Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 juli 2011, 14:32   #61
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ken jij de concrete regeling van de splitsing van BHV dan al?
Neen?
Ik ook niet.
>Voorstel Beke. Hij wil dat omdat er al een akkoord over was met de drie grootste partijen. Daar staan al toegevingen teveel in, dus meer zal dat niet mogen zijn (van Beke) Het was dat of hij kwam niet aan tafel, remember? Blijkbaar is hij nog niet van idee veranderd, dus niemand moet hier al vbbellen verkopen>... er is nog niks geschoten (buiten een hoop bokken)
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 23 juli 2011, 14:35   #62
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Een splitsing van BHV mag NIKS kosten.
Eddy heeft gelijk.
Oud 23 juli 2011, 14:47   #63
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Kleine steekjes links en rechts zullen niets oplossen. Het zijn misschien grote woorden maar het is oorlog en de oorlog win je niet met kleine steekjes.

Om te beginnen moeten de coalities tussen N-VA en CD&V herbekeken worden in het raam van de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Dat dit geen federale verkiezingen zijn speelt geen rol. Reeds overeengekomen akkoorden moeten verbroken worden en nieuwe moeten vermeden worden.

In D.S. van vandaag zeggen zowel C. Peeters als P. Muyters dat de Vlaamse regering in zijn huidige vorm moet blijven bestaan. Dit is onzin. Op Vlaams niveau de tsjeven steunen en bijtreden en op federaal vlak keihard oppositie voeren tegen dezelfde tsjeven is waanzin. Volgens mijn onbescheiden mening moet de N-VA de Vlaamse regering verlaten wil ze nog geloofwaardig overkomen.

Nu is het één tegen allen, maar er is wel een alternatief. De N-VA moet niet persé in de armen vallen van het VB, maar minstens moet overeen gekomen worden mekaar geen stokken in de wielen te steken in de komende strijd. Er is ook nog LDD waarmee iets kan worden besproken. In politics all is fair, m.a.w. alles is toegelaten. Proper als het kan en vuil als het moet. Er staat té veel op het spel. De volgende maanden wordt beslist welke richting dit onland uitgaat. We mogen niet de verkeerde weg nemen zoals bepaalde gematigde Vlamingen voorstaan. Wel, ik ben niet gematigd. Nooit geweest trouwens.
Sterk... ik leer hier alle dagen bij
-jarenlang beweren dat deelstaat regeringen belanrijk zijn, en niet afhangen van het federaal niveau
-jarenlang blijven beweren dat er dus géén samenvallende verkiezingen nodig zijn, want "vlaamse verkiezingen gaan over vlaamse thema's"
-bij het eerste feit dat niet in het actieplan van je clubje past, oproepen om overeengekomen akkoorden te verbreken. De hoer uithangen noemen we dat.
-nog net niet oproepen om het vlaams blok innig en intiem te omhelzen, maar toch al wel een beetje over de rug strelen...
-"proper als het kan, vuil als het moet." Prachtig. Zo mooi. Dit kon zo uit de mond zijn gekomen van Gerolf Annemans.

Sommigen zullen zeggen : niet verwonderlijk. Ik niet, ik zeg : spijtig... dat de maskers zo snel vallen na een al bij al kleine tegenslag voor de nva. Te bekrompen om in te zien dat dit slechts een heeel kleine stap is in een uiterst moeilijk proces waarin succes en mislukking elkaar heel dicht zullen opvolgen. Wie direkt gaat aanschurken tegen de ruige vacht van het beest, toont aan dat hij zijn lijfgeur eigenlijk als aangenaam ervaart. Wel, verklaar je dan openlijk als vlaams blokker. Dan kun je mee gaan spelen in de zandbak van het cordon.
peter1962 is offline  
Oud 23 juli 2011, 15:06   #64
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Eddy heeft gelijk.
Jammer genoeg zelf met overschot, want we hebben die splitsing al een paar keer betaald. Net zoals de plantentuin in Meise... en elke keer moet daar opnieuw worden over onderhandeld en betaald? NO WAY!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 23 juli 2011, 15:08   #65
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
-bij het eerste feit dat niet in het actieplan van je clubje past, oproepen om overeengekomen akkoorden te verbreken. De hoer uithangen noemen we dat.
Belgicisten noemen dat zo in hun smerige propaganda-oorlog. In Vlaanderen noemen we dat gewoon doelgerichte politieke strategie.
Oud 23 juli 2011, 15:13   #66
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
we hebben toch samen de nota van Di Rupo gelezen? daarin staan zéér verregaande compensaties, in het nadeel van de Vlamingen.

