![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De minister vond het nodig om een talennota te schrijven.
Zo belangrijk was, blijkbaar, de voorzet van de Viking Van Aelst ? Het is dan ook belangrijk: welke taal of talen moeten onze (klein)kinderen best beheersen, om economisch en sociaal maximale kansen te hebben in de wereld van morgen. Maar wat lees ik in De Standaard daarover? Het volgende: Citaat:
De pers had dit gegeven best geheim gehouden. Want stel dat een zwakzinnige psychopaat deze passage leest, en er zijn opwinding niet over kan bedwingen ... dan krijgen we misschien ook een Vlaamse Breivnik. Gelukkig begrijpen bijna alle Vlamingen wel degelijk de goede bedoelingen van minister Smet, en twijfelt er bijna niemand aan dat de minister zijn ideeën niet kunnen vertroebeld zijn door sommige apriorismes. Het gaat immers enkel over een onhandigheidje in de communicatie .... link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=3N3D6RR0 titel: Eerst Nederlands, meteen daarna de rest Talennota Pascal Smet pleit voor geintegreerde aanpak
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Nederlands > 1ste taal.
Frans en Engels > 2 de taal. (en Duits) Heb ik geen probleem mee ![]() Erger vind ik dat de Walen het Nederlands niet verplichten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die kindjes daar, zullen nochtans in een flink aantal gevallen werk vinden in Vlaanderen. Voor mij moeten de Walen geen Nederlands leren. De Brusselaars wel. Want Brussel is grondwettelijk een tweetalige stad; en Wallonië is de voorafspiegeling van een ander land (al of niet deel van Frankrijk). En dit laatste zeg ik op autoriteit van de minister van onderwijs van de Franse Gemeenschap. Want die heeft de keuze gemaakt: het Nederlands is niet verplicht als tweede taal.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enne... als ik ooit per toeval in Brussel moet zijn zal ik ook geen letter Frans spreken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat wel zo is, is Duits vandaag de dag niet belangrijker dan Frans?
Ter preventie van boze reacties: Ik wens me te verontschuldigen voor eventuele DT fouten en schrijffouten in het algemeen. ![]() Laatst gewijzigd door Glenneke : 26 juli 2011 om 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Behalve dat het Frans verplicht blijft voor elke inwoner van Vlaanderen, worden de regels weer een beetje opgerekt...
"Lagere scholen mogen daarom voortaan al in het derde leerjaar beginnen met Frans (in plaats van het vijfde nu)" Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 juli 2011 om 00:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom geen Chinees of Hindi, daar ligt de toekomst. De laatste 15 jaar hebben de verschillende regeringen onze bedrijven daar ook naartoe gebracht. Dus!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, één Gentse politica (we noemen haar naam niet, 't is maar een flut-politica) heeft al laten weten dat zij teleurgesteld is omdat het Turks er niet bijstaat. Ten tweede, daarover gaat dit draadje eigenlijk niet. Het draadje gaat erover dat in de nota De Smet, sossenminister, er meer aandacht gaat "naar kinderen die thuis een andere taal spreken". Zo staat het toch in de krant. Zo beweert het toch die journalist. Het draadje gaat er dus over dat de "verkeerde" slogan (eigen volk eerst) vervangen is door de "nog verkeerdere" slogan (namelijk: eigen kinderen laatst).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() nochtans, als je het schrijfwerk op dit forum bekijkt had standaardnederlands velen serieus kunnen helpen.
![]()
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 27 juli 2011 om 09:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn excuses, maar je vroeg er gewoon om. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Begin jaren '90 hoorde je her en der dat het Duits en het Russisch de talen van de toekomst gingen worden in Europa. Daar is niks van in huis gekomen. Ook in Oost-Europa kan je met Duits en Russisch weinig aanvangen.
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down. Laatst gewijzigd door Johan217 : 27 juli 2011 om 09:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Veel zou al helpen indien de politici ophielden met ons land onder elkaar te verdelen. Toen ik lagere school liep was er Frans van in het 3de leerjaar, de leerkrachten gingen ervan uit dat taalbekendheid belangrijker is voor de opvoeding dan politieke spelletjes. Toen ik decennia geleden de trein nam werden de stopplaatsen in 3 landstalen afgeroepen, en doorgaans werd engels er nog bijgegooid (want goede treinbegeleiders houden binnen hun mogelijkheden zoveel mogelijk rekening met alle reizigers).
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Hola, nu vergètte der wéér een
![]() PS wa betreft Citaat:
Der is e verschil tussen 'Standaardnederlands' kunnen schrijven, en het ook werkelijk doen ![]() Op forums (ja, forums) vol Ollanders schrijf ik meestal vrij AN, maar zo onder Vlamingen mag dat al wa losser. In interne communicatie met familie nog wa losser.
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De realiteit is simpelweg dat we twee landen zijn. Gevolg: de kiezers stemmen op hun eigen manier. Gevolg: de politiekers volgen de kiezers. Ai, we leven natuurlijk wel in een geforceerde bijna-niet-democratie, waar meerderheden in het parlement genegeerd kunnen worden, en waar zelfs de grondvod als een dweil gebruikt wordt. En van die goede treinbegeleiders, moet ik denken aan de lijn Maastricht - Luik. En de boetes die "wij" daar moeten betalen aan de Hollanders. Verder zullen er wel (een of twee) Waalse treinbegeleiders zijn, die mij in het Nederlands of in het Engels kunnen uitleggen hoeveel vertraging we vermoedelijk nog zullen oplopen in Brussel-Noord of -Zuid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Persoonlijk vind ik dat er veel te veel aandacht uitgaat naar hoe mensen spreken / schrijven en veel te weinig naar het begrijpen van elkaar; welke taal iemand spreekt is irrelevant als alle deelnemers aan een gesprek elkaar willen begrijpen. (edit: had ik hem opnieuw weer niet vergeten zeker)
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 28 juli 2011 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() 'Engels' is met een hoofdletter. ![]() Laatst gewijzigd door Albrecht : 28 juli 2011 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Nederlands en Limburgs 1ste
Engels\Duits 2de verplicht Frans keuzevak als men zin heeft. En heej in de Limburg géét dét Pruusich vanzelf.
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In Polen en Tsjechië (en vermoedelijk in nog enkele andere landen ook) is het Duits nochtans de tweede taal. Niét het Engels of het Russisch. Laatst gewijzigd door poekieJ : 28 juli 2011 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |