Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Voka wil het prepensioen afschaffen. U ook?
Ik ook 56 61,54%
ik niet 29 31,87%
ik weet het eigenlijk niet 6 6,59%
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2011, 01:23   #221
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...terwijl de lijst met knelpuntberoepen, met daarop voor elk wat wils, zeer lang is...
Hoe lang?

Heb je eigenlijk een idee waar je het precies telkens weer over hebt?

Je doet het klinken alsof er voor elk van de 1500000 RVA-ingeschreven een niet-ingevulde vacature in een knelpuntberoep ligt te wachten

eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 01:33   #222
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is bedrog en volksverlakkerij.
Ik vraag me af welke statistieken die gebruiken. Buiten het feit dat ze hier enkel spreken over werkzoekende werklozen.
Volgens onderstaande bron waren er einde mei 1.280.444 mensen in België die een of andere vorm een werkloosheidsvergoeding ontvingen.
Ik kan dat cijfer van 405.049 werklozen daar niet in terugvinden.
bron: http://www.rva.be/frames/frameset.as...=1&Language=NL
Citaat:
Bob:
Wel dat zijn dan misschien de 405049 onder de 1280444 die geacht worden om werk te zoeken. Waarschijnlijk kan men dat cijfer, met wat goede wil, en wat statistische spitsvondigheden, gemakkelijk reduceren tot 300000.
Maar voor mij is ook iedereen die van een werkloosheidsuitkering geniet, ne werkloze, en wordt alzo geacht, bij definitie, om werk te zoeken.
Volledig uitkeringsgerechtigde werklozen ca 400000

De rest heeft deel-uitkeringen in andere statuten ca 1000000

Site RVA

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 juli 2011 om 01:34.
Oud 27 juli 2011, 06:13   #223
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Het ging over pensioenen dacht ik.

"Het leger en de magistratuur verdelen de toppensioenen in de openbare
sector onder elkaar. Dat blijkt uit een top 20 die De Tijd opstelde op basis van
de statistieken voor 2010 van de PDOS, de dienst die het gros van de
ambtenarenpensioenen onder zijn hoede heeft.

Helemaal bovenaan staan de magistraten van het comité P, de instelling die
voor het parlement de politiediensten controleert. Die mandaten zijn fel
begeerd. Met gemiddeld 5.788 euro bruto per maand krijgt een
gepensioneerde magistraat van het comité P ruim drie keer zoveel als de
gemiddelde gepensioneerde ambtenaar. De gemiddelde gepensioneerde
werknemer moet het met zes keer minder stellen, de modale zelfstandige
op rust met acht keer minder.
"

Bron: de Morgen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 07:27   #224
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
De OESO vindt:
De OESO benadrukt nog maar eens dat “alle nog resterende systemen van vervroegde pensionering moeten worden afgeschaft” en dat pensioenleeftijd hoger moet.
Wat de OESO, IMF, WHO, niet in hun verslagen opnemen, is de reden van het uitkeren van de prepensioenen. Sluiting van bedrijven en overplaatsing naar lage loon landen, soms zelfs gesubsidieerd met onze belasting centen. Bedrijven waar mensen en zelfs kinderen 12 tot 14 uren moeten kloppen en dan zelfs nog ''gras moeten vreten'' zoals de uitdrukking hier op politics soms gebruikt word. Dit heb ik in 2004 nog met eigen ogen kunnen vaststellen in Indië.
Verdienste per dag kinderen 1 dollar, volwassenen 2 dollar. Verdienste secretaresse IMF 250.000 $ per jaar. En ga dan eens kijken in Bangalore waar de hoofdzetels van deze bedrijven staan. Sillicon Valley is dan peanuts. Dit is de plaats die alle Westerse politici bezoeken.
De vervuiling door de grote oliemaatschappijen in Nigeria en bijna alle Zuid-Amerikaanse staten worden niet in rekening gebracht bij deze kapitalistische instellingen. Niet diegenen die verantwoordelijk zijn voor alle mistoestanden in de wereld worden ter verantwoording geroepen, maar de ''grasvretende bevolking''. Nog enkele decennia rechts beleid en wij behoren daar ook toe. Jammer dan voor onze kinderen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 08:09   #225
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wat de OESO, IMF, WHO, niet in hun verslagen opnemen, is de reden van het uitkeren van de prepensioenen. Sluiting van bedrijven en overplaatsing naar lage loon landen, soms zelfs gesubsidieerd met onze belasting centen. Bedrijven waar mensen en zelfs kinderen 12 tot 14 uren moeten kloppen en dan zelfs nog ''gras moeten vreten'' zoals de uitdrukking hier op politics soms gebruikt word. Dit heb ik in 2004 nog met eigen ogen kunnen vaststellen in Indië.
Verdienste per dag kinderen 1 dollar, volwassenen 2 dollar. Verdienste secretaresse IMF 250.000 $ per jaar. En ga dan eens kijken in Bangalore waar de hoofdzetels van deze bedrijven staan. Sillicon Valley is dan peanuts. Dit is de plaats die alle Westerse politici bezoeken.
De vervuiling door de grote oliemaatschappijen in Nigeria en bijna alle Zuid-Amerikaanse staten worden niet in rekening gebracht bij deze kapitalistische instellingen. Niet diegenen die verantwoordelijk zijn voor alle mistoestanden in de wereld worden ter verantwoording geroepen, maar de ''grasvretende bevolking''. Nog enkele decennia rechts beleid en wij behoren daar ook toe. Jammer dan voor onze kinderen.
Ben ik het mee eens.
(Monsanto doet er ook geen goed aan of de rozenkwekers in Afrika enz. enz.)
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 09:19   #226
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe lang?