Beke had gevraagd om die van tafel te gooien, maar dat is dus niet gelukt. integendeel, Michel heeft al gezegd dat hij bijkomende eisen op tafel zal leggen.

CD&V en VLD kunnen het zich nu niet meer permitteren om geen regering te maken, maw ze gaan alles toegeven, zolang ze het maar kunnen uitleggen als een grote staatshervorming en kleine toegevingen voor BHV.
Dat is niet juist en dat weet iedereen die kan lezen. De compensaties die EDR wou, zijn allemaal naar de griekse kalender verwezen. Netjes weggestoken in technische commissies, werkgroepen enz. Wie een beetje weet hoe politiek werkt, weet dat we daar nooit niets meer van zullen horen. Beke stelde terecht : of je het nu in een commissie steekt, of in de vuilbak, maakt mij niks uit.

Dat Michel bijkomende eisen gaat stellen ? Het zou pas verwonderlijk zijn als hij dat niet zou doen. Denk je nu echt dat er één partij zal zijn die dat niet gaat doen ? Wees maar gerust dat de amendementen van ALLE kanten zullen komen, wat overigens niet meer dan normaal is. Anders zijn het een bende schapen. De formateursnota is een werktekst. Geen eindpunt.
In alle traditionele partijen weten en beseffen ze dat, voor nva ligt dat blijkbaar te moeilijk.

Net dat is iets dat ik niet begrijp... Okee er zijn weinig van hun verkozenen die echte ervaring hebben, op Bougeois na. BDW heeft nooit bestuurservaring kunnen opdoen, Weyts is een studenten activist die daarna vendelzwaaier en daarna een veredelde secretaris is geworden, maar er zijn toch wel enkele personen in hun bestuur die beseffen hoe besluitvorming werkt ??? Muyters komt toch uit het bedrijfsleven ? Jambon ook ? Zijn die mensen dan echt niet in staat om aan dat Chiro bestuur uit te leggen hoe je je weg negocieert naar succes toe ?

Met een knoert van een erektie staan vertellen dat je het been wil stijfhouden klinkt leuk en grappig, maar of het ook echt tot resultaten gaat leiden...

Overwinnaars schrijven de geschiedenis. Treurnis is voor zij die het niet konden/durfden.

Ongelooflijk, hoe een partij die bijna een derde van het vlaamse elektoraat kreeg, zo haar kans mist. Gewoon omdat het nooit genoeg is en hun leiders bang zijn voor afwijzende commentaar van de harde kern. Het blok implodeert door zijn eigen nutteloosheid die tot den treure is bewezen en nu begint de nva reeds dezelfde strategische fout te maken.

Had je mij een jaar geleden de vraag gegeven of ik geloof dat BDW de vader zou worden van de volgende staatshervorming en dat die dubbel zo groot en omvangrijk zou zijn als de vorige dan zou ik een dikke "JA" gegeven hebben. Nu niet meer... Twijfelaars blijven hun karakteristieke zwakste punt meestal herhalen.

Spijtig... de rest zal het moeten doen. De strijd tegen Maingain zal niet door nva gewonnen worden, maar door anderen. Nva rest enkel twee mogelijkheden : ofwel in extremis meegaan als de anderen hun werk goed doen, ofwel voluit oppositie; Ongezien voor een partij van pakweg dertig %
peter1962 is offline  
Oud 23 juli 2011, 15:15   #67
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet juist en dat weet iedereen die kan lezen. De compensaties die EDR wou, zijn allemaal naar de griekse kalender verwezen. Netjes weggestoken in technische commissies, werkgroepen enz. Wie een beetje weet hoe politiek werkt, weet dat we daar nooit niets meer van zullen horen. Beke stelde terecht : of je het nu in een commissie steekt, of in de vuilbak, maakt mij niks uit.

