsel

Hoe de berekening precies gebeurt, blijft een raadsel. “Elk van de factoren krijgt een aparte weging, die dan gecorrigeerd wordt door de leeftijd,” zegt Maarten Matienko van mobiliteitsvereniging VAB. “Maar door het grote aantal belastingschalen is het niet duidelijk hoe het bedrag wordt bepaald.” Uit de simulaties blijkt dat vooral kleinere bezinewagens het gelag zullen betalen. De CO2-uitstoot weegt blijkbaar zwaar door. Het aantal dieselvoertuigen op onze wegen zal daardoor nog toenemen,” aldus Matienko.

Voor een nieuwe Opel Corsa benzine betaalde u toch nog toe 61,50 euro. In het scenario dat Vlaams minister van Begroting en Financiën Philippe Muyters (N-VA) heeft uitgetekend, wordt dat 280 euro. Een tweedehands Volkswagen Golf op benzine, bouwjaar 2008, zal in plaats van 86,1 euro liefst 459 euro kosten aan BIV (zie tabel voor volledig overzicht).
...

Bedrijfswagens buiten schot

Er zitten nog ongerijmdheden in het voorstel. Bij tweedehandsvoertuigen moet u bij de invoerder terecht voor de correcte gegevens die als basis dienen voor de berekening van de BIV. Lang niet iedereen die tweedehands auto's koopt, weet ook dat hij BIV verschuldigd is. Die onduidelijkheid dreigt nog toe te nemen. De maatregel geldt immers alleen voor natuurlijke personen die een wagen inschrijven. Aan de BIV van bedrijfswagens verandert niets.

Het ontwerpdecreet stootte al op verzet bij de Inspectie van Financiën, die het een negatief advies meegaf. Het voorstel moet ook nog langs de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) en de Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen (Minaraad) vooraleer het ter stemming gaat in het Vlaams Parlement. Als dat het licht op groen zet, gelden de nieuwe bedragen vanaf 1 januari 2012. Voor tweedehandswagens voorziet het voorstel een overgangsperiode van twee jaar. In 2012 wordt slechts 33% van de nieuwe berekeningswijze toegepast, het tweede jaar 67% en vanaf 2014 geldt het volledige nieuwe bedrag.

Uw BIV vanaf 2012*:
* voorbeelden adhv VW modellen onderaan de tekst.

Citaat:
http://actua.canvas.be/panorama/arch...in-dieselland/

Panorama 30/11: fijn stof in dieselland

Hier kunt u de hele Panorama over fijn stof herbekijken.

Citaat:
Fijn stof Panorama reportage 1-5

http://www.youtube.com/watch?v=gtfveIPeCp4

Documentaire over fijn stof, de verzamelnaam voor zeer kleine vervuilende deeltjes in de lucht, voornamelijk afkomstig van verkeer, industrie en verwarming. Long- en hartproblemen zijn de meest gekende gevolgen van blootstelling.
Schoon genoeg – Fijn stof in dieselland

Fijn stof, je ziet het bijna nooit, maar het maakt zieken en doden aan de lopende band. België, en zeker het dichtbevolkte Vlaanderen, staat aan de absolute top in Europa. Jaarlijks sterven 12.000 Belgen een vroegtijdige dood door fijn stof. En vergeleken met dat andere fijnstofland Nederland doen onze politici daar erg weinig tegen.

Gemiddeld levert elke Belg dertien maanden van zijn leven in door de dodende smog. We voldoen op verre na niet aan de Europese fijnstofnormen.

De dieselmotor

Een van de hoofdschuldigen is de dieselmotor. Diesel stoot 50 keer meer fijn stof uit dan benzine. En laat België nu het dieselvriendelijkste land ter wereld zijn. De huidige fiscale maatregelen stuwen mensen en bedrijven almaar meer naar dieselwagens.

Enkele voorbeelden : diesel is na raffinage de helft duurder dan benzine, maar de Belgische accijnzen maken ze aan de pomp een stuk goedkoper. En in Nederland worden roetfilters stevig gesubsidieerd, bij ons zo goed als niet.
En dan vergeten ze nog de extra CO2-premies van 3 en 15 % in het voordeel van dieselauto´s, en de afschaffing van de accijnscompenserende verkeerstaks in het voordeel voor dieselauto´s.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2011 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 17:22   #136
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan blijkbaar niet vertellen wat er verkeerd was aan mijn post en waarom.

Ik reageerde op andere zin. Jij vindt de subsidies te hoog in mijn boekje staat haarfijn uitgelegd dat subsidies dikwijls te laag zijn omdat je moet durven redeneren vanuit een wereld zonder taksen

Ten tweede die co2 biv is in elk geval betr dan dat jaloezie gebaseerd systeem en natuurlijk kun je voorbeelden vinden van veranderingen die drastisch zijn. Maar nogmaals als je zuiver vanuit co2 redeneert klupt de redenering
als er nog een stof pollutie moet betaald worden zit hij volgens mij bij de nieuwe diesls bijna niet significant aanwesig
Oud 20 juli 2011, 17:39   #137
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik reageerde op andere zin. Jij vindt de subsidies te hoog in mijn boekje staat haarfijn uitgelegd dat subsidies dikwijls te laag zijn omdat je moet durven redeneren vanuit een wereld zonder taksen
Waar schrijf ik dat de (welke?) subsidies te hoog zijn?
Citaat:
Ten tweede die co2 biv is in elk geval betr dan dat jaloezie gebaseerd systeem en natuurlijk kun je voorbeelden vinden van veranderingen die drastisch zijn. Maar nogmaals als je zuiver vanuit co2 redeneert klupt de redenering
als er nog een stof pollutie moet betaald worden zit hij volgens mij bij de nieuwe diesls bijna niet significant aanwesig
Heb je eigenlijk ook maar iets gelezen van wat ik schreef. Mijn kritiek is dat er gekeken wordt "zo goed als zuiver naar CO2".

