Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2011, 14:23   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd. Maar geen van mijn kinderen heeft in het middelbaar ook maar één uur Duits gehad. Gelukkig hebben we ze opgevoed in de streektaal. Dat helpt voor hun contacten met Duitsland.
Plat maaslands

Ik ben er niet in opgevoed maar ik kan er wel wat van, komt ge aardig mee weg in Aachen en Keulen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 14:37   #122
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Plat maaslands

Ik ben er niet in opgevoed maar ik kan er wel wat van, komt ge aardig mee weg in Aachen en Keulen
Duitsers zijn eigenlijk Limburgers
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 15:29   #123
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Plat maaslands

Het meest gebruikte cliché aan de maaskant en compleet onjuist. Ik spreek vloeiend maaslands dialect, maar Duits is echt wel een ander paar mouwen.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 17:04   #124
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Het meest gebruikte cliché aan de maaskant en compleet onjuist. Ik spreek vloeiend maaslands dialect, maar Duits is echt wel een ander paar mouwen.
Al eens iemand het dialect van in en rond aachen horen spreken. Ze verstaan u wel hoor...het trekt er erg hard op.

Duits is het niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 17:36   #125
Albrecht
Banneling

Standaard

Dit kaartje zet Keulen niet bij de Nederduitse dialecten.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 17:40   #126
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dit heeft met medeklinkers en andere eigenschappen te maken. In realiteit is de grens niet zo scherp afgebakend, maar taalkundigen moeten ergens hun definities bepalen. In Keulen spreekt men Ripoearische dialecten en die zitten in hetzelfde continuüm als de Limburgse dialecten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ripuarisch
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benrather_linie

Limburgers hebben hun dialect ook te danken aan Keulse invloeden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 juli 2011 om 17:44.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 19:16   #127
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maar uw kaartje zet wel Niederländisch-Holländisch tegenover Niederländisch - Flämisch en laat die grens dwars door Brabant lopen (bij de staatsgrens), hoe derfde zoiet posten!

PS als da kaartje gebaseerd is op maken/machen gelijk Weyland suggereert, 't loopt iig ook ongeveer gelijk met de tijd/zeit-lijn.
Maar idd bijvoorbeeld ik/ich, u/oech of euch, mij of mich, en andere k > ch-overgangen komen al tot in Vlaams-Brabant voor dus 't verschilt gewoon van woord tot woord.
Oud 26 juli 2011, 21:45   #128
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Limburgers hebben hun dialect ook te danken aan Keulse invloeden.
Idd.
Ik ben afkomstig van wat vroeger de vrije graafschap Reckheim was. Een Duits vorstendom.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Rekem was een tot de Nederrijns-Westfaalse Kreits behorend graafschap binnen het Heilige Roomse Rijk, gelegen in de huidige Nederlandse provincie Limburg.

Het graafschap Rekem, ook wel Reckheim genoemd, besloeg een klein gebied aan de linkeroever van de Maas, ongeveer 10 km ten noorden van Maastricht en bestond behalve uit het stadje Rekem nog uit de dorpen Boorsem, Kotem, Uikhoven en het gehucht Wezet (Bovenwezet en Daalwezet) en nog enkele andere gehuchten.
Het is logisch dat die streektaal dan Duitse invloeden had.
Men mag hier schrijven wat men wil. De realiteit is dat mijn zoon die tegenwoordig part-time in Noord-Duitsland werkt de vergaderingen gewoon in Duits laat doorgaan. Als hij eens iets niet begrijpt vraagt hij wel verduidelijking(is nog niet voorgevallen). Zonder één uur Duitse les, maar met kennis van plat Maaslands. Normaal worden vergaderingen in die sector steeds in Engels gehouden indien er ook maar één anderstalige aanwezig is.

Ik ben wel overtuigd dat het een goede zaak was dat we onze kinderen van heel jongs af aan met andere talen in contact brachten via buitenlandse kinderprogrammas op TV.

Wat betreft deze topic: Beste is talen, eventueel latijn, te combineren met techniek. Ik heb zelf geen latijn gehad. Maar onze kinderen wel. Omdat men ons vertelde dat latijn een goede oefening was om logisch redeneren te bevorderen. Toch een voordeel bij techniek.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 22:23   #129
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd.
Ik ben afkomstig van wat vroeger de vrije graafschap Reckheim was. Een Duits vorstendom.
Het is logisch dat die streektaal dan Duitse invloeden had.
Men mag hier schrijven wat men wil. De realiteit is dat mijn zoon die tegenwoordig part-time in Noord-Duitsland werkt de vergaderingen gewoon in Duits laat doorgaan. Als hij eens iets niet begrijpt vraagt hij wel verduidelijking(is nog niet voorgevallen). Zonder één uur Duitse les, maar met kennis van plat Maaslands. Normaal worden vergaderingen in die sector steeds in Engels gehouden indien er ook maar één anderstalige aanwezig is.