Dat Michel bijkomende eisen gaat stellen ? Het zou pas verwonderlijk zijn als hij dat niet zou doen. Denk je nu echt dat er één partij zal zijn die dat niet gaat doen ? Wees maar gerust dat de amendementen van ALLE kanten zullen komen, wat overigens niet meer dan normaal is. Anders zijn het een bende schapen. De formateursnota is een werktekst. Geen eindpunt.
In alle traditionele partijen weten en beseffen ze dat, voor nva ligt dat blijkbaar te moeilijk.

Net dat is iets dat ik niet begrijp... Okee er zijn weinig van hun verkozenen die echte ervaring hebben, op Bougeois na. BDW heeft nooit bestuurservaring kunnen opdoen, Weyts is een studenten activist die daarna vendelzwaaier en daarna een veredelde secretaris is geworden, maar er zijn toch wel enkele personen in hun bestuur die beseffen hoe besluitvorming werkt ??? Muyters komt toch uit het bedrijfsleven ? Jambon ook ? Zijn die mensen dan echt niet in staat om aan dat Chiro bestuur uit te leggen hoe je je weg negocieert naar succes toe ?

Met een knoert van een erektie staan vertellen dat je het been wil stijfhouden klinkt leuk en grappig, maar of het ook echt tot resultaten gaat leiden...

Overwinnaars schrijven de geschiedenis. Treurnis is voor zij die het niet konden/durfden.

Ongelooflijk, hoe een partij die bijna een derde van het vlaamse elektoraat kreeg, zo haar kans mist. Gewoon omdat het nooit genoeg is en hun leiders bang zijn voor afwijzende commentaar van de harde kern. Het blok implodeert door zijn eigen nutteloosheid die tot den treure is bewezen en nu begint de nva reeds dezelfde strategische fout te maken.

Had je mij een jaar geleden de vraag gegeven of ik geloof dat BDW de vader zou worden van de volgende staatshervorming en dat die dubbel zo groot en omvangrijk zou zijn als de vorige dan zou ik een dikke "JA" gegeven hebben. Nu niet meer... Twijfelaars blijven hun karakteristieke zwakste punt meestal herhalen.

Spijtig... de rest zal het moeten doen. De strijd tegen Maingain zal niet door nva gewonnen worden, maar door anderen. Nva rest enkel twee mogelijkheden : ofwel in extremis meegaan als de anderen hun werk goed doen, ofwel voluit oppositie; Ongezien voor een partij van pakweg dertig %
De oude CVP is back!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 23 juli 2011, 15:26   #68
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Sowieso zetten ze druk op de andere Vlaamse partijen en op de Franstalige partijen. Als ze niet zoveel stemmen gehaald hadden zou de nota Di Rupo nog een pak slechter zijn.
Oud 23 juli 2011, 15:31   #69
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De nva moet voor mijn part maar uit de Vlaamse regering stappen, als het Vlaams regeerakkoord met de voeten getreden wordt.
De octopusnota maakt integraal deel uit van dat regeerakkoord.

En naar ik meen, is dit principe reeds bevestigd geweest door een paar nva-bonzen. (De Muit onder andere merkte droogjes op dat bij zijn weten, er nog geen federaal regeerakkoord is. En iets dat nog niet bestaat, kan nog niet getoetst worden aan het Vlaams regeerakkoord.)

Verder ben ik op zoek naar een mp3, wav ... versie van het liedje "Vogeltje gij zijt gevangen ...", want den Beke is inderdaad gevangen.
Beke zal niet durven de stekker uit de onderhandelingen trekken, zelfs al voelt hij zich redelijk zwaar en droog langs achter gepakt door Di Rupo ... want dan zou den Beke moeten toegeven dat hij zich vergiste in de degelijkheid van de hem toegekende garanties.