Er zou bij "de nieuwe diesel bijna niet significant aanwesig" zijn : "nog een stof pollutie"

Brother Paul, is dat als grap bedoeld? Ironie?
Oud 20 juli 2011, 17:50   #138
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je eigenlijk ook maar iets gelezen van wat ik schreef. Mijn kritiek is dat er gekeken wordt "zo goed als zuiver naar CO2".

Er zou bij "de nieuwe diesel bijna niet significant aanwesig" zijn : "nog een stof pollutie"

Brother Paul, is dat als grap bedoeld? Ironie?
kijk die oudegolfkes en mecedes diesls braakten roet die nieuw wil ik zogoed als inademen tenzij voorde co2
Oud 20 juli 2011, 17:58   #139
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
kijk die oudegolfkes en mecedes diesls braakten roet die nieuw wil ik zogoed als inademen tenzij voorde co2
Lees eerst wat Micele herhaaldelijk schreef.
Vertel me dan of je nog altijd die uitlaatgassen wil inademen.
Ik wil ze niet inademen.

Mag ik ook nog weten
Oud 20 juli 2011, 18:15   #140
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin Paul, roetfilters helpen helemaal NIETS tegen de giftigheid/schadelijkheid van de roetdeeltjes, dat is wetenschappelijk aangetoond.

Waarom leest gij geen posts, Paul ? Geen tijd ?

Een euronorm 4 diesel met roetfilter is niet persé onschadelijker als een black smoke diesel.

De roetfilter verminderd wel de continu uitstoot van het aantal grote roetpartikels rond de 10-2,5 PM (10-2,5 µm), dus enkel de hoeveelheid of de massa roetdeeltjes met 90-95 %, maar de veel gevaarlijkere ultrafijne deeltjes (< PM 1 < 1 µm ) helemaal niet. En hoe moderner de dieselmotor hoe meer veel fijnere deeltjes erbijzitten.

Simpel uitgelegd: de dikke zware deeltjes vallen snel neerwaarts op de grond die ademt men niet zo diep in en blijven meestal in de neushaartjes hangen, de oude diesels (black smoke) braakten die uit.

Hoe beter de dieseltechniek wordt hoe fijner die deeltjes hoe gevaarlijker diep ze indringen zelfs tot de longblaasjes en in de bloedvaten, een roetfilter verhinderd dat helamaal niet, die pakt enkel de dikkere minder gevaarlijke deeltjes aan. En hoe fijner de deeltjes hoe langer en verder ze in de lucht zweven... dat behoeft toch geen tekening...Uch Uch.
Of wacht ik heb een tekening van de UFP quasi die onderste 2, die in de luchtpijpen tot in de longblaasjes indringen:

Dan plakt men op een euronorm 1-6 voor diesels een massagrens aan roetdeeltjes in mg/km die is met een fatsoenlijke roetfilter ~ gemakkelijk te halen, maar dat betekent helemaal niet de giftigheid/gevaarlijkheid van de ultrafijne partikels (UFP) die in die 5-10 % zitten !
Citaat:
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6
PM 180 80 / 100 * 50 25 5 4,5
Typprüfung ab 1. Jul. 1992 ab 1. Jan. 1996 ab 1. Jan. 2000 ab 1. Jan. 2005 ab 1. Sep. 2009 ab 1. Sep. 2014
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...it_Dieselmotor
PM1 of veel kleiner wordt zelfs niet continu opgevolgd of gemeten.

Citaat:
# http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554

Cytotoxicity and Inflammatory Potential of Soot Particles of Low-Emission Diesel Engines

Dang Sheng Su*�*, Annalucia Serafino‡, Jens-Oliver Müller�*, Rolf E. Jentoft�*, Robert Schlögl*�* and Silvana Fiorito‡

Fritz Haber Institute of the Max Planck Society, Faradayweg 4-6, D-14195 Berlin, Germany and Institute of Neurobiology and Molecular Medicine, National Research Council (CNR), Via Fosso del Cavaliere 100, 00133 Rome, Italy
Environ. Sci. Technol., 2008, 42 (5), pp 1761–1765

Publication Date (Web): January 25, 2008
Copyright © 2008 American Chemical Society

* Address correspondence to either author. E-mail: [email protected] (D.S.S.) and [email protected] (R.S.)., �* Fritz Haber Institute of the Max Planck Society.
, ‡ Institute of Neurobiology and Molecular Medicine.

Abstract

We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions.

This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased.
# Duits: http://www.mpg.de/563231/pressemitteilung20080208

Gewoon lezen Paul, heb in de link hieronder de moeite gedaan het in het Nederlands uit te leggen:
http://91.121.97.41/showpost.php?p=5...&postcount=394

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2011 om 18:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be