Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 juli 2011, 17:05   #301
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Amai, dat is durven. Al goed dat die mensen op links bevel van de Belgische democratie uitgesloten zijn.

Op welke manier onderdrukt men de Brusselaars? Door neen te zeggen tegen de uitgestoken bedelnap?
Door bovenstaande uitspraken.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:06   #302
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Door bovenstaande uitspraken.
Welke?
Oud 26 juli 2011, 17:06   #303
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kosovaren waren voor 90% Albanezen. De Brusselaars bestaan uit minder dan 10% etnische Vlamingen. On the-record is Vlaamse politiek dat "Vlaanderen zal Brussel nooit loslaten". Het Vlaams Belang claimt zelfs Brussel als volledig Vlaams. Diezelfde Vlamingen zijn ververtegenwoordigd door een pariteit in het parlement van het BHG.

Dat de Brusselaars niet onderdrukt worden door de Vlamingen is een leugen.
Die oververtegenwoording moet van mij niet, maar dan betaalt Vlaanderen uiteraard geen cent meer dan de procentuele vertegenwoordiging die ze hebben. Pariteiten zijn er ook op nationaal vlak, worden de Vlamingen daar dan ook onderdrukt volgens u? Wat de Vlaamse politiek beweert, interesseert me niet, ik zeg dat Brussel zelf mag kiezen om de hand van Vlaanderen te nemen of dat niet te doen en in het ravijn te storten.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:10   #304
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Die 'culturele assimilatie van Brusssel' zoals u dat benoemt, is al lang aan de gang. Die begon al onder Karel V.
Die culturele assimilatie is pas echt op gang gekomen na het ontstaan van België, dat weet u ook.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:14   #305
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zoals de nota-De Wever?
Ja, eigenlijk wel. U bevestigt hiermee dat De Wever met zijn nota zeer uitdrukkelijk binnen het Belgische denkkader (en daarmee bedoel ik zelfs niet op de eerste plaats de Belgische staat) gebleven is. Dat de staatshervorming er eentje op zijn Belgisch was, nutteloos en monsterlijk dus.

Tja, de N-VA is ook nog altijd een Belgisch product. Maar de geesten schuiven snel in dit land sinds twee, drie jaar, en ik verwacht dat ook het mentaal landschap van de N-VA (en de Vlamingen in het algemeen) aan het opschuiven is.
Oud 26 juli 2011, 17:15   #306
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ja, eigenlijk wel. U bevestigt hiermee dat De Wever met zijn nota zeer uitdrukkelijk binnen het Belgische denkkader (en daarmee bedoel ik zelfs niet op de eerste plaats de Belgische staat) gebleven is. Dat de staatshervorming er eentje op zijn Belgisch was, nutteloos en monsterlijk dus.

Tja, de N-VA is ook nog altijd een Belgisch product. Maar de geesten schuiven snel in dit land sinds twee, drie jaar, en ik verwacht dat ook het mentaal landschap van de N-VA (en de Vlamingen in het algemeen) aan het opschuiven is.
De Wever heeft hoog spel gespeeld en verloren.
Nu, op zich is dat een blunder, maar hoog spel spelen met het oog op te mogen verliezen, hoe ga je dat noemen ?

Dom, dommer, domst ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 26 juli 2011 om 17:16.
Henri1 is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:16   #307
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nu, op zich is dat een blunder, maar hoog spel spelen met het oog op te mogen verliezen, hoe ga je dat noemen ?

Dom, dommer, domst ?
De Wever heeft helemaal niet verloren ... Waar blijft u het toch halen?

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:17   #308
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Die oververtegenwoording moet van mij niet, maar dan betaalt Vlaanderen uiteraard geen cent meer dan de procentuele vertegenwoordiging die ze hebben. Pariteiten zijn er ook op nationaal vlak, worden de Vlamingen daar dan ook onderdrukt volgens u? Wat de Vlaamse politiek beweert, interesseert me niet, ik zeg dat Brussel zelf mag kiezen om de hand van Vlaanderen te nemen of dat niet te doen en in het ravijn te storten.
Nebur FOR PRESIDENT !!!

Ik vind het altijd zielig dat men er van uitgaat dat Brussel "in een ravijn zou storten" als ze voor onafhankelijkheid kiezen. Alle studies spreken dat tegen. Inclusief de studies die worden aangehaald om de transfers aan te duiden.

