Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2011, 10:00   #21
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Al deze onderzoeken zijn reeds verschillende malen en door iedere regering uitgevoerd, met als gevolg tekort aan technici, verpleegsters, leraars, enz. Het enige waar geen tekort aan is in België, zijn hoog afgestudeerde, niet-capabele politici, op alle niveaus. En daaraan is geen tekort,want ze piloteren, op democratische wijze, hun eigen kindjes wel op de verkiesbare plaatsen, ten koste van capabele mensen.
Dat wil zeggen, indien je bakker bent dat je je zaak niet wil overgeven aan je zoon ?
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 11:08   #22
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Die bestaan toch?
Ik wist niet dat Grieks-Wiskunde bestond (in mijn tijd in ieder geval nog niet)
Oud 25 juli 2011, 11:13   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Ik wist niet dat Grieks-Wiskunde bestond (in mijn tijd in ieder geval nog niet)
Grieks-Wiskunde bestaat, zij het natuurlijk niet in alle scholen. En dat bestaat toch al even.

Ik heb overigens zelf twee jaar Latijn-Grieks met "zware" wiskunde gevolgd, een soort van go-between. In de laatste graad echter geöpteerd voor Latijn-Grieks omdat je met wiskunde één van beide moest laten vallen.

Het inrichten van een richting Grieks-Wiskunde is peanuts voor een degelijke school vermits de leerlingen voor het Grieks aansluiten bij Latijn/Grieks en voor wiskunde bij Wiskunde (euh, logisch...), meestal Latijn-Wiskunde (een richting die "populairder" is).

Laatst gewijzigd door lombas : 25 juli 2011 om 11:13.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 11:37   #24
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat bestaat toch al even.
Ik ben er dan ook al even uit en de kinderen zijn nog niet oud genoeg om naar het secundair te gaan

Heb zelf Latijn-Wetenschappen gevolgd. Dat vond ik een heel evenwichtige richting. Jammer genoeg (voor mij toch) moest je daarvoor eerst 2 jaar Latijn-Wiskunde doorworstelen.

Als je meer en betere technici wil, moet je het Technisch Onderwijs aantrekkelijker maken, niet het ASO technischer maken. Ik denk bijvoorbeeld niet dat er in de Latijn-Griekse veel potentiële elektriciens zitten. Je kiest net voor ASO omdat je minder technisch aangelegd bent. Althans, zo zou het moeten zijn... maar vele ouders kiezen nog altijd het ASO omwille van het prestige.
Oud 25 juli 2011, 11:45   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Althans, zo zou het moeten zijn... maar vele ouders kiezen nog altijd het ASO omwille van het prestige.
Dat is inderdaad iets waar we van af moeten.

In principe is de opbouw van het secundair onderwijs niet zo slecht. De vier hoofdrichtingen (BuSO uitgezonderd) leggen de klemtoon op waardevolle aspecten in de latere ontwikkeling.

Alleen is de piramide-instelling erbij verkeerd. Iemand die kantoor doet in BSO zou uitzicht moeten kunnen hebben op de job die ik bijvoorbeeld momenteel doe. Ik vind het absurd dat ik een job doe waarvoor een master verplicht is terwijl ik - mocht het eindresultaat binnen kantoor degelijk gevalideerd worden (en behaald) - niet zie waarom iemand die een 7de kantoor heeft volbracht ze niet zou kunnen.
Oud 25 juli 2011, 11:47   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Techniek lijkt me iets voor in het TECHNISCH onderwijs.
Oud 25 juli 2011, 12:33   #27
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad iets waar we van af moeten.

In principe is de opbouw van het secundair onderwijs niet zo slecht. De vier hoofdrichtingen (BuSO uitgezonderd) leggen de klemtoon op waardevolle aspecten in de latere ontwikkeling.

Alleen is de piramide-instelling erbij verkeerd. Iemand die kantoor doet in BSO zou uitzicht moeten kunnen hebben op de job die ik bijvoorbeeld momenteel doe. Ik vind het absurd dat ik een job doe waarvoor een master verplicht is terwijl ik - mocht het eindresultaat binnen kantoor degelijk gevalideerd worden (en behaald) - niet zie waarom iemand die een 7de kantoor heeft volbracht ze niet zou kunnen.
Ik ben het grotendeels met je eens.