Uiteindelijk zou alleen De Croo nog de stekker durven uittrekken.
Niet uit persoonlijke moed, maar op aandringen van partijgenoten die de verhoging van de belastingen niet zullen kunnen slikken, wegens angst voor hun kiezers.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 23 juli 2011, 16:47   #70
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Allee, moet ik dit kladwerk nu gaan verbeteren ofwa?

Citaat:
Truut van de bovenste plank. Als er een eis gesteld wordt om iets te verwijderen, en je bent 'bereid' deze in te willigen, dan gooi je die er simpelweg uit. Waarom extra moeite steken in het verzinnen van 'commissies' en 'werkgroepen' die daar dan zogezegd nooit meer iets mee zullen doen?

Citaat:
Ze hebben het recht om bijkomende eisen te stellen, iedereen trouwens. Maar dan moet de CVP niet zo hypocriet zijn om bij in de onderhandelingen te stappen als hun voorwaarde was dat er over bepaalde zaken géén amendementen zouden worden ingediend. NOOIT meer. Ze schieten hier voor de 32ste keer in hun eigen voet.

Citaat:
Volgt u eigenlijk de politiek? Of holt u het wat achterna, probeert u met wat natte vingerwerk in een donkere kamer de pijnpunten wat te duiden?
De nota's en akkoorden waar de Franstaligen mee afkomen zijn stuk voor stuk te klein, te slecht, te licht. Daar valt niet eens mee te onderhandelen en dat wordt bijgevolg dan ook niet gedaan. Zo simpel is dat.

Citaat:
Er is al 14 maanden geen regering en Belgique ligt op zijn gat, en jij noemt dat 'geen echte resultaten'?

Citaat:
Knap, mooi, +1

Citaat:

Wat kunnen we daar nu uit besluiten? Vermoedelijk alleen dat je (toen) een gebrek aan politiek inzicht had. Iedereen had toch al van mijlenver zien aankomen dat hier geen akkoord te maken viel. Niet alleen omdat de N-VA geen politieke hoer is zoals al de rest, maar nog meer omdat de Franstaligen dit ook niet zijn. Verbazend hoeveel mensen er zelfs de dag van vandaag nog zo naïef zijn.

Citaat:
Niemand zal de strijd tegen het FDF winnen. Ofwel wordt men publiekelijk genaaid en gaat men af als een gieter. Ofwel wordt men achter de schermen genaaid en zal men het proberen af te doen alsof men toch best wel vaak hoofdpijn had ook.

Ik vraag me af of je zelf gelooft wat je hier eigenlijk allemaal neerschrijft...
poekieJ is offline  
Oud 23 juli 2011, 16:47   #71
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Sowieso zetten ze druk op de andere Vlaamse partijen en op de Franstalige partijen. Als ze niet zoveel stemmen gehaald hadden zou de nota Di Rupo nog een pak slechter zijn.
Evident. Maar de kunst is juist om die nieuw verworven macht te gebruiken om mee te gaan wegen op de besluitvorming. Niet om zot van glorie te gaan denken dat je nu in je eentje kunt bepalen wat kan en niet kan. Net daar maakt de nva volgens mij haar eerste en zwaarste fout. Geloof gerust dat je een tweede kans krijgt, ik denk het niet...

Staatshervorming zal gebeuren, met of zonder jullie. Trager of sneller, en ja het kan alle richtingen uit. Maar sinds je jaren '80 is de marsrichting om langzaam de deelstaten meer macht te geven. Niet snel genoeg, toegegeven. Ik ben ook voor meer federalisme terwijl ik nochtans mijn waalse buurman niet zie als een vijand.

Maar al dat conflictueuze gedoe om elkaar te diaboliseren...

BDW staat op een keerpunt, ofwel doet hij iets met zijn macht en ja dan moet hij beseffen dat dat nooit helemaal zijn ideaalbeeld kan zijn, ofwel zal hij blijven wat hij nu is : een begenadigde communicator en een getalenteerde politicus maar geen echte leider. Er zijn er zo honderden geweest in de geschiedenis. Dat is niet eens een schande, wel in tegendeel.