Tot spijt van wie het benijd maar de meest welvarende regio in het geval van opsplitsing van ons land is de som van de provincies Brabant en Antwerpen.

Je gaat geen enkele andere regio op de kaart van België kunnen bijeenrapen die zoveel welvaart per capita heeft.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 26 juli 2011, 17:20   #309
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Wever heeft helemaal niet verloren ... Waar blijft u het toch halen?
De Wever heeft gewonnen dan ?
Een goed score en dan vragen om niet mee te doen ?
Henri1 is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:21   #310
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nebur FOR PRESIDENT !!!

Ik vind het altijd zielig dat men er van uitgaat dat Brussel "in een ravijn zou storten" als ze voor onafhankelijkheid kiezen. Alle studies spreken dat tegen. Inclusief de studies die worden aangehaald om de transfers aan te duiden.

Tot spijt van wie het benijd maar de meest welvarende regio in het geval van opsplitsing van ons land is de som van de provincies Brabant en Antwerpen.

Je gaat geen enkele andere regio op de kaart van België kunnen bijeenrapen die zoveel welvaart per capita heeft.
Relevantie? Brabant zal nooit onafhankelijk worden, dat beseft ge net zo goed als ik (hoevel % van de Brabanders is er voor Brabantse onafhankelijkheid?). Vlaanderen als regio heeft dat wel in zich (getuige het aantal % Vlamingen dat voor Vlaamse onafhankelijkheid is, toch een 20-25% denk ik?). Het is gewoon een kwestie van tijd. President van Vlaanderen, ja ik zie dat wel zitten

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:25   #311
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Relevantie? Brabant zal nooit onafhankelijk worden, dat beseft ge net zo goed als ik (hoevel % van de Brabanders is er voor Brabantse onafhankelijkheid?). Vlaanderen als regio heeft dat wel in zich (getuige het aantal % Vlamingen dat voor Vlaamse onafhankelijkheid is, toch een 20-25% denk ik?). Het is gewoon een kwestie van tijd. President van Vlaanderen, ja ik zie dat wel zitten
De relevantie is dat je geen verkoopbaar plan hebt voor Brussel bij verdere staatshervormingen.

Ook al duurt het nog 10-tallen jaren, ooit is een scenario dat Brabant niet kiest voor Vlaanderen maar voor Brabant niet uitgesloten. Een confederatie tussen Brabant en Antwerpen is trouwens op sociaal-economisch vlak een droomscenario. Dat de rest hun plan maar trekt.

Oud 26 juli 2011, 17:25   #312
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een goede score halen en dan niet toegeven is voor N-VA inderdaad gewonnen. U wilt enkel uw Belgicistische logica toepassen. Dat werkt echter niet op een Vlaams-nationalistische partij. Volgorde van 'winst':

1) Een goed akkoord met N-VA
2) Een goed akkoord zonder N-VA.
3) Geen akkoord.
4) Een slecht akkoord zonder N-VA.
5) Een slecht akkoord met N-VA.

De uitleg van N-VA was duidelijk: de nota-Di Rupo was zeer slecht. Daardoor zijn 1) en 2) evoor N-VA onmogelijk geworden (ze zeggen namelijk dat een goed akkoord onmogelijk is op basis van die nota; herinner u dat de N-VA zich niet in een Belgicistische logica bevindt). 5) is ook onmogelijk aangezien N-VA niet wil onderhandelen op basis van de nota-Di Rupo. Dan zijn 3) en 4) de enige mogelijkheden.

Laatst gewijzigd door Nebur : 26 juli 2011 om 17:26.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:27   #313
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De relevantie is dat je geen verkoopbaar plan hebt voor Brussel bij verdere staatshervormingen.

Ook al duurt het nog 10-tallen jaren, ooit is een scenario dat Brabant niet kiest voor Vlaanderen maar voor Brabant niet uitgesloten. Een confederatie tussen Brabant en Antwerpen is trouwens op sociaal-economisch vlak een droomscenario. Dat de rest hun plan maar trekt.
Dat lost de Vlaamse-Franstalige spanningen niet op (beiden blijven in hetzelfde land leven).

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:28   #314
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons enig voorbehoud maken, tenminste totdat de gewone Vlaming zich nog eens kan uitspreken in een verkiezing.

Pas dan zullen we weten wie er wint of verliest.
Oud 26 juli 2011, 17:28   #315
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dom, dommer, domst ?
Playing the losers game.