Heb je eigenlijk een idee waar je het precies telkens weer over hebt?

Je doet het klinken alsof er voor elk van de 1500000 RVA-ingeschreven een niet-ingevulde vacature in een knelpuntberoep ligt te wachten

En hier dan de schrik van alle werklozen

http://vdab.be/trends/vacatureanalyse.shtml

BTW als deze lijst niet kan ingevuld worden door de 1500000 rva-ingeschrevenen, dan moeten we hier toch eens dringend over nadenken
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 09:22   #227
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volledig uitkeringsgerechtigde werklozen ca 400000

De rest heeft deel-uitkeringen in andere statuten ca 1000000

Site RVA
OK. Maar neem nu bvb de bruggepensioneerden. In feite zijn dit dan sociale werklozen, maar het zijn ook werklozen.
Als men ons wil vergelijken op internationaal niveau, dan moet men deze meetellen.
Oud 27 juli 2011, 09:28   #228
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de OESO, IMF, WHO, niet in hun verslagen opnemen, is de reden van het uitkeren van de prepensioenen. Sluiting van bedrijven en overplaatsing naar lage loon landen, soms zelfs gesubsidieerd met onze belasting centen.

Iedere keer laten die gasten de meest voor de hand liggende reden achterwege. En maar afgeven op de werkende mensen...
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 09:30   #229
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Iedere keer laten die gasten de meest voor de hand liggende reden achterwege. En maar afgeven op de werkende mensen...
Kunnen die dan niet terugvallen op de werkloosheidsuitkering... zoals honderdduizenden anderen?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 09:31   #230
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waarheid zal eerder zijn dat de kans dat we er ook toe behoren, na enkele decennia links beleid, een stuk groter is.
In elk geval zullen we, om ons te verdedigen hiertegen, harder en langer, moeten gaan werken. Het ballonnetje van de innovatie is ondertussen ook wel doorgeprikt, nu dat de aziaten ook al kunnen lezen en schrijven (en uiteraard innoveren, en daarbij onder hun afgestudeerden veel meer techniekers hebben dan wij, en ze nog intelligenter blijken ook...).
Oud 27 juli 2011, 09:32   #231
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb den indruk dat ze eerder afgeven op de niet-werkende mens, die door de werkende mens mee moet betaald worden.
Oud 27 juli 2011, 10:07   #232
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb den indruk dat ze eerder afgeven op de niet-werkende mens, die door de werkende mens mee moet betaald worden.

dat is inderdaad de indruk die gewekt moet worden ; De reden waarom prepensioen ingevoerd is daarmee niet gewijzigd, de reden waarom dat prépensioen van de werkende mens (de veelverdieners zullen wel buiten schot blijven) onder druk staat is ook niet gewijzigd. Beiden vloeien voort uit winstbejag.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 10:12   #233
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
OK. Maar neem nu bvb de bruggepensioneerden. In feite zijn dit dan sociale werklozen, maar het zijn ook werklozen.
Als men ons wil vergelijken op internationaal niveau, dan moet men deze meetellen.
Aangezien ze beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt tegenwoordig, vermoed ik dat ze bij de cijfers staan van de volledig uitkeringsgerechtigde "werkzoekenden"

Die cijfers zijn internationaal vergelijkbaar.(400000)

Ook de totaalcijfers van alle uitkeringen (1450000)
Oud 27 juli 2011, 10:17   #234
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En hier dan de schrik van alle werklozen

http://vdab.be/trends/vacatureanalyse.shtml

BTW als deze lijst niet kan ingevuld worden door de 1500000 rva-ingeschrevenen, dan moeten we hier toch eens dringend over nadenken
Die tekst, daar beschik ik over.