Als de nva zich nu terugtrekt in zijn schulp, calimero toestanden, lullen over het grote verraad, doem-scenario's uitzenden via honderden briefschrijvers naar de gazetten, dan gaan ze de vlaams blok toer op. Groot, maar nooit gewogen op de besluitvorming.

Jammer voor hun nieuwe kiezers sinds 2007 die meer hadden verwacht.
peter1962 is offline  
Oud 23 juli 2011, 16:53   #72
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat hun kiezers teleurgesteld gaan zijn. Ik in ieder geval niet. Denk je echt dat ze stemmen gaan verliezen volgende keer?
Oud 23 juli 2011, 16:58   #73
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Evident. Maar de kunst is juist om die nieuw verworven macht te gebruiken om mee te gaan wegen op de besluitvorming. Niet om zot van glorie te gaan denken dat je nu in je eentje kunt bepalen wat kan en niet kan. Net daar maakt de nva volgens mij haar eerste en zwaarste fout. Geloof gerust dat je een tweede kans krijgt, ik denk het niet...

Staatshervorming zal gebeuren, met of zonder jullie. Trager of sneller, en ja het kan alle richtingen uit. Maar sinds je jaren '80 is de marsrichting om langzaam de deelstaten meer macht te geven. Niet snel genoeg, toegegeven. Ik ben ook voor meer federalisme terwijl ik nochtans mijn waalse buurman niet zie als een vijand.

Maar al dat conflictueuze gedoe om elkaar te diaboliseren...

BDW staat op een keerpunt, ofwel doet hij iets met zijn macht en ja dan moet hij beseffen dat dat nooit helemaal zijn ideaalbeeld kan zijn, ofwel zal hij blijven wat hij nu is : een begenadigde communicator en een getalenteerde politicus maar geen echte leider. Er zijn er zo honderden geweest in de geschiedenis. Dat is niet eens een schande, wel in tegendeel.

Als de nva zich nu terugtrekt in zijn schulp, calimero toestanden, lullen over het grote verraad, doem-scenario's uitzenden via honderden briefschrijvers naar de gazetten, dan gaan ze de vlaams blok toer op. Groot, maar nooit gewogen op de besluitvorming.
Dit overtreft mijn verwachtingen

Het land is kapot, de langste regeringsvorming ooit, O-Vld & CD&V die kapot gaan, 40% in de peilingen 26% van de vlamingen voelt zich belg.

Ik kan niet meer verwachten voorlopig
me gusta is offline  
Oud 23 juli 2011, 17:08   #74
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Allee, moet ik dit kladwerk nu gaan verbeteren ofwa?

Citaat:
Truut van de bovenste plank. Als er een eis gesteld wordt om iets te verwijderen, en je bent 'bereid' deze in te willigen, dan gooi je die er simpelweg uit. Waarom extra moeite steken in het verzinnen van 'commissies' en 'werkgroepen' die daar dan zogezegd nooit meer iets mee zullen doen?
typisch onvermogen van mensen die niet weten hoe een onderhandelingsproces werkt... altijd je gesprekspartner toelaten om op een (relatief) elegante manier bakzeil te halen. Wie dat niet kan, heeft niks verloren in federale politiek. Ga spelen in de gemeenteraad, en dan nog.
Citaat:

Ze hebben het recht om bijkomende eisen te stellen, iedereen trouwens. Maar dan moet de CVP niet zo hypocriet zijn om bij in de onderhandelingen te stappen als hun voorwaarde was dat er over bepaalde zaken géén amendementen zouden worden ingediend. NOOIT meer. Ze schieten hier voor de 32ste keer in hun eigen voet.
Niemand zegde dat ooit, het zou ook lulkoek zijn. Je bent hier valse info aan het verspreiden. Iedereen kan altijd amendementen neerleggen. Weet je eigenlijk wel wat dat woord wil zeggen ? Net zoals het iedereens recht is om die te weigeren. What's new ?

