Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2011, 16:27   #41
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Hoelang ga jij ons geduld nog op de proef stellen Filosoof ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 16:28   #42
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Heeft hij dan iets anders beweerd of zo?
Hij beweerde "je kunt ophoepelen met je techniek".
Dat is nogal duidelijk...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 16:29   #43
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hij beweerde "je kunt ophoepelen met je techniek".
Dat is nogal duidelijk...
Ik neem aan dat hij bedoelde dat techniek niet moet gegeven worden in ASO-scholen in de plaats van Latijn. En dan geef ik hem volmondig gelijk.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 16:35   #44
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Na het ASO ga je toch een ba/ma nodig hebben wil je iets een beetje kunnen. Allez, heel dat ASO is toch voornamelijk bezigheidstherapie?
Zeker Humane wetenschappen , dat is volgens mij een richting van willen maar niet kunnen. Dan is de richting Techniek-wetenschappen (in de laatste twee jaren 6 uur wiskunde , 6 uur natuurkunde en 6 uur scheikunde ) of industriële wetenschappen (8 uur wiskunde) in TSO van een hoger niveau.
Oud 25 juli 2011, 16:36   #45
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat hij bedoelde dat techniek niet moet gegeven worden in ASO-scholen in de plaats van Latijn. En dan geef ik hem volmondig gelijk.
Waarom niet ?
Oud 25 juli 2011, 16:41   #46
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar dat neemt niet weg dat die technieker (nogal geminacht) welkom zou zijn op het viadukt van Vilvoorde.
Oud 25 juli 2011, 16:44   #47
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Waarom niet ?
Waarom wel? Er bestaat al TO (nog zo'n compleet overbodig vak, maar kom), waar de - door de bank genomen - linkerhanden van het ASO kennis kunnen maken met de grondbeginselen van de techniek. Wat ga je ze anders nog bijgeven? Mechanica? Lassen? Gaan we dan de lassers ook acht uur wiskunde geven? Of meer talen? Dan krijg je studenten die over allerlei zaken een minimale kennis hebben en nergens in uitblinken.

Zoals eerder al gesteld moet zowel het TSO als het BSO gewoon opgewaardeerd worden. Dat moet niet zozeer in die scholen gebeuren, maar vooral in de hoofden van de ouders.
Oud 25 juli 2011, 16:45   #48
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker Humane wetenschappen , dat is volgens mij een richting van willen maar niet kunnen. Dan is de richting Techniek-wetenschappen (in de laatste twee jaren 6 uur wiskunde , 6 uur natuurkunde en 6 uur scheikunde ) of industriële wetenschappen (8 uur wiskunde) in TSO van een hoger niveau.
Industriële wetenschappen: het VTI van Poperinge (Geboortestad van Dirk Frimout) had dit jaar een klas in IW die -als volledige klas !- meedeed aan de Wiskunde Olympiade met goed gevolg !!!
Veel Latijn-wiskunde klassen kunnen daar een puntje aan zuigen...

Oud 25 juli 2011, 16:45   #49
Steve_M

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar dat neemt niet weg dat die technieker (nogal geminacht) welkom zou zijn op het viadukt van Vilvoorde.
Natuurlijk, maar als die onfortuinlijke ASO'er ook nog eens alles zelf kan repareren, wat gaan de techniekers van nu dan doen? Dan is het wel gedaan met fortuinen te vragen voor de kleinste reparatie.
Oud 25 juli 2011, 16:49   #50
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom wel? Er bestaat al TO (nog zo'n compleet overbodig vak, maar kom), waar de - door de bank genomen - linkerhanden van het ASO kennis kunnen maken met de grondbeginselen van de techniek. Wat ga je ze anders nog bijgeven? Mechanica? Lassen? Gaan we dan de lassers ook acht uur wiskunde geven? Of meer talen? Dan krijg je studenten die over allerlei zaken een minimale kennis hebben en nergens in uitblinken.

Zoals eerder al gesteld moet zowel het TSO als het BSO gewoon opgewaardeerd worden. Dat moet niet zozeer in die scholen gebeuren, maar vooral in de hoofden van de ouders.
In het ASO zijn er ook onnozele richtingen . Richtingen van vis noch vlees , zoals o.a. wetenschappen-moderne talen.
De richting Techniek-Wetenschappen in TSO , scoort in A 1 , stukken beter.
Oud 25 juli 2011, 17:01   #51
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar als die onfortuinlijke ASO'er ook nog eens alles zelf kan repareren, wat gaan de techniekers van nu dan doen? Dan is het wel gedaan met fortuinen te vragen voor de kleinste reparatie.
Wees realist: ASO-ers die "alles zelf repareren": dat zijn witte raven !!!
Fortuinen vragen: we komen alweer uit op hetzelfde van altijd: GELD
Die ASO-ers zijn dan wel jaloers op die TSO-ers die goed hun brood verdienen, niettegenstaande ze die geminachte TSO gedaan hebben...

Oud 25 juli 2011, 17:58   #52
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
In het ASO zijn er ook onnozele richtingen . Richtingen van vis noch vlees , zoals o.a. wetenschappen-moderne talen.
De richting Techniek-Wetenschappen in TSO , scoort in A 1 , stukken beter.
Economie-Talen is ook zoiets. Die talen zijn waardeloos voor economie, aangezien er slechts één keer bij Engels een economische woordenschat werd aangeleerd, en dat was de (wijze) keuze van de leerkracht zelf.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 18:23   #53
Steve_M

Standaard

Citaat:
Wees realist: ASO-ers die "alles zelf repareren": dat zijn witte raven !!!
Fortuinen vragen: we komen alweer uit op hetzelfde van altijd: GELD
Die ASO-ers zijn dan wel jaloers op die TSO-ers die goed hun brood verdienen, niettegenstaande ze die geminachte TSO gedaan hebben...