Als je hem goed leest, ontkracht hij totaal jouw genagel op altijd dezelfde nagel van de zogenaamde oninvulbaarheid van de knelpunt-beroepen.

Herlees nog eens nauwkeurig, zoniet zal ik zelf moeten citeren.
Oud 27 juli 2011, 10:20   #235
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is inderdaad de indruk die gewekt moet worden ; De reden waarom prepensioen ingevoerd is daarmee niet gewijzigd, de reden waarom dat prépensioen van de werkende mens (de veelverdieners zullen wel buiten schot blijven) onder druk staat is ook niet gewijzigd. Beiden vloeien voort uit winstbejag.
Winstbejag, waarvan de winst uiteindelijk, in de één of andere vorm, toch terugkeert naar de maatschappij.
Niet winst is het probleem, wel macht.
Oud 27 juli 2011, 10:25   #236
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Winstbejag, waarvan de winst uiteindelijk, in de één of andere vorm, toch terugkeert naar de maatschappij.
Niet winst is het probleem, wel macht.
De winstmakers moeten niet de macht hebben en de machthebbers niet de winst

Mengvormen beperken.
Oud 27 juli 2011, 10:26   #237
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die tekst, daar beschik ik over.

Als je hem goed leest, ontkracht hij totaal jouw genagel op altijd dezelfde nagel van de zogenaamde oninvulbaarheid van de knelpunt-beroepen.

Herlees nog eens nauwkeurig, zoniet zal ik zelf moeten citeren.
Nogmaals, mijn genagel. Er zijn 1500000 uitkeringsgerechtigen, en toch raken bijlange alle vacatures niet ingevuld. De lijst met knelpuntberoepen is één ding (maar wel een duidelijk ding, het staat op papier, niemand ontkent het), de openstaande vacatures een ander (iets minder concreet, maar toch ook), en het feit dat men, daar waar er echt moet gewerkt worden, migranten (Polen...) moet importeren (nog minder concreet, maar ook dit bestaat) is dan nog één ding.
Mijn betoog is dan ook dat er iets grondig mis is, met gans het systeem.
Oud 27 juli 2011, 10:27   #238
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De winstmakers moeten niet de macht hebben en de machthebbers niet de winst

Mengvormen beperken.
Ik meng niet. Ik zeg alleen dat winst geen probleem is, daar deze, vroeg of laat, onder de één of andere vorm, toch terugkeert in de maatschappij. Maar dat macht wel een probleem is.
Oud 27 juli 2011, 10:34   #239
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waarheid zal eerder zijn dat de kans dat we er ook toe behoren, na enkele decennia links beleid, een stuk groter is.
In elk geval zullen we, om ons te verdedigen hiertegen, harder en langer, moeten gaan werken. Het ballonnetje van de innovatie is ondertussen ook wel doorgeprikt, nu dat de aziaten ook al kunnen lezen en schrijven (en uiteraard innoveren, en daarbij onder hun afgestudeerden veel meer techniekers hebben dan wij, en ze nog intelligenter blijken ook...).
Dat is een v.d. knelpunten: ze hebben véél meer techniekers.
Hier leren nog veel pubers Latijn en Grieks. Dat zou moeten beperkt worden.
Technologie is hét wapen om onze welvaart te verdedigen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 10:42   #240
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een geleuter.

Natuurlijk is het een probleem dat er bij ons mensen zijn gelijk ex-minister Vandenbossche die zo schandalig veel verdienen; en elders, vooral in ontwikkelingslanden er mensen zijn die daar nog eens een duizendvoud van maken, op kap van de allerarmsten, met kindarbeid erbij.

De oplossing daarvan lijkt me allemaal niet zo simpel.

Voor sommige oplossingen voor problemen dichter bij ons, lijkt het wel simpeler.

Een bruggepensioneerde kreeg gewoonweg toestemming om vanaf zijn 50° (zo ongeveer) te rentenieren, op kosten van de sociale zekerheid en de belastingbetaler.
En als het deels op kosten is van de vroegere werkgever, dan heeft die vroegere werkgever ook minder centen over voor ... het scheppen van nieuwe banen, of het redden van banen in nevenfilialen ...

Dat zijn volgens mij ontoelaatbare toestanden.
(niet in het minst omdat er zo'n discriminatie is tussen ouderen die gewoon werkloos worden zonder recht op brugpensioen, en anderen).

Dus nogmaals, de grove onrechtvaardigheden in Peru of in Bangladesh zijn geen rechtvaardiging om hier de sociale zekerheid maar te laten plunderen.
(op individueel vlak heb ik niets tegen de m/v die er gebruik van maakt; ik heb wel iets tegen het systeem dat zoiets voorziet; en tegen politici die er niet tegen durven optreden).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be