Ik denk wel dat de inhoud van richtingen wat anders mag worden, maar de algemene structuur is wel goed.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 12:36   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Devaluatie van diplomas resulteert dat men voor de meest banale kantoorjobs een bachelor/master vraagt.

Te veel volk kan een diploma halen.

Ten tweede is een opleiding latijn/grieks nuttig voor iedereen die een brede middelbare opleiding wilt hebben en naar het hoger onderwijs vertrekt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 12:49   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Devaluatie van diplomas resulteert dat men voor de meest banale kantoorjobs een bachelor/master vraagt.

Ten tweede is een opleiding latijn/grieks nuttig voor iedereen die een brede middelbare opleiding wilt hebben en naar het hoger onderwijs vertrekt.
Na het ASO ga je toch een ba/ma nodig hebben wil je iets een beetje kunnen. Allez, heel dat ASO is toch voornamelijk bezigheidstherapie?
Oud 25 juli 2011, 12:59   #30
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Na het ASO ga je toch een ba/ma nodig hebben wil je iets een beetje kunnen. Allez, heel dat ASO is toch voornamelijk bezigheidstherapie?
Een A2 was 20 jaar geleden meer als voldoende om aan de slag te gaan als bediende ergens op een bureau. Facturen opstellen, klanten bellen, hier en daar wat rekenwerk, etc...

Voor hetzelfde werk heeft men de dag van vandaag ten minste een bachelor nodig en preferabel een master.

Wat is er mis ?

PS: Voor algemeen papierwerk is een A2 ASO meer als voldoende. Lezen, schrijven, wat wiskunde, wat talen, alles wat ge leert in het middelbaar dus. Of krijgen de huidige studenten ASO geen telefoongesprekken meer in het frans en engels ?
Oud 25 juli 2011, 13:01   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele Ba/Ma-richtingen toch ook?

Oud 25 juli 2011, 13:20   #32
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een A2 was 20 jaar geleden meer als voldoende om aan de slag te gaan als bediende ergens op een bureau. Facturen opstellen, klanten bellen, hier en daar wat rekenwerk, etc...

Voor hetzelfde werk heeft men de dag van vandaag ten minste een bachelor nodig en preferabel een master.

Wat is er mis ?

PS: Voor algemeen papierwerk is een A2 ASO meer als voldoende. Lezen, schrijven, wat wiskunde, wat talen, alles wat ge leert in het middelbaar dus. Of krijgen de huidige studenten ASO geen telefoongesprekken meer in het frans en engels ?
Awel, ik heb voornamelijk literaire "klassiekers" gelezen in Frans en Engels. Groente kopen werd geoefend (altijd handig dat ge Franstalige porrei kunt kopen) , maar voor het zakelijk taalgebruik moest ge blijkbaar maar tso doen. Stoem. Soit, Tristan en Iseut was nog zo slecht nie als tijdvulling
Ik vond dat ik behoorlijk wereldvreemd uit het middelbaar kwam - en ik heb op een school gezeten die zogezegd "hoog aangeschreven" stond / staat.
Ik zou mezelf en m'n klasgenoten vlak na het middelbaar een taak gegeven hebben als nietjes verwijderen uit papieren ofzo, iets waar niet teveel real life problemen bijkomen.

Natuurlijk, als je later iets met wiskunde of wetenschappen wil doen, ga je die dingen die je in ASO leert nodig hebben. De mensen die daar niks mee gaan doen, gaan dat gewoon vergeten. 't zou misschien handiger zijn mocht ge bijv. een wiskundig/wetenschappelijk schakeljaar aan den unief kunt volgen, zodat ge op uw 16e daar al naartoe kunt en je een jaartje vroeger van de unief kunt komen.
Oud 25 juli 2011, 13:20   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele Ba/Ma-richtingen toch ook?