Je moet lezen wat er staat. Het lijkt me nogal evident dat als je een vak techniek gaat aanbieden, dat ASO'ers dan minder vaak een beroep moeten doen op techniekers. Anders is dat vak ook gewoon overbodig. Waarom zou ik jaloers moeten zijn op techniekers: van mij mogen die mensen hun boterham verdienen. En aangezien de meeste mensen met moeite een nagel in de muur kunnen kloppen, kunnen ze doorrekenen. Geen probleem mee.
Oud 25 juli 2011, 18:48   #54
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker Humane wetenschappen
Weer typisch de HW vuilbak van ASO mentaliteit.
TSO moet opgewardeerd worden maar niet ten koste van eender welke ASO richting. Ik den dat Latijn vooral handig is bij het studeren van bepaalde talen en zo heeft het dus ook zijn nut.

Net zoals Humane een volwaardige richting is die zeker zijn functie heeft (voor de richting psychologie die er op volgt aan de universiteit studeer je wel 5 jaar. Volgens mij is het een voordeel voor iemand die zeker weet ook daarin te willen verder gaan. Ik geef je wel gelijk dat HW spijtig genoeg vaak wordt gezien als laatste strohalm om in ASO te blijven, maar deze verlaten ook even snel weer de richting dan ze zijn gekomen. Dit is trouwens ook de reden van het slecht imago van HW doordat er elk jaar weer instromers zijn moet de rest ook het grootste deel weer opnieuw zien. Een probleem dat je in een Lat-Grieks bijvoorbeeld veel minder zal hebben doordat het watervalsysteem van daaruit vertrekt. TO is handig voor jongeren die ASO hebben gekozen maar door dit soort vakken toch doorkrijgen dat ze liever technisch zouden worden onderwezen.
Oud 25 juli 2011, 18:58   #55
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Weer typisch de HW vuilbak van ASO mentaliteit.
TSO moet opgewardeerd worden maar niet ten koste van eender welke ASO richting. Ik den dat Latijn vooral handig is bij het studeren van bepaalde talen en zo heeft het dus ook zijn nut.
Dat kan even goed met levende talen, daarvoor moet je het niet doen.

Citaat:
Net zoals Humane een volwaardige richting is die zeker zijn functie heeft (voor de richting psychologie die er op volgt aan de universiteit studeer je wel 5 jaar. Volgens mij is het een voordeel voor iemand die zeker weet ook daarin te willen verder gaan. Ik geef je wel gelijk dat HW spijtig genoeg vaak wordt gezien als laatste strohalm om in ASO te blijven, maar deze verlaten ook even snel weer de richting dan ze zijn gekomen. Dit is trouwens ook de reden van het slecht imago van HW doordat er elk jaar weer instromers zijn moet de rest ook het grootste deel weer opnieuw zien. Een probleem dat je in een Lat-Grieks bijvoorbeeld veel minder zal hebben doordat het watervalsysteem van daaruit vertrekt. TO is handig voor jongeren die ASO hebben gekozen maar door dit soort vakken toch doorkrijgen dat ze liever technisch zouden worden onderwezen.
Iemand die psychologie wil gaan studeren, kan beter een richting volgen met wat wiskunde (al was het maar voor de statistiek) dan HW met ocharme een uur of twee psychologie in de derde graad. Wat je daar ziet is ongeveer de inhoud van een inleidend vak dat hooguit een semester beslaat in eerste kan. Dat geldt ook voor vakken zoals filosofie of ongein zoals media, manuele of lichamelijke expressie. Die laatste drie zijn eigenlijk pure bezigheidstherapie om de uurtjes vol te krijgen.
Oud 25 juli 2011, 19:05   #56
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
manuele of lichamelijke expressie.
Wordt in de Humane die ik ken niet gegeven.

3 uur psychologie en 3 uur Cultuur (politiek,recht, media, filosofie, enz...)

3 uur wiskunde waarin gekozen wordt om statistiek extra aan bod de laten komen (een school kan bepaalde onderwerpen kiezen binnen een lessenpakket).
Oud 25 juli 2011, 19:07   #57
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Wordt in de Humane die ik ken niet gegeven.

3 uur psychologie en 3 uur Cultuur (politiek,recht, media, filosofie, enz...)

3 uur wiskunde waarin gekozen wordt om statistiek extra aan bod de laten komen (een school kan bepaalde onderwerpen kiezen binnen een lessenpakket).
Mooi zo, dan is dat blijkbaar veranderd. Ik zie die mannen van de HW daar nog rondlopen met hun handycam voor hun examen "media".
Oud 25 juli 2011, 19:11   #58
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk vind ik dat helemaal niet slecht.
Humane is inderdaad meestal de simpelste richting in het ASO, maar wel algemeen vormend, en meestal wel een goeie voorbereiding op hogeschool.
TW en IW zijn technische richtingen en horen in TSO thuis.
Het idee dat ASO 'hoger' is dan TSO vind ik compleet achterhaald. Er mogen gerust richtingen in TSO zijn die zwaarder zijn dan sommige richtingen in ASO.
Oud 25 juli 2011, 19:15   #59
Effect
Minister-President

Standaard

als men ziet dat ALLE technische studies als knelpuntberoep zijn opgenomen, dan denk ik niet dat hier discussie over mogelijk is.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 19:18   #60
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
als men ziet dat ALLE technische studies als knelpuntberoep zijn opgenomen, dan denk ik niet dat hier discussie over mogelijk is.
Extra technisch gedoe bij A.S.O. proppen gaat niets veranderen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be