Citaat:
Volgt u eigenlijk de politiek? Of holt u het wat achterna, probeert u met wat natte vingerwerk in een donkere kamer de pijnpunten wat te duiden?
De nota's en akkoorden waar de Franstaligen mee afkomen zijn stuk voor stuk te klein, te slecht, te licht. Daar valt niet eens mee te onderhandelen en dat wordt bijgevolg dan ook niet gedaan. Zo simpel is dat.
Dat zullen we dan kunnen zien NADAT de partijen hun werk gedaan hebben, niet nu. Nu is het enkel een starttekst, zoals dat altijd is bij een onderhandeling.
Citaat:
Er is al 14 maanden geen regering en Belgique ligt op zijn gat, en jij noemt dat 'geen echte resultaten'?
Inderdaad, dat is het faillissement van politiek, een schandalig onvermogen om tot resultaten te komen. Niet in de minste plaats omdat men (ik ook hoor...) heel lang is blijven geloven dat de nva ook wou meewerken aan een compromis. Maar als je in de laatste rechte lijn steeds terug gaat koppelen naar je eigen axioma's, tja...

Men doet maar.

Knap, mooi, +1

Citaat:
Wat kunnen we daar nu uit besluiten? Vermoedelijk alleen dat je (toen) een gebrek aan politiek inzicht had. Iedereen had toch al van mijlenver zien aankomen dat hier geen akkoord te maken viel. Niet alleen omdat de N-VA geen politieke hoer is zoals al de rest, maar nog meer omdat de Franstaligen dit ook niet zijn. Verbazend hoeveel mensen er zelfs de dag van vandaag nog zo naïef zijn.
Als dat inderdaad zo is, waarom heeft BDW dan 400 dagen gewacht om dat te zeggen ? Hij krijgt hoedanook zijn wedde dus daar moet hij het niet voor doen. Dan gaf hij beter direkt de fakkel door aan zij die wel hun job willen doen.

Citaat:

Niemand zal de strijd tegen het FDF winnen. Ofwel wordt men publiekelijk genaaid en gaat men af als een gieter. Ofwel wordt men achter de schermen genaaid en zal men het proberen af te doen alsof men toch best wel vaak hoofdpijn had ook.
Kijk, de FDF is inderdaad de kloterij in het spel, dat valt niet te ontkennen. Toch zijn ze er, en als 2/3 nodig is en niet mogelijk zonder MR dan is dat een feit op het schaakbord.
De kunst zal zijn om de MR met een aantal "toegevingen" (oei, gevaarlijk woord) er toe te brengen om in de laatste rechte lijn een JA te ontlokken en dat zal 100% zeker tegen hun coalitiepartner zijn. Iedereen weet dat FDF een one-issue partij is. Die gaan nooit toegeven op een kernpunt van hun biotoop.
Om het plat te stellen : geef de MR na drie weken onderhandelen de garantie op veiligstelling van notionele intrest, geen verhoging van vennootschapsbelasting, geen verhoging van RV en wat aanpassing aan de index koppeling, en ze laten het FDF vallen. Ze zullen hen dan wel zeggen dat het enkel op federaal niveau is

Citaat:
Ik vraag me af of je zelf gelooft wat je hier eigenlijk allemaal neerschrijft...
Niet aan twijfelen, anders zou ik het niet schrijven. Ik ben geen broodschrijver �* la Johan Sanctorum & consoorten.
peter1962 is offline  
Oud 23 juli 2011, 17:20   #75
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik denk niet dat hun kiezers teleurgesteld gaan zijn. Ik in ieder geval niet. Denk je echt dat ze stemmen gaan verliezen volgende keer?
Dat is natuurlijk de grote onbekende. Bij hun traditionele kiezers : evident dat ze daar 0% verlies gaan boeken. Bij de nieuwe kiezer (2/3 van de groep dus) is dat moeilijk te voorspellen.

Stel : er komt na vier maanden (echte) onderhandelingen één of ander klote-akkoord uit de bus ==> dan gaan ze zeker geen kiezers verliezen omdat net hun reden voor op nva te stemmen was om een goed gouvernement te krijgen.