De meerderheid, allicht.
Oud 25 juli 2011, 13:51   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel, ik heb voornamelijk literaire "klassiekers" gelezen in Frans en Engels. Groente kopen werd geoefend (altijd handig dat ge Franstalige porrei kunt kopen) , maar voor het zakelijk taalgebruik moest ge blijkbaar maar tso doen. Stoem. Soit, Tristan en Iseut was nog zo slecht nie als tijdvulling
Ik vond dat ik behoorlijk wereldvreemd uit het middelbaar kwam - en ik heb op een school gezeten die zogezegd "hoog aangeschreven" stond / staat.
Ik zou mezelf en m'n klasgenoten vlak na het middelbaar een taak gegeven hebben als nietjes verwijderen uit papieren ofzo, iets waar niet teveel real life problemen bijkomen.
Pas op, tijdens archiefwetenschappen ben ik erachter gekomen dat degrafferen een moeilijke kunst is!

Citaat:
Natuurlijk, als je later iets met wiskunde of wetenschappen wil doen, ga je die dingen die je in ASO leert nodig hebben. De mensen die daar niks mee gaan doen, gaan dat gewoon vergeten. 't zou misschien handiger zijn mocht ge bijv. een wiskundig/wetenschappelijk schakeljaar aan den unief kunt volgen, zodat ge op uw 16e daar al naartoe kunt en je een jaartje vroeger van de unief kunt komen.
²

Maar dit zal waarschijnlijk te slecht staan voor de werkloosheidscijfers.

Laatst gewijzigd door lombas : 25 juli 2011 om 13:51.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 14:01   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb ASO gedaan en in de les frans had ik franse brieven schrijven, telefoneren in het frans, etc....met natuurlijk ook franse literatuur erbij.

Maar nogmaals: waarom kon men vroeger de kantoren wel vullen met A2 ASO'ers en de dag van vandaag niet ?
Oud 25 juli 2011, 14:03   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb ASO gedaan en in de les frans had ik franse brieven schrijven, telefoneren in het frans, etc....met natuurlijk ook franse literatuur erbij.

Maar nogmaals: waarom kon men vroeger de kantoren wel vullen met A2 ASO'ers en de dag van vandaag niet ?
Ik denk dat het meer zegt over de kwaliteit van het ASO dan over de onderschatte wonderlijke capaciteiten van universitairen.

Oud 25 juli 2011, 16:20   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie kunnen ophoepelen met je techniek.

Latijn-Grieks 4 Life.
Als jij met je auto in panne staat op het viadukt van Vilvoorde, ben je (waarschijnlijk) blij dat een technieker je komt uit de nood helpen...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 16:24   #38
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als jij met je auto in panne staat op het viadukt van Vilvoorde, ben je (waarschijnlijk) blij dat een technieker je komt uit de nood helpen...

Heeft hij dan iets anders beweerd of zo?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 16:26   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grieks-Wiskunde bestaat, zij het natuurlijk niet in alle scholen. En dat bestaat toch al even.

Ik heb overigens zelf twee jaar Latijn-Grieks met "zware" wiskunde gevolgd, een soort van go-between. In de laatste graad echter geöpteerd voor Latijn-Grieks omdat je met wiskunde één van beide moest laten vallen.

Het inrichten van een richting Grieks-Wiskunde is peanuts voor een degelijke school vermits de leerlingen voor het Grieks aansluiten bij Latijn/Grieks en voor wiskunde bij Wiskunde (euh, logisch...), meestal Latijn-Wiskunde (een richting die "populairder" is).
Latijn-wiskunde is één v.d. beste opleidingen om te starten voor industrieel of burgerlijk ingenieur. Daarnaast is industrieel-wetenschappen ook een zéér goede opleiding, meer gericht op "technische" of toegepaste wetenschappen.

Laatst gewijzigd door Boduo : 25 juli 2011 om 16:26.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 16:27   #40
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet mee eens. Als ik de instroom bekijk aan de universiteiten (talenrichtingen), dan zou het secundair onderwijs zich beter toeleggen op het aanleren van de levende talen i.p.v. tijd te steken in fundamenteel nutteloze vakken als Latijn en Grieks. Ik weet het, ik ga daar geen goede punten mee scoren bij de tien classici in Vlaanderen en een handvol geschiedenisstudenten die zot zijn van de Romeinen en/of de Grieken, maar dat is dan maar zo.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be