Ik ben wel overtuigd dat het een goede zaak was dat we onze kinderen van heel jongs af aan met andere talen in contact brachten via buitenlandse kinderprogrammas op TV.

Wat betreft deze topic: Beste is talen, eventueel latijn, te combineren met techniek. Ik heb zelf geen latijn gehad. Maar onze kinderen wel. Omdat men ons vertelde dat latijn een goede oefening was om logisch redeneren te bevorderen. Toch een voordeel bij techniek.
Vertelde: dat is inderdaad een klassieke vertelling.
Wiskunde is de beste oefening om logisch redeneren te bevorderen.
Alhoewel uitzonderingen de regel bevestigen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 22:59   #130
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien kan men beter bv. Humane Wetenschappen en Talen combineren, en daar de wiskunde beperken tot hetgeen je nodig zou kunnen hebben bij het voortstuderen (Kansrekenen en statistiek), misschien ook een kleine praktische basis van economie.

De richting Economie(-Wiskunde) kan dan de taalvakken grotendeels beperken tot zakelijke en economische termen, en overzichten van de economische situaties van de landen waarin de talen gesproken worden.
Hier ben ik het wel mee eens een opwaardering van het Duits is nodig (zeker voor HW want vele belangrijke psychologen ware Duitstalig,: Freud,Jung,...) Een vrijere keuze zou handig zijn
Oud 27 juli 2011, 06:40   #131
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Hier ben ik het wel mee eens een opwaardering van het Duits is nodig (zeker voor HW want vele belangrijke psychologen ware Duitstalig,: Freud,Jung,...) Een vrijere keuze zou handig zijn
Eigenlijk zijn we te laat met al onze suggesties: minister Smet heeft z'n hervormingen al bekend gemaakt...
Hij heeft het eerste woord en het laatste.

Laatst gewijzigd door Boduo : 27 juli 2011 om 06:41.
Oud 27 juli 2011, 07:18   #132
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat komt goed uit, want ik zit hier met eelt op mijn voeten, niet te doen. Aangezien je diploma uit Tashkent komt, zal ik je dan betalen naar Oezbeekse normen.
Ik doe enkel vrouwen-tenensabbeltherapie. Zeer verspreid in Oezbekistan.

Tegenwoordig besteed ik dat echter uit aan iemand - toevallig ook een forumganger - die liever anoniem wenst te blijven.

Hij loopt met zijn expertise niet graag te kijk, zie je.
Oud 27 juli 2011, 07:20   #133
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ik denk dat ik bij geschiedenis meer Duitstalige artikels had dan mijn collegae bij psychologie hoor.

Oud 27 juli 2011, 07:51   #134
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat ik bij geschiedenis meer Duitstalige artikels had dan mijn collegae bij psychologie hoor.
Al die werken zijn waarschijnlijk vertaald, en ze hebben geen goede basis Duits (zelfs talen heeft dat eigenlijk niet), dus ze zullen zich afvragen waarom de moeite te doen.
Oud 27 juli 2011, 08:07   #135
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al die werken zijn waarschijnlijk vertaald, en ze hebben geen goede basis Duits (zelfs talen heeft dat eigenlijk niet), dus ze zullen zich afvragen waarom de moeite te doen.
Plus: Duits de wereldtaal van de psychologie? Beetje bedenkelijk...

Oud 27 juli 2011, 08:28   #136
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, ik studeerde nooit psychologie of humane wetenschappen, noch zoek ik daar in mijn vrije tijd veel over op, ik zou het dus niet weten.
Oud 27 juli 2011, 10:40   #137
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je ergens op reis gaat in Europa, voel je dat veel mensen nog altijd een afkeer hebben van Duits en Duitsers.
Oud 27 juli 2011, 11:18   #138
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als je ergens op reis gaat in Europa, voel je dat veel mensen nog altijd een afkeer hebben van Duits en Duitsers.
Hoe zou dat nu komen?
Oud 27 juli 2011, 11:25   #139
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Ze werden in de jaren 40 nochtans gère gezien toen ze massaal op vakantie kwamen in die streken
Oud 27 juli 2011, 11:27   #140
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Ze werden in de jaren 40 nochtans gère gezien toen ze massaal op vakantie kwamen in die streken

Vakantiekiekjes!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be