Stel : er komt na vier maande (echte) onderhandelingen een akkoord over een splitsing van BHV en er komt een akkoord op sociaal economisch vlak dat zorgt voor de publieke financiën zonder het land te storten in drie maanden algemene staking �* la de jaren '80, dan denk ik dat de burger de volgende keer (voor een stuk) zal terugkeren naar zijn eerdere en meer ideologisch getinte keuze. Tsjeef, blauw, rood.

Zoals altijd, feel free to disagree.
peter1962 is offline  
Oud 23 juli 2011, 17:37   #76
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk de grote onbekende. Bij hun traditionele kiezers : evident dat ze daar 0% verlies gaan boeken. Bij de nieuwe kiezer (2/3 van de groep dus) is dat moeilijk te voorspellen.

Stel : er komt na vier maanden (echte) onderhandelingen één of ander klote-akkoord uit de bus ==> dan gaan ze zeker geen kiezers verliezen omdat net hun reden voor op nva te stemmen was om een goed gouvernement te krijgen.

Stel : er komt na vier maande (echte) onderhandelingen een akkoord over een splitsing van BHV en er komt een akkoord op sociaal economisch vlak dat zorgt voor de publieke financiën zonder het land te storten in drie maanden algemene staking �* la de jaren '80, dan denk ik dat de burger de volgende keer (voor een stuk) zal terugkeren naar zijn eerdere en meer ideologisch getinte keuze. Tsjeef, blauw, rood.

Zoals altijd, feel free to disagree.
Ik denk dat het eerste scenario de meest realistische is.
matthias999 is offline  
Oud 23 juli 2011, 18:05   #77
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Iedereen weet toch dat het voornaamste doel van alle andere partijen was de N-VA zo veel mogelijk beschadigen, je weet wel, die nieuwe kapers op de kust die de traditionele komedie kwamen verstoren. En ze hebben dat op alle mogelijke manier geprobeerdtot er alleen nog maar één optie overbleef: een pact met de duivel: alle vroegere partijpolitieke vetes werden met dat doel even opzij gezet.Zelfs de PSrekent daarvoor op erfvijand MR. En wat te zeggen van die goeie ouwe Vlaamse traditio's? die vrijen zonder enige scrupules het FDF op. Wat men toch al niet allemaal over heeft omN-VA proberen de wind uit de zeilen te halen! Nu zitten ze dan samen aan tafel: de brothers in crime. Ze hebben hun slagje thuisgehaald. Maar nu moet het spelleke pas beginnen! Straks rollen ze al vechtend over de straat om toch maar als 'de besten' uit het avontuur te komen. Dat is het moment waarop het voor velen duidelijk zal zijn welk theaterstuk er is opgevoerd!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 23 juli 2011, 18:33   #78
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
We zullen zien. Hetgeen jij een vechtmachine noemt is in werkelijkheid een kermisgeweertje. Wait and see.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Niet akkoord.

De N-VA moet van de Vlaamse regering een vechtmachine tegen de regering Di Rupo maken. Een ander instrument hebben we niet.

Het kermisgeweertje moet dus omgebouwd worden tot een echt wapen
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 23 juli 2011 om 18:34.
nabat54 is offline  
Oud 23 juli 2011, 18:33   #79
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan kun je mee gaan spelen in de zandbak van het cordon.
En dat is nog niet eens zo slecht als die zandbak uit meer dan 50% van de Vlamingen bestaat. Dan is het toffer spelen in de zandbak dan op het harde beton daarnaast.
Oud 23 juli 2011, 18:41   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat inderdaad zo is, waarom heeft BDW dan 400 dagen gewacht om dat te zeggen ? Hij krijgt hoedanook zijn wedde dus daar moet hij het niet voor doen. Dan gaf hij beter direkt de fakkel door aan zij die wel hun job willen doen.
Ongelooflijk hoeveel mensen zich geroepen te voelen om de N-VA voor te schrijven wat ze moet doen en laten, zelfs wanneer.

Vergeet dat maar: het is niet aan u om dat te bepalen, wel aan de leden én de kiezers van de N-VA. En die lijken voorlopig zo tevreden over hun partij dat hun aantal alsmaar aangroeit. Face it!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be