Dit wil zeggen dat je een uitputtingsslag voert en je enkel kan scoren bij fouten van de tegenpartij.

Elio Di Rupo speelt hetzelfde spel maar hij is niet te beroerd om andere partijen onder zijn dak te krijgen.

Oud 26 juli 2011, 17:28   #316
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het toont aan dat zij hun beloften aan de kiezer niet breken om maar postjes te kunnen krijgen
Oud 26 juli 2011, 17:32   #317
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lost de Vlaamse-Franstalige spanningen niet op (beiden blijven in hetzelfde land leven).
Dat zal de confederatie Antwerpen Brabant worst wezen. Dat degenen die zich storen aan de taal van den anderen dan maar een kerktoren opzoeken om onder te kruipen buiten de confederatie Antwerpen Brabant.

Mocht je het nog niet snappen, heel het spel gaat altijd over geld en macht. Antwerpen-Brabant zijn nu éénmaal de grootste economische macht van ons ganse land.

Oud 26 juli 2011, 17:37   #318
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal de confederatie Antwerpen Brabant worst wezen. Dat degenen die zich storen aan de taal van den anderen dan maar een kerktoren opzoeken om onder te kruipen buiten de confederatie Antwerpen Brabant.

Mocht je het nog niet snappen, heel het spel gaat altijd over geld en macht. Antwerpen-Brabant zijn nu éénmaal de grootste economische macht van ons ganse land.
Ik weet ook dat Brabant (Antwerpen hoef je daar niet bij te zetten) de economische macht is van België. Niemand betwist dat. Gij zegt dat dat de confederatie Antwerpen-Brabant worst zal wezen, maar het zal de inwoners van die confederatie geen worst wezen, toch zeker niet zij die dicht bij de taalgrens wonen.

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:45   #319
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je een referendum laat organiseren dan is Vlaanderen Brussel kwijt, inclusief een groot deel van de rand.
Onzin. In Halle-Vilvoorde bedraagt de aanwezigheid van Franstaligen niet meer dan 10 tot 15 pct, en een groot deel van die mensen wensen voor de dood geen aansluiting bij Brussel.
Oud 26 juli 2011, 17:48   #320
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die culturele assimilatie is pas echt op gang gekomen na het ontstaan van België, dat weet u ook.
Dat is zeker voor een stuk waar. Maar ik denk dat u de verfransing van Brussel voordat België effectief bestond duchtig onderschat. Zo schrijft Dr. A De Jonghe in zijn ‘De taalpolitiek van Willem I’ blz, 108/110 (het gaat over de taaldwang die Willem probeerde op te leggen):

‘Begin 1823 (!) verneemt van Maanen (Minister van Justitie van Willem I) dat er op de nieuwe lanen te Brussel houten borden zijn aangebracht met ééntalige-Franse waarschuwingen ; dat er voor de kazerne der mare-chaussee in de Kleine Karmelietenstraat een houten bord staat met het opschrift ‘maréchaussée Royale’: dat op de gevel van het Paleis van Justitie het ééntalig-Frans opschrift ‘ Palais de Justice’ prijkt."

Een ander voorbeeld uit diezelfde tijd. Dr. De Jonge:

"Van Maanen sluit overigens de ogen voor de gebrekkige toepassing van de taalbesluiten door de Brusselse politie. Hij weet dat zij, in haar interne administratie en in haar correspondentie met de rechterlijke autoriteiten ter plaatse, van het Frans gebruikt maakt. Maar deze afwijking signaleert hij in zijn rapport aan de Koning niet. Hij begrijpt dat Brussel in het algemeen niet te streng mag aangepakt worden."

Dat zijn maar enkele voorbeelden uit…1823. België bestond toen nog niet. Hieruit blijkt dat de verfransing al goed doorgedrongen was. En dat dus, toen de nieuwbakken staat België ontstond, de verfransing gewoon doorging, weliswaar wat gezwinder dan onder Willem I., dat geef ik toe. Maar hier liggen ook weer andere sociologische factoren aan de grondslag.

In ieder geval Willem I begreep dat hij voor wat betreft de toepassing van de taaldwang de ogen wat moest dichtknijpen voor het geval Brussel omdat hij ook wist dat Brussel in die tijd reeds al goed verfranst was in de adminstratie, het gerecht, het onderwijs, en dergelijke.

Laatst gewijzigd door system : 26 juli 2011 om 17:53.